Koiran ulkoiluttaja: Älä jäykisty koirasi kanssa tuijottamaan lähestyvää koiraa
Pitkän suoran tien päässä toinen koira jäykistyy paikalleen ja tuijottaa kiinteästi ja hievahtamatta omaa koiraani. Tuijottajan hihnan toisessa päässä kaivetaan kännykkä esiin, nythän on hyvää aikaa surffailla, kun koira kerran jököttää paikallaan. Minä ja koirani lähestymme rauhallisesti usean minuutin ajan, yritän saada katsekontaktia somettajaan saadakseni jonkinlaisen vihjeen siitä, onko homma hanskassa vai ei. Oma koirani jännittyy askel askeleelta toisen vain tuijottaessa herkeämättä. Omistaja vilkaisee meitä välillä, mutta ei tee elettäkään laukaistakseen tilannetta. Käännyn kannoillani, ja lähdemme oman koirani kanssa takaisin tulosuuntaan. Ei kannata ottaa riskiä siitä, mitä tapahtuu koirien kohdatessa.
Koiran omistaja, opeta koirasi olemaan jäykistymättä tuijottamaan muita koiria! Se ei ole kovin vaikeaa. Jäykkänä tuijottava koira on toiselle koiralle aina mahdollinen uhka. Sinä koiran laumanjohtajana päätät, koska pysähdytään, ja voit vaikuttaa tilanteeseen. Koirasi ei saa päättää, koska pysähdytte tuijottelemaan, vaan se on sinun päätöksesi. Osoita omalla käytökselläsi myös muille ulkoileville, että hallitset oman koirasi.
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Eräs kokenut koiranomistaja sanoi minulle, että koirien pitäisi lenkillä saada haistella toisiaan, että se on väärin, jos omistaja ei jaksa jäädä edes hetkeksi paikalleen, että koira voisi nuuhkia vastaantulevaa koiraa.
Itse olen samaa mieltä, pikku ärähdykset eivät haittaa.
Kaikki koirat eivät pidä toisistaan. Sinäkään tuskin pidät kaikista ihmisistä. Miksi ottaa joka kerta riski, että koirat eivät tulekaan toimeen ja sattuu jotain. "Ei tää mitään tee" on ehkä pelottavinta mitä voi kuulla omistajan suusta, kun koiransa lähestyy. Se on hittovie koira eikä siitä voi sanoa täysin varmaksi mitä se milloinkin tekee.
Ajatteles, jos riski onkin siinä, että suurin osa kivoista koirista jää koiraltasi tapaamatta, omistajan ahdistuneisuuden takia. Mitä koirasi menettää, no hyvin paljon.
Lopeta tuo inhimillistäminen. Meillä on kaksi koiraa joilla on yhteiset ja erikseen olevat tuttujen ja sukulaisten koirat "kavereina".
Ja muiden kanssa ei olla missään tekemisissä ei ihmiset eivätkä koirat.
Miksi pitäisi olla?
Sinun ei varmaan miksikään. Toiset meistä vaan ovat sosiaalisempia kuin toiset, nii; ihmiset kuin koiratkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kävelisitte jalkakäytävää pitkin ja suoran toisessa päässä seisoisi henkilö joka tuijottaa teitä silmiin koko sen matkan kun lähestytte, ei mitenkään rennosti paikallaan seisten vaan selvästi jännittyneenä, vähän jo kuin valmistautuen syöksymään kohti, mitä tekisitte?
Kävelisin pokkana ohi ja vilkaisisin hyytävästi. Kaivaisin kännykän esille valmiiksi.
Kerroin aiemmin siitä kun odotin kyytiä ja se nainen alkoi rähistä että olen uhka. En ollut. Seisoin rennosti, katselin ohiajavia autoja, taisin hymyillä ja hyräillä itsekseni. Pidän koirista valtavasti ja hymyilen niille ja omistajille aina jos näyttää siltä että ovat vastaanottavaisia. Aina kun saan silittää, olen tosi iloinen. Koirien hyppiminenkään ei haittaa, vaatteet saa pestyä ja minullakin on kotieläin (kissa).
Minusta on myös hauskaa jos joskus vien kissaa vaikka bussilla eläinlääkäriin ja ihmiset tulevat hössöttämään ja puhumaan hassuja kissalleni ja kyselemään ikää ja sukupuolta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukeneena havaitsen neljä ongelmaa
1. Ei puhuta, voi kysyä toiselta miten toimitaan.
2. Hihnana flexi. Koira ei ole hallussa pitkässä hihnassa
3. Kännykkä ja koira.
4. Koira on eläin, toimii vaistojen mukaan.Ongelma numero 1 on ehdottomasti tuo kohta 4., ja nimenomaan se, ettei omistajat tajua niitten koirien vaistojen päälle. Koiria inhimillistetään liikaa eikä viitsitä perehtyä niitten lajityypilliseen käytökseen.
Nimenomaan ja lajityypillistä käytöstä on pitää pysähtyjiä kummallisina ja näin tehdään ohitustilanteesta erikoinen juttu mihin koirat reagoivat, niin se oma kuin toisenkin. Tätä eivät nämä "mutta saanhan MINÄ ja MINUN KOIRA pysähtyä, jos halutaan!" -jankkaajat ymmärrä. Tämä selviäisi ihan vain lukemalla hieman aiheesta, mutta kun ovat omasta mielestään oikeassa, niin ei ammattilaistenkaan puheet auta.
Nämä vauhko-ohittajat, jotka eivät anna koiransa tavata muita koiria, ovat siis myös sellaisia, etteivät päästä koiraansa koirapuistoon. Eipä yllätä. Koiraparat.
Oma koirani RAKASTAA koirapuistoja. Onneksi myös muut niissä käyvät koirat ja omistajat ovat normaaleja, eivätkä noin vainoharhaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Eräs kokenut koiranomistaja sanoi minulle, että koirien pitäisi lenkillä saada haistella toisiaan, että se on väärin, jos omistaja ei jaksa jäädä edes hetkeksi paikalleen, että koira voisi nuuhkia vastaantulevaa koiraa.
Kaikki koirat eivät pidä toisistaan. Sinäkään tuskin pidät kaikista ihmisistä. Miksi ottaa joka kerta riski, että koirat eivät tulekaan toimeen ja sattuu jotain. "Ei tää mitään tee" on ehkä pelottavinta mitä voi kuulla omistajan suusta, kun koiransa lähestyy. Se on hittovie koira eikä siitä voi sanoa täysin varmaksi mitä se milloinkin tekee.
Ajatteles, jos riski onkin siinä, että suurin osa kivoista koirista jää koiraltasi tapaamatta, omistajan ahdistuneisuuden takia. Mitä koirasi menettää, no hyvin paljon.
Lopeta tuo inhimillistäminen. Meillä on kaksi koiraa joilla on yhteiset ja erikseen olevat tuttujen ja sukulaisten koirat "kavereina".
Äläpäs komentele.
Mistäs sinä tiedät, kenen kaikkien koirien kanssa se oikeasti itse haluaisi olla. Taidat olla melkoinen despootti.
Ethän sä tosissasi ole ethän? Vai että koira älyäisi katsella muita koiria että voi kurja miten kivan oloinen tuo toinen koira tuolla päästäisiinpä leikkimään yhdessä.
Sinä et voi olla tosissasi.
Kuvitteletko, että koira ei 'ålyä' katsella muita koiria ja ajatella, että ovat kivan näköisiä ja olisipa kiva päästä leikkimään?
Todella outo käsitys asioista. Et kuulosta lainkaan koiran- tai varmaan muidenkaan eläinten ystävältä. Näet koirat pelkkinä potentiaalisina uhkina, joita laumanjohtajan pitää hallita.En ole tuo aiempi, mutta ei ikinä saa päästää yhyään koiraa oman koiran luokse. Ei siis ikinä, koska:
1. Hihnat kireällä toista lähestyttäessä koirat valmiiksi stressinä ja niillä hankala tulkita toisen koiran eleitä--> potentiaalinen rähinätilanne
2. Jos hihnat olisivatkin löysällä, niin ne kiristyvät viimeistään siinä vaiheessa kun koirat lähtevät kiertämään toisiaan ja omistajat estävät sen---> potentiaalinen rähinätilanne
3. Koirat alkavat onnessaan leikkimään ja pomppimaan, hihnat sotkeutuvat ja koirat joutuvat liian lähelle toisiaan pääsemättä karkuun---> potentiaalinen rähinätilanne
4. Toisen koiran omistajalla ei ole minkäänlaista ymmärrystä koirista varsinkaan siitä omastaan ja ei ymmärrä sen eleitä ja että se on vaaraksi---> potentiaalinen rähinätilanne
Ei ole yhtään koirien kannalta hyvää ja pätevää syytä olla sosiaalinen tuntemattomia kohtaan lenkillä. Tuntemattomat koirat ovat aina riski ja lisä stressi omalle koiralle. Ei mikään kiva kaveri, jota on mukava moikata. Sosiaalistaminen hoidetaan tuttujen koirien kanssa vapaassa ympäristössä ja tämä riittää koirille paremmin kuin hyvin.
Taas asiantuntijan ennakko-oletus, ettei toisen koiran omistaja tiedä koirasta mitään, sinä vain ja pystyt sanelemaan säännöt muillekin. Mitä pieni rähinä haittaa? Onneksi on muunlaisiakin koiranomistajia, jotka sanovat, jos koirien muokkaaminen ei sovi. Suurelle osalle sopii ja nämä suu persereiällä kulkevat saavat olla ihan rauhassa.
Idiootit kirjoitti:
Inhoan tätä samaa tapