Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(

Vierailija
21.07.2023 |

Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.

Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...

Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...

Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...

Kommentit (429)

Vierailija
261/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap elämäsi niin arvokas että sun kannattaa käydä lääkärissä? Onko sulla esim lapsia? Jos ei niin eihän sun silloin kannata vähiä rahoja lääkäreihin tuhlata.

Sanotko noin esimerkiksi pienituloiselle vanhemmallesi, ystävällesi tai vaikka lapsellesi jos hän on joskus pienillä rahoilla? "Osta köyttä ja lopeta vinkuminen" :D

Vierailija
262/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän juttu oli kun viimeksi kävin apteekissa hakemassa yhtä reseptilääkettä ja siinä edelläni asioimassa oli yksi ruskettuneempi henkilö, joka kovaan ääneen tivasi farmaseutille että kaupunki maksaa. Vastauksia en kuullut, mutta onko siis heillä joku eri systeemi, että kaupunki todella maksaa kaikki ja esim. tälle kys. henkilölle jäi vain alle kymppi kustannuksia reseptilääkkeistä? Kelasta eivät puhuneet. En siis voinut olla kuulematta kun sen verran kovaan ääneen puhui tuo tyyppi.

Maksusitoumuksella maksaa joo. On myös varattomia vanhuksia, joiden tulot ei riitä lääkkeisiin alkuvuonna, kun kelan lääkekatto ei vielä täynnä, ja niille vanhuksille maksusitoumuksella hyvinvointialue maksaa. Ei kunta, vaan hyvinvointialue. Se maksaa myös tarvittaessa annosjakelun lääkkeille. Ei koske sellaista tilannetta, jossa asiakkaalla on jäänyt käyttövaroja riittävästi, mutta hän on ne rahansa käyttänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea maksuvapautusta kunnaltasi/kaupungiltasi. Näin minua neuvoi kela. Itselläni oli myös paljon kuluja

Vierailija
264/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin. LApseni sairastui 10-vuotiaana, ja sen vuoden kustanukset olivat 1400€, tähän kuului vain lääkkeet (lääkekatto) ja sairaalakulut(kulukatto). Lisäksi tosiaan vielä ne työt jotka jouduin jättää tekemättä, 200 käyntiä sairaanhoidossa ilman mitään matkakorvauksia, ja kaikki muu mitä piti maksaa. Ei 2tonnia taida riittää. 

Vierailija
265/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossun asiakkailla on hyvä siinä mielessä että sossusta maksetaan kaikki julkisen terveydenhoidon kulut, myös lääkkeet. Tosiaalta siinä on niin riippuvainen valtiosta (tämän itse kokeneena) ja viranomaisista että parempi ilman tt-tukea jos vain mitenkään tulee toimeen ilman

Toisaalta esim työmarkkinatuki kun on liian pieni Suomessa niin yleensä työmarkkinatukiasiakas on myös oikeutettu tt-tukeen. Mikä on ihan älytöntä, miksei sitä työmarkkinatukea voisi nostaa niin etteivät sillä olevat joutuisi myös tt-tuelle?

Naurettavin on, että edes halpaa vuokraa ei saa maksettua työmarkkinatuella, minimisairauspäivärahalla tai -kuntoutusrahalla ja asumistuella ilman toimeentulotukea. Itse pysyn halvassa kopissani, koska toivon jossain vaiheessa olevani ilman tukia, mutta ymmärrän hyvin, miksi moni asuu kalliimmin ja väljemmin, koska halvemmin ja ahtaammin asuminen ei vaikuta käteen jääviin tuloihin mitään tuilla ollessa.

Kyllä ne väljemmin asuvat joutuu muuttamaan. Jos on liian kallis asunto, saa asumistuen. Jos jää liikaa itse maksettavaa ja joutuu siksi hakemaan tt-tukea, käynnistyy asumisen toimet. Hyvinvointialueilla on ihan erikseen palkattua asumisen tukityöntekijää ja asunisohjaajia, jotka auttavat etsimään halvempaa asuntoa tai no, asuntoa ylipäätään. Onhan myös asunnottomia, joilla on jäänyt vuokrat rästiin ja häätö edessä. Se on vaan ikävä juttu, jos on tottunut asumaan väljästi alueella x ja joutuu muuttamaan alueelle y halvempaan pikkukämppään. Siinä vaiheessa ei paljon kysellä, miellyttääkö tämä sinua, kun kämppä on jo hoidettu. Eikä mietitä, onko täältä nyt hyvät yhteydet ruokakauppaan. Se on eka tarpeita vastaava halpa asunto, joka osoitetaan. Joku ikääntynyt on voinut asua tietyllä alueella vaikka 40 vuotta ja kaikki ystävät ja naapurit siellä, mutta muutettava on 15 km päähän rupualueelle, jos rahat ei enää riitä.

Vierailija
266/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tt tuki asiakas saa ilmaiseksi reseptilääkkeet apteekista eli kyllä ne saa ilmaiseks jos oot tt asiakas. apteekki sit laskuttaa kuntaa eli sää vaan haet sun lääkkeet ja siinä se

Tällasta en ymmärrä.

Jo ketjun OTSIKOSSA sanotaan, ettei ap ole oikeutettu tt-tukeen. Missä sun aivot on?

Vierailija
267/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. LApseni sairastui 10-vuotiaana, ja sen vuoden kustanukset olivat 1400€, tähän kuului vain lääkkeet (lääkekatto) ja sairaalakulut(kulukatto). Lisäksi tosiaan vielä ne työt jotka jouduin jättää tekemättä, 200 käyntiä sairaanhoidossa ilman mitään matkakorvauksia, ja kaikki muu mitä piti maksaa. Ei 2tonnia taida riittää. 

Jos lapsen sairauden hoidon takia on poissa, saa kelalta erityishoitorahaa JA matkakorvsukset, tarvittaessa myös yöpymiskorvaukset. Että äläpä nyt puhu valheita. Kyllä te olette saaneet matkakorvaukset.

Vierailija
268/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintään ja ulosottoon menee kun en pysty maksamaan. Käyntejä on joka kuukausi eikä ole mitään mistä maksaa. Päivystys ja sairaalareissuja useampi. Tulot ei riitä enkä jaksa enää stressata. Me velkaantuneet kun ollaan paskaa niin siellähän voutilla sitten kasvaa kun ei maksuista selviä.

Ei niitä pidä ulosottoon päästää, vaan sinun kuuluu hakea asiakasmaksun alennusta terveydenhuollosta. Myös maksuttomuuspäätöksiä voidaan tehdä.

Asiakasmaksuihin myönnetään alennuksia ja maksuuttomuuspäätöksiä kaiketi vain pitkäaikaisessa laitos- ja kotisairaanhoidossa oleville varattomuusperustein. Näin ainakin lukee P-S hyvinvointialueen laskutusohjeessa.

No AP ei saa TT-tukea ilman noita lääke- ja sairaanhoitomaksuja, mutta niiden kanssa päätös voisi olla toinen. Tässä ollaan juuri niillä rajoilla. AP:n antamilla tiedoilla ei sitä voi tarkkaan sanoa.

Eli kuten on jo neuvottu, niin AP, hae TT-tukea Kelalta joka tapauksessa, laskuineen päivineen. 

Vaikka päätös olisi negatiivinen, niin sitten voit mennä soskuun hakemaan harkinnanvaraista, koska tilanne on ilmeisesti tilapäinen noiden kertyneiden laskujen takia. 

Mutta noiden laskujen kanssa Kelan laskelma voi hyvinkin olla hieman positiivinen, ja saat sitten laskut TT-tukeen ja maksusitoumuksen apteekkiin.

Eipä tässä voi muuta neuvoa.

Vierailija
269/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla yhteydessä sairaalan sosiaalityöntekijään.

https://yle.fi/a/3-11889451

"Ilmarinen neuvoo ottamaan heti yhteyttä laskuttajaan ja hakeman maksuhuojennusta, jos ei selviä hoitopäivälaskusta.

Silloin mietitään paikallisesti, vaarantavatko nämä maksut asiakkaan toimeentulon.

Asiakasmaksulain mukaan kunnat voivat alentaa maksua tai jättää sen kokonaan perimättä, jos asiakkaalla ei ole siihen varaa."

Vierailija
270/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONlyfanssiin vaan tienaamaan.

Vierailija
271/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Nuo selkäkivut saa kuntoon liikunnalla joka taas auttaa unettomuuteen. Ahdistuskin lievenee kun liikkuu ja ulkoilee ja auttaa myös migreeniin. Astma ja anemia nyt ovat semmoisia että lääkkeitä varmaan joutuu syömään mutta eivät ole kovin kalliita. Jos jää sängyn pohjalle vaivojaan valittelemaan, niin sinne saa jäädäkin. Itse olen parantunut pahoista pitkäaikaisista selkäkivuista kun aloitin nousujohteisen liikkumisen ja nykyään ei selkä enää ole kipeä vaikka minulla todettiin pahat välilevynpullistumat.

