Osaako naiset itse huolehtia auton ylläpidosta ja huolloista?
Osaatteko omatoimisesti selvittää mitä varaosia pitää ostaa ja kilpailuttaa hintoja korjaamoiden välillä ja miten vältytte että teitä ei huijata huollon aikana turhilla ja keksityillä töillä?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä siihen hommaan tarvitaan munat.
😂😂repesin. Siis kyllä, munat pitää olla auton korjaamiseen. Viis aivoista ja käsistä😅.
Niin se on, autoissa on sellaisia erikoisosia joitten korjaus onnistuu vain pippelillä. Ilman ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei kyllä osaa selvittää ja ostaa oikeanlaista osaa jos katsastusmies käskee vaihtaa jonku alustan osan, ei varmasti onnistu naisilta jos heidän pitäisi itse tilata netistä osa. Niitä osia on niin monenlaisia että varmasti menevät sekaisin.
No ei osaa kyllä mun mieskään. Ei tiedä autoista sen enempää kuin minäkään. Minä vien auton katsastukseen ja huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei kyllä osaa selvittää ja ostaa oikeanlaista osaa jos katsastusmies käskee vaihtaa jonku alustan osan, ei varmasti onnistu naisilta jos heidän pitäisi itse tilata netistä osa. Niitä osia on niin monenlaisia että varmasti menevät sekaisin.
Antaa korjaamon ammattilaisten selvittää asia katsarin antaman vikalistan mukaisesti. Hulluko noita alkaa itse tilailla netistä.
Siinä säästää satoja tai tuhansia euroja vuosien aikana kun tilaa osat ulkomailta.
Pitää olla melkoisia romuja autoja.
Eihän ole, jos katsastuksessa tulee määräys vaihtaa useampi alustan osa niin niille tulee hintaa ja siinä säästää kun tilaa ulkomailta.
Jos työn kuitenkin joutuu rahallla teettämään, se muutaman kympin säästö itse osat hankkimalla ei ole vaivan arvoista. Eri asia jos ise/tuttu tekee.
Autodocin käyttäminen ei ole sen vaativampaa kuin motonetin tai k-ruokasovelluksenkaan...
300 euroa säästin kun tilasin osat ulkomailta kun autoon vaihdettiin jakohihnasarja ja muut osat samalla sinne. Ulkomailta tilatessa osat täytyy katsoa tarkkaan että sopivat. Siellä on samalla osanumerohaulla erilaisia osia myynnissä jotka ei välttämättä käy omaan autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa korjaamon ammattilaisten selvittää asia katsarin antaman vikalistan mukaisesti. Hulluko noita alkaa itse tilailla netistä.
Siinä säästää satoja tai tuhansia euroja vuosien aikana kun tilaa osat ulkomailta.
Eihän ole, jos katsastuksessa tulee määräys vaihtaa useampi alustan osa niin niille tulee hintaa ja siinä säästää kun tilaa ulkomailta.
Jos työn kuitenkin joutuu rahallla teettämään, se muutaman kympin säästö itse osat hankkimalla ei ole vaivan arvoista. Eri asia jos ise/tuttu tekee.
Autodocin käyttäminen ei ole sen vaativampaa kuin motonetin tai k-ruokasovelluksenkaan...300 euroa säästin kun tilasin osat ulkomailta kun autoon vaihdettiin jakohihnasarja ja muut osat samalla sinne. Ulkomailta tilatessa osat täytyy katsoa tarkkaan että sopivat. Siellä on samalla osanumerohaulla erilaisia osia myynnissä jotka ei välttämättä käy omaan autoon.
Ja montako tuntia käytit aikaa niitten osien selailuun sieltä netistä, että tulee varmasti oikeat?
Osaan varata huollon ihan itse, käytän hyväksi todettua liikettä. Osaan myös vaihtaa renkaat autooni ihan itse. Edellistä autoani remontoin itse, viimeisin remontti taisi olla pissapojan säiliön ja moottorien vaihto. Nykyisessä autossa pitää purkaa puoli autoa, että saa polttimon vaihdettua. Sitä en ala tekemään itse näissä olosuhteissa.
Ainoa, minkä mies hoitaa, on katsastus. Saan sen synttärilahjaksi, kun en huoli mitään materiaa.
T: N51v
Kun auto on tarpeeksi vanha ja halpa, ei ole tuollaista ongelmaa. Jos ei löydy varaosaa, laitetaan paaliin ja ostetaan seuraava 500 euron auto. Myös tyttäret ovat oppineet auton huollon ja korjauksen aakkosia, kun ovat halvoilla autoilla ajaneet.
Onhan noita maksatusyrityksiä nähty. Eräällä korjaamolla lupasivat perävalotakuun. Minä lupasin maksaa sitten, kun olen päässyt tarpeeksi pitkälle. Sen korjauksen jälkeen en mielestäni päässyt, on sinnepä jäivät perävalotakuuta naureskelemaan. On myös vaadittu puolen tunnin työstä hinta sellaisesta pikkuhommasta, josta oli hinnastossa erikseen hinta. Heitin setelin pöydälle ja ilmoitin, että ottakaa pois se osa, jos tuo ei riitä.
Olen kyllä tavannut todella avuliaitakin autonasentajia. Joskus oli paikka, johon ajoimme monta kymmentä kilometriä vain siksi, kun siellä oli niin hyvä palvelu. Vaikka olisi vain tuulilasin pyyhkijän ostanut, se käytiin vaihtamassa saman tien ilman eri maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autodocin käyttäminen ei ole sen vaativampaa kuin motonetin tai k-ruokasovelluksenkaan...300 euroa säästin kun tilasin osat ulkomailta kun autoon vaihdettiin jakohihnasarja ja muut osat samalla sinne. Ulkomailta tilatessa osat täytyy katsoa tarkkaan että sopivat. Siellä on samalla osanumerohaulla erilaisia osia myynnissä jotka ei välttämättä käy omaan autoon.
Ja montako tuntia käytit aikaa niitten osien selailuun sieltä netistä, että tulee varmasti oikeat?
Onko sillä merkitystä selailenko sen ajan osanumeroja katselemalla vai olenko sen ajan täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omalle työlle laskee hintaa, niin helposti tulee säästöä siitä, että paikallisessa liikkeessä muistaa jo auton rekisterinumeron ulkoa ja varaosa on noudettavissa seuraavana päivänä kun tilataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan työkseni vähän isompia autoja kuin se ap:n pikku bratwurstiloota. Joten osaan kyllä tarvittaessa korjata myös niitä. Omaa autoa en vaan viitsi, paitsi joku polttimon vaihto jne.
Sprintterikuski vai ihan Lassila Tikanojan materiaalin kerääjä?
Taisi osua ja upota. ;)
Scania ja Volvo. Vaatii CE:n ja lasti usein myös ADR luvat.
Kiva kun ei sentään kysytty että onko ammattitaitoa itse korjata autoa, se on oikein miehistä soitella huoltamoille ja pyytää tarjousta samalla kun naapurin Jaska kädet ja haalarit öljyssä vaihtaa itse autoonsa pölykapselit.
Yllättävän tosissaan jengi vastaillut tänne, ilmeisen naseva provo.
Viimeksi yritettiin huijata varaosaliikkeessä, kun olisin tarvinnut uuden akun. Olisivat maksaneet 150 € tai 200 € henkilöautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti osaa. Huoltoajan varaus nettisivujen kautta on äärimmäisen vaativa toimenpide, kun auto muistuttaa. Siinä pitää jopa muistaa rekisterinumero, joka on yleensä 6 merkkiä pitkä.
No onhan se vaativa operaatio, kun ei näköjään seitsemään asti osaa laskea...
LAP-10= 6 merkkiä
HOM-069= 7 merkkiä
Tuota viivaa ei sanota ääneen. Monessa paikassa netissä viivaa ei tarvitse kirjoittaa vaan ohjelma hyppää automaattisesti kirjaimista numeroihin siirryttäessä.
En suoraan sanottuna osaa eikä kyllä kiinnostakaan. Mies huolehti nämä asiat ja nyt kun ero tuli niin pyydän apua isältä ja veljeltä. Mies toki näytti nyt ihan hetki sitten miten tarkistetaan öljy, missä jarruneste jne. vaikka ollaan siis jo erottu. :D
Vierailija kirjoitti:
En suoraan sanottuna osaa eikä kyllä kiinnostakaan. Mies huolehti nämä asiat ja nyt kun ero tuli niin pyydän apua isältä ja veljeltä. Mies toki näytti nyt ihan hetki sitten miten tarkistetaan öljy, missä jarruneste jne. vaikka ollaan siis jo erottu. :D
Lisään vielä, että isommissa vioissa toki soitan korjaamolle ja varaan sinne ajan koska ei kaikki onnistu isältä tai veljeltä ihan tilojenkaan puitteissa.
Vanhemman autoni kohdalla osin joo, eli vaihdan öljyt, tulpat, puolat ym. pikkujutut itse. Isommat huollot (kytkin- ja konerempat) ja hitsaukset olen teettänyt ammattilaisilla. Varaosat löytää ihan auton merkin ja vuosimallin perusteella tai ihan vaikka rekisterinumeron avulla esimerkiksi Motonetiltä. Uudemman autoni käytän määräaikaishuoltojen osalta merkkihuollossa, on vähän erikoisempi merkki niin peruskorjaamoilta ei monesti löydy osia ja sen verran enemmän tekniikkaa, että en usko omien taitojen riittävän.
Mä olen maalta kotoisin ja tee-se-itse miehiin kuuluva iskä on pitänyt huolen, että 12-kesäisestä lähtien on harjoiteltu perusjuttuja autojen kanssa, eli kuinka vaihdetaan renkaat, akut, käynnistetään kaapeleilla sun muuta. En kuitenkaan näe, että olisi sellaisia taitoja, jotka jokaisen olisi välttämätöntä osata tai joiden pitäisi kiinnostaa kaikkia. Harvalla on myöskään tiloja, jossa työskennellä tai tarvittavia työkaluja.
En osaa tehdä autolle yhtään mitään vaikka autoilen todella paljon. Mua ei vaan kiinnosta ja kun ei ole pakko, niin miksi tekisin. Mies vie auton myös huoltoon ja katsastukseen. Jos ei olisi miestä, joka viitsii nuo tehdä, niin sitten pitäisi kai vaivautua ajamaan itse huoltoon. Tai sitten pitäisi muuttaa kaupunkiin, jossa ei ole pakko pitää autoa.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva mieskään nykyautoja osaa korjata.
Olen naisena hoitanut itse kaikki autoasiani. Kaksi autoa on tullut ostettua + kaikki huollot ja katsastukset on omatoimisesti hoidettu.
Huoltopaikkoja on monenlaisia ja niihin olen saanet suosituksia, ja siten löytänyt hyviä tekijöitä.
Ainoa "naistilanne" oli kun rengas kerran puhkesi matkalla enkä osannut vaihtaa vararengasta. Piti soittaa tuttu mies apuun 😆
No kyllä renkaanvaihto tavis autoissa niin yksinkertainen juttu että oksat pois. Olen talvi-kesärenkaita vaihtanut vaikka kuinka kauan. Ei ole vielä varaa mitään Teslaa tms ostaa, ehkä niissä vaikeampaa tuo renkaanvaihto.
Hyvänen aika, vaihdat pihalla renkaat ja sitten muistat loppuelämäsi miten se tehtiin.
Ex miehellä on firma ja tekee kyl sopuisasti autorempat. Teen vastaisuudessa kaikki sähköasennukset hänelle.
"Osaan myös tarvittaessa etsiä varaosia netistä niin suomesta kuin ulkomailta. Kykenen ymmärtämään osanumeron ja etsimään sillä."
No juupa juu. Menet mihin tahansa varaosa sivustolle, syötät rekisterinumeron ja siitä tilaamaan mita tahansa varaosia. Kykenen ymmärtämään osanumeron, huoh.
Perheessä on kolme miestä jotka harrastavat autoja ja kaksi heistä autokorjaamolla töissäkin joten en naisena sekaannu perheen autojen huoltoihin ja korjauksiin juurikaan. Lisäksi lähisuvussa on kaksi muuta autoalan yrittäjää.
Veikkaan että osaisin kuitenkin tehdä autoillemme aikalailla yhtäpaljon huoltojen ym eteen kuin keskiverto mies. Koska nykyään suurin osa naisista ja miehistä ei osaa tehdä autolleen muuta kuin pestä, tarkistaa nesteet ja vaihtaa renkaat. Nuo kaikki onnistuu minultakin. Lisäksi voin esim käynnistää auton kaapeleilla aplle jos on tarvetta (ja jos apn auto sen verran iäkäs että ei ole herkkiä bokseja) tai hinata käyntiin. Osaan myös tarvittaessa etsiä varaosia netistä niin suomesta kuin ulkomailta. Kykenen ymmärtämään osanumeron ja etsimään sillä. Voin kyllä selvittää googlen avulla minkä merkkinen varaosa on järkevä ostaa eli hinta/laatu suhde on kohdillaan.
Ihan aplle vinkkinä että hyvin harvat autoihin liittyvät asiat ovat mitenkään kiinni sukupuolesta. Sen sijaan siitä asita on kiinni onko itsellä aikaa ja kiinnostusta opetella tekemään esim renkaan vaihtoa.