Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(
Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.
Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...
Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...
Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Perintään ja ulosottoon menee kun en pysty maksamaan. Käyntejä on joka kuukausi eikä ole mitään mistä maksaa. Päivystys ja sairaalareissuja useampi. Tulot ei riitä enkä jaksa enää stressata. Me velkaantuneet kun ollaan paskaa niin siellähän voutilla sitten kasvaa kun ei maksuista selviä.
Ei niitä pidä ulosottoon päästää, vaan sinun kuuluu hakea asiakasmaksun alennusta terveydenhuollosta. Myös maksuttomuuspäätöksiä voidaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap elämäsi niin arvokas että sun kannattaa käydä lääkärissä? Onko sulla esim lapsia? Jos ei niin eihän sun silloin kannata vähiä rahoja lääkäreihin tuhlata.
Ehkä sinunkin kannattaisi vain kuolla pois kun noin ilkeästi kirjoittelet.
Käy kirjastosta lainaamassa eroon oireista -kirja. Jos sillä saisit vähennettyä edes yhtä lääkettä niin säästäisit rahaa. Minä lähes elin ennen särkylääkkeillä. Nykyisin otan yhden buranan pari kertaa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa kuntien rahat voi loppua kesken eikä saa palveluseteleitä ja pitää pärjätä omaisten avulla.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä esim. kodin siivouksen ostosta.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Siksi hyvinvointialueelta voi hake vähävaraisen siivouspalvelua, jos tulot on alle tietyn määrän. Meidän hyvinvointialueella bruttotulot alle 1150€, niin saa tuetun siivouksen kerran kuukaudessa 2 tuntia. Harkinnan mukaan sosiaalitoimesta voi saada myös raivaussiivouksen maksutta, mikäli tilanne on päässyt pahaksi eikä ihmisellä ole rahaa maksaa siivouksesta. Raivaussiivous on kertaluonteinen suursiivous, mutta tuo tulosidonnainen vähävaraisten siivous on toistuva. Vamman, sairauden tai ikääntymisen perusteella sen voi saada, jos tulot alle 1150.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomessa on lääkekatto, jos on kela-korvattavat lääkkeet. Se on alle 600 euroa vuodessa. Ei voi olla niin, että edelleen maksat lääkkeistä satasen kuussa, jos lääkekatto on täynnä. Loppuvuoden maksat 2,50 euroa/kerta, kun haet apteekista lääkkeitä. Ei sinun tarvitse maksaa enää satasia kuussa.
Myös ainakin julkisessa terveydenhuollossa on maksukatto, joka tosin ei sinulla vielä täyty. Täydentävästä toimeentulotuesta voi hakea lääkärilaskut. Tarvitset ensin kelan toimeentulotuen päätöksen ja sitten haet hyvinvointialueen sosiaalitoimesta.
Saat myös asumistukea. Jos olet pienituloinen ja asut kaupungin asunnossa, tuskin sinulle monta sataa kuussa vuokrasta jää maksettavaa asumistuen jälkeen.
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Ja vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80, kun maksukatto täynnä, aiempana on linkki.Ja sen jälkeen pienituloinen hakee asiakasmaksun alennusta. Sairaaloissa työskentelee palveluohjaajia ja sosiaaliohjaajia, jotka neuvovat potilasta asiakasmaksun alentamisen hakemisessa. Asiakasmaksut voidaan jättää jopa kokonaan perimättä. Potilaan tulee itse olla aktiivinen, koska sairaala ei näe hänen tulotietojaan.
Maksukattoon kuulumattomia lääkkeitä ei usein tarvitse hyväksyä. Lääkäri voi tehdä vaihtoehtoisen suunnitelman, jos potilas pyytää, että lääkitykseen vain kela-korvattavia lääkkeitä. Työskentelen tällä hetkellä yksityissektorin puolella, mutta myös meillä lääkärit vaihtavat lääkkeitä kela-korvattaviin, potilaan pyynnöstä. Se ei ole edes harvinaista.
Mutta ei kaikki saa alennuksia esim. jos on omaisuutta. Joku halpa omistusasunto voi korkeintaan olla.
Omaisuutta? Jos on omaisuutta, niin eihän silloin ole varaton. Mitä tuo omaisuus siis mahtaa olla? Oma koti saa ihmisellä olla eikä sitä tarvitse myydä saadakseen asiakasmaksuihin alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Työssä käyvillä on ilmainen työterveyshuolto. Ei teidän tarvitse miettiä rahan riittävyyttä, kun nuha vähän pitenee ja on vaikka poskiontelotulehdus. Mitäs, jos teidänkin pitäisi maksaa siitä? Työterveydestä ohjataan eteenpäin, jos on tarvetta ja harvoin kait on joutua itse maksamaan hoidot.
Kroonisesti sairaiden on pakko käydä terveyskeskuksessa uusimassa tietyt reseptit lääkärin vastaanotolla. Läheskään kaikkia ei uusita automaattisesti vaikka jatkuva tarve on tiedossa. Lisäksi sairauden tila pitää tarkistaa lääkärissä.
Olen eri, mutta älkää nyt hyvänen aika kadehtiko nuorena vakavan sairauden takia työkykynsä menettäneitä! Kadehditteko kuolleitakin, kun siellä vaan makoilevat eikä mitään tarvitse tehdä?
Sitkeässä elää tämäkin väärinkäsitys. Työterveyshuollon kautta EI välttämättä saa minkäänlaista sairaanhoidollista palvelua lukuunottamatta tapaturmien ja ammattitautien selvittelyä ja hoitoa. Iso osa työterveyshuoltosopimuksista EI SISÄLLÄ yleisairaanhoidon (terveydenhoitajan, sairaanhoitajan tai lääkärin) vastaanottoa, eli poskiontelontulehduksessa mennään sinne julkiselle puolelle jonottamaan TAI MAKSETAAN IHAN ITSE se yksityisen lasku. Ja nämä työpaikat pääsääntöisesti ovat julkisella puolella tai matalapalkka-aloja, joilla tätä yleissairaanhoidollista palvelua ei ole työterveyshuoltoon sisällytetty. Jos siivooja, päiväkodin työntekijä tai lähihoitaja sairastuu, hän menee sinne julkiselle puolelle jonottamaan, vaikka kuinka on ollut työsuhteessa 30v.
Hyvin on EK:n ja Kokoomuksen mantra menny läpi.
Olen tuo, jolle vastasit. Minulla en ole ollut matalapalkkatyöntekijä, joten en tiennyt noin epätasa-arvoisesta kohtelusta. Olen ollut vain Suomen suurimmilla työnantajilla töissä, joissa jokaisessa oli omat tilat työterveydelle. Siellä oli lääkäri ja kaksi sairaanhoitajaa tai terkkaria. Kaikki vaivat labroja myöten hoitui siellä. Yksi oli iso tehdas, jossa työskentelin toimistossa, mutta työterveys oli kaikille sama. Työnantajan suositus oli käyttää omaa työterveyttä, josta tarpeen mukaan ohjattiin eteenpäin vaikka kuvattavaksi eikä sekää mennyt koskaan terveyskeskuksen kautta. Näin työnantaja pystyi luottamaan, ettei turhan saikuttajia ollut.
Minulla on sen verran pitkä vuosikymmenien työura takana, että tiedän mistä kirjoitan. Ek:lla tai Kokoomuksen mantralla ei ole tässä mitään tekemistä.
Ihmiset nyt vaan tekevät erilaisia töitä erilaisilla eduilla. Siinä ei sinun kateutesi auta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap elämäsi niin arvokas että sun kannattaa käydä lääkärissä? Onko sulla esim lapsia? Jos ei niin eihän sun silloin kannata vähiä rahoja lääkäreihin tuhlata.
Tämä sama kommentoija oli varmaan eilen marssimassa Ei rasismille mielenosoituksessa. Koska marssitte suomalaisten eriarvoisuuden suhteessa kela goldin haltijoihin????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa kuntien rahat voi loppua kesken eikä saa palveluseteleitä ja pitää pärjätä omaisten avulla.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä esim. kodin siivouksen ostosta.
Siksi hyvinvointialueelta voi hake vähävaraisen siivouspalvelua, jos tulot on alle tietyn määrän. Meidän hyvinvointialueella bruttotulot alle 1150€, niin saa tuetun siivouksen kerran kuukaudessa 2 tuntia. Harkinnan mukaan sosiaalitoimesta voi saada myös raivaussiivouksen maksutta, mikäli tilanne on päässyt pahaksi eikä ihmisellä ole rahaa maksaa siivouksesta. Raivaussiivous on kertaluonteinen suursiivous, mutta tuo tulosidonnainen vähävaraisten siivous on toistuva. Vamman, sairauden tai ikääntymisen perusteella sen voi saada, jos tulot alle 1150.
Tuo vähävaraisten siivouspalvelukin on ajettu alas osassa kuntia :( Ajattelevat varmaan, että ei se köyhä mitään siivousta tarvi, maatkoon paskoissaan. Säästöjä kun pitää saada (mutta hallinto, siitä ei koskaan säästetä, ei senttiäkään)
Mites se mantra menikään kela goldin haltijoiden hyväksi? Ai niin, jokainen on saman arvoinen ja tasa-arvoisuutta tulee edistää. Millos tämä koskettaa suomalaisia sairaita? Eikö varattomille voisi antaa hoitoa ilmaiseksi? Onko mahdoton ajatus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Työssä käyvillä on ilmainen työterveyshuolto. Ei teidän tarvitse miettiä rahan riittävyyttä, kun nuha vähän pitenee ja on vaikka poskiontelotulehdus. Mitäs, jos teidänkin pitäisi maksaa siitä? Työterveydestä ohjataan eteenpäin, jos on tarvetta ja harvoin kait on joutua itse maksamaan hoidot.
Kroonisesti sairaiden on pakko käydä terveyskeskuksessa uusimassa tietyt reseptit lääkärin vastaanotolla. Läheskään kaikkia ei uusita automaattisesti vaikka jatkuva tarve on tiedossa. Lisäksi sairauden tila pitää tarkistaa lääkärissä.
Olen eri, mutta älkää nyt hyvänen aika kadehtiko nuorena vakavan sairauden takia työkykynsä menettäneitä! Kadehditteko kuolleitakin, kun siellä vaan makoilevat eikä mitään tarvitse tehdä?
Sitkeässä elää tämäkin väärinkäsitys. Työterveyshuollon kautta EI välttämättä saa minkäänlaista sairaanhoidollista palvelua lukuunottamatta tapaturmien ja ammattitautien selvittelyä ja hoitoa. Iso osa työterveyshuoltosopimuksista EI SISÄLLÄ yleisairaanhoidon (terveydenhoitajan, sairaanhoitajan tai lääkärin) vastaanottoa, eli poskiontelontulehduksessa mennään sinne julkiselle puolelle jonottamaan TAI MAKSETAAN IHAN ITSE se yksityisen lasku. Ja nämä työpaikat pääsääntöisesti ovat julkisella puolella tai matalapalkka-aloja, joilla tätä yleissairaanhoidollista palvelua ei ole työterveyshuoltoon sisällytetty. Jos siivooja, päiväkodin työntekijä tai lähihoitaja sairastuu, hän menee sinne julkiselle puolelle jonottamaan, vaikka kuinka on ollut työsuhteessa 30v.
Olen tuo, jolle vastasit. Minulla en ole ollut matalapalkkatyöntekijä, joten en tiennyt noin epätasa-arvoisesta kohtelusta. Olen ollut vain Suomen suurimmilla työnantajilla töissä, joissa jokaisessa oli omat tilat työterveydelle. Siellä oli lääkäri ja kaksi sairaanhoitajaa tai terkkaria. Kaikki vaivat labroja myöten hoitui siellä. Yksi oli iso tehdas, jossa työskentelin toimistossa, mutta työterveys oli kaikille sama. Työnantajan suositus oli käyttää omaa työterveyttä, josta tarpeen mukaan ohjattiin eteenpäin vaikka kuvattavaksi eikä sekää mennyt koskaan terveyskeskuksen kautta. Näin työnantaja pystyi luottamaan, ettei turhan saikuttajia ollut.
Minulla on sen verran pitkä vuosikymmenien työura takana, että tiedän mistä kirjoitan. Ek:lla tai Kokoomuksen mantralla ei ole tässä mitään tekemistä.
Ihmiset nyt vaan tekevät erilaisia töitä erilaisilla eduilla. Siinä ei sinun kateutesi auta yhtään mitään.
Täällä meillä ei työterveyteen pääse vaikka sellainen on. Siellä on se yksi lääkäri jonka aika riittää enää kroonisesti sairaiden hoitamiseen, kaikki saikut ja poskiontelontulehduksey, virtsikset, työtapaturmat ym. on pakko mennä julkselle kun työterveyteen ei vaan saa aikoja lähimpään 6 kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sinä väität, että työssä käyvillä on ilmainen työterveyshuolto. Ja jopa että poskiontelotulehdukset siellä hoidetaan. Millä vuosikymmenellä tuo oli? Meillä Suomen suurimmalla työnantajalla poistui oikeus akuuttien sairauksien hoitoon jo vuosia sitten. Pitkäaikaissairaudet, kuten diabetes, hoidetaan myös ihan oman terveysaseman kautta. Työterveys hoitaa terveystarkastukset, ammattitautiepäilyt, työkyvyn seurannat, sairauspoissaoloseurannat ja lausunnot pitkissä tai toistuvissa poissaoloissa ja kriisiavun. Asiantuntijatyötä teen, enkä minäkään saa minkään pikku flunssan takia kävellä työterveyshuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vähävaraisten siivouspalvelukin on ajettu alas osassa kuntia :( Ajattelevat varmaan, että ei se köyhä mitään siivousta tarvi, maatkoon paskoissaan. Säästöjä kun pitää saada (mutta hallinto, siitä ei koskaan säästetä, ei senttiäkään)
On ajettu alas Pirkanmaalla. Luin siitä jonkin artikkelin. Se on suo siellä vetelä täällä - tilanne. Ennen ne parisataa pirkanmaalaista köyhää saivat palvelusetelin siivoukseen ja nyt se sama homma kuormittaa sosiaalityöntekijää, kun joutuu myöntämään harkinnanvaraisena sosiaalipalveluna joka siivouksen erikseen. Todella järkevää tehdä 200 uutta päätöstä kuukausittain, ihan kuin niillä ei olisi kädet täynnä työtä jo valmiiksi. En asu Pirkanmaalla, mutta entinen kollegani työskentelee siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomessa on lääkekatto, jos on kela-korvattavat lääkkeet. Se on alle 600 euroa vuodessa. Ei voi olla niin, että edelleen maksat lääkkeistä satasen kuussa, jos lääkekatto on täynnä. Loppuvuoden maksat 2,50 euroa/kerta, kun haet apteekista lääkkeitä. Ei sinun tarvitse maksaa enää satasia kuussa.
Myös ainakin julkisessa terveydenhuollossa on maksukatto, joka tosin ei sinulla vielä täyty. Täydentävästä toimeentulotuesta voi hakea lääkärilaskut. Tarvitset ensin kelan toimeentulotuen päätöksen ja sitten haet hyvinvointialueen sosiaalitoimesta.
Saat myös asumistukea. Jos olet pienituloinen ja asut kaupungin asunnossa, tuskin sinulle monta sataa kuussa vuokrasta jää maksettavaa asumistuen jälkeen.
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Ja vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80, kun maksukatto täynnä, aiempana on linkki.Ja sen jälkeen pienituloinen hakee asiakasmaksun alennusta. Sairaaloissa työskentelee palveluohjaajia ja sosiaaliohjaajia, jotka neuvovat potilasta asiakasmaksun alentamisen hakemisessa. Asiakasmaksut voidaan jättää jopa kokonaan perimättä. Potilaan tulee itse olla aktiivinen, koska sairaala ei näe hänen tulotietojaan.
Maksukattoon kuulumattomia lääkkeitä ei usein tarvitse hyväksyä. Lääkäri voi tehdä vaihtoehtoisen suunnitelman, jos potilas pyytää, että lääkitykseen vain kela-korvattavia lääkkeitä. Työskentelen tällä hetkellä yksityissektorin puolella, mutta myös meillä lääkärit vaihtavat lääkkeitä kela-korvattaviin, potilaan pyynnöstä. Se ei ole edes harvinaista.
Mutta ei kaikki saa alennuksia esim. jos on omaisuutta. Joku halpa omistusasunto voi korkeintaan olla.
Omaisuutta? Jos on omaisuutta, niin eihän silloin ole varaton. Mitä tuo omaisuus siis mahtaa olla? Oma koti saa ihmisellä olla eikä sitä tarvitse myydä saadakseen asiakasmaksuihin alennusta.
Tätä mä myös ihmettelen, että millaisia omaisuuksia köyhällä on. Että ihan ruikutetaan, kun ei saa toimeentulotukea, kun on omaisuutta (muuta kuin oma koti). Myyköön omaisuuden pois, niin tilanne ratkeaa. Mun äitini peri kesämökin puoliksi veljensä kanssa ja möi osuutensa pois saadakseen rahaa ruokaan ja elämiseen. Mitä siinä on kauhistelemista. Ei se kesämökin kuluja olis kuitenkaan saanut maksettua.
Sossuun yhteys ja vaadit päästä paikan päälle. Jos sulla ei oikeasti ole omaisuutta jota myydä tai tulot pienet niin sillon olet oikeutettu vähintäänharkinnanvaraiseen toimeentulotukeen. Jokaiselle pitää jäädä se joku 555€ pakollisten laskujen jälkeen. Ei tietty huomioida velkoja, ei känny netti sun muu lakuja koska ne kuuluu siihen perus tt tukeen. Vesi, sähkö, vuokra, lääkkeet ja sairaalakulut huomioidaan. Toki jos asuu yksin jossain kaksiossa tai kolmiossa liian isossa tai kalliissa kämpässä niin ei välttämättä makseta siitä asumisesta kun x määrä. Joten jokin ei nyt täsmää.
Mikähän juttu oli kun viimeksi kävin apteekissa hakemassa yhtä reseptilääkettä ja siinä edelläni asioimassa oli yksi ruskettuneempi henkilö, joka kovaan ääneen tivasi farmaseutille että kaupunki maksaa. Vastauksia en kuullut, mutta onko siis heillä joku eri systeemi, että kaupunki todella maksaa kaikki ja esim. tälle kys. henkilölle jäi vain alle kymppi kustannuksia reseptilääkkeistä? Kelasta eivät puhuneet. En siis voinut olla kuulematta kun sen verran kovaan ääneen puhui tuo tyyppi.
tt tuki asiakas saa ilmaiseksi reseptilääkkeet apteekista eli kyllä ne saa ilmaiseks jos oot tt asiakas. apteekki sit laskuttaa kuntaa eli sää vaan haet sun lääkkeet ja siinä se
Vierailija kirjoitti:
Sossuun yhteys ja vaadit päästä paikan päälle. Jos sulla ei oikeasti ole omaisuutta jota myydä tai tulot pienet niin sillon olet oikeutettu vähintäänharkinnanvaraiseen toimeentulotukeen. Jokaiselle pitää jäädä se joku 555€ pakollisten laskujen jälkeen. Ei tietty huomioida velkoja, ei känny netti sun muu lakuja koska ne kuuluu siihen perus tt tukeen. Vesi, sähkö, vuokra, lääkkeet ja sairaalakulut huomioidaan. Toki jos asuu yksin jossain kaksiossa tai kolmiossa liian isossa tai kalliissa kämpässä niin ei välttämättä makseta siitä asumisesta kun x määrä. Joten jokin ei nyt täsmää.
Ensin pitää hakea asiakasmaksun alennusta. Se on tässä ketjussa on monta kertaa kerrottu. Sosiaali- ja terveydenhuollon maksuihin aina ensisijaisesti haetaan asiakasmaksun alennus tai maksuttomuuspäätös. Jos ei ole tehnyt mitään asian eteen, voi hakea oikaisua asiakasmaksuun. Kun nämä on haettu ja asiakasmaksuista saatu uusi päätös, sitten vasta haetaan toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Sossun asiakkailla on hyvä siinä mielessä että sossusta maksetaan kaikki julkisen terveydenhoidon kulut, myös lääkkeet. Tosiaalta siinä on niin riippuvainen valtiosta (tämän itse kokeneena) ja viranomaisista että parempi ilman tt-tukea jos vain mitenkään tulee toimeen ilman
Toisaalta esim työmarkkinatuki kun on liian pieni Suomessa niin yleensä työmarkkinatukiasiakas on myös oikeutettu tt-tukeen. Mikä on ihan älytöntä, miksei sitä työmarkkinatukea voisi nostaa niin etteivät sillä olevat joutuisi myös tt-tuelle?
Naurettavin on, että edes halpaa vuokraa ei saa maksettua työmarkkinatuella, minimisairauspäivärahalla tai -kuntoutusrahalla ja asumistuella ilman toimeentulotukea. Itse pysyn halvassa kopissani, koska toivon jossain vaiheessa olevani ilman tukia, mutta ymmärrän hyvin, miksi moni asuu kalliimmin ja väljemmin, koska halvemmin ja ahtaammin asuminen ei vaikuta käteen jääviin tuloihin mitään tuilla ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan lääkekattoon.
Siihen lasketaan RESEPTILÄÄKKEET.
JA KAIKKI NE LÄÄKKEET, JOISTA SAA KELA KORVAUKSEN.
Käsikauppalääkkeitä siihen ei tietenkään lasketa, kuten jos itse päättää ostaa yskänlääkettä, Buranaa, Panadolia, ripuli-tai ummetuslääkkeitä, jne.
Ne eivät vaikuta tuohon 600 euron rajan kertymiseen.
Itse syön migreeninestolääkettä joka ei ole Kela-korvattava (Triptyl) vaikka se on lääkärin määräämä lääke. On olemassa paljonkin reseptilääkkeitä, joista ei saa Kelan korvausta. Ihmisillä selkeästi väärää tietoa täällä
Kyllä ja pienituloinen voi saada lääkkeisiin toimeentulotukea, mutta jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea. Eli ikänsä työttömänä ollut voi saada enemmän eläkkeellä rahaa kuin töissä käynyt.
Siis miten oletat että jollain pienituloisella olisi varaa kesämökin ylläpitoon :D Sähkökulut, tienhoitomaksut, jätemaksut ym. Mökistä on kuluja joita ei ainakaan minimituista maksella joten viestisi on pelkkä provo...
Ei ole, moni on saanut perinnöksi mökin tai esim. naimisissa ollessa hankittu mökki.
Jaa? No, itselläni on se tilanne että olen työkyvyttömyyseläkkeella ja saisin vanhemmiltani perinnöksi kesämökin, mutta joudun kieltäytymään perinnöstä, koska ei olisi varaa maksaa perintöveroa eikä mökistä koituvia kuluja.
En toki oletakaan että yhteiskunnan tulisi tällaisia kuluja maksaa. Mutta että minimiuilla olevat pystyisivät omistamaan mökkiä, niin tuskin...
No, 2400 brutto palkalla kun tekee 30 vuotta töitä niin eläke on 1500 brutto - verot eli 1200 netto.
Ja kyllä monella pariskunnalla näyttää mökki olevan.
Painu Tradenomi vaikka vi t t uun
Ymmärrän ap:ta, olen lähes samassa tilanteessa. Monisairas ja sekä lääke- että sairaalakulut melkein kaatavat talouteni, puhumattakaan kun jouduin verenmyrkytyksen takia sairaalaan, mistä se ylimääräinen 1000€ revitään? En saa Kelasta tt-tukea.