Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sinun tekosyysi omistaa kotisi?

Vierailija
22.07.2023 |

Martti Ahtisaari asui vuokrakodissa eläkeikään asti. Miksi asunto pitää omistaa?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota miksi tarvitsen mielestäsi tekosyyn kotini omistamiselle?

Vierailija
62/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että omakotitalon voi omistaa mutta kerrostaloasunnon omistamista en ymmärrä.

Olen eronnut nainen, jolla on pieni palkka ja tulossa pieni eläke. Minun ei ole järkevää maksaa vuokraa tai kallista omakotitaloa/kalliiksi tulevaa rivaria. Mistä sitten omistaisin asunnon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon ihmiset omistaa omakotitalon, rahvas asuu kerrostalossa vuokralla

Rahvas on kansa. Omakotitaloissa asuu rahvaan alempi sakka.

Aivan omituista ja outoa sanoa tuolla tavalla. Taidat olla kateellinen ok-taloissa asujille vai mikä mättää, että muka alempi sakka. 

Vierailija
64/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyy kirjoitti:

Jos asuisin jossain muuttotappioalueella, asuisin vuokralla. Asun kuitenkin Helsingissä. Ostimme tämän asunnon 2007 269.000€:lla ja naapuri vasta myi samanlaisen 520.000€:lla. Kaveri asuu samanlaisessa vuokralla ja maksaa siitä 1800€/kk. 

Olisiko tuossa tekosyytä riittävästi?

Oletko laskenut kuinka paljon olet maksanut vastikkeita yhteensä vuosien saatossa?

Vähemmän kuin vuokraa tai okt:n menoja.

Mistä tiedät ok-talon menot jos et ole sellaisessa asunut. Minulla on velaton ok-talo eikä tässä ole kk lähellekään sellaiset menot kuin vastaavasta neliömäärästä olisi kerrostalossa vastiketta kk. Lisäksi minulla ei ole naapureita jotka mekkaloisivat yöllä ja päivällä, minulla on ihana rauha ja sopivasti tonttia, ettei ole liikaa näin eläkkeellä hommia. Ruohonleikkuuta ei ole esim. ollenkaan. 

Vierailija
65/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen laatuun on ollut ilo satsata.

Vierailija
66/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekosyy kirjoitti:

Jos asuisin jossain muuttotappioalueella, asuisin vuokralla. Asun kuitenkin Helsingissä. Ostimme tämän asunnon 2007 269.000€:lla ja naapuri vasta myi samanlaisen 520.000€:lla. Kaveri asuu samanlaisessa vuokralla ja maksaa siitä 1800€/kk. 

Olisiko tuossa tekosyytä riittävästi?

Oletko laskenut kuinka paljon olet maksanut vastikkeita yhteensä vuosien saatossa?

Vähän alle 70.000€ tämän 16 vuoden aikana, kun se kaverini on maksanut vuokraa yli 300.000€. Enemmän kuin minä maksoin tästä ostaessani.

Vierailija
67/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aloittajan asia määritellä muiden puolesta, mikä syy asunnon omistamiseen on kelvollinen syy ja mikä vain "tekosyy".

Vierailija
68/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastike on 300 euroa, samalta seudulta vastaavan asunnon vuokra 1200 euroa. Ihan kiitettävästi siinä on syytä omistusasuntoon.

Vielä kymmenisen vuotta menee lainojen johdosta kuukausittain enemmän kuin tuo 300 euroa, mutta toisaalta ne maksut myös kasvattavat omaa varallisuuttani. Vuokrana kerryttäisin vain vuokranantajan varallisuutta. Mikä järki siinä olisi?

Vierailija
69/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tätäkin vuokralla asujaa (ap siis) rassaa, kun tällaisen aloituksen tekee. Kukin asuu miten haluaa, täytyykö edes kysellä kenenkään motiiveja?

Jos ap olisi tyytyväinen vuokraluukussaan, ei soisi ajatustakaan omistusasumiselle, mutta tästäkin huokuu selvästi kateus. Pyrkimys on vaan päästä vähättelemään ja etsimään huonoja puolia, kuten "Entäs ne tulevat kalliit rempat, kukaan ei saa mitään mukaansa kun täältä lähtee, on helppo vaihtaa maisemaa, kun ei omista, meinaatko että asuntojen hinnat jatkavat nousuaan, olen vapaaa" jne.

No ole hyvä ihminen sitten onnesi kukkuloilla, kun saat joka kk siirtää asunnon omistajan tilille 2/3 tilistäsi, jos vaikka pienipalkkainen olet.

Mä maksan mielelläni itselleni uuden keittiön ja spa-osaston 15-20 vuoden välein, jonka säästän, kun yhtiövastike on 300e/kk sadan m2:n rivarista ( puutarhoineen, patioineen ja asuntoon kuuluvine katoksellisine autopaikkoineen, 2km suurkaupungin keskustasta, muuttovoittokunnasta).

Kaikki maksettu, ei lainaa. Säästöillä ja perinnöllä. Ihanaa asumista ja oma rauha. Tarkka ja tiukka hallitus, meillä ei kukaan mekkaloi tai roskita, täällä ei häiritä naapureita, vaan nautitaan.

Vierailija
70/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että omakotitalon voi omistaa mutta kerrostaloasunnon omistamista en ymmärrä.

Voihan kerrostalonkin omistaa. Muistaakseni Koivun jääkiekkoilijaveljeksillä on Turussa kerrostalo. Me tavalliset tallaajat omistamme vain taloyhtiön osakkeita, jotka oikeuttavat jonkin huoneiston hallintaan.

Vierailija
71/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon ihminen omistaa kodin, on naimisissa, töissä, on lapsia.

No nyt pomppasi!

Vierailija
72/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin miehen lapsuudenkoti. Appivanhemmat ei halunneet vuokrata ja me haluttiin tähän, kun sijainti on mieleinen. Että ehkä tää nyt on oikea syy?

73/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eioo varaa asua vuokralla. Siksi pitää asua vaan tässä talossa.

Vierailija
74/80 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon säästävä velkajärjestely. On myös huonossa kunnossa, ei kukaan huolisi.

Vierailija
75/80 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistan vain 50% asunto-osakkeista. Näin asuminen tulee halvemmaksi kuin vuokralla asuminen. Asossa asuimme vastaavassa, mutta se ei ollut taloudellisesti järkevää. Omistusyhtiöissä on vuokra- ja asoyhtiöihin verrattuna ihan erilainen tunnelma. Jokaisella on tässä rahat kiinni ja aikomus asua pitkään. Yhteisistä paikoista pidetään hyvää huolta ja naapureiden kanssa pysytään sovussa. Viihdyn.

Ikäänkuin talossasi ei asuisi vuokra-asukkaita

Eri, mutta vastaava tilanne. Omistussuhde nyt 30% omistan minä, 70% kuuluu pankille. Makselen pois koko ajan, yhteenlaskettu asumiskustannus 17, 40 €/m2/kk, joka luonnollisestikin laskee joka vuosi, kun laina lyhenee. Tuosta voi hyvinkin laskea kannattaako.

Olen asunut pitkään edullisesti vuokralla ja nyt kun ASOY:ssä joka pääsääntöisesti itse omistavaa asukasta täynnä, on viihtyisyys todella paljon parempi. Itse asiassa, ne ainoat joista tulee eriasteista häiriötä ovat ollet vuokralaisia.

Oma päätelmäni on, mitä vähemmän vuokrattuja asuntoja, sitä mukavampi elää. Ennen, vuokralla, en saanut edes nukkua täysiä yöunia, kun harva se yö oli jotain häppeninkiä naapureilla.

Jaha. Missähän päin maailmaa asustelet kun Suomessa moinen järjestely ei ole mahdollinen. Eikä muuten arabimaissakaan. Siellä sen asunnon omistaa 100% pankki kunnes olet vuokrina maksanut asunnosta pankille sovitun summan.

Tunnet islamilaisen "asuntolainan", muttet tunnista yleisintä suomalaista lainapohjaa? Ok, olen yllättynyt, pointsit siitä.

Yleisin tämän maan asuntolainatyyppi; ostat osakekirjan huoneistoon, pankki lainaa suuren osan rahoista, mutta pitää vakuutena tyypillisesti 70% osakekirjan arvosta. Vakuuden osuus laskee sitä mukaa, kun maksat lainapääomaa takaisin.

Vierailija
76/80 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ole Ahtisaari.

Vierailija
77/80 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut vuokrattavana sopivalla seudulla sopivan hintaista paikkaa jossa pystyi asumaan ja viljelemään kasvimaata ja omenapuita. Ostamalla sai.

Vierailija
78/80 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla myydä tätä torppaa

Vierailija
79/80 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua maksaa vuokra eläkeikäisenä, kun silloin muutenkin tulot tippuvat. Haluan tehdä talosta ja puutarhasta mieleiseni. En halua olla riippuvainen vuokranantajasta tai olla vuokrankorotusten armoilla. Taloni tapaisia kohteita (historiallinen 1800-luvun kaupunkitalo puutarhalla) ei ole edes olemassa vuokrattavana.

Vuokralla asuisin kai betonikuutiossa jossain meluisassa lähiössä. Siellä en voisi hyvin.

Vierailija
80/80 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus. Tässä ajassa mitä omassa asunut ois jo aivan varmasri parikin kertaa vuokrasopimus irtisanottu vuokranantajan toimesta ja joutunu muuttamaan vaikka ei haluis.