Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(
Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.
Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...
Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...
Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa makseta kuin murto-osa julkisen terveydenhuollon kuluista itse. Jos maksettaisiin itse kokonaan, harvalla olisi varaa hoidattaa itseään. Tietysti tuo pienenosan itse maksaminenkin tuottaa hankalimmassa asemassa olevalle väestölle vaikeutta. Surullisena katson kuinka hyvinvointijärjestelmä murenee palapalalta.
Millä omalla logiikalla sä ajattelet, että Suomessa ei makseta julkista terveydenhuoltoa itse? Mistä ne rahat muka tulee, jos ei kansalaisten maksamista verovaroista. Suomi on kovan verotuksen maa ja tavalla tai toisella me kaikki kustannetaan julkinen terveydenhuolto.
"Maksaa itse" tarkoittaa sitä, että palveluja käyttävä maksaa laskussa ilmoitetun summan omalta tililtään. Suomessa suurin osa rahasta tulee verovaroista, jotka kyllä kerätään vähän kaikilta, tarvitsipa palveluja just tällä hetkellä tahi ei. Tulee kuitenkin kokonaisuutena edullisemmaksi maksaa terveyspalvelut verovaroista kuin maksaa laskutettuna jollekin pörriäiselle. Kova verotus on epätotuuksia viljelevä myytti. Kaikkein kallein vaihtoehto on hankkia palvelut yksityisiltä ja hoitaa maksupuoli vakuutuksilla.
Sinä olet jo maksanut sen käynnin itse siinä vaiheessakun sinne menet, ja kyllä: sinulla on varaa. Miten voit väittää, ettei Suomessa makseta kuin murto-osa terveydenhuollon kustannuksista itse, kun joka ikinen meistä maksaa veroilla ihan riittävästi. Vai onko se taikakeiju, joka hyvinvointialueelle ja sairaanhoitopiirille ripottelee rahat? Tietysti meillä on tapauksia, jotka eivät maksa omaa osuuttaan kustannuksista. Esimerkiksi vaikeasti sairas vauva, joka heti syntymänsä jälkeen tarvitsee sydänleikkauksen ja tehohoitoa ja kuolee jo lapsena. Hänen osaltaan tilanne on se, ettei hän rahoittanut terveydenhuoltoaan itse, kun ei ehtinyt verojakaan maksaa riittävästi kattaakseen kulunsa.
Periaatteessahan tuollainen 40€ maksu ei ole paljon, paitsi silloin jos joutuu menemään saman sairauden takia useamman kerran ihan sen takia, että ei näjtävästi osata diagnosoida oikein. Ihan uskomatonta sähläystä ja only in Finland että esim. silmäsairauden takia joutuu käymään HUS:in silmäklinikka puoskateilla useamman kerran. Phyi ei ole tuon neljänkympin arvousta ollenkaan tuo sikamainen törkeä pelleily.
VIHER PUNIKKI KYSY NEUVOA ÄÄNESTÄMILTÄSI EHDOKKAILTA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. LApseni sairastui 10-vuotiaana, ja sen vuoden kustanukset olivat 1400€, tähän kuului vain lääkkeet (lääkekatto) ja sairaalakulut(kulukatto). Lisäksi tosiaan vielä ne työt jotka jouduin jättää tekemättä, 200 käyntiä sairaanhoidossa ilman mitään matkakorvauksia, ja kaikki muu mitä piti maksaa. Ei 2tonnia taida riittää.
Onko nuo käynnit lasta katsomaan vai oliko ne lapsen käyntejä? Matkakuluilla on myös maksukatto, mihin lasketaan mukaan myös alle omavastuun olevat matkakulut. Lapsen sairastellessa enemmän kannattaa selvittää mahdollisuus alle 16-vuotiaan vammaistukeen ja/tai erityishoitorahaan, sekä omaishoidontukeen. Sairaalan tai poliklinikan sosiaalityöntekijältä voi saada hyviä neuvoja ja apua hakemusten täyttämiseen. Itse en esimerkiksi olisi hoksannut mainita hakemuksessa sellaisia asioita, joita sosiaalityöntekijä osasi kysellä. Hän oli itse ollut aikaisemmin kelalla töissä. Lasten neurologian poliklinikalla on ollut tosi ihania sosiaalityöntekijöitä, joilta on saanut paljon hyviä neuvoja ja tietoa, mihin mistäkin asiasta kuuluu ottaa.
Ei lasketa oman kaupungin sisällä tehtyjä matkoja.
Milloin tuo on muuttunut? Kelan sivuilla ei sellaisesta puhuta. Ne pienetkin maksut pitää "hakea" kelalta puolen vuoden sisään vaikkei siitä ensimmäisetä puolesta vuodesta mitään saisikaan. Onneksi ei enää tarvitse käyttää lasta kuntoutuksessa useamman kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te luulisitte että lääkärit hoitaisivat päivästä toiseen, jos tk-käynnit olisivat ilmaisia???? Luulosairaita-, joka paikkaan koskee-, minulla on varmasti syöpä-, minua ahdistaa kun katson ikkunasta ulos, tarvitsen bentsoja- potilaita tulisi ikkunoista ja ovista, ja oikeasti sairaat potilaat jäisivät kokonaan hoitamatta!
Nämä tyypit, jotka ravaa koko ajan lääkärillä, eivät ole vakavasti sairaita, he vain luulevat olevansa.
Kukaan ei voi käydä tänään lääkärissä ja kuvitella saavansa tietää, että kahden vuoden päästä hänellä on syöpä, ja vieläpä kuvitella, että lääkäri sen jostain ihme kristallipallosta voisi tietää/ennustaa. Siis oikeesti!
Tuosta lienee kokemuksia muualta joissa perusterveydenhoito on ilmaista. Eikä liene siitä syystä ruuhkaa että on maksuton.
En usko että monikaan lähtee ilman syytä mihinkään lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kai tiedät tämän lain asiakasmaksuista?
11 § (13.3.2003/221)
Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen
Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.
Palvelusta järjestämisvastuussa oleva hyvinvointialue voi päättää, että: (8.7.2022/600)
1) muitakin kuin 1 momentissa tarkoitettuja maksuja voidaan jättää perimättä tai alentaa 1 momentissa tarkoitetuilla perusteilla; tai
2) maksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä, jos siihen on syytä huollolliset näkökohdat huomioon ottaen.
Maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) tarkoitettuun toimeentulotukeen nähden. (30.12.2020/1201)
Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle tieto siitä, mitä 1–3 momentissa säädetään maksun alentamisesta ja perimättä jättämisestä. Tieto on annettava ennen ensimmäistä palvelutapahtumaa tai sen yhteydessä. Jos tiedon antaminen ei ole mahdollista ennen palvelutapahtumaa tai sen yhteydessä, sen voi antaa myöhemmin, kuitenkin viimeistään maksua perittäessä. Tieto on annettava siten, että asiakas riittävästi ymmärtää sen sisällön. Tietoa annettaessa asiakkaalle on annettava sen tahon nimi ja yhteystiedot, jolta asiakas voi tarvittaessa pyytää lisätietoja. (8.7.2022/600)
Edellä 4 momentissa tarkoitettu tieto on annettava asiakkaalle henkilökohtaisesti kirjallisesti tai suullisesti. Tieto voidaan antaa myös asiakkaan yksilöivän sähköisen palvelun välityksellä. Jos tieto annetaan muulla tavalla kuin kirjallisesti, asiakkaalle on hänen pyynnöstään annettava tieto myös kirjallisena. (30.12.2020/1201)
Hyvinvointialue on eri asia kuin sairaanhoitopiiri. Jos on käynyt poliklinikalla, niitä maksuja ei alenneta. Stm:n sivuilla löytyy selvitys, mitkä asiakasmaksut kuuluu niihin, joista voi saada alennusta tai maksuttomuuden. Siellä lukee, että poliklinikkamaksuista ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. LApseni sairastui 10-vuotiaana, ja sen vuoden kustanukset olivat 1400€, tähän kuului vain lääkkeet (lääkekatto) ja sairaalakulut(kulukatto). Lisäksi tosiaan vielä ne työt jotka jouduin jättää tekemättä, 200 käyntiä sairaanhoidossa ilman mitään matkakorvauksia, ja kaikki muu mitä piti maksaa. Ei 2tonnia taida riittää.
Onko nuo käynnit lasta katsomaan vai oliko ne lapsen käyntejä? Matkakuluilla on myös maksukatto, mihin lasketaan mukaan myös alle omavastuun olevat matkakulut. Lapsen sairastellessa enemmän kannattaa selvittää mahdollisuus alle 16-vuotiaan vammaistukeen ja/tai erityishoitorahaan, sekä omaishoidontukeen. Sairaalan tai poliklinikan sosiaalityöntekijältä voi saada hyviä neuvoja ja apua hakemusten täyttämiseen. Itse en esimerkiksi olisi hoksannut mainita hakemuksessa sellaisia asioita, joita sosiaalityöntekijä osasi kysellä. Hän oli itse ollut aikaisemmin kelalla töissä. Lasten neurologian poliklinikalla on ollut tosi ihania sosiaalityöntekijöitä, joilta on saanut paljon hyviä neuvoja ja tietoa, mihin mistäkin asiasta kuuluu ottaa.
Ei lasketa oman kaupungin sisällä tehtyjä matkoja.
Milloin tuo on muuttunut? Kelan sivuilla ei sellaisesta puhuta. Ne pienetkin maksut pitää "hakea" kelalta puolen vuoden sisään vaikkei siitä ensimmäisetä puolesta vuodesta mitään saisikaan. Onneksi ei enää tarvitse käyttää lasta kuntoutuksessa useamman kerran viikossa.
Tuo on jonkun mutua. Ei kela-takseissa esimerkiksi ole mitään rajaa, minkä alueen sisällä maksetaan kyytikorvaukset ja minkä ei. Se on eri asia, että jos on kykenevä kulkemaan julkisilla, kustannukset korvataan sen mukaan. Siis jos ei ole akuutti terveystilanne niin huono, ettei pystyisi julkisillla kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
AP, voisiko joku tehdä sinusta huoli-ilmoituksen - siinähän on tutkittava elinolosuhteet ja voit selvittää tilannettasi muutoinkin? Ei siis pahalla. Itse pyysin naapuria tekemään äidistäni sen, koska hän ei halunnut esim. lääkärin määräämää hoitoa ja paljon muuhunkin sote-asioihin liittyvää. Neuvoivat myös toimeentuloasioissa ja kohtelu oli erittäin ystävällistä *hämmästyttävää, mutta totta*.
Palvelutarpeen arviointia voi kai pyytää ihan itsekin ilman huoli-ilmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te luulisitte että lääkärit hoitaisivat päivästä toiseen, jos tk-käynnit olisivat ilmaisia???? Luulosairaita-, joka paikkaan koskee-, minulla on varmasti syöpä-, minua ahdistaa kun katson ikkunasta ulos, tarvitsen bentsoja- potilaita tulisi ikkunoista ja ovista, ja oikeasti sairaat potilaat jäisivät kokonaan hoitamatta!
Nämä tyypit, jotka ravaa koko ajan lääkärillä, eivät ole vakavasti sairaita, he vain luulevat olevansa.
Kukaan ei voi käydä tänään lääkärissä ja kuvitella saavansa tietää, että kahden vuoden päästä hänellä on syöpä, ja vieläpä kuvitella, että lääkäri sen jostain ihme kristallipallosta voisi tietää/ennustaa. Siis oikeesti!Tuosta lienee kokemuksia muualta joissa perusterveydenhoito on ilmaista. Eikä liene siitä syystä ruuhkaa että on maksuton.
En usko että monikaan lähtee ilman syytä mihinkään lääkäriin.
No onhan siitä kokemuksia. Britannian terveydenhuollon kriisistä on uutisoitu laajalti. Siskoni asuu siellä ja on kertonut, että julkisella on niin kovat säästöt, ettei saa aikoja. Julkinen terveydenhuolto on siellä maksutonta, mutta tarjoavat ei-oota. Jatkotutkimuksiin mahdotonta päästä. Moni käyttää yksityisiä kun nhs-sopimukseen kuuluvia yleislääkäreitä ei ole, siis aikoja ei saa. Briteissä kaikkeen tarvitsee ensin yleislääkärin lähetteen, siis vaikka erikoislääkärin vastaanotolle ensin yleislääkärin lähetteellä ja sitten se erikoislääkäri voi laittaa lähetteen jatkotutkimuksiin. Suomessahan yleislääkäri pystyy laittamaan vaikka HUS:iin tai muuhun erikoissairaanhoitoon tutkimuslähetteen. Brittien tilanne on ollut vaikea. Korona kuormitti terveydenhuollon äärimmilleen. Siskoni otti jonkin vakuutuksen, mutten tiedä siitä sen tarkemmin. Hän pystyy vakuutuksella käymään myös muilla kuin nhs-yleislääkäreillå.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP oli hakenut ja saanut maksuaikaa tammikuussa ja maaliskuussa erääntyville poliklinikkamaksuille?
Mitenkähän Kela huomioi asian TTT-laskelmassa?
Ja yleensähän reseptilääkkeet haetaan max. 3 kuukauden tarvetta varten.
AP:n TTT-laskelma paukkuisi normin yli ainakin tuollaisena kuuna, kun hän ostaa lääkkeet?
Eli kyllä AP:n kannattaisi laittaa sitä hakemusta Kelalle, ja olisi kannattanut jo ennen kuin alkoi siirtelemään eräpäiviä.
otetaanko reseptilääkkeet huomioon ostokuukautena vai jaetaanko kolmen kuukauden lääkkeet kolmelle kuukaudelle?
Sen verran on nyt korjattava, että kävin poliklinikalla ensimmäisen kerran tammikuussa ja maaliskuussa olin 3 kertaa päivystyksessä. Laskut näiltä käynneiltä tulivat vasta nyt kesällä. Tammikuun polimaksun eräpäivä oli kesäkuussa ja maaliskuun päivystyspolikäyntien laskujen eräpäivät ovat nyt heinäkuussa.
Sitä olen tässä itsekseni ihmetellyt, miksi laskut tulivat monta kuukautta polikäyntien jälkeen. Toki olisi itse pitänyt osata näihin varautua ajoissa
Ap
Sote uudistuksen jälkeen on ollut laskutusongelmia, ne tulevat milloin tulevat. et ole ainoa, jolla on ongelmia, kun et ole varautunut etukäteen. https://www.ts.fi/lukijoilta/6052258
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, voisiko joku tehdä sinusta huoli-ilmoituksen - siinähän on tutkittava elinolosuhteet ja voit selvittää tilannettasi muutoinkin? Ei siis pahalla. Itse pyysin naapuria tekemään äidistäni sen, koska hän ei halunnut esim. lääkärin määräämää hoitoa ja paljon muuhunkin sote-asioihin liittyvää. Neuvoivat myös toimeentuloasioissa ja kohtelu oli erittäin ystävällistä *hämmästyttävää, mutta totta*.
Palvelutarpeen arviointia voi kai pyytää ihan itsekin ilman huoli-ilmoituksia.
Mitäs palveluita tämä ap mielestäsi tarvitsee? Palvelutarpeen arviointi on tarkoitettu ihmisille, jotka tarvitsevat palveluita, esim. turvatannekkeen, kotihoitoa, sosiaalista kuntoutusta, työtoimintaa. Arvioidaan siis palveluiden tarvetta. Eihän ap ole tuonut ilmi tarvetta millekään palvelulle. Sosiaalityöntekijän tapaamista varten ei tarvita palvelutarpeen arviointia, jos hakee täydentävää toimeentulotukea, joka on etuus, ei palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa makseta kuin murto-osa julkisen terveydenhuollon kuluista itse. Jos maksettaisiin itse kokonaan, harvalla olisi varaa hoidattaa itseään. Tietysti tuo pienenosan itse maksaminenkin tuottaa hankalimmassa asemassa olevalle väestölle vaikeutta. Surullisena katson kuinka hyvinvointijärjestelmä murenee palapalalta.
Millä omalla logiikalla sä ajattelet, että Suomessa ei makseta julkista terveydenhuoltoa itse? Mistä ne rahat muka tulee, jos ei kansalaisten maksamista verovaroista. Suomi on kovan verotuksen maa ja tavalla tai toisella me kaikki kustannetaan julkinen terveydenhuolto.
"Maksaa itse" tarkoittaa sitä, että palveluja käyttävä maksaa laskussa ilmoitetun summan omalta tililtään. Suomessa suurin osa rahasta tulee verovaroista, jotka kyllä kerätään vähän kaikilta, tarvitsipa palveluja just tällä hetkellä tahi ei. Tulee kuitenkin kokonaisuutena edullisemmaksi maksaa terveyspalvelut verovaroista kuin maksaa laskutettuna jollekin pörriäiselle. Kova verotus on epätotuuksia viljelevä myytti. Kaikkein kallein vaihtoehto on hankkia palvelut yksityisiltä ja hoitaa maksupuoli vakuutuksilla.
Sinä olet jo maksanut sen käynnin itse siinä vaiheessakun sinne menet, ja kyllä: sinulla on varaa. Miten voit väittää, ettei Suomessa makseta kuin murto-osa terveydenhuollon kustannuksista itse, kun joka ikinen meistä maksaa veroilla ihan riittävästi. Vai onko se taikakeiju, joka hyvinvointialueelle ja sairaanhoitopiirille ripottelee rahat? Tietysti meillä on tapauksia, jotka eivät maksa omaa osuuttaan kustannuksista. Esimerkiksi vaikeasti sairas vauva, joka heti syntymänsä jälkeen tarvitsee sydänleikkauksen ja tehohoitoa ja kuolee jo lapsena. Hänen osaltaan tilanne on se, ettei hän rahoittanut terveydenhuoltoaan itse, kun ei ehtinyt verojakaan maksaa riittävästi kattaakseen kulunsa.
Veroina kerättyjen maksujen maksaminen ei ole itsemaksanmista. Ei terveydenhuollossa eikä missään muussakaan asiassa.
Ja muuten: USA:ssa ei makseta veroista ja siellä hoidot tulevat kaikkein kalleimmiksi. Myös niille, joilla on varaa ottaa vakuutus maksuja korvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Suomessa katetaan vain 70% julkisesta terveydenhuollosta julkisin varoin. Peräti 30% katetaan erilaisilla asiakasmaksuilla. Pohjoismaiden korkein luku. Ei tosiaan ole mikään murto-osa tuo 30%. Lisäksi kun muistetaan, että tietyissä hoidoissa prosentti on ihan eri, esim osa syöpähoidoista hyvin kalliita, niin kyllähän ne tavallisilla käyntimaksuilla katetaan hyvinkin paljon perusterveydenhuollon kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Pienen osan? Miten jokin yli 40 euron poliklinikkamaksu on pieni osa? Sehän on iso summa. Huomaa, ettei sinulla ole kokemusta terveydenhuollon budjeteista. Kun työskentelin ajanvarauksessa terveysasemalla, yhdelle lääkärille saattoi olla vapaita aikoja 10 kpl per päivä. Mieti nyt, jos kaikki maksoivat käyntimaksun. Tuo on pelkkää mutua, että esimerkiksi terveysaseman menot olisi niin suuret, että käyntimaksut kattaa pienen murto-osan. Kyllä siellä tulopuolella merkittävällä tavalla jokainen potilas omavastuullaan osallistuu kustannuksiin. Hoitotoimenpiteet ovat myös halpoja. Erikoissairaanhoidon toimenpiteet on ihan eri juttu, siis leikkaukset ja hoidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Suomessa katetaan vain 70% julkisesta terveydenhuollosta julkisin varoin. Peräti 30% katetaan erilaisilla asiakasmaksuilla. Pohjoismaiden korkein luku. Ei tosiaan ole mikään murto-osa tuo 30%. Lisäksi kun muistetaan, että tietyissä hoidoissa prosentti on ihan eri, esim osa syöpähoidoista hyvin kalliita, niin kyllähän ne tavallisilla käyntimaksuilla katetaan hyvinkin paljon perusterveydenhuollon kustannuksia.
Juuri noin, että se joka on nähnyt esim. terveysaseman budjetit, tietää täsmälleen, että potilas maksaa käyntimaksuilla ison osan kokonaisuudesta, ei mitään pientä murto-osaa. Kuvittelisin, että poliklinikoilla myös. Ei se poliklinikan toiminta niin kallista ole, että 40 euron käyntimaksu olisi jokin pienenpieni murto-osa kuluista.
Näissähän on se ongelma, että usein ihmiset yrittävät maksaa luottoja ja osamaksuja luottotietojen menettämisen pelossa. Ja sitten ihmetellään, kun rahat ei riitä ja toimeentulotukea ei saa.
Toimeentulotuessa huomioidaan se, että ulosotto vie tuloista. Joskus ainoa tie tilanteesta ulos on antaa noiden luottotietojen mennä...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinulle pitäisi apteekin maksusitoumus irrota sosiaalitoimelta harkinnanvaraisena. Tosin hieman nyt ihmetyttää, että kun minimi eläke eli takuueläke on tällä hetkellä 922e kuussa ja siihen päälle asumistuki. Ruoka avusta saat ruokaa niin sinulle pitäisi jäädä kaikkien kulujen jälkeen vielä satoja euroja, mihin ne rahat menee?
Oletko kuullut sellaisesta kuin vuokranmaksu? Sähkölasku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette ymmärrä aiheesta mitään voitte poistua ketjusta.
ymmärretää sen verra et yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki ihan asumisesta ruokaan.yhyy yhyy ku on paska maa ku ei enempää tuu rahaa laiskottelemalla
Kiroitustyylistäsi päätellen sinä olet joku veeti15v joka asuu vielä kotona iskän ja äiskän rahoilla...Mitä siellä peruskoulussa nykyään opetetaan, ei ainakaan oikein kirjoittamista? Vai eikö ole oppi mennyt perille kun et osaa edes lausetta aloittaa isolla kirjaimella?
Joo, näitä veetejä riittää ja tulee pahenemaan kun Ylilauta muuttuu maksulliseksi. Noitten veetien takia varmaan tämäkin muuttuu maksulliseksi ennenpitkää. Mutta päästäänpähän näistä trolleista eroon. Ei tulisi ikävä tätä Vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jos joutuu käyttämään maksimimäärän lääkkeitä ja käymään sairaanhoidossa vaikka kuinka usein, niin maksimiksutannus itselle on alle 1800 euroa vuodessa, eli reilun 100 euroa joutuu maksamaan kuussa tuhansia ja kymmeniä tuhansia yhteiskunnalle maksavasta hoidosta.
Vuorokausi sairaalassa maksaa 49,90 siihen asti, kun maksukatto 700 tulee täyteen, sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80
Ap, kai tiedät tämän lain asiakasmaksuista?
11 § (13.3.2003/221)
Maksun perimättä jättäminen ja alentaminen
Sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.
Palvelusta järjestämisvastuussa oleva hyvinvointialue voi päättää, että: (8.7.2022/600)
1) muitakin kuin 1 momentissa tarkoitettuja maksuja voidaan jättää perimättä tai alentaa 1 momentissa tarkoitetuilla perusteilla; tai
2) maksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä, jos siihen on syytä huollolliset näkökohdat huomioon ottaen.
Maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) tarkoitettuun toimeentulotukeen nähden. (30.12.2020/1201)
Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle tieto siitä, mitä 1–3 momentissa säädetään maksun alentamisesta ja perimättä jättämisestä. Tieto on annettava ennen ensimmäistä palvelutapahtumaa tai sen yhteydessä. Jos tiedon antaminen ei ole mahdollista ennen palvelutapahtumaa tai sen yhteydessä, sen voi antaa myöhemmin, kuitenkin viimeistään maksua perittäessä. Tieto on annettava siten, että asiakas riittävästi ymmärtää sen sisällön. Tietoa annettaessa asiakkaalle on annettava sen tahon nimi ja yhteystiedot, jolta asiakas voi tarvittaessa pyytää lisätietoja. (8.7.2022/600)
Edellä 4 momentissa tarkoitettu tieto on annettava asiakkaalle henkilökohtaisesti kirjallisesti tai suullisesti. Tieto voidaan antaa myös asiakkaan yksilöivän sähköisen palvelun välityksellä. Jos tieto annetaan muulla tavalla kuin kirjallisesti, asiakkaalle on hänen pyynnöstään annettava tieto myös kirjallisena. (30.12.2020/1201)