Mikä on sinun tekosyysi omistaa kotisi?
Martti Ahtisaari asui vuokrakodissa eläkeikään asti. Miksi asunto pitää omistaa?
Kommentit (80)
Minullakin oli joskus työsuhdeasunto enkä silloin tarvinnut omaa mutta nyt tarvin oman kun työsuhde päättyi.
Jo kysymyksestä huomaa asennevamman. Tekosyy? Muitako syitä ei voi olla? Minulla ei ole tekosyitä.
Kotini on ollut mun säästöpossuni. Koroista huolimatta ihan ok tuotto vuosikymmenten aikana.
5v sitten myytiin iso talomme yli 600keurolla ja ostettiin puolta pienempi. Samalla jäi rahaa toteuttaa suuri unelma talosta ulkomailla.
Jonain päivänä myydään pikkutalo ja ostetaan vain rivarikämppä tukikohdaksi. Ja taas jää n 100 000e käyttörahaa eläkepäiville:) Ja lopulta perintöä lapsille n 450 000e
Olen ylpeä siitä että köyhästä duunariperheestä lähteneellä on varallisuutta ja omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon ihmiset omistaa omakotitalon, rahvas asuu kerrostalossa vuokralla
Omakotitalo on orjatyömaa. Itse asun velattomassa hyvän alueen suht uudessa kerrostalo-osakkeessa. Täältä ei köyhät vuokralaiset asuntoa saa ja ei tarvitse leikata nurmikoita tai puhdistaa rännejä.
Aahh, tämä se on elämää.
Paljonko maksat kk vastiketta ja asunnon pinta-ala?
Ostin oman asunnon, koska oli siihen rahat. Nyt ei tarvitse miettiä, että koskaan kukaan purkaisi tai päättäisi sopimuksen ja tästä tarttisi lähteä. Saan itse rempata mieleni mukaan. Ja kerrostalo, koskaen tykkää pihatöistä ja onpahan huoltoyhtiö tiettyjä korjauksia ja esim avaimen katoamista varten helposti tavoitettavissa. Tekosyitä en keksi. Kaikki eivät omaa asuntoa halua, tartteeko siihenkin tekosyyn?
Mukava asua omassa velattomassa kerrostalo kaksiossa. Maksan vastiketta ja vuokranantaja ei hengitä niskaan. Lisäksi vuokrat kalliita joten hyvä valinta kohdallani on asua omassa osakehuoneistossa.
Pitääkö nimenomaan omistaa asunto? Minä omistan oman kotini, eli telttani täysin 100%. En ottanut muuten senttiäkään velkaa.
Minusta on kivaa, että asumiskustannukset ovat minimalisen pienet omassa, kokonaan maksetussa talossa. Eläkkeellekin voi jäädä turvallisin mielin kun talon voi myydä tarvittaessa ja siirtyä pienempään asuntoon. Asumme muuttovoittoalueella joten ei ole vaaraa, ettei talo menisi aikanaan kaupaksi. Lisäksi tietenkin se, että itse saa päättää kaikesta omassa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon ihmiset omistaa omakotitalon, rahvas asuu kerrostalossa vuokralla
Rahvas on kansa. Omakotitaloissa asuu rahvaan alempi sakka.
Jotta vuodilla olis jotain, mitä ulosmitata?
Vierailija kirjoitti:
Tekosyy kirjoitti:
Jos asuisin jossain muuttotappioalueella, asuisin vuokralla. Asun kuitenkin Helsingissä. Ostimme tämän asunnon 2007 269.000€:lla ja naapuri vasta myi samanlaisen 520.000€:lla. Kaveri asuu samanlaisessa vuokralla ja maksaa siitä 1800€/kk.
Olisiko tuossa tekosyytä riittävästi?
Oletko laskenut kuinka paljon olet maksanut vastikkeita yhteensä vuosien saatossa?
Vähemmän kuin vuokraa tai okt:n menoja.
Se että kun sen myy niin saa isot massit ja voi elellä huolettomasti ja matkustella ym.
Ymmärrän että omakotitalon voi omistaa mutta kerrostaloasunnon omistamista en ymmärrä.
Satun pitämään siitä, että voin tehdä kämpälleni mitä haluan. Rakennapa musastudio ja kuntosali vuokra-asuntoon ja kaada niiden takia mm. pari seinää, niin voi tulla vähän enemmän sanomista.
Siksi omistan itse asuntoni. Oma tupa, oma lupa. Lisäksi en visuaalisesti voi sietää niitä uudehkoja valkoisia aneemisia vuokraluukkuja halvoilla rakennusmateriaaleilla tehtynä.
En halua maksaa vieraan seinistä.
Käsittääkseni kerrostalosta ja/tai rivitalosta omistusasunnon ostaneet, eivät omista asuntoa (seiniä). Ainoastaan asunnon osakekirjat. Itse olen asunut vuokralla vuosia, matkustelut ja tullut taloudellisesti ihan hyvin toimeen, vaikka vuokralla asunkin. Olen tavallinen duunari.
Kukaan ei voi häätää pois. Vuokralainen voi saada häädön milloin vain.
Omaa taloa voi paneutua laittamaan kunnolla mieleisekseen. Remontit sallittuja. Oma puutarha jota saa laitella on tärkeintä minulle.
Miksi sen pitää olla tekosyy? Ymmärtääkseni omistusasujille omistaminen on yksi arvoista, joten se on ihan todellinen syy.
Itselläni on syy olla vuokralla, koska yhdistyksen asunnossa asuminen vaan on nykyisin kannattavaa tässä tilanteessa, kun ei omista velatonta asuntoa. Eikä sekään ole tekosyy vaan laskennallinen talouteen vaikuttava todellinen syy.
Enkä nyt kuitenkaan arvottaisi itseäni myöskään valtion vuositasolla keräämien verotulojen perusteella itseäni mitenkään vähemmän kunnolliseksikaan. Oravanpyörässä ollaan tukevasti vielä useita vuosikymmeniä - toivottavasti.
Ei sen itte tarvinnut siitä vuokraa maksaa, koska presidentti...