Vierailija
272/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen sairauden hoidon takia on poissa, saa kelalta erityishoitorahaa JA matkakorvsukset, tarvittaessa myös yöpymiskorvaukset. Että äläpä nyt puhu valheita. Kyllä te olette saaneet matkakorvaukset.

Tarkistapa omakustanneraja kelalta. Tiedän sen itse, mutta saat ihan omin pikku kätösin googlettaa, niin opit sinäkin jotain.

Samalla voit googlettaa erityishoitorahan myöntämisen perusteen, ja miettiä miten paljon onkaan kaikenlaisia sairauksia ja tiloja jotka eivät täytä kriteeristöä, ja joihin ei tukea saa. 

En sanonut että olin töistä poissa, vaan jotain muuta, mitähän se oli? Selviää edellisestä viestistäni.

Että äläpäs nyt höpisekään valheita asiasta josta et mitään tiedä.

Vierailija
273/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla yhteydessä sairaalan sosiaalityöntekijään.

https://yle.fi/a/3-11889451

"Ilmarinen neuvoo ottamaan heti yhteyttä laskuttajaan ja hakeman maksuhuojennusta, jos ei selviä hoitopäivälaskusta.

Silloin mietitään paikallisesti, vaarantavatko nämä maksut asiakkaan toimeentulon.

Asiakasmaksulain mukaan kunnat voivat alentaa maksua tai jättää sen kokonaan perimättä, jos asiakkaalla ei ole siihen varaa."

Kuten jo aiemmin on mainittu, niin alennukset ja perimättäjättämiset koskevat vain pitkäaikaisessa laitos- tai kotisairaanhoidossa olevia, ja silloinkin vain harkinnalla.

Tällaiset satunnaiset mutta tavalliset poliklinikkamaksut menevät kyllä omaan tai sitten Kelan/sosiaalitoimen piikkiin jos ehdot täyttyy.

Vierailija
274/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo käynnit lasta katsomaan vai oliko ne lapsen käyntejä? Matkakuluilla on myös maksukatto, mihin lasketaan mukaan myös alle omavastuun olevat matkakulut. Lapsen sairastellessa enemmän kannattaa selvittää mahdollisuus alle 16-vuotiaan vammaistukeen ja/tai erityishoitorahaan, sekä omaishoidontukeen. Sairaalan tai poliklinikan sosiaalityöntekijältä  voi saada hyviä neuvoja ja apua hakemusten täyttämiseen. Itse en esimerkiksi olisi hoksannut mainita hakemuksessa sellaisia asioita, joita sosiaalityöntekijä osasi kysellä. Hän oli itse ollut aikaisemmin kelalla töissä. Lasten neurologian poliklinikalla on ollut tosi ihania sosiaalityöntekijöitä, joilta on saanut paljon hyviä neuvoja ja tietoa, mihin mistäkin asiasta kuuluu ottaa.

Vierailija
275/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Nuo selkäkivut saa kuntoon liikunnalla joka taas auttaa unettomuuteen. Ahdistuskin lievenee kun liikkuu ja ulkoilee ja auttaa myös migreeniin. Astma ja anemia nyt ovat semmoisia että lääkkeitä varmaan joutuu syömään mutta eivät ole kovin kalliita. Jos jää sängyn pohjalle vaivojaan valittelemaan, niin sinne saa jäädäkin. Itse olen parantunut pahoista pitkäaikaisista selkäkivuista kun aloitin nousujohteisen liikkumisen ja nykyään ei selkä enää ole kipeä vaikka minulla todettiin pahat välilevynpullistumat.

On olemassa muitakin selkäkipuja kun pullistumat.

Vierailija
276/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sinä olet saanut avun, ei tarkoita sitä että kaikki saa. Itsekin onnettomuudessa selkäni hajottanut ja hidas köpöttely kauppaan ei varsinaisesti ole sitä liikuntaa. Talvella en pysty tekemään edes sitä, vaan kumppani hoitaa kauppareissut. Pahimmillaan olen 2-3kk sängyssä, sillä kivut on kovat eikä toinen jalka pidä alla, mieheni joutuu kantamaan minut paskahuussiin. 10min seisominen ja istuminen on niin nautinnollista että tekisi mieli ostaa ase. Joku varmaan ehdottaa seuraavaksi kuntoilumuotona uimista. Ei onnistu, rahani ei riitä siihen määrään rasvoja joita tarvitsen iholleni yhdenkin uimakerran jälkeen. Älä yleistä kun et kerran mistään mitään tiedä.

N34

Vierailija
277/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa kuntien rahat voi loppua kesken eikä saa palveluseteleitä ja pitää pärjätä omaisten avulla.

https://ess.fi/paikalliset/727044

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä esim. kodin siivouksen ostosta.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Siksi hyvinvointialueelta voi hake vähävaraisen siivouspalvelua, jos tulot on alle tietyn määrän. Meidän hyvinvointialueella bruttotulot alle 1150€, niin saa tuetun siivouksen kerran kuukaudessa 2 tuntia. Harkinnan mukaan sosiaalitoimesta voi saada myös raivaussiivouksen maksutta, mikäli tilanne on päässyt pahaksi eikä ihmisellä ole rahaa maksaa siivouksesta. Raivaussiivous on kertaluonteinen suursiivous, mutta tuo tulosidonnainen vähävaraisten siivous on toistuva. Vamman, sairauden tai ikääntymisen perusteella sen voi saada, jos tulot alle 1150.

Osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläisen kodin siivouksen ostoon esim. Tampere.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009278732.html

Vierailija
278/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa kuntien rahat voi loppua kesken eikä saa palveluseteleitä ja pitää pärjätä omaisten avulla.

https://ess.fi/paikalliset/727044

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä esim. kodin siivouksen ostosta.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Siksi hyvinvointialueelta voi hake vähävaraisen siivouspalvelua, jos tulot on alle tietyn määrän. Meidän hyvinvointialueella bruttotulot alle 1150€, niin saa tuetun siivouksen kerran kuukaudessa 2 tuntia. Harkinnan mukaan sosiaalitoimesta voi saada myös raivaussiivouksen maksutta, mikäli tilanne on päässyt pahaksi eikä ihmisellä ole rahaa maksaa siivouksesta. Raivaussiivous on kertaluonteinen suursiivous, mutta tuo tulosidonnainen vähävaraisten siivous on toistuva. Vamman, sairauden tai ikääntymisen perusteella sen voi saada, jos tulot alle 1150.

Osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläisen kodin siivouksen ostoon esim. Tampere.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009278732.html

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Tuossa yhdessä linkissä lukee, että vastuuta aletaan siirtää omaisille. Ei voida maksaa kaikille kodin siivousta.

Vierailija
279/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tt tuki asiakas saa ilmaiseksi reseptilääkkeet apteekista eli kyllä ne saa ilmaiseks jos oot tt asiakas. apteekki sit laskuttaa kuntaa eli sää vaan haet sun lääkkeet ja siinä se

Tällasta en ymmärrä.

Jo ketjun OTSIKOSSA sanotaan, ettei ap ole oikeutettu tt-tukeen. Missä sun aivot on?

Ap myös sanoi jossain viestissä, että ei ole edes hakenut toimeentulotukea, laskurin perusteella vaan päätellyt ettei saa. Jokin tässä ei nyt täsmää, joko ap olisi oikeasti oikeutettu toimeentulotukeen tai sitten hän tuhlaa rahaa johonkin ylimääräiseen. Tai sitten hänellä on omaisuutta tai puoliso, jonka tulot vaikuttavat. Kerro nyt ap koko tarina ja totuus, mihin rahasi menevät ja millä perusteella et saa toimeentulotukea?

Itse sain joskus Kelalta maksusitoumuksen apteekkiin, vaikka en saanut muuten sentin senttiä toimeentulotukea. Sellainenkin on mahdollista. Kokeilemalla selviää.

Vierailija
280/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nuo käynnit lasta katsomaan vai oliko ne lapsen käyntejä? Matkakuluilla on myös maksukatto, mihin lasketaan mukaan myös alle omavastuun olevat matkakulut. Lapsen sairastellessa enemmän kannattaa selvittää mahdollisuus alle 16-vuotiaan vammaistukeen ja/tai erityishoitorahaan, sekä omaishoidontukeen. Sairaalan tai poliklinikan sosiaalityöntekijältä  voi saada hyviä neuvoja ja apua hakemusten täyttämiseen. Itse en esimerkiksi olisi hoksannut mainita hakemuksessa sellaisia asioita, joita sosiaalityöntekijä osasi kysellä. Hän oli itse ollut aikaisemmin kelalla töissä. Lasten neurologian poliklinikalla on ollut tosi ihania sosiaalityöntekijöitä, joilta on saanut paljon hyviä neuvoja ja tietoa, mihin mistäkin asiasta kuuluu ottaa.

Ei lasketa oman kaupungin sisällä tehtyjä matkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän