HS: Perussuomalaiset ovat hyvätuloisia duunareita, jotka kokevat, että heillä on paljon menettävänään
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009726807.html
Kantar Publicin Sakari Nurmelan mukaan puolueella on työväenluokkaan identifioituvia kannattajia jopa suhteellisesti enemmän kuin esimerkiksi työväenpuolueena profiloituneella Sdp:llä.
Perussuomalaisten kannatus työntekijöiden parissa on selvästi kovempi kuin millään muulla puolueella, Nurmela sanoo.
Puolueen äänestäjät ovat kuitenkin pääsääntöisesti hyvin toimeentulevia työntekijöitä, Juho Rahkonen toteaa. Tähän kansanosaan oikeistopopulistinen viesti uppoaa hänestä hyvin: äänestäjien oma, jokseenkin vauras elämäntapa on uhattuna ja siitä on syyttäminen esimerkiksi eliittiä, EU:ta tai maahanmuuttoa.
Perussuomalaiset äänestäjät kokevat, että heillä on paljon omaisuutta menetettävänään. Se on omiaan tuomaan oikeistolaista ajattelutapaa, Rahkonen sanoo.
Ja koska puolueen äänestäjät ovat hyvätuloisia duunareita, heitä eivät hetkauta myöskään esimerkiksi uuteen hallitusohjelmaan kirjatut leikkaukset sosiaaliturvaan. Ne eivät tule koskemaan heitä.
Samasta syystä perussuomalaisia äänestävät kannattavat niin löyhää verotusta, että heidän ajatuksensa menevät Rahkosen mukaan oikealta ohi kokoomuksestakin.
Kommentit (708)
Tämä on ilmeisesti tehty kyselytutkimuksena ja persut ovat taas päässeet erityisosaamisalueelleen eli valehteluun.
Kumma kun tuo oksymoroni hyvätuloinen duunari herättänyt tutkimuksen tekijöiden huomiota.
Ei sellaisia Suomessa ole.
Vierailija kirjoitti:
Osa äänestäjistä ovat hyvätuloisia välinpitämättömiä, joille ei ole ongelma, että heitä edustaa nihilistinen wtjengi.
Olen hyvätuloinen eikä minua haittaa minkä näköisiä tai oloisia persut ovat. Pääasia että ajavat suoraselkaisesti järkeviä asioita. Muut heikommalla itsetunnolla varustetut voivat äänestää imagoa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa. Kuulun tuohon hyvätuloisten duunareiden joukkoon, ja äänestän persuja tulevaisuudessakin.
Erikoista. Kaikki meidän keskituloisten perusturva on mennyttä. Työttömyys kasvaa, valtio velkaantuu. Asuntoja ei osteta, mitään ei voi kuluttaa. Ostovoima laskee. Tiede, koulutus, tas-arvo on viety.
Ainoa mihin perut vetoaa on maamutuksedta öyhötys ja äärioikeiston terrorismi eli turvattomuus.
Niin kauan kuin tämä hallitus on pystyssä, talous laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa äänestäjistä ovat hyvätuloisia välinpitämättömiä, joille ei ole ongelma, että heitä edustaa nihilistinen wtjengi.
Olen hyvätuloinen eikä minua haittaa minkä näköisiä tai oloisia persut ovat. Pääasia että ajavat suoraselkaisesti järkeviä asioita. Muut heikommalla itsetunnolla varustetut voivat äänestää imagoa.
Itse en puolestani antaisi ääntä tuollaisille roskille edes pakottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ajavat täysin älyttömiä asioita. Ajavat meidän elintason alas, ettei kukaan enää tule tänne.
Kaikki köyhemmät perduäänestäjät varmaan tajuavat, ettei heitä enää kaivata.
"Erikoista. Kaikki meidän keskituloisten perusturva on mennyttä. Työttömyys kasvaa, valtio velkaantuu. Asuntoja ei osteta, mitään ei voi kuluttaa. Ostovoima laskee. Tiede, koulutus, tas-arvo on viety.
Ainoa mihin perut vetoaa on maamutuksedta öyhötys ja äärioikeiston terrorismi eli turvattomuus.
Niin kauan kuin tämä hallitus on pystyssä, talous laskee"
Syytät persuja asioista, jotka eivät riipu persuista. Tuo johtuu joko tietämättömyydestäsi tai haluat vain jakaa valeinformaatiota. Oli miten oli, kirjoitusessasi ei ollut mikään muu kohta oikein kun "Asuntoja ei osteta". Aika hyvä suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ajavat täysin älyttömiä asioita. Ajavat meidän elintason alas, ettei kukaan enää tule tänne.
Montako vuotta sinulla menee tajuta että nykyinen elintasomme on sellainen, mihin meillä ei ole ollut KOSKAAN varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en puolestani antaisi ääntä tuollaisille roskille edes pakottamalla.
Kukaan ei sinua pakota.
Minun tuntemani perussuomalaisten kannattajat ovat kärttyisiä, öykkärimäisiä ja ulkomaalaisvastaisia eläkeläisiä jotka eivät hyväksy tukien eläviä ihmisiä eivätkä haluaisi antaa köyhille muuta kuin almuja.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne äkkiä on kaikki hyvätuloisia duunareita, kun muiden tilastojen mukaan ne on duunareita, yrittäjiä ja työttömiä?
Työttömät eivät ole persujen äänestäjäkuntaa. Yrittäjät ovat kuten myös duunarit. Eli ihmiset jotka elävät omalla palkallaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani perussuomalaisten kannattajat ovat kärttyisiä, öykkärimäisiä ja ulkomaalaisvastaisia eläkeläisiä jotka eivät hyväksy tukien eläviä ihmisiä eivätkä haluaisi antaa köyhille muuta kuin almuja.
Kärttyisyys voi johtua seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun persuäänestelijä sairastuu vakavasti tai joutuu työttömäksi, hä?
Öh, no sitten sairastun vakavaksi tai joudun työttömäksi. Mikä kysymys toi oli?
Eli asut kadulla sitten?
Kuinka moni työtön tai sairas mielestäsi asuu kadulla?
Jos nykyhallitus saa päättää, niin parin vuoden kuluttua suuri osa.
Vierailija kirjoitti:
Demarit on voineet profiloitua työväen puolueeksi joskus 30 vuotta sitten, mutta olisi varmaan aika tulla tutkijankin tähän päivään. Eläkeläisten puolue se on.
Ainoa puolue, joka ajattelee työntekijän etua. Persut haluaa viedä pyhälisätkin. Ei kai sivistymätön persu sitä edes ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien varassa elävien elintasoa on pakko laskea, ettei Suomi ole niin houkutteleva kehitysmaiden elintasosurffareiden silmissä. Ei me voida olla koko maailman sosiaalitoimisto. Työn verotusta sen sijaan on pyrittävä laskemaan, jotta työnteko kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Osuva kuvaus. Tyhmiä ja itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun persuäänestelijä sairastuu vakavasti tai joutuu työttömäksi, hä?
Öh, no sitten sairastun vakavaksi tai joudun työttömäksi. Mikä kysymys toi oli?
Eli asut kadulla sitten?
Kuinka moni työtön tai sairas mielestäsi asuu kadulla?
Jos nykyhallitus saa päättää, niin parin vuoden kuluttua suuri osa.
Tätä menoa niin vielä jossain vaiheessa käy, muttei se johdu persuista, vaan siitä, ettei lapsia synny kuin nimeksi.
Vierailija kirjoitti:
"Erikoista. Kaikki meidän keskituloisten perusturva on mennyttä. Työttömyys kasvaa, valtio velkaantuu. Asuntoja ei osteta, mitään ei voi kuluttaa. Ostovoima laskee. Tiede, koulutus, tas-arvo on viety.
Niin kauan kuin tämä hallitus on pystyssä, talous laskee"
Syytät persuja asioista, jotka eivät riipu persuista. Tuo johtuu joko tietämättömyydestäsi tai haluat vain jakaa valeinformaatiota. Oli miten oli, kirjoitusessasi ei ollut mikään muu kohta oikein kun "Asuntoja ei osteta". Aika hyvä suoritus.
Jestas sentään. Edellä malliesimerkki persujen poliittisesta osaamisesta. Huh. Lukisit lehtiä edes, jos hallituksen esitykset on liian vaikeaa tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne äkkiä on kaikki hyvätuloisia duunareita, kun muiden tilastojen mukaan ne on duunareita, yrittäjiä ja työttömiä?
Työttömät eivät ole persujen äänestäjäkuntaa. Yrittäjät ovat kuten myös duunarit. Eli ihmiset jotka elävät omalla palkallaan.
Höpsis. Asiaa on tutkittu.
"Perussuomalaiset muodostaa puolueista poikkeuksen siinä mielessä, että se saa kannatusta hyvin monenlaisilta ammattiryhmiltä ja ikäluokilta.
Puoluetta kannatetaan tasaisesti eri ikäluokissa paitsi 65-79-vuotiaissa, jossa suosio tippuu useilla prosenttiyksiköillä verrattuna muihin ikäryhmiin.
Ammattiryhmistä eniten kannatusta puolueelle tulee työttömiltä, työntekijöiltä ja yrittäjiltä. Puolueiden äänestäjiä tutkinut Åbo Akademin valtio-opin professori Kimmo Grönlund sanoo, että perussuomalaisten kannattajia yhdistävät ennen kaikkea arvot ja asiakysymykset, eikä niinkään oman ryhmän etujen ajaminen."