Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(

Vierailija
21.07.2023 |

Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.

Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...

Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...

Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...

Kommentit (429)

Vierailija
281/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP oli  hakenut ja saanut maksuaikaa tammikuussa ja maaliskuussa erääntyville poliklinikkamaksuille?

Mitenkähän Kela huomioi asian TTT-laskelmassa? 

Ja yleensähän reseptilääkkeet haetaan max. 3 kuukauden tarvetta varten.

AP:n TTT-laskelma paukkuisi normin yli ainakin tuollaisena kuuna, kun hän ostaa lääkkeet?

Eli kyllä AP:n kannattaisi laittaa sitä hakemusta Kelalle, ja olisi kannattanut jo ennen kuin alkoi siirtelemään eräpäiviä.

Vierailija
282/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa toimeentulotuessa kannattaa huomioida, että se laskelma tehdään kuukauden ajalle, jolloin minimitoimeentulon rajoilla elävä voi saada toimeentulotukea niille kuukausille, jolloin tulee paljon toimeentulotuessa hyväksyttäviä laskuja... vaikka kaikkina kuukausina ei olisi oikeutettu toimeentulotukeen.

Esimerkiksi voi olla ettei tukea saa niinä kuukausina, jolloin on maksettavana vain vuokra. Toimeentulotukea voisi kuitenkin saada niiden kuukausien ajalle, jolloin tulee esim. sähkö ja terveydenhoitokuluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin siis siihen kun joku sanoi että joku oli saanut lääkkeet ilmaiseksi kun tt tuki tai sanoi että oli asiakas apteekissa näin todennut et ilmaiseksi saa. Niin tämä totta jos on tt tuki niin oli lääkkeet 3€ tai 300€ ne on ilmaiset. Eli vastasin edelliselle joka viestitti en suinkaan aloittajalle. Okei ois pitäny lainata teksti.

Vierailija
284/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea maksuvapautusta kunnaltasi/kaupungiltasi. Näin minua neuvoi kela. Itselläni oli myös paljon kuluja

"Voit hakea" on eri asia, kuin että onko sinulla mitään mahdollisuutta saada maksuvapautuksia.

Kela on ruvennut laittamaan  noihin sairauskulujen TTT- korvauspäätöksiin rutiininomaisesti jargonia, että "kehoittelemme tiedustelemaan alennuksia ja maksuvapautuksia". 

Tämä lauseke tulee kaikkiin päätöksiin, vaikka asiakkaalla ei olisi mitään oikeutta alennuksiin.

Saattaa tulla näille uusille hyvinvointialueille aika paljon turhia kyselyitä ja tiedusteluja. Sitten ihmetellään ruuhkia.

Kela ei mieti näitä lausuntojaan, tai niiden vaikutuksia aina ihan loppuun asti.

Vierailija
285/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea maksuvapautusta kunnaltasi/kaupungiltasi. Näin minua neuvoi kela. Itselläni oli myös paljon kuluja

Saitko vapautuksen? Oletko pitkäaikaisessa laitos- tai kotihoidossa?

Vierailija
286/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.

Tässä on selitys, miksi sitä toimeentulotukea ei anneta... jää hieman yli 700 euroa.

Niitä lainojahan ei toimeentulotuessa menoiksi hyväksytä, joten niiden perusteella ei toimeentulotukea saa.

Olen kuullut väittämän, että kunnallisen terveydenhuollon maksamattomat laskut voisivat vaikeuttaa hoidon saamista - pitääkö paikkaansa? Tämä vain sen vuoksi, että joku neuvoi jättämään nämä laskut maksamatta. Toimeentulotukea myönnettäessä oletetaan, että ne tarpeettomat menot jätetään maksamatta kuten esim. lainojen lyhennykset ja muut kertyneet osamaksut.

Vierailija
287/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

922,42+ asumistuen maksimi korkeisiin asumikuluihin 459,40 on 1381,82

Ja tästä kun vähennät nyt vuokran, sähkön, veden, vakuutuksen, puhelinkulut niin lääkeisiin ja ruokaan + sairaskäyntikuluihin jää mitä?

Velkoihin menee 100€/kk. Jota en huvikseni ottanut, vaan koska julkinen puoli ei uskonut sairauteni olemassaoloon niin piti mennä velkarahalla yksityiselle ja hakea diagnoosi. Rukoilen, että en tule sairastumaan esimerkiksi syöpään. Sitähän ei varmaan edes diagnosoitaisi, koska olenhan jo leimattu psyykepotilaaksi tk:n puolelta nyt kun syön ahdistuslääkkeitä

ap

Köyhän kohdalla oletetaan, että diagnoosi haetaan julkisesta terveydenhoidosta ja hoito tapahtuu myös julkisessa terveydenhuollossa. Köyhällä on tietenkin oikeus hakeutua yksityiselle lääkärille, mutta sitten ne laskut maksetaan ihan omasta kukkarosta.

Teorian mukaan meillä on hoitotakuun, joten tähän yhtälöön ei sovi väittämä ettei tarvittavaa hoitoa saisi julkisesta terveydenhoidosta. Hautausmaat lienenvät pullolaan niitä, jotka eivät saaneet hoitoa, mutta eipä nuo ole tehneet virallisia valituksia etteivät olisi saaneet hoitoa.

Vierailija
288/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, tonni kuussa.

Minulle tehtiin sydämen ohitusleikkaus, jonka seurauksena tuli ongelmia ja vietin sairaalassa kolmisen viikkoa.

Hommasta jo aikaa, mutta muistelisin laskun olleen jotain tonnin luokkaa.

Pihistin muista menoista ja maksoin ilomielin, sillä ilman leikkausta en olisi enää hengissä ja esim. Usassa vainaja rahan puutteen seurauksena.

Lääkkeitä syön paljon, mutta lääkekaton seurauksena maksan niistä vain obaut 600 vuoden aikana.

Loput saan ilmaiseksi.

Ihanan kallista, mutta niin on mun elämänikin, ainakin omasta mielestäni :-)

Kyllä noin isojen laskujen kanssa saa toimeentulotuen. Sairaalalaskut on hyväksyttävä meno. Ap:n kannattaa kokeilla kyllä, olisiko sairaalalaskujen kanssa oikeutettu toimeentulotukeen. Silti ap:lla on sellaiset tulot, että saa satoja euroja enemmän kuin toimeentulotuen asiakkaat, koska melkein tonnin eläke ja asumistuki sen lisäksi. Toimeentulotukeen oikeutetuilla jää vuokranmaksun jälkeen alle 555 euroa eli on oikeus toimeentulotukeen, jos hyväksyttyjen menojen jälkeen jää alle 555 euroa. 

Sossu maksaa tt-tukiasiakkaalle terveydenhuollon menot eli jos ap olisi sossun tuella niin ei kai hänellä olisi silloin ongelmaa saada noita laskuja maksettua? Pahin tilanne on niillä, jotka ovat pienituloisia, mutta eivät kuitenkaan oikeutettuja tt-tukeen. Silloin on oikeasti kusessa, jos tulee joku suuri, yllättävä meno, kuten ap:n tapauksessa

Tämä juuri! Sairaalle on taloudellisesti kannattavampaa elää tt-tuella kuin tk-eläkkeellä.

En ymmärrä logiikkaa. Työkyvyttömyyseläkkeelläkin voi hakea toimeentulotukea sellaisina kuukausina, joina toimeentulotuessa huomiootavia menoja on paljon. Itse olen jossain elämänvaiheessa saanut toimeentulotukea kuukausittain eläkkeellä ollessa. Laskukaava on kaikille sama. Jos jäät tarpeeksi miinukselle menoinesi, saat toimeentulotukea, jos ei ole omaisuutta.

Vierailija
289/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Typerät ihmiset haukkuu. Olen itse ollut muutaman vuoden vanhuuseläkkeellä, aika pienellä. Vaikka palkkakin oli tietysti aikanaan pieni, tuntuu nyt, että nyt vasta köyhiä ollaan. Ainakin me yksinasuvat, pienellä palkalla töissä olleet naiset. Selkä minullakin on sökönä, eikä sitä leikata. Kun nikamasiirtymä siirtyy sitten ylöspäin, sanovat tk:n lääkärit. Outo fysiatri tutki selkäni n. 10 vuotta sitten ja "laittoi lantioni paikoilleen". Hoidoksi kehotti kävelemään paljain jaloin ruohikolla...no just. Kaupungissa. Kolimiolääkkeet eivät ole onneksi kalliita mutta olen vähän pihalla niistä. En ota kuin jos pitää jonnekin mennä, tai vaikka hiukan siivota.

Tusallisen kuuma taas sisällä, vaikkei ulkona olekaan. Olen rukoillut ihmisiä, että pääsisin uimaan kerran tänäkin kesänä...se olisi parasta jumppaa, tai oikeastaan vedessä kävely.

Tsemppiä sinulle, ei minullakaan mitään neuvoja ole tilanteeseesi.

Vierailija
290/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetko mitä tänne kirjoitetaan? Haet toimeentulotukea josta tulee tulee varmaan kielteinen päätös. Mutta sitten otat sen päätöksen ja haet kunnalta harkinnanvaraista toimeentulotukea!

Miksi sivutat tämän koko ajan kun se on ratkaisu tilanteeseesi?!

Hakea aina voi vaikka mihin, mutta ei myönnetä ainakaan meillä tuollaisessa tilanteessa.

t. sossu

Vierailija
291/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

STM:n sivuilta

Asiakasmaksuun on mahdollista saada alennusta

Hyvinvointialueen on alennettava tai jätettävä perimättä sosiaalihuollon maksu ja tulosidonnainen terveydenhuollon maksu, jos periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon tai lakisääteisestä elatusvelvollisuudesta huolehtimisen.

Hyvinvointialue arvioi yleensä asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.

Hyvinvointialueen on tiedotettava mahdollisuudesta alentaa asiakasmaksua sekä ohjata asiakasta maksun alentamisen hakemisessa.

Vierailija
292/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit saada vapautuksen maksuista, kun vetoat pykälään 11.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 11 :n mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.

Tämä on ongelmallinen pykälä. Itse olin julkisen terveydenhuollon laskutuksessa töissä. Me olimme työntekijöitä, emme viranhaltijoita. Meillä ei ollut oikeutta pyydellä mitään tiliotteita, Kelan päätöksiä toimeentulotuesta tms. minkä perusteella olisimme voineet oikeasti tarkistaa toimeentulon edellytyksiä ja elatusvelvollisuuksien toteutumisia. Emme me saaneet edes tietoja siitä keitä hakijan perheeseen kuuluu. Päätökset piti tehdä puhtaasti sen perusteella, mitä hakija kertoi, ja sen todenperäisyydestähän ei kukaan tiedä. Käytännössä siis vapautus piti antaa kaikille jotka sitä ymmärsivät hakea. Mikä tietenkin käytännössä tarkoitti sitä, että nämäkin maksut lopulta maksettiin verojen kautta.

En ymmärrä tätä systeemiä. Julkiselle maksetaan julkisista varoista joko verojen tai toimeentulotuen kautta hyvin, hyvin suuri osa asiakkaille kuuluvista maksuista. Käytännössä siis ihan rahansiirtoa yhdestä julkisesta paikasta toiseen. Miksi ei vain voitaisi kattaa koko hommaa verovaroin ja poistaa asiakasmaksut kokonaan, pääsisi koko riesasta. Toki veroja pitäisi silloin taas kerätä enemmän.

No onpa omituista. Meillä kyllä sairaalassa maksuvapautusta hakevilta pyydettiin Kelan päätökset liitteeksi.

Vierailija
293/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Maksa se lasku ja velanlyhennys heti, kun saat rahaa. Hae seurakunnan diakoniasta apua ja ruokajakelusta ruokaa . Jatkossa joka kuukausi säästöön 20 euroa. Ongelmasi on se, ettei ole yhtään puskuria.

Vierailija
294/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta ei tietoa, mutta onko ap mahdollista s aada sostyönt käymään kotona? Hän voisi kartottaa sun tilannetta ja vois muutakin jutella.

Itse olin sairaalassa ( aikaa siitä yli 10v) toista viikkoa ja mulle sairaalassa ehdotettiin ko palvelua. Sostyönt kävi ja käytiin monia asioita läpi. Olin itse ihan 'ulalla' sairastumisen järkytyksestä, oli hyvä, että ulkopuolinen katsomassa/ohjaamassa. Ei liitt tt asiaa, mutta en tiedä, onko sinulla mahdollisuutta tähän?

Mulle se oli hyväksi. Ainahan sitä voi kysyä :)

Vierailija
295/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mitään omaisuutta antaa mennä ulosottoon. Siitähän tulee varattomuuspäätös.

Vierailija
296/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossun asiakkailla on hyvä siinä mielessä että sossusta maksetaan kaikki julkisen terveydenhoidon kulut, myös lääkkeet. Tosiaalta siinä on niin riippuvainen valtiosta (tämän itse kokeneena) ja viranomaisista että parempi ilman tt-tukea jos vain mitenkään tulee toimeen ilman

Toisaalta esim työmarkkinatuki kun on liian pieni Suomessa niin yleensä työmarkkinatukiasiakas on myös oikeutettu tt-tukeen. Mikä on ihan älytöntä, miksei sitä työmarkkinatukea voisi nostaa niin etteivät sillä olevat joutuisi myös tt-tuelle?

Yleensä? Yleensä ei ole oikeutettu tt-tukeen, ellei asu yksin tai toisen yhtä pienituloisen kanssa.

Vierailija
297/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. LApseni sairastui 10-vuotiaana, ja sen vuoden kustanukset olivat 1400€, tähän kuului vain lääkkeet (lääkekatto) ja sairaalakulut(kulukatto). Lisäksi tosiaan vielä ne työt jotka jouduin jättää tekemättä, 200 käyntiä sairaanhoidossa ilman mitään matkakorvauksia, ja kaikki muu mitä piti maksaa. Ei 2tonnia taida riittää. 

Jos lapsen sairauden hoidon takia on poissa, saa kelalta erityishoitorahaa JA matkakorvsukset, tarvittaessa myös yöpymiskorvaukset. Että äläpä nyt puhu valheita. Kyllä te olette saaneet matkakorvaukset.

Tarkistapa omakustanneraja kelalta. Tiedän sen itse, mutta saat ihan omin pikku kätösin googlettaa, niin opit sinäkin jotain.

Samalla voit googlettaa erityishoitorahan myöntämisen perusteen, ja miettiä miten paljon onkaan kaikenlaisia sairauksia ja tiloja jotka eivät täytä kriteeristöä, ja joihin ei tukea saa. 

En sanonut että olin töistä poissa, vaan jotain muuta, mitähän se oli? Selviää edellisestä viestistäni.

Että äläpäs nyt höpisekään valheita asiasta josta et mitään tiedä.

Entäs ne työt jotka jouduit jättää tekemättä? Kuten kirjoitit. Miten työt jättää tekemättä, jos ei ole töistä poissa?

Vierailija
298/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit saada vapautuksen maksuista, kun vetoat pykälään 11.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 11 :n mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.

Terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu , tuo pykälä ei koske tasasuuruisia maksuja kuten esim. poliklinikkamaksuja. Eli niistä ei saa vapautusta. Maksuaikaa sen sijaan saa yleensä neuvoteltua helposti.

Vierailija
299/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkoihin menee 100€/kk. Jota en huvikseni ottanut, vaan koska julkinen puoli ei uskonut sairauteni olemassaoloon niin piti mennä velkarahalla yksityiselle ja hakea diagnoosi. Rukoilen, että en tule sairastumaan esimerkiksi syöpään. Sitähän ei varmaan edes diagnosoitaisi, koska olenhan jo leimattu psyykepotilaaksi tk:n puolelta nyt kun syön ahdistuslääkkeitä

ap[/quote]

Siis, sinulla on 4000€ velkaa yksityislääkärillä käynneistä? Jotta sait diagnoosin? Että sinun ei tarvitse tehdä töitä? Kun ei sinulla ole mitään fyysistä sairautta, joka olisi diagnosoitu terveyskeskus-omalääkärin toimesta ihan varmasti, jos siis sellainen oikeasti olisi.

Onnea valitsemallesi tielle.

Vierailija
300/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

STM:n sivuilta

Asiakasmaksuun on mahdollista saada alennusta

Hyvinvointialueen on alennettava tai jätettävä perimättä sosiaalihuollon maksu ja tulosidonnainen terveydenhuollon maksu, jos periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon tai lakisääteisestä elatusvelvollisuudesta huolehtimisen.

Hyvinvointialue arvioi yleensä asiakkaan hakemuksen perusteella, täyttyvätkö maksun alentamisen edellytykset. Jos edellytykset täyttyvät, maksua täytyy alentaa. Hyvinvointialueen on annettava asiakkaalle muutoksenhakukelpoinen päätös maksun alentamisesta tai perimättä jättämisestä.

Hyvinvointialueen on tiedotettava mahdollisuudesta alentaa asiakasmaksua sekä ohjata asiakasta maksun alentamisen hakemisessa.

Myös tässä kyse tulosidonnaisista terveydenhuollon maksuista, ei koske poliklinikkamaksuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi