Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko realistista maksella yksin melko ok-talosta lainaa + autolainaa ja sen ylläpitokuluja bruttopalkasta 2500?

Vierailija
23.07.2023 |

Mietityttää miten joku tuon tekee.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velattomasta toki selviää. Okt kulut on n 300-400e/kk

Erittele nuo kulut. Lasketko sähkönkäytön plus lämmityskulut tuohon summaan myös? Minä en nimittäin laske kun kaikki kämpät pitää lämmittää ja sähköä käyttää, ei pelkästään ok-talot. Mulla ei ole tuollaisia kuluja velattomassa ok-talossani kuukausittain. Vakuutukset ja kiinteistöveron lasken ok-talon kuluiksi plus tarvittavat rempat, mutta eivät ne ole joka kuukausi. Jätemaksut on myös kerrostaloissa. Olen kai ymmärtänyt huonosti kun olen ajatellut, että asumisesta syntyneet kulut eivät ole erityisesti ok-talon kuluja vaan nuo kulut ovat kaikilla oli asunto sitten mikä hyvänsä. 

Tietenkin, muissa asumismuodoissa sähkö (usein myös vesilasku) tulee vielä vastikkeen päälle. Minullahan ei vastiketta ole.

Lämmitys, käyttösähkö, jäte, vesi/jätevesi kattaa tuon 300-400e, tällä hetkellä tarkka summa on 284e/kk tasan jaettuna.

Vakuutusmaksuja en laskenut tuohon koska meillä on samassa köntissä auto-, matka-, tapaturma yms 2. asunnon vakuutukset. Hankala eritellä.Ehkä tulisi n 100e/kk lisää? Ja toisaalta vakuutukset on kaikilla myös.

Remppoja ei ole ollut mitään, huoltoihin menee n 200e vuodessa + 50e nuohous

Ok kiitos vastauksesta. Suunnilleen sama kuin itselläni ok-talossani, suunnilleen pari sataa menee. Kahden tulisijan nuohous on 80 e ja kaasulaitteen (lämmin vesi) katsastus ja puhdistus vuodessa 120 e. Kaasulasku on 50 e /2 kk. Sähkölasku 40 e kk. Puilla lämmitän joten on edullista ei mene kuin jotain 800 e vuodessa tilattuihin klapeihin ja vähän isompiin halkoihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi