Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(

Vierailija
21.07.2023 |

Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.

Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...

Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...

Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...

Kommentit (429)

Vierailija
341/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te luulisitte että lääkärit hoitaisivat päivästä toiseen, jos tk-käynnit olisivat ilmaisia???? Luulosairaita-, joka paikkaan koskee-, minulla on varmasti syöpä-, minua ahdistaa kun katson ikkunasta ulos, tarvitsen bentsoja- potilaita tulisi ikkunoista ja ovista, ja oikeasti sairaat potilaat jäisivät kokonaan hoitamatta!

Nämä tyypit, jotka ravaa koko ajan lääkärillä, eivät ole vakavasti sairaita, he vain luulevat olevansa.

Kukaan ei voi käydä tänään lääkärissä ja kuvitella saavansa tietää, että kahden vuoden päästä hänellä on syöpä, ja vieläpä kuvitella, että lääkäri sen jostain ihme kristallipallosta voisi tietää/ennustaa. Siis oikeesti!

Vierailija
342/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Miten paljon sulle jää rahaa velkojen ja vuokranmaksun jälkeen?Reseptilääkkeissä on vuosiomavastuu, joka on 600e. Noissa poliklinikkamaksuissakin on jokin vuosiomavastuu, olisko samaa luokkaa.Pystyisikö lainojen maksuaikaa pidentää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. LApseni sairastui 10-vuotiaana, ja sen vuoden kustanukset olivat 1400€, tähän kuului vain lääkkeet (lääkekatto) ja sairaalakulut(kulukatto). Lisäksi tosiaan vielä ne työt jotka jouduin jättää tekemättä, 200 käyntiä sairaanhoidossa ilman mitään matkakorvauksia, ja kaikki muu mitä piti maksaa. Ei 2tonnia taida riittää. 

Mitäs sairaalakuluja 10-vuotias noin paljon maksaa? Alle 18-vuotias maksaa sairaalamaksuja enintään 7 vuorokaudelta vuodessa, yhden vuorokauden hinta noin 20 euroa. Jos minä oikein lasken, niin sairaalakoulujen maksukatto olisi jotain 150 euroa vuodessa alle 18 v.

Yhden vuorokauden hinta on noin 50€ paitsi jos on psykiatrista hoitoa joka on alaikäiselle maksutonta. Eli noin 350€. Tähän lisäksi polikäynnit jotka vielä muutama vuosi sitten olivat alaikäiselle maksullisia erikoissairaanhoidossa reilu 40€ per kerta, näissä ei ollut muuta kattoa kuin maksukatto (noin 700€). Eli jos paljon tulee polimaksuja sen 7 vuorokauden lisäksi lapselle voi hyvinkin tulla noin 700€ sairaalakuluja kalenterivuodessa.

Sitten tuossa oli sen lisäksi mainittuna lääkkeet.

Sairaaloiden poliklinikkakäynnit ovat olleet jo pitkään maksuttomia alle 18-vuotiaalle. Alle 18-vuotiaalle myös sarjahoidot ovat maksuttomia, esim. syöpähoidot, dialyysi jne. Sairaalavuorokausia voidaan laskuttaa enintään 7 vrk vuodessa.

Jo pitkään? Kaksi vuotta sitten ainakin maksettiin lapsen joka polikäynti sinne maksukattoon asti.

Vierailija
344/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossun asiakkailla on hyvä siinä mielessä että sossusta maksetaan kaikki julkisen terveydenhoidon kulut, myös lääkkeet. Tosiaalta siinä on niin riippuvainen valtiosta (tämän itse kokeneena) ja viranomaisista että parempi ilman tt-tukea jos vain mitenkään tulee toimeen ilman

Toisaalta esim työmarkkinatuki kun on liian pieni Suomessa niin yleensä työmarkkinatukiasiakas on myös oikeutettu tt-tukeen. Mikä on ihan älytöntä, miksei sitä työmarkkinatukea voisi nostaa niin etteivät sillä olevat joutuisi myös tt-tuelle?

Naurettavin on, että edes halpaa vuokraa ei saa maksettua työmarkkinatuella, minimisairauspäivärahalla tai -kuntoutusrahalla ja asumistuella ilman toimeentulotukea. Itse pysyn halvassa kopissani, koska toivon jossain vaiheessa olevani ilman tukia, mutta ymmärrän hyvin, miksi moni asuu kalliimmin ja väljemmin, koska halvemmin ja ahtaammin asuminen ei vaikuta käteen jääviin tuloihin mitään tuilla ollessa.

Joidenkin on oltava tarkempia sisäilman kanssa, jotta pysyisivät oireettomimpina. Harvemmalla varmaan tilanne on edennyt niin pitkälle, että oireilee lähes kaikkialla aiemmista altistumisesta johtuen. Silloin voi käydä minkä vuokran suuruinen asuminen tahansa, missä riittävän terve sisäilma terveyden tilaan nähden.

Vierailija
345/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhemmaksi elän, sitä enemmän olen huomannut Suomen olevan pelkkä näennäisyhteiskunta. Ns. "ilmainen" terveydenhoito on vain näennäisesti ilmainen, käyntimaksuja perustellaan suorastaan ihmisvihamielisellä asenteella, ettei niitä käytettäisi "turhaan"! Ihan kuin ihmiset ilman tuota maksua muka joutessaan huvin vuoksi ramppaisivat terveyskeskuksessa eikä mitään muuta tekemistä olisi!!

Kuka 8aatana on tuonkin keksinyt, täysin käsittämätöntä että tuollaisella verukkeella oleva maksu on voimassa sivistysvaltiossa ja Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa!!!

Minä en ole 46 ikävuoteen mennessä kuullut ilmaisesta terveydenhuollosta. Oletkohan ymmärtänyt joskus asian väärin?

Minä olen 48v ja kyllä 80-luvulla ei terveyskeskuksissa ollut käyntimaksuja. Ne tuli vasta 90-luvun lamassa laman varjolla ja jäivät tietysti pysyväksi käytännöksi kuten tavallista tässä paskamaassa, kuten ajoneuvovero, jne.

80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan kaksinkertainen veloitus julkisesta palvelusta, sehän olisi ollut huutava vääryys, mutta valtio on runnonut paljon muitakin vääryyksiä läpi 90-luvulta alkaen :/

Olet siis syntynyt noin 1975, sinähän et ole 80-luvulla ollut vielä mikään terveydenhuollon käyttäjäkään. Huomautan, että asiat on silloin olleet paremmin monella tavalla, mutta hoitohenkilöstöä oli huomattavasti vähemmän. Huoltosuhdekin oli pienempi. Nykyisin sairaanhoitaja on Suomen kolmanneksi yleisin ammatti. Kertooko ehkä jotain hoidon tarpeen kasvusta? Hoidon kustannusten kasvu tulee jatkumaan edelleen, ei siitä mihinkään pääse.

Kyllä muuten varmasti on ollut. Minä olen syntynyt myös 70-luvulla ja olen ollut terveydenhuollon KÄYTTÄJÄ jo 70-luvulla.

Vierailija
346/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhemmaksi elän, sitä enemmän olen huomannut Suomen olevan pelkkä näennäisyhteiskunta. Ns. "ilmainen" terveydenhoito on vain näennäisesti ilmainen, käyntimaksuja perustellaan suorastaan ihmisvihamielisellä asenteella, ettei niitä käytettäisi "turhaan"! Ihan kuin ihmiset ilman tuota maksua muka joutessaan huvin vuoksi ramppaisivat terveyskeskuksessa eikä mitään muuta tekemistä olisi!!

Kuka 8aatana on tuonkin keksinyt, täysin käsittämätöntä että tuollaisella verukkeella oleva maksu on voimassa sivistysvaltiossa ja Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa!!!

Minä en ole 46 ikävuoteen mennessä kuullut ilmaisesta terveydenhuollosta. Oletkohan ymmärtänyt joskus asian väärin?

Minä olen 48v ja kyllä 80-luvulla ei terveyskeskuksissa ollut käyntimaksuja. Ne tuli vasta 90-luvun lamassa laman varjolla ja jäivät tietysti pysyväksi käytännöksi kuten tavallista tässä paskamaassa, kuten ajoneuvovero, jne.

80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan kaksinkertainen veloitus julkisesta palvelusta, sehän olisi ollut huutava vääryys, mutta valtio on runnonut paljon muitakin vääryyksiä läpi 90-luvulta alkaen :/

Olet siis syntynyt noin 1975, sinähän et ole 80-luvulla ollut vielä mikään terveydenhuollon käyttäjäkään. Huomautan, että asiat on silloin olleet paremmin monella tavalla, mutta hoitohenkilöstöä oli huomattavasti vähemmän. Huoltosuhdekin oli pienempi. Nykyisin sairaanhoitaja on Suomen kolmanneksi yleisin ammatti. Kertooko ehkä jotain hoidon tarpeen kasvusta? Hoidon kustannusten kasvu tulee jatkumaan edelleen, ei siitä mihinkään pääse.

Suomalaisia oli silloin myös vähemmän, nyt tänne on keinotekoisesti pakottamalla haalittu väestönkasvua muuhunmaattajia tuomalla tänne mikä on erittäin sekopäistä touhua, ikäänkuin tilasto määrää miten toimitaan, täysin viallista touhua! Luonnollisen kokoisella väestöllämme olisimme pärjäilleet aivan hyvin.

Työttömänä sanon että työvoimapula on Suomen suurin valhe tällä hetkellä.

Työvoimapula on ihan tosiasia, mutta se kohdistuu vain tietyille aloille. Hoitoalalla pahin tilanne ikinä. Hoitopaikkoja tyhjillään henkilökuntavajeen takia. Leikkauksia siirretään. Syöpähoitoja viivytetään, sydänleikkauksiakin siirretään,. Kotihoitoa on sen verran saatavilla hoitoa vanhuksille kuin pystyvät saamaan henkilökuntaa. Isoilla hyvinvointialueilla vaje sadoista hoitajista. Lääkäreistä myös pulaa. Olen kuullut, että terapeuteista myös.

Vierailija
347/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. LApseni sairastui 10-vuotiaana, ja sen vuoden kustanukset olivat 1400€, tähän kuului vain lääkkeet (lääkekatto) ja sairaalakulut(kulukatto). Lisäksi tosiaan vielä ne työt jotka jouduin jättää tekemättä, 200 käyntiä sairaanhoidossa ilman mitään matkakorvauksia, ja kaikki muu mitä piti maksaa. Ei 2tonnia taida riittää. 

Mitäs sairaalakuluja 10-vuotias noin paljon maksaa? Alle 18-vuotias maksaa sairaalamaksuja enintään 7 vuorokaudelta vuodessa, yhden vuorokauden hinta noin 20 euroa. Jos minä oikein lasken, niin sairaalakoulujen maksukatto olisi jotain 150 euroa vuodessa alle 18 v.

Yhden vuorokauden hinta on noin 50€ paitsi jos on psykiatrista hoitoa joka on alaikäiselle maksutonta. Eli noin 350€. Tähän lisäksi polikäynnit jotka vielä muutama vuosi sitten olivat alaikäiselle maksullisia erikoissairaanhoidossa reilu 40€ per kerta, näissä ei ollut muuta kattoa kuin maksukatto (noin 700€). Eli jos paljon tulee polimaksuja sen 7 vuorokauden lisäksi lapselle voi hyvinkin tulla noin 700€ sairaalakuluja kalenterivuodessa.

Sitten tuossa oli sen lisäksi mainittuna lääkkeet.

Sairaaloiden poliklinikkakäynnit ovat olleet jo pitkään maksuttomia alle 18-vuotiaalle. Alle 18-vuotiaalle myös sarjahoidot ovat maksuttomia, esim. syöpähoidot, dialyysi jne. Sairaalavuorokausia voidaan laskuttaa enintään 7 vrk vuodessa.

Ei ole kovin pitkään, olisiko se ollut 2021 kun asiakasmaksulain muutokset astuivat voimaan tältä osin. Sehän astui voimaan osissa. Itse en silloin enää tehnyt asiakasmaksulaskutusta, mutta tein vielä töitä samassa toimistossa kuin nämä laskuttajat. Siirryin huhtikuussa 2021 uusiin hommiin, eli vielä huhtikuussa 2021 alle 18 vuotiailta perittiin polimaksuja. Olisiko se ollut heinäkuun alussa 2021 kun tämä säädös maksuttomuudesta tuli voimaan?

