Onko realistista maksella yksin melko ok-talosta lainaa + autolainaa ja sen ylläpitokuluja bruttopalkasta 2500?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Velattomasta toki selviää. Okt kulut on n 300-400e/kk
Yli 30 vuotta omakotitalossa asuneena voin todeta, että nuo kulut eivät ole mitenkään epärealistiset. Meillä kulut ovat satasen tai kaksi korkeammat, mutta meillä onkin tavallista kalliimpi lämmitys.
Lähes aina omakotitalon kulut (kun asuntolainaa ei oteta huomioon) ovat selvästi pienemmät kuin samankokoisen kerrostaloasunnon vastikkeet.
Hyvä taloudenpito lähtee siitä, että laina-aika on enintään kymmenen vuotta. Muut saavat hoitaa asiansa miten tahtovat, mutta tuo on se, mistä pitää lähteä. Ostat sellaisen talon mihin rahkeet riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä taloudenpito lähtee siitä, että laina-aika on enintään kymmenen vuotta. Muut saavat hoitaa asiansa miten tahtovat, mutta tuo on se, mistä pitää lähteä. Ostat sellaisen talon mihin rahkeet riittävät.
No aika harva maksaa täysin uuden omakotitalonsa lainan 10 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pohtia tällaisia tapauksia?
Miksei? Pohdituttaa pystyisinkö itsekin kun samaa palkkaa saavalle työkaverille näyttää olevan melko helppoa tai ei ainakaan koskaan puhu että olisi mitään talousvaikeuksiakaan. En kyllä usko että uskaltaisin itseni laittaa samanlaiseen tilanteeseen täysin yksin.
Ihmisillä nyt saattaa olla muitakin tuloja kuin palkkatuloja esim. kuolinpesäntuloja, vuokratuloja, metsänmyyntituloja jne. mutta ei niistä pidetä mitään meteliä.
Ja eiköhän pankit pidä huolta, että henkilöltä löytyy maksukykyä, eikä siitä tarvitse työkavereiden huolehtia esim. asunnon vakuusarvo on 70% todellisesta arvosta.
Ihmettelen näitä huolehtelijoita, eiköhän itse tiedä pystyykö maksamaan lainansa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siksi eivät osaakaan hyvää taloudenpitoa.
Asuntolaina tai muu laina pitäisi olla maksettavissa 10v.
Ja se on täysin mahdollista, kun lähtee kiipeämään tyvestä puuhun.
Lähdetään pienestä asunnosta, maksetaan se pois ja muutetaan isompaan jne.
Itse otin nykyiseen okt lainaa 30.000€ ja se oli maksettu 4v pois. Ja nyt velaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta. Ylivelkaantuminen on yleistä. Ylivelkaantuminen mahdollistaa hintakuplat, jotka sitten puhkeavat kuten nyt.sitten itketään, kun talon joutuu myymään ja velkaa jää, eikä kukaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Erittele nuo kulut. Lasketko sähkönkäytön plus lämmityskulut tuohon summaan myös? Minä en nimittäin laske kun kaikki kämpät pitää lämmittää ja sähköä käyttää, ei pelkästään ok-talot. Mulla ei ole tuollaisia kuluja velattomassa ok-talossani kuukausittain. Vakuutukset ja kiinteistöveron lasken ok-talon kuluiksi plus tarvittavat rempat, mutta eivät ne ole joka kuukausi. Jätemaksut on myös kerrostaloissa. Olen kai ymmärtänyt huonosti kun olen ajatellut, että asumisesta syntyneet kulut eivät ole erityisesti ok-talon kuluja vaan nuo kulut ovat kaikilla oli asunto sitten mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Pohdituttaa pystyisinkö itsekin kun samaa palkkaa saavalle työkaverille näyttää olevan melko helppoa tai ei ainakaan koskaan puhu että olisi mitään talousvaikeuksiakaan. En kyllä usko että uskaltaisin itseni laittaa samanlaiseen tilanteeseen täysin yksin.
Itse en tykkää näistä "kavereilta kuultuja juttuja". Itse en sellaisia käytä esimerkkeinä, mutta jotkut käyttää. Yleensä pitäisi tietää tarkemmin esim. paljon on ollut käsirahaa tai muuta. Yleensä niistäkään ei kerrota tarkkaan tai valehdellaan. Kai sitä itsekin osaa ajatella (ainakin minä) millä tuloilla voi maksaa mitäkin. Ottaa kulut selville ja miettii riittääkö itsellä omasta mielestä rahat.
Totta kai on ollut varmaan tilanteita missä on tullut mietittyä miten jotkut joillain xx tuloilla maksaaxx lainaa, varsinkin jos kerrotaan, että ei ole ollut säästöjä tai muuta. Sellaisistaa en tee mitään johtopäätöksiä, kun en tiedä. Olisi kiva vain nähdä kulurakenne, mitä menee mihinkin ja voihan olla että saadut tiedot ei pidä kuitenkaan paikkaansa.
Suomessa ei olla hirveän avoimia raha-asioissa.
Esim. miltä kuulostaa nelihenkinen perhe tuloilla alle 4000€ netto, omistusasunnossa, jonka kulut 1500€-2000€/kk. Autolainaa usea satanen. Ei erityisen köyhää elämää, paheisiinkin menee rahaa tupakat sun muut, matkoja sun muuta.
En itse pystyisi tuollaisilla tuloilla.
Kulurakenne kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää näistä "kavereilta kuultuja juttuja". Itse en sellaisia käytä esimerkkeinä, mutta jotkut käyttää. Yleensä pitäisi tietää tarkemmin esim. paljon on ollut käsirahaa tai muuta. Yleensä niistäkään ei kerrota tarkkaan tai valehdellaan. Kai sitä itsekin osaa ajatella (ainakin minä) millä tuloilla voi maksaa mitäkin. Ottaa kulut selville ja miettii riittääkö itsellä omasta mielestä rahat.
Totta kai on ollut varmaan tilanteita missä on tullut mietittyä miten jotkut joillain xx tuloilla maksaaxx lainaa, varsinkin jos kerrotaan, että ei ole ollut säästöjä tai muuta. Sellaisistaa en tee mitään johtopäätöksiä, kun en tiedä. Olisi kiva vain nähdä kulurakenne, mitä menee mihinkin ja voihan olla että saadut tiedot ei pidä kuitenkaan paikkaansa.
Suomessa ei olla hirveän avoimia raha-asioissa.Esim. miltä kuulostaa nelihenkinen perhe tuloilla alle 4000€ netto, omistusasunnossa, jonka kulut 1500€-2000€/kk. Autolainaa usea satanen. Ei erityisen köyhää elämää, paheisiinkin menee rahaa tupakat sun muut, matkoja sun muuta.
En itse pystyisi tuollaisilla tuloilla.
Mulla myös yksi tuttava aina selittää kuinka ovat niin köyhiä ja se kyllä näkyykin esim. synttäritajoiluista jos ovat kutsuneet että niistä todella pihistellään. Mutta sitten kun ajattelee, että siinä on kaksi vanhempaa joilla molemmilla työpaikat, pystyvät pitämään rintamamiestaloa ja kahta autoa. Joka viikonloppu Alkon kautta ruokakauppaan ja toinen vanhemmista polttaa tupakkaakin. Että sellaista köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittele nuo kulut. Lasketko sähkönkäytön plus lämmityskulut tuohon summaan myös? Minä en nimittäin laske kun kaikki kämpät pitää lämmittää ja sähköä käyttää, ei pelkästään ok-talot. Mulla ei ole tuollaisia kuluja velattomassa ok-talossani kuukausittain. Vakuutukset ja kiinteistöveron lasken ok-talon kuluiksi plus tarvittavat rempat, mutta eivät ne ole joka kuukausi. Jätemaksut on myös kerrostaloissa. Olen kai ymmärtänyt huonosti kun olen ajatellut, että asumisesta syntyneet kulut eivät ole erityisesti ok-talon kuluja vaan nuo kulut ovat kaikilla oli asunto sitten mikä hyvänsä.
Tietenkin, muissa asumismuodoissa sähkö (usein myös vesilasku) tulee vielä vastikkeen päälle. Minullahan ei vastiketta ole.
Lämmitys, käyttösähkö, jäte, vesi/jätevesi kattaa tuon 300-400e, tällä hetkellä tarkka summa on 284e/kk tasan jaettuna.
Vakuutusmaksuja en laskenut tuohon koska meillä on samassa köntissä auto-, matka-, tapaturma yms 2. asunnon vakuutukset. Hankala eritellä.Ehkä tulisi n 100e/kk lisää? Ja toisaalta vakuutukset on kaikilla myös.
Remppoja ei ole ollut mitään, huoltoihin menee n 200e vuodessa + 50e nuohous
On realistista jos pieni laina ja pienet asumiskulut. Omakotitalon voi myös ostaa ilman lainaa jos on riittävästi rahaa muutoin. Tai sen voi saada perintönä.
Vierailija kirjoitti:
Piti kirjoittaa melko uudesta = ei ole mikään vuosikymmenten takainen rintsikka vaan ihan nykytalo, max. 90-luvulta?
Melko uusi nykytalo, vain 30v vanha 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Syödä on pakko, juoda on pakko, lämmittää on pakko ja kaikkea muuta on pakko. Minäkään en laske niitä kuluiksi. Siksi mulla meneekin vain 50€/kk elämiseen (Netflix ja puhelinliittymä).
Joo olen kanssa ihmetellyt miten joku kassalla töissä oleva yh-äiti ostaa omakotitalon eikä näytä mitenkään köyhäilevän. Minulla ei riittäisi rahat, vaikken joudu maksamaan esim. auton ylläpitoa sun muuta.
Et tiedä pohdiskelun kohteestasi kaikkea. Ehkä hän on siirtynyt vähitellen pienemmästä omistusasunnosta isompaan. Silloin omarahoitusosuus on aika hyvä omakotitaloa ostaessa. Onko hän sinua vanhempi ja saa täydet ikälisät. Silloin palkka on sinun palkkaa parempi.
Ehkä hän on perinyt omaisuutta ja on siksi varakkaampi. Ainakin hän osaa suunnitella kulunsa ja menonsa hyvin.
Kenenköhän bruttotuloja ja menoja oikein pohdit?
Vierailija kirjoitti:
On realistista jos pieni laina ja pienet asumiskulut. Omakotitalon voi myös ostaa ilman lainaa jos on riittävästi rahaa muutoin. Tai sen voi saada perintönä.
Niin että jos ei rahat riitä lyhennyksiin, kannattaa säästää ja ostaa sitten kerralla omaksi?
Ei ole. Eikä mikään pankki myönnä edes lainaa ellei sitten ole kymppitonnien säästöt jo alla.
Mä olen noilla tuloilla maksellut asuntolainaa+muita asumiskuluja ja autolainaa ja yhteensä niihin meni jo tonni.
En suosittele.
Riippuu lainan määrästä ja muista kuluista. Itse maksoin asuntolainaa ja yhtiövastiketta 1100 euroa kuukaudessa 2500 euron bruttopalkalla.
Kyllä mä asiasta enemmän tiedän mutta en viitsi jakaa sitä tänne.