Sanotaan että lapsiperhe-elämä on rankkaa mutta rankempaa on kyllä tämä "senioriapuelämä"
Vai miksi sitä oikein kutsuisi kun omat ja puolison vanhemmat tarvitsee yhtä sun toista apua? Eikä kyse ole pelkästään fyysisestä avusta vaan pitää auttaa kaikessa asioinnissakin kun seniorit on usein aika osaamattomia digiasioissa. Ja kaikkihan tuppaa olemaan nykyään netissä, oli sitten kyse resepteistä, laskunmaksusta tai ihan vaan kirjastoasoinnistakin.
Kommentit (361)
No minulla alkoi tuo elämänvaihe jo 25-vuotiaana. Äitini ei ollut tietenkään mikään vanhus tuolloin, mutta sairastui vakavasti ja oli sairas yli vuosikymmenen elämänsä loppuun asti.
Nyt nelikymppisenä minulla ei ole elämässäni oikein mitään omaa. Elämän mahdollisesti parhaat (?) vuodet meni omaista palvellessa.
Ei kai tässä viestissä oikein muuta pointtia ole kuin ruikuttaa. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä työtön mutta oikeasti teen "täysipäiväistä työtä" suvun vanhusten eteen. Onkohan kukaan tutkinut mitä tapahtuu jos meidänkaltaiset pakotetaan johonkin turhaan ja tuottamattomaan "työtoimintaan" uuden hallitusohjelman myötä?
Kunnan kotiapu ainakin joutuu ottamaan nämä 4 uutta vanhusta asiakkaaksi.
Ottakaa heti yhteyttä paikkakunnan seniori/vammaispalveluihin.
Tunnen kolme ihmistä, jotka on palkattu läheisensä henkilökohtaiseksi avustajaksi vastaavassa tilanteessa. (Tosin kyseisillä sukulaisilla on ollut jokin esim. liikkumista vaikeuttava sairaus tai muistihäiriö, ei pelkkä vanhuus.) Mutta sitä saa oikeasti vaatia, koska jostain syystä vammaispalvelut karsastavat ajatusta läheisestä avustajana. Se täytyy tehdä selväksi, että tuo on kyseiselle vanhukselle paras mahdollinen avun muoto. Yhdessä tapauksessa kyseinen henkilö esimerkiksi ahdistui vieraista ihmisistä.
Jos osaat perustella asiasi hyvin, varmasti noiden neljän vanhuksen avustamisesta kertyisi kokoaikaisen työn verran tunteja. Pienipalkkaista työtä se tosin on, ei kukaan huvikseen itseään sellaiseen sido.
Moni ajattelee että kunnan kotiapu kyllä hoitaa vanhukset. Vaan eipä hoidakaan tai kaikki menee niin minimillä ettei jälkikasvu pysty olemaan auttamatta, jos vähänkään empatiakykyä on.
Miten ihmeessä kaikilla on avuttomia vanhempia? Vaiko jotain itsekorostusta jos ovat joskus sattuneet kysymään jotain neuvoa vaikka tietokoneen käytössä?
Kun oman käsityksen mukaan tutut ja sukulaiset 60- 80 ovat ihan isekseen pärjääviä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä kaikilla on avuttomia vanhempia? Vaiko jotain itsekorostusta jos ovat joskus sattuneet kysymään jotain neuvoa vaikka tietokoneen käytössä?
Kun oman käsityksen mukaan tutut ja sukulaiset 60- 80 ovat ihan isekseen pärjääviä.
Kai 60-vuotiaat nyt onkin, työelämässäkin vielä, mitä heistä puhut?
Siinä seitsemänkympin kieppeillä monille alkaa kasaantua sairauksia. Minullakin ennen reippaat suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhemmat meni yllättäen kumpikin ihan vuodessa huonoon kuntoon.
Luuletko tosissasi että isokin osa vanhuksista kuolee "saappaat jalassa" eikä tarvi ollenkaan apua ennen kuolemaansa?
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Oli kyllä helpompaa kahden lapsen kanssa ja työ ja opiskelu siinä samalla.
Nyt on kahden eri puolilla Suomea asuvan vanhuksen asiat hoidettava. Itse en asu kummankaan kotikunnassa.
Itsekin olen yli 70 v ja nämä kaksi yli 90.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Oli kyllä helpompaa kahden lapsen kanssa ja työ ja opiskelu siinä samalla.
Nyt on kahden eri puolilla Suomea asuvan vanhuksen asiat hoidettava. Itse en asu kummankaan kotikunnassa.
Itsekin olen yli 70 v ja nämä kaksi yli 90.
No mutta hienoa että itse olet tuossa iässä vielä hyvässä kunnossa! Mulla nämä jatkuvaa apua tarvitsevat vanhukset on 73 v ja 74 v.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä työtön mutta oikeasti teen "täysipäiväistä työtä" suvun vanhusten eteen. Onkohan kukaan tutkinut mitä tapahtuu jos meidänkaltaiset pakotetaan johonkin turhaan ja tuottamattomaan "työtoimintaan" uuden hallitusohjelman myötä?
Kunnalla ei paljon kotiapua ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan kotiapu ainakin joutuu ottamaan nämä 4 uutta vanhusta asiakkaaksi.Kunnalla ei paljon kotiapua ole.
Lakivelvoitteet kuitenkin pitää täyttää. Jos ei vanhus pysty itse edes ruokaostoksia tekemään niin pakkohan kunnan on auttaa
Vierailija kirjoitti:
Meidän hieman yli 70v vanhempamme ovat olleet digiaikana työelämässä ja ovat kyllä täysin osaavia käyttämään digitaalisia palveluita. Varmaan tietysti riippuu mitä on tehnyt työelämässä ollessaan, mutta noin yleisesti kyllä 70+ vuotiaat osaavat netin käytön ihan yhtä hyvin kuin me keski-ikäiset.
Odotas vaan, kun he saavat muistisairauden...
Minulla on kotona vihainen teini ja sen lisöksi muistisairaat, huonokuntoiset vanhemmat. Molempien vanhempien suvusta kaikki, siis kaikki sen 70-80 v ikäluokan edustajat ovat saaneet muistisairauden, tuoreimmat parin viime vuoden aikana, se vaikuttaa oikein epidemialta nykyään. Jopa eläkeläisnaapurini sai hiljattain muistisairauden.
Nämä ovat rankkoja aikoja ja mietin vålillä, että kupsahdanko itse ennen kuin saan elää omaa elämää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan kotiapu ainakin joutuu ottamaan nämä 4 uutta vanhusta asiakkaaksi.Kunnalla ei paljon kotiapua ole.
Varsinkaan pikkukunnilla, joiden asukkaista 60-70% on eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vähättele vanhuksien auttamisesta tulevaa työmäärää, mutta tämän digiasioinnin suhteen kysymys taitaa monesti olla myös siitä, että nuorempi polvi ei tiedä muita tapoja hoitaa asioita. 91-vuotias äitini ei osaa käyttää tietokonetta tai nettiä, mutta siitä huolimatta hän pystyy hoitamaan niin pankkiasiansa, terveysasiansa kuin esim. junalippujen ostot ilman apua. Suurimman osan näistä asioista pystyy hoitamaan ilman tietokonettakin, kun tietää, miten. Esim. laskunsa äiti laittaa menemään maksupalvelukuoressa (säännölliset laskut hän on toki käynyt pankin konttorissa vaihtamassa e-laskuiksi) ja junaliput hän ostaa R-kioskilta.
Jonain päivänä pankki lopettaakin konttorinsa koko paikkakunnalta. Tosin isossa kaupungissa sitä ongelmaahan ei ehkä tule, mutta pankkiasiointikin on tehty jo vaikeaksi. Tuntemani vanha pari käy nostamassa eläkkeensä lähes kokonaan tiskiltä joka kk alussa. Sinne on mentävä aamulla aikaisin, koska konttori on täynnä ihmisiä odottamassa tiskille pääsyä. Kassapalvelut on käytössä vain kahtena päivänä viikossa klo 10-12. On muistettava ottaa jonotusnumero. Kassa sulkeutuu tasan klo 12. Jos ei ehdi siihen mennessä asioimaan, niin voi voi.
Netissä pitäisi hoitaa myös ajanvaraukset lääkäriin, terveydenhoitajille ja laboratorioon. Vielä ne pystyy hoitamaan puhelimessakin, mutta aina muistutetaan tästä nettiasiasta, ja jonain päivänä käy niin, että muuta mahdollisuutta ei olekaan. Se päivä tulee tasan varmasti.
Pienellä paikkakunnalla kannattaa valita pankiksi paikallinen osuus- tai säästöpankki, jos haluaa hoitaa pankkiasioita konttoriksi. Eikö tämä vanhapari osaa maksaa ostoksia pankkikortilla vai miksi he käyvät nostamassa käteistä?
Tili pankkiin, josta kaupan kassalta saa käteistä.
Mun vanhalla sukulaisella ei voi olla pankkikorttia, kun ei muista tunnuslukua.
Lapsia en saanut, mutta parikymmentä vuotta jaksoin senioriapuelämää. Nyt toivon, että en olisi edes aloittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakivelvoitteet kuitenkin pitää täyttää. Jos ei vanhus pysty itse edes ruokaostoksia tekemään niin pakkohan kunnan on auttaa
Ateriapalvelu on ja kauppapalvelu ja kaikki maksaa, eivät ole kunnallisia palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli muutama vuosi sitten elämäntilanne, että asui teini-ikäinen vielä kotona ja sekä minun että puolisoni iäkkäät vanhemmat täysin meidän avun varassa.
Kyllä olivat rankat vuodet, edes nukkua ei koskaan saanut kun teini valvoi myöhään ja vanhukset alkoivat soittelun ennen 5 aamulla kun tarvitsivat apua aamutoimissaan.
Olemme todella helpottuneita nyt kun teini on lähtenyt opiskelemaan ja muuttanut toiseen kaupunkiin ja vanhukset ovat joko haudassa tai hoitolaitoksessa.
Tiedän että tämä kuulostaa hirveän itsekkäältä, mutta olemme itsekin jo keski-ikäisiä, töissä käyviä ja omakotitalossa asuvia jossa myös puuhaa riittää
Tuntuu kuin olisimme saaneet elämämme takaisin. Ihanaa kun saa itsekin joskus levätä työpäivän jälkeen, ehtii taas käydä harrastuksissa yms. ja ennen kaikkea nukkua - krooninen unenpuute on todella rankkaa.
Omille lapsillemme olemme sanoneet ettei heidän tarvitse meitä alkaa hoivaamaan kun tästä vanhenemme.
Sitä ennen aiomme nauttia elämästä!Kaksi vanhuksista sairastui otsa-ohimolohkorappeumaan eli dementoituivat sekoiltuaan ensin n.3 -v, yksi kaatui kotonaan ja sai parantumattoman lonkkamurtuman ja yksi kärsi useasta eri pitkäaikaissairaudesta.
Oli järkyttävää huomata heidän kaikkien kohdalla, miten vähän yhteiskunta tuli missään tilanteessa vastaan ja miten vaikeaa oli mitään apua saada.
Kaikki käytännössä kaatui meidän niskaamme.
-samaTilanne on varmasti ollut kuormittava kaikilla tavoin, mutta teinin syytä se ei kuitenkaan ole ollut. Kurjaa, jos tilanteesta on syytetty teiniäkin ja teineistä tehty syntipukki ongelmiin ja nähty rasitteena. Ratkaisun ongelmiin ei suinkaan olisi pitänyt olla teini muutto muualle ja se, että vasta tämä helpottaa uupuneen ja kuormittaneen äitioletetun elämää. Varmasti teini-ikä on vähintäänkin aistinut vihamielisen ilmapiirin ja äitioletetun kuormittumisen ja sillä on varmasti ollut vaikutuksensa myös teinin itseensä.
Tämä vastaus minua hämmästyttää.
Ihan kuin uudelleen tuon kirjoittajan viestin, enkä lainkaan saanut käsitystä, että teini-ikäistä olisi syyllistetty.
Ja kodin vihamielinen ilmapiiri oli kyllä ihan hatusta vedetty oletus.
Toinen kirjoitti vain väsymyksestään. Ja aivan ymmärrettävästi.
Ihan ilman mitään vanhusten hoitamistakin teini-ikäisen kanssa on omat juttunsa, joista tietää vasta sitten kun itsellä on se tilanne käsissä.
Muistan hyvin oman teini-ikäni ja varmasti osasin olla aika rasittava. Kyseenalaistin kaikki mitä minulta odotettiin ja päin mäntyähän ne asiat tietysti meni kun kaikki piti tehdä sen oman jääräpään mukaan.
Kun muutin opiskelemaan muualle, oli varmaan äidilläkin arjen pyöritys helpompaa, uskon sen oikein hyvin.
No se ikä meni sitten ohi ja kaikki hyvin, mutta ei minua mistään syyllistetty eikä ollut vihamielisyyttä.
Tosin veli aloitti sitten omat juntturointinsa kun tuli siihen ikään ja äiti sanoi, että taas meillä ovet paukkuu.
Teini-ikäiset tuppaa elämään sitä omaa elämäänsä ja koitella vanhempiensa rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Millä tuloilla elät?
Vierailija kirjoitti:
Äly hoi, kun se palvelunarvioija tulee kotiin ja vanhukset sanoo kyllä minä itse siivoan teen ruuat ym, ym , ja on han minulla tytär ja poika, ne kyllä auttaa, niin sanotte ihan reippaasti ,ettei varmasti jakseta auttaa ,tai ehditä auttamaan. Kerrotte ,miten olette jo itse sairasloman tarpeessa ihan burn out ( jos olette vielä työelämässä) ja jos jo eläkkeellä , sanotte että on selkä , polvi, lonkka , sydän vaivoja , kunhan jaksaa juuuri ja juuri oman huushollin nipin napin hoitaa.
Vanhukset puhuu puuta heinää, niin saa lapsetkin tehdä.Pakkohan silloin on saada kunnallista kotiapua, siivous , kaupassa käynti , lääkkeiden jakelu, ruokapalvelu.
Kova kovaa vasten vaan , muuten ei hommat hoidu.
Toki vanhus kiukuttelee, mutta vaan jonkin aikaa, jos jatkuvasti, ei ole pakko mennä kuuntelemaan, eikä edes kuunnella puhelimessa.
Lääkehomma ainoa, jonka kotihoito hoitaa. Siitäkin maksetaan. Muut palvelut joutuu ostamaan yksityisiltä. Palvelusetelejä myönnetään harkinnan varaisesti.
T.oma kokemus
Näin ainakin Helsingin kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän hieman yli 70v vanhempamme ovat olleet digiaikana työelämässä ja ovat kyllä täysin osaavia käyttämään digitaalisia palveluita. Varmaan tietysti riippuu mitä on tehnyt työelämässä ollessaan, mutta noin yleisesti kyllä 70+ vuotiaat osaavat netin käytön ihan yhtä hyvin kuin me keski-ikäiset.
Odotas vaan, kun he saavat muistisairauden...
Minulla on kotona vihainen teini ja sen lisöksi muistisairaat, huonokuntoiset vanhemmat. Molempien vanhempien suvusta kaikki, siis kaikki sen 70-80 v ikäluokan edustajat ovat saaneet muistisairauden, tuoreimmat parin viime vuoden aikana, se vaikuttaa oikein epidemialta nykyään. Jopa eläkeläisnaapurini sai hiljattain muistisairauden.
Nämä ovat rankkoja aikoja ja mietin vålillä, että kupsahdanko itse ennen kuin saan elää omaa elämää ollenkaan.
Et kupsahda, vaan saat sen muistisairauden.
Ja vihainen teini hoitaa kaikki asiasi.
En odota innolla. Lapset sentään ovat hilpeää seuraa ja kasvavat sekä oppivat jatkuvasti.