Vierailija
348/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossun asiakkailla on hyvä siinä mielessä että sossusta maksetaan kaikki julkisen terveydenhoidon kulut, myös lääkkeet. Tosiaalta siinä on niin riippuvainen valtiosta (tämän itse kokeneena) ja viranomaisista että parempi ilman tt-tukea jos vain mitenkään tulee toimeen ilman

Toisaalta esim työmarkkinatuki kun on liian pieni Suomessa niin yleensä työmarkkinatukiasiakas on myös oikeutettu tt-tukeen. Mikä on ihan älytöntä, miksei sitä työmarkkinatukea voisi nostaa niin etteivät sillä olevat joutuisi myös tt-tuelle?

Naurettavin on, että edes halpaa vuokraa ei saa maksettua työmarkkinatuella, minimisairauspäivärahalla tai -kuntoutusrahalla ja asumistuella ilman toimeentulotukea. Itse pysyn halvassa kopissani, koska toivon jossain vaiheessa olevani ilman tukia, mutta ymmärrän hyvin, miksi moni asuu kalliimmin ja väljemmin, koska halvemmin ja ahtaammin asuminen ei vaikuta käteen jääviin tuloihin mitään tuilla ollessa.

Joidenkin on oltava tarkempia sisäilman kanssa, jotta pysyisivät oireettomimpina. Harvemmalla varmaan tilanne on edennyt niin pitkälle, että oireilee lähes kaikkialla aiemmista altistumisesta johtuen. Silloin voi käydä minkä vuokran suuruinen asuminen tahansa, missä riittävän terve sisäilma terveyden tilaan nähden.

Sama se on työpaikoissakin. Minulla on niin vaikeat oireet homeesta, että monesta työpaikasta joutunut lähtemään.

Viimeksi oli siisti toimistotyö. Selän kannalta olisi ollut hyvät mahikset onnistua, kun oli satulatuolia ja moottoroitua pöytää ja jopa nojatuoli huoneessa. Se on hyvä, jos selkä pitää saada lepoon eikä pysty makuulla olemaan (tietenkään töissä ei pysty). Mutta kävin töissä 2 päivää ja toisena päivänä silmät kutisi, aivastutti, nenän limakalvot turposi ja sain poskiin punaista näppylää. Kysyin tietysti toiveikkaana, onko jollain toimistossa kotonaan hevonen, koska olen hyvin allerginen hevoselle. Vastaus oli, että ei kai ole. Seuraava varovainen kysymys, että onkohan täällä kukaan kertonut sisäilmaoireista. Päällikkö oli vaikeana ja kiemurteli ensin, mutta kertoi sitten, että on sitä 2 vuotta tutkittu. Tiesin heti kysyä, montako prosenttia oireilevia ja vastaus oli, että reilu puolet. Ok. Se oli sitten siinä!

Joku oireilee vähän ja minulle se voi olla hengenvaarallista. Minulla tulee nimittäin hometiloissa ensin silmä- ja nenäoireita, ne siirtyy keuhkoihin ja astmalääkkeistä huolimatta seuraa sairaalakeikkoja ja pitkiä sairauslomia. Olen sen aiemmin kahdessa työpaikassa jo kokenut, tosin en vuosiin. Homeallergiaan ei lääkkeet paljon auta, kun se keuhkoihin menee. Sanoin kahden päivän jälkeen kiitos ja näkemiin, ensin toki kävin sen viikon loppuun asti hakemassa saikun, että sisäilmaoireet tulee varmasti kirjattua.

Vierailija
349/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP oli  hakenut ja saanut maksuaikaa tammikuussa ja maaliskuussa erääntyville poliklinikkamaksuille?

Mitenkähän Kela huomioi asian TTT-laskelmassa? 

Ja yleensähän reseptilääkkeet haetaan max. 3 kuukauden tarvetta varten.

AP:n TTT-laskelma paukkuisi normin yli ainakin tuollaisena kuuna, kun hän ostaa lääkkeet?

Eli kyllä AP:n kannattaisi laittaa sitä hakemusta Kelalle, ja olisi kannattanut jo ennen kuin alkoi siirtelemään eräpäiviä.

otetaanko reseptilääkkeet huomioon ostokuukautena vai jaetaanko kolmen kuukauden lääkkeet kolmelle kuukaudelle?

Vierailija
350/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa kuntien rahat voi loppua kesken eikä saa palveluseteleitä ja pitää pärjätä omaisten avulla.

https://ess.fi/paikalliset/727044

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä esim. kodin siivouksen ostosta.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Siksi hyvinvointialueelta voi hake vähävaraisen siivouspalvelua, jos tulot on alle tietyn määrän. Meidän hyvinvointialueella bruttotulot alle 1150€, niin saa tuetun siivouksen kerran kuukaudessa 2 tuntia. Harkinnan mukaan sosiaalitoimesta voi saada myös raivaussiivouksen maksutta, mikäli tilanne on päässyt pahaksi eikä ihmisellä ole rahaa maksaa siivouksesta. Raivaussiivous on kertaluonteinen suursiivous, mutta tuo tulosidonnainen vähävaraisten siivous on toistuva. Vamman, sairauden tai ikääntymisen perusteella sen voi saada, jos tulot alle 1150.

Osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläisen kodin siivouksen ostoon esim. Tampere.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009278732.html

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Tuossa yhdessä linkissä lukee, että vastuuta aletaan siirtää omaisille. Ei voida maksaa kaikille kodin siivousta.

Jos vanuksella ei ole ketään omaisia tai muuta tahoa joka voisi ilmaiseksi siivota ja itse ei pysty eikä rahat riitä siivoojan palkkaamiseen niin on se aika huonoa kun tulevaisuutta miettii...Tulee kyllä mieleen että en halua edes elää vanhaksi, etenkin kun olen ollut kroonisesti sairas jo nuoresta

N38

Vierailija
351/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP oli  hakenut ja saanut maksuaikaa tammikuussa ja maaliskuussa erääntyville poliklinikkamaksuille?

Mitenkähän Kela huomioi asian TTT-laskelmassa? 

Ja yleensähän reseptilääkkeet haetaan max. 3 kuukauden tarvetta varten.

AP:n TTT-laskelma paukkuisi normin yli ainakin tuollaisena kuuna, kun hän ostaa lääkkeet?

Eli kyllä AP:n kannattaisi laittaa sitä hakemusta Kelalle, ja olisi kannattanut jo ennen kuin alkoi siirtelemään eräpäiviä.

otetaanko reseptilääkkeet huomioon ostokuukautena vai jaetaanko kolmen kuukauden lääkkeet kolmelle kuukaudelle?

Sen verran on nyt korjattava, että kävin poliklinikalla ensimmäisen kerran tammikuussa ja maaliskuussa olin 3 kertaa päivystyksessä. Laskut näiltä käynneiltä tulivat vasta nyt kesällä. Tammikuun polimaksun eräpäivä oli kesäkuussa ja maaliskuun päivystyspolikäyntien laskujen eräpäivät ovat nyt heinäkuussa.

Sitä olen tässä itsekseni ihmetellyt, miksi laskut tulivat monta kuukautta polikäyntien jälkeen. Toki olisi itse pitänyt osata näihin varautua ajoissa

Ap

Vierailija
352/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea saa, vaikka puoliso on töissä. Tämä tuli ekana mieleen syyksi, ettei ole sama summa. Osa saa sitten tt-tukea vielä, jos asuu yksin. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
353/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Vain vahvimmat selviää?

Hyvä että avauduit, ap!

Vierailija
354/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä systeemit ovat vain niin huonoja ja toimimattomia että jonkun pitäisi alkaa vaan muuttamaan niitä. Mutta eipä näytä ketään kiinnostavan aloittaa nykyaikaistamista.

Vierailija
355/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla kun elelet, niin tämä aika on loistavaa marjastukselle. Ei muuta kuin mansikoita/mustikoita poimimaan tilallisilta/metsästä, eikä mene kauaakaan, kun tulee taas syksy ja voi alkaa poimia puolukoita tai kerätä vaikka sieniä. Nämä sitten yleiseen myyntiin ja rahat maksuihin. Ei kannata jäädä odottelemaan, että tapahtuisi jokin ihme tai että joku muu hoitaisi asiat puolestasi. Itse se on vitsa väännettävä.

Kerrotko, miten kroonisesti selkäsairas poimii marjoja? Itse en pysty edes imuroimaan kotiani kunnolla, kun selkälihakset kramppaavat ja sitten joudun syömään lihasrelaksanttia...Selkä ei siis siedä kyykistelyä lainkaan, vaikka on tullut jumpattua ja kuntoutettua selkää

N38

Vierailija
356/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Miten paljon sulle jää rahaa velkojen ja vuokranmaksun jälkeen?Reseptilääkkeissä on vuosiomavastuu, joka on 600e. Noissa poliklinikkamaksuissakin on jokin vuosiomavastuu, olisko samaa luokkaa.Pystyisikö lainojen maksuaikaa pidentää?

Julkisen terveydenhuollon maksukatto on 692 e. Eli tämän vuoden aikana pitäisi olla tuo summa maksettu, että tulisi maksukatto vastaan.

Tässä tiedot mitä siihen lasketaan, mitä ei.

https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto

Vierailija
357/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla puoliso tai muu samassa taloudessa asuva, jonka tulot huomioidaan toimeentulotuessa? Sinun kannattaa päästää ne maksut ulosottoon, kun siellä vanhentuvat 5 vuodessa. Jos ulosotto saa perityksi jotain eläkkeestä, se katsotaan toimeentulotuessa välttämättömäksi menoksi.

Korot juoksee ulosotosta huolimatta vaikka itse velka vanheneekin...Eli ei kannata päästää ulosottoon jos ei ole ihan pakko

Vierailija
358/429 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yksi kirjoitti edellä:

Muhun ei pahemmin enää uppoa tuo selkä tarina. Jos selkä on todella rikki niin se leikataan.

Höpsistä pussiin! Puolisollani on kolmesta kohtaa nikamat romahtaneet toisiinsa kiinni, eli ns. välilevyt puuttuvat. Hän oli kysynyt lääkäriltä leikataanko selkä.

Lääkäri oli todennut, että syöt nyt lääkkeitä vaan niin kauan kuin pystyt jotenkin kävelemään. Sitten kun et enää pysty, leikataan. Lääkäri oli määrännyt kolmea kipulääkettä ja yhtä lääkettä nivelrikkoon. 

Vierailija
359/429 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssä käyvillä on ilmainen työterveyshuolto. Ei teidän tarvitse miettiä rahan riittävyyttä, kun nuha vähän pitenee ja on vaikka poskiontelotulehdus. Mitäs, jos teidänkin pitäisi maksaa siitä? Työterveydestä ohjataan eteenpäin, jos on tarvetta ja harvoin kait on joutua itse maksamaan hoidot.

Kroonisesti sairaiden on pakko käydä terveyskeskuksessa uusimassa tietyt reseptit lääkärin vastaanotolla. Läheskään kaikkia ei uusita automaattisesti vaikka jatkuva tarve on tiedossa. Lisäksi sairauden tila pitää tarkistaa lääkärissä.

Olen eri, mutta älkää nyt hyvänen aika kadehtiko nuorena vakavan sairauden takia työkykynsä menettäneitä! Kadehditteko kuolleitakin, kun siellä vaan makoilevat eikä mitään tarvitse tehdä?

Sitkeässä elää tämäkin väärinkäsitys. Työterveyshuollon kautta EI välttämättä saa minkäänlaista sairaanhoidollista palvelua lukuunottamatta tapaturmien ja ammattitautien selvittelyä ja hoitoa. Iso osa työterveyshuoltosopimuksista EI SISÄLLÄ yleisairaanhoidon (terveydenhoitajan, sairaanhoitajan tai lääkärin) vastaanottoa, eli poskiontelontulehduksessa mennään sinne julkiselle puolelle jonottamaan TAI MAKSETAAN IHAN ITSE se yksityisen lasku. Ja nämä työpaikat pääsääntöisesti ovat julkisella puolella tai matalapalkka-aloja, joilla tätä yleissairaanhoidollista palvelua ei ole työterveyshuoltoon sisällytetty. Jos siivooja, päiväkodin työntekijä tai lähihoitaja sairastuu, hän menee sinne julkiselle puolelle jonottamaan, vaikka kuinka on ollut työsuhteessa 30v.

Hyvin on EK:n ja Kokoomuksen mantra menny läpi.

Olen tuo, jolle vastasit. Minulla en ole ollut matalapalkkatyöntekijä, joten en tiennyt noin epätasa-arvoisesta kohtelusta. Olen ollut vain Suomen suurimmilla työnantajilla töissä, joissa jokaisessa oli omat tilat työterveydelle. Siellä oli lääkäri ja kaksi sairaanhoitajaa tai terkkaria. Kaikki vaivat labroja myöten hoitui siellä. Yksi oli iso tehdas, jossa työskentelin toimistossa, mutta työterveys oli kaikille sama. Työnantajan suositus oli käyttää omaa työterveyttä, josta tarpeen mukaan ohjattiin eteenpäin vaikka kuvattavaksi eikä sekää mennyt koskaan terveyskeskuksen kautta. Näin työnantaja pystyi luottamaan, ettei turhan saikuttajia ollut.

Minulla on sen verran pitkä vuosikymmenien työura takana, että tiedän mistä kirjoitan. Ek:lla tai Kokoomuksen mantralla ei ole tässä mitään tekemistä.

Ihmiset nyt vaan tekevät erilaisia töitä erilaisilla eduilla. Siinä ei sinun kateutesi auta yhtään mitään.

Itsehän sinä väität, että työssä käyvillä on ilmainen työterveyshuolto. Ja jopa että poskiontelotulehdukset siellä hoidetaan. Millä vuosikymmenellä tuo oli? Meillä Suomen suurimmalla työnantajalla poistui oikeus akuuttien sairauksien hoitoon jo vuosia sitten. Pitkäaikaissairaudet, kuten diabetes, hoidetaan myös ihan oman terveysaseman kautta. Työterveys hoitaa terveystarkastukset, ammattitautiepäilyt, työkyvyn seurannat, sairauspoissaoloseurannat ja lausunnot pitkissä tai toistuvissa poissaoloissa ja kriisiavun. Asiantuntijatyötä teen, enkä minäkään saa minkään pikku flunssan takia kävellä työterveyshuoltoon.

Työterveys on kylläkin tarkoitettu juuri työaikana sairastuneiden sairauden toteamiseen ja sen mukaiseen hoitoon. Vapaa-ajalla minä mieluiten menin yksityiselle kuin yritin päästä terveyskeskukseen, jonka jumittavat pikkulapsiperheet ja vanhukset. Helsingissä ei akuuttiaikoja edes saanut terveyskeskukseen. Työssä käyvälle yksityinen ei ole ylivoimaisen kallis, mutta on pahuksen tehokas eikä siellä tarvitse tunti tolkulla viettää aikaa. Sieltä pääsi nopeasti kovassa kuumeessa takaisin kotiin lepäämään.

Vaikuttaa siltä, että sinun työterveytesi keskittyy aivan vääriin asioihin hoitaessaan ainoastaan pitkäaikaissairaita, jotka kuuluisivat julkiselle puolelle ja siellä ehkä erikoislääkärille. Näin vapautuisi aikoja muillekin. Poskiontelotulehduksen toteamiseen menee lääkäriltä 5 min, kun osaa hommansa, joten ajan tuhlaamiseen ei voi vedota.

Kysyit minä vuosikymmenenä käytin työterveyttä. Ei siitä kovin kauan ole 2010.

Todella ikävää, että työterveytesi on tuohon jamaan antanut ajaa itsensä. Kaikki tuo ylimääräinen räpellys on poissa teiltä työntekijöitä. Ei mitään järkeä, että joudut terveyskeskukseen ja miettimään, vähennetäkö jonottamiseen käytetyt tunnit palkasta, kun työnantaja itse siihen pakottaa.

Hieman asian sivusta. Lähin terveyskeskukseni ohjeisti akuuteissa tapauksissa soittamaan heti klo 8, niin saa ajan samalle päivälle. Tein näin ja tuuttas varattua klo 9:30 asti. Sitten sieltä vastattiin kiukkuisena, että sinun pitää soittaa klo 8 tasan tai akuuttiajat menee toisille. Kerroin kuinka kauan yritin päästä läpi, niin hän tunnusti ettei heillä edes ole jakaa akuuttiaikoja. Siitä lähtien yksityiselle käypi tieni aina.

Vierailija
360/429 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulotautiset "sairastuvat" sisäilmasta. Käypähoito olisi ohjata nämä työnvälttelijät Itä-Suomen muuttotappiokuntien tyhjiin kämppiin makaamaan soffalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän