Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(

Vierailija
21.07.2023 |

Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.

Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...

Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...

Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...

Kommentit (429)

Vierailija
321/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. LApseni sairastui 10-vuotiaana, ja sen vuoden kustanukset olivat 1400€, tähän kuului vain lääkkeet (lääkekatto) ja sairaalakulut(kulukatto). Lisäksi tosiaan vielä ne työt jotka jouduin jättää tekemättä, 200 käyntiä sairaanhoidossa ilman mitään matkakorvauksia, ja kaikki muu mitä piti maksaa. Ei 2tonnia taida riittää. 

Mitäs sairaalakuluja 10-vuotias noin paljon maksaa? Alle 18-vuotias maksaa sairaalamaksuja enintään 7 vuorokaudelta vuodessa, yhden vuorokauden hinta noin 20 euroa. Jos minä oikein lasken, niin sairaalakoulujen maksukatto olisi jotain 150 euroa vuodessa alle 18 v.

Vierailija
322/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mennä ulosottoon, et voi kaikkeen revetä. Maksat vain sen mihin pystyt. Ei se ole sinun syysi, vastaavia tapauksia tiedän useita...

Tietämättä aloittajan todellista tilannetta, esim miksi ei ole oikeutettu tt.tukeen ja miksi noita maksuja tulee, on mahdotonta varsinaisesti ohjeistaa.   Vaikka tyyppi ei olisi tt-tukeen oikeutettu, kannattaisi nyt silti yrittää saada harkinnanvaraista toimeentulotukea. Sitä voi hakea ja saattaa saada juuri noihin kuluihin, Se sopii niillekin, jotka eivät saa jatkuvana virtana tt-tukea.  Ihan varmasti parempi vaihtoehto kuin jättää asiansa hoitamatta edes yrittämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. LApseni sairastui 10-vuotiaana, ja sen vuoden kustanukset olivat 1400€, tähän kuului vain lääkkeet (lääkekatto) ja sairaalakulut(kulukatto). Lisäksi tosiaan vielä ne työt jotka jouduin jättää tekemättä, 200 käyntiä sairaanhoidossa ilman mitään matkakorvauksia, ja kaikki muu mitä piti maksaa. Ei 2tonnia taida riittää. 

Mitäs sairaalakuluja 10-vuotias noin paljon maksaa? Alle 18-vuotias maksaa sairaalamaksuja enintään 7 vuorokaudelta vuodessa, yhden vuorokauden hinta noin 20 euroa. Jos minä oikein lasken, niin sairaalakoulujen maksukatto olisi jotain 150 euroa vuodessa alle 18 v.

Yhden vuorokauden hinta on noin 50€ paitsi jos on psykiatrista hoitoa joka on alaikäiselle maksutonta. Eli noin 350€. Tähän lisäksi polikäynnit jotka vielä muutama vuosi sitten olivat alaikäiselle maksullisia erikoissairaanhoidossa reilu 40€ per kerta, näissä ei ollut muuta kattoa kuin maksukatto (noin 700€). Eli jos paljon tulee polimaksuja sen 7 vuorokauden lisäksi lapselle voi hyvinkin tulla noin 700€ sairaalakuluja kalenterivuodessa.

Sitten tuossa oli sen lisäksi mainittuna lääkkeet.

Vierailija
324/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessa on lääkekatto, jos on kela-korvattavat lääkkeet. Se on alle 600 euroa vuodessa. Ei voi olla niin, että edelleen maksat lääkkeistä satasen kuussa, jos lääkekatto on täynnä. Loppuvuoden maksat 2,50 euroa/kerta, kun haet apteekista lääkkeitä. Ei sinun tarvitse maksaa enää satasia kuussa.

Myös ainakin julkisessa terveydenhuollossa on maksukatto, joka tosin ei sinulla vielä täyty. Täydentävästä toimeentulotuesta voi hakea lääkärilaskut. Tarvitset ensin kelan toimeentulotuen päätöksen ja sitten haet hyvinvointialueen sosiaalitoimesta.

Saat myös asumistukea. Jos olet pienituloinen ja asut kaupungin asunnossa, tuskin sinulle monta sataa kuussa vuokrasta jää maksettavaa asumistuen jälkeen.

Kuinka tyhmä pitää olla kun ei ymmärrä lukemaansa 🙄 Täällä on monta kertaa sanottu, että kaikki reseptilääkkeitä eivät kerrytä Kela-kattoa, vaikka olisivat kuinka elintärkeitä.

Ja vaikka kuinka jankkaatte, niin kaikki eivät saa sitä täydentävää tt-tukea, vaikka kuinka tarvitsisivat.

Ja vaikka sanotaan, että asiakasmaksut VOIDAAN JÄTTÄÄ jopa kokonaan perimättä, ne kuitenkin voidaan myös edelleen laskuttaa - ei se ole itsestäänselvyys.

Läheiseni, joka sairastaa skitsofreniaa, on melkein joutunut kodittomaksi jokaisen 2-3 kk kestävän pakkohoitojakson jälkeen. Sairaalamaksut ovat olleet isot ja hän eläkeläisenä ei ole saanut niihin koskaan mitään tt-tukea tai huojennusta, vaikka sossun tädit ovat ovat yrittäneet auttaa. Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva sairas on todellinen väliinputoaja. Kannattaako kadehtia?

Vierailija
325/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, voisiko joku tehdä sinusta huoli-ilmoituksen - siinähän on tutkittava elinolosuhteet ja voit selvittää tilannettasi muutoinkin? Ei siis pahalla. Itse pyysin naapuria tekemään äidistäni sen, koska hän  ei halunnut esim. lääkärin määräämää hoitoa ja paljon muuhunkin sote-asioihin liittyvää. Neuvoivat myös toimeentuloasioissa ja kohtelu oli erittäin ystävällistä *hämmästyttävää, mutta totta*.

Vierailija
326/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkoihin menee 100€/kk. Jota en huvikseni ottanut, vaan koska julkinen puoli ei uskonut sairauteni olemassaoloon niin piti mennä velkarahalla yksityiselle ja hakea diagnoosi. Rukoilen, että en tule sairastumaan esimerkiksi syöpään. Sitähän ei varmaan edes diagnosoitaisi, koska olenhan jo leimattu psyykepotilaaksi tk:n puolelta nyt kun syön ahdistuslääkkeitä

ap

Siis, sinulla on 4000€ velkaa yksityislääkärillä käynneistä? Jotta sait diagnoosin? Että sinun ei tarvitse tehdä töitä? Kun ei sinulla ole mitään fyysistä sairautta, joka olisi diagnosoitu terveyskeskus-omalääkärin toimesta ihan varmasti, jos siis sellainen oikeasti olisi.

Onnea valitsemallesi tielle.

Miten se on niin vaikea uskoa, että terveyskeskuslääkärit ei vaan tutki kaikkea, vaikka kuinka olisi oireita. Ei ehkä ole resursseja. Sillon on pakko mennä yksityiselle, jotta saa hoitoa. Ja onhan ap sairas, ihan Kelankin mielestä jos on työkyvyttömyyseläkkeellä.

PS. Mun äitini yritti saada hoitoa terveyskeskuksesta, vikaa keuhkoissa, mutta eivät viitsineet/voineet tutkia tarpeeksi. Ei mennyt kuin pari vuotta ja hän kuoli syöpään.

Sama minulla kun sain kovan allergiakohtauksen, kurkku turposi. Päivystyksessä lääkäri antoi ensiavun, sain vaikka mitä kortisonia ja avaavaa lääkettä ja antihistamiinia ja lääkäri lähetti omaan terveyskeskukseen heti seuraavana arkipäivänä hakemaan lähetettä allergiasairaalaan.

Tk-lääkäri ei ottanut vastaan seuraavana arkipäivänä, muistaakseni sain ajan 6 viikon päähän. Siellä hän totesi, että jaa tällainen tapaus. Ei tarvita allergiasairaalaa, kun hän kirjoittaa reseptin adrenaliinikynään. Selitin, että päivystyksen lääkäri sanoi, että allergiatestit täytyy ottaa. Minullahan oli kurkku turvonnut sisä- ja ulkopuolelta ja naama ja silmäluomet ja parin päivän päästä kuoriutui nahka isolta alueelta. Näytin ravulta kuukauden, se oli huolista pienin, mutta kuitenkin että ei tutkita, vaikka silmin nähden vakavat oireet.

Yksityisellä maksoin maltaita allergiatesteistä. Jokainen joka meinaa tukehtua, haluaa tietää mille kaikelle on allerginen.

Vierailija
327/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.

Tässä on selitys, miksi sitä toimeentulotukea ei anneta... jää hieman yli 700 euroa.

Niitä lainojahan ei toimeentulotuessa menoiksi hyväksytä, joten niiden perusteella ei toimeentulotukea saa.

Olen kuullut väittämän, että kunnallisen terveydenhuollon maksamattomat laskut voisivat vaikeuttaa hoidon saamista - pitääkö paikkaansa? Tämä vain sen vuoksi, että joku neuvoi jättämään nämä laskut maksamatta. Toimeentulotukea myönnettäessä oletetaan, että ne tarpeettomat menot jätetään maksamatta kuten esim. lainojen lyhennykset ja muut kertyneet osamaksut.

Julkisella puolella on lain määräämä velvoite hoitaa potilaat. Laskujen maksamattomuus ei siihen vaikuta. Hoitoa saa aina jos on saadakseen riippumatta siitä onko laskut maksettu vai ei.

Vierailija
328/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden vuorokauden hinta on noin 50€ paitsi jos on psykiatrista hoitoa joka on alaikäiselle maksutonta. Eli noin 350€. Tähän lisäksi polikäynnit jotka vielä muutama vuosi sitten olivat alaikäiselle maksullisia erikoissairaanhoidossa reilu 40€ per kerta, näissä ei ollut muuta kattoa kuin maksukatto (noin 700€). Eli jos paljon tulee polimaksuja sen 7 vuorokauden lisäksi lapselle voi hyvinkin tulla noin 700€ sairaalakuluja kalenterivuodessa.

Sitten tuossa oli sen lisäksi mainittuna lääkkeet.

Sairaaloiden poliklinikkakäynnit ovat olleet jo pitkään maksuttomia alle 18-vuotiaalle. Alle 18-vuotiaalle myös sarjahoidot ovat maksuttomia, esim. syöpähoidot, dialyysi jne. Sairaalavuorokausia voidaan laskuttaa enintään 7 vrk vuodessa.

Vierailija
329/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmaksi elän, sitä enemmän olen huomannut Suomen olevan pelkkä näennäisyhteiskunta. Ns. "ilmainen" terveydenhoito on vain näennäisesti ilmainen, käyntimaksuja perustellaan suorastaan ihmisvihamielisellä asenteella, ettei niitä käytettäisi "turhaan"! Ihan kuin ihmiset ilman tuota maksua muka joutessaan huvin vuoksi ramppaisivat terveyskeskuksessa eikä mitään muuta tekemistä olisi!!

Kuka 8aatana on tuonkin keksinyt, täysin käsittämätöntä että tuollaisella verukkeella oleva maksu on voimassa sivistysvaltiossa ja Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa!!!

Vierailija
330/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhemmaksi elän, sitä enemmän olen huomannut Suomen olevan pelkkä näennäisyhteiskunta. Ns. "ilmainen" terveydenhoito on vain näennäisesti ilmainen, käyntimaksuja perustellaan suorastaan ihmisvihamielisellä asenteella, ettei niitä käytettäisi "turhaan"! Ihan kuin ihmiset ilman tuota maksua muka joutessaan huvin vuoksi ramppaisivat terveyskeskuksessa eikä mitään muuta tekemistä olisi!!

Kuka 8aatana on tuonkin keksinyt, täysin käsittämätöntä että tuollaisella verukkeella oleva maksu on voimassa sivistysvaltiossa ja Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa!!!

Minä en ole 46 ikävuoteen mennessä kuullut ilmaisesta terveydenhuollosta. Oletkohan ymmärtänyt joskus asian väärin?

Vierailija
331/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole 46 ikävuoteen mennessä kuullut ilmaisesta terveydenhuollosta. Oletkohan ymmärtänyt joskus asian väärin?

Minä olen 48v ja kyllä 80-luvulla ei terveyskeskuksissa ollut käyntimaksuja. Ne tuli vasta 90-luvun lamassa laman varjolla ja jäivät tietysti pysyväksi käytännöksi kuten tavallista tässä paskamaassa, kuten ajoneuvovero, jne.

80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan kaksinkertainen veloitus julkisesta palvelusta, sehän olisi ollut huutava vääryys, mutta valtio on runnonut paljon muitakin vääryyksiä läpi 90-luvulta alkaen :/

Vierailija
332/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksat kirjoitella nettiin jaksat tehdä muutaman tunnin viikossa töitäkin. Esim puhelinmyynti voidaan räätälöidä yksilölle sopivaksi.

- toinen eläkeläinen

Migreeni aiheuttaa joillekin haastetta puheen tuottamiseen ja ap :llä estolääkitys migreenin. Tuo tietty voi olla yksilöllinen ominaisuus.

Vierailija
333/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, pienetulosia tulee kyykyttää kunnes oppivat menestymään. Kapitalismin perusperiaatteiden mukaisesti taloudellisesti kyvyttömät ansaitsevat kaiken kurjuuden niskaansa.

Vierailija
334/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 48v ja kyllä 80-luvulla ei terveyskeskuksissa ollut käyntimaksuja. Ne tuli vasta 90-luvun lamassa laman varjolla ja jäivät tietysti pysyväksi käytännöksi kuten tavallista tässä paskamaassa, kuten ajoneuvovero, jne.

80-luvulla ei olisi tullut kuuloonkaan kaksinkertainen veloitus julkisesta palvelusta, sehän olisi ollut huutava vääryys, mutta valtio on runnonut paljon muitakin vääryyksiä läpi 90-luvulta alkaen :/

Olet siis syntynyt noin 1975, sinähän et ole 80-luvulla ollut vielä mikään terveydenhuollon käyttäjäkään. Huomautan, että asiat on silloin olleet paremmin monella tavalla, mutta hoitohenkilöstöä oli huomattavasti vähemmän. Huoltosuhdekin oli pienempi. Nykyisin sairaanhoitaja on Suomen kolmanneksi yleisin ammatti. Kertooko ehkä jotain hoidon tarpeen kasvusta? Hoidon kustannusten kasvu tulee jatkumaan edelleen, ei siitä mihinkään pääse.

Vierailija
335/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Suomessa on lääkekatto, jos on kela-korvattavat lääkkeet. Se on alle 600 euroa vuodessa. Ei voi olla niin, että edelleen maksat lääkkeistä satasen kuussa, jos lääkekatto on täynnä. Loppuvuoden maksat 2,50 euroa/kerta, kun haet apteekista lääkkeitä. Ei sinun tarvitse maksaa enää satasia kuussa.

Myös ainakin julkisessa terveydenhuollossa on maksukatto, joka tosin ei sinulla vielä täyty. Täydentävästä toimeentulotuesta voi hakea lääkärilaskut. Tarvitset ensin kelan toimeentulotuen päätöksen ja sitten haet hyvinvointialueen sosiaalitoimesta.

Saat myös asumistukea. Jos olet pienituloinen ja asut kaupungin asunnossa, tuskin sinulle monta sataa kuussa vuokrasta jää maksettavaa asumistuen jälkeen.

Kuinka tyhmä pitää olla kun ei ymmärrä lukemaansa 🙄 Täällä on monta kertaa sanottu, että kaikki reseptilääkkeitä eivät kerrytä Kela-kattoa, vaikka olisivat kuinka elintärkeitä.

Ja vaikka kuinka jankkaatte, niin kaikki eivät saa sitä täydentävää tt-tukea, vaikka kuinka tarvitsisivat.

Ja vaikka sanotaan, että asiakasmaksut VOIDAAN JÄTTÄÄ jopa kokonaan perimättä, ne kuitenkin voidaan myös edelleen laskuttaa - ei se ole itsestäänselvyys.

Läheiseni, joka sairastaa skitsofreniaa, on melkein joutunut kodittomaksi jokaisen 2-3 kk kestävän pakkohoitojakson jälkeen. Sairaalamaksut ovat olleet isot ja hän eläkeläisenä ei ole saanut niihin koskaan mitään tt-tukea tai huojennusta, vaikka sossun tädit ovat ovat yrittäneet auttaa. Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva sairas on todellinen väliinputoaja. Kannattaako kadehtia?

Ja idiootit alapeukuttaa 🙄 Tyhmyydestä pitäis kyllä sakottaa.

Vierailija
336/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, pienetulosia tulee kyykyttää kunnes oppivat menestymään. Kapitalismin perusperiaatteiden mukaisesti taloudellisesti kyvyttömät ansaitsevat kaiken kurjuuden niskaansa.

Tuolla asenteella saattaa kyllä tulla rikkaillekin jotain negatiivisia seurauksia...

Suomi ei ole kapitalistinen maa vaan Pohjoismainen hyvinvointivaltio, demokraattinen tasavalta.

Kapitalismi on barbaarista viidakon lakia, jos et ole huomannut, niin ihmiskunta on edistynyt jo pois sieltä viidakosta. Tule sinäkin sieltä viidakosta sivistyksen pariin.

Vierailija
337/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.

700€ :o

Mulla jää pakollisten menojen jälkeen 200-300€ kuussa millä ostan ruoat yms "hyöty tarvikkeet", minulle ja kahdelle lapselle :D ei ole paljoa vaatteita ostettu xD

Ja taas nämä maagiset "pakolliset menot" ja kun niitä tarkemmin katseltaisiin niin huomattaisiin että ei ne mitään pakollisia ole vaan sellaisia jotka ihan itse ollaan haluttu pitää...

Kyllä, olen halunnut pitää asunnon, sähköt, veden ja puhelimen :D ne ovat ne pakolliset

Vierailija
338/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis syntynyt noin 1975, sinähän et ole 80-luvulla ollut vielä mikään terveydenhuollon käyttäjäkään. Huomautan, että asiat on silloin olleet paremmin monella tavalla, mutta hoitohenkilöstöä oli huomattavasti vähemmän. Huoltosuhdekin oli pienempi. Nykyisin sairaanhoitaja on Suomen kolmanneksi yleisin ammatti. Kertooko ehkä jotain hoidon tarpeen kasvusta? Hoidon kustannusten kasvu tulee jatkumaan edelleen, ei siitä mihinkään pääse.

Suomalaisia oli silloin myös vähemmän, nyt tänne on keinotekoisesti pakottamalla haalittu väestönkasvua muuhunmaattajia tuomalla tänne mikä on erittäin sekopäistä touhua, ikäänkuin tilasto määrää miten toimitaan, täysin viallista touhua! Luonnollisen kokoisella väestöllämme olisimme pärjäilleet aivan hyvin.

Työttömänä sanon että työvoimapula on Suomen suurin valhe tällä hetkellä.

Vierailija
339/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaa missä maassa on hyvä tai paras terveydenhoito tai peräti maksuton. Jossain oli että Ranskassa on paras. On mainittu myös tanska, Norja ja Espanja joissa perusterveydenhuollosta ei tarvitse maksaa mitään.

Meillä olisi paljon parannettavaa. Joissakin kaupungeissa tk käynnit ei maksa mitään meilläkään, mutta ilmeisesti suurimmassa osassa maksaa.

Voi kysyä, että mistä voi ottaa varoja, jotta meillekin saataisiin parannusta ja perusterv.hoito maksuttomaksi. Tietäisin heti parikin kohdetta joista irtoaisi rutkasti varaa noihin muttaniitä ei saa nykyään mainita.

Vierailija
340/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.

Ja vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80, kun maksukatto täynnä, aiempana on linkki.

Ja sen jälkeen pienituloinen hakee asiakasmaksun alennusta. Sairaaloissa työskentelee palveluohjaajia ja sosiaaliohjaajia, jotka neuvovat potilasta asiakasmaksun alentamisen hakemisessa. Asiakasmaksut voidaan jättää jopa kokonaan perimättä. Potilaan tulee itse olla aktiivinen, koska sairaala ei näe hänen tulotietojaan.

Maksukattoon kuulumattomia lääkkeitä ei usein tarvitse hyväksyä. Lääkäri voi tehdä vaihtoehtoisen suunnitelman, jos potilas pyytää, että lääkitykseen vain kela-korvattavia lääkkeitä. Työskentelen tällä hetkellä yksityissektorin puolella, mutta myös meillä lääkärit vaihtavat lääkkeitä kela-korvattaviin, potilaan pyynnöstä. Se ei ole edes harvinaista.

Mutta ei kaikki saa alennuksia esim. jos on omaisuutta. Joku halpa omistusasunto voi korkeintaan olla.

Hallitushan kaavailee asumistuen lakkauttamista omistusasuntoon. Jatkossa köyhät asuvat kaikki vuokralla...

Mutta vain yleiseen asumistukeen.

Irtisanomissuojaa heikennetään eli vakituisia työsopimuksia ei enää ole.

Ansiosidonnainen leikataan.

Työmarkkinatuki 580 netto.

Ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyystuista 58-vuotiailta ja vanhemmilta.

Eli jos irtisanotaan vanhemmalla iällä niin saat leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto. Kilpailet nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksesta, jolla saa taas leikattua ansiosidonnaista. Jotta saa 836 netto ansiosidonnaista pitää palkan olla 2400 brutto.

Ennen vanhemmat irtisanotut saivat ansiosidonnaista 500 päivää ja heille järjestettiin palkkatukityö josta kertyi uusi ansiosidonnainen ja tuo homma jatkui eläkeikään asti.

Mutta nyt se meinataan muuttaa, iso riski menettää omistusasunto juuri ennen eläkeikää.

Mikä tätä maata vaivaa kun aina pitää vaan kurjistaa heikoimmassa asemassa olevien ihmisten elämää?!? Tai Kokoomus ainakin tekee tätä. Demarit taas eivät tehneet oikein mitään kun pitää miettiä vaan sukupuolia ja muuta olennaista.

Uutisoitiin, että selvitellään asioita on paljon. Onko nyt sitten tavoite selvitellä monin eri tavoin ja perusteellisesti, mikä tilanne kansalaisilla oikeasti on ja mitkä todelliset resurssit on seurakunnissa ja yhdistyksillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi