Kun uni ei tule
Uni ei tule enää ilman unilääkettä. Mitäs nyt?
Miten saan luonnollisen unen ns. uudelleenaktivoitua?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengitystekniikka:
Hengitä sisään syvään hitaasti keuhkot täyteen, pidätä hengitystä muutama sekunti, hengitä ulos suun kautta hitaasti keuhkot tyhjiksi.
Toista, toista...
Muutaman minuutin päästä olet unessa.😭
Hä? Mitä vollotat? Se toimii.
Väsyttämällä itsesi liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä lisää apua? 😭
ei
Ei 😭😭😭
Mä jätin keväällä melatoniinit ja mirtazapiinit. Nukuin niiden avulla 4-5 tuntia alkuyöstä. Sitten totesin että ilman mitään nukun samat 4-5 tuntia alkuyöstä. Näin valoisammalla ajalla nukkumista on vähän auttanut pimennys. Pidän unimaskia lärvillä.
Olen tullut siihen tulokseen että on osittain perinnöllistä nukkuuko hyvin vai ei. Olen itse erittäin kevyesti nukkuva ja herään herkästi ääniin. Äitini on ja mummoni oli samanlainen. Joskus joku sanoo että vierellä on kuulunut sitä tai tätä ääntä enkä ole herännyt. Silloin hymyilen kun tiedän että olen edes joskus ajoittain ihan umpiunessa.
Katso googlesta tryptofaani. Kun syöt näitä ruoka-aineita päivittäin, niin uni tulee paremmin.
lopeta nukahtamisen yrittäminen. Jos uni ei tule, niin sitten nouset ylös sängystä ja menet tekemään jotain muuta. valoja et saa laittaa päälle ja pidät muutenkin kodin hämäränä. Jos uni tulee edes 10 minuutiksi ja sitten heräät etkä saa unta, niin hyvä niin. sait edes sen 10 minuuttia unta. Lopulta ni tulee, kun olet tarpeeksi väsynyt. Elät säännöllistä elämää. ruoat samaan aikaan, ulkoilut samaan aikaan jne. Kyllä se lopulta talttu, sekä unettomuus, että lääkekierre. Niin ja tietenkin lopetat lääkkeiden käytön, mutta tietenkin käyt sitä ennen keskustelemassa siitä lääkärisi kanssa. Toiset lääkkeet pitää lopettaa pikkuhiljaa, toiset voi lopettaa noin vain.
yksi sairaus vei minulta yöunet pitkäksi aikaa, mutta en halunnut lääkkeitä unen saamiseksi. Sen sairauden hoitoon toki. en sitten vain nukkunut kuin noin 3 yönä viikossa, tuohon aikaan olin muutenkin työttömänä, joten lääkärin kanssa sovimme, että jos tulen toisiin ajatuksiin unilääkkeen suhteen, niin viesti vaan omakantaan ja hän kirjoittaa reseptin. Kun lääkitys saatiin kohdilleen, alkoi unikin tulla. Väliakana laitoin elintavat rutiineiksi ja tätä nykyä alkaa pää nuokkumaan joka ikinen iltan noin klo 2150 ja herään joka ikinen aamu noin klo 5.58 ilman herätyskelloa virkeänä.... Aivojen kanssa kannattaa ymmärtää, että aivot ovat ohjelmoitava kone ja siinä missä unettoman aivot ovat ohjelmoituneet unettomuuteen, niin samalla lailla ne saa sitten ajan kanssa ohjelmoitua uneen ja aivot toimivat rutiineilla: ne alkavat toistamaan sitä, mitä niille toistetaan eniten.
Laiska olet. 100 tuntia töitä viikossa niin kyllä uni tulee silloin harvoin. kun sille on aikaa.
Minulle toimii äänikirja. Laitan kaikkein hitaamman puheäänen, 0,5 ja ajastimen 30 minuutin päähän. Usein olen unessa, etten huomaa edes kun se loppuu. Laitan vain toisen korvakuulokkeen korvaan.
Lisäksi otan melaatonisuihketta ,ennenkuin menen sänkyyn.
En tiedä toimiiko muilla
tämä tuskin ap:ta auttaa, mutta aikoinaan, kun kaveripiirissä päätettiin lukea sota ja rauha (joko kirjana tai kuunnella), niin minä päätin kuunnella sitä podcastina. Olin nimittäin aikoinaan yrittänyt lukea sitä, mutta nukahdin jo ensimmäisellä aukeamalla. Samalla lailla kävi podcastin kanssa. Ei sitä jaksanut kuunnella ja uni tuli hyvin nopeasti. En ole vieläkään lukenut ko. teosta, tai saanut sitä kuunneltua. alkaa heti väsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
lopeta nukahtamisen yrittäminen. Jos uni ei tule, niin sitten nouset ylös sängystä ja menet tekemään jotain muuta. valoja et saa laittaa päälle ja pidät muutenkin kodin hämäränä. Jos uni tulee edes 10 minuutiksi ja sitten heräät etkä saa unta, niin hyvä niin. sait edes sen 10 minuuttia unta. Lopulta ni tulee, kun olet tarpeeksi väsynyt. Elät säännöllistä elämää. ruoat samaan aikaan, ulkoilut samaan aikaan jne. Kyllä se lopulta talttu, sekä unettomuus, että lääkekierre. Niin ja tietenkin lopetat lääkkeiden käytön, mutta tietenkin käyt sitä ennen keskustelemassa siitä lääkärisi kanssa. Toiset lääkkeet pitää lopettaa pikkuhiljaa, toiset voi lopettaa noin vain.
yksi sairaus vei minulta yöunet pitkäksi aikaa, mutta en halunnut lääkkeitä unen saamiseksi. Sen sairauden hoitoon toki. en sitten vain nukkunut kuin noin 3 yönä viikossa, tuohon aikaan olin muutenkin työttömänä, joten lääkärin kanssa sovimme, että jos tulen toisiin ajatuksiin unilääkkeen suhteen, niin viesti vaan omakantaan ja hän kirjoittaa reseptin. Kun lääkitys saatiin kohdilleen, alkoi unikin tulla. Väliakana laitoin elintavat rutiineiksi ja tätä nykyä alkaa pää nuokkumaan joka ikinen iltan noin klo 2150 ja herään joka ikinen aamu noin klo 5.58 ilman herätyskelloa virkeänä.... Aivojen kanssa kannattaa ymmärtää, että aivot ovat ohjelmoitava kone ja siinä missä unettoman aivot ovat ohjelmoituneet unettomuuteen, niin samalla lailla ne saa sitten ajan kanssa ohjelmoitua uneen ja aivot toimivat rutiineilla: ne alkavat toistamaan sitä, mitä niille toistetaan eniten.
Sulla on sitten plastisemmat aivot kuin mulla. 😭.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sitten plastisemmat aivot kuin mulla. 😭.
Traumatisoidun ja rikkoudun.😭.
Olen kokeillut erilaisia luontaistuotteita. Ainoa, joka minua on selkeästi auttanut on Unisin.
Kokeile, Auttaisiko radion podcastin kuuntelu radiosta areenasta.
Itseäni usein nukuttaa, kun makaan ja kuuntelen silmät kiinni.
Kun paleltaa, saa paremmin unen päästä kiinni.
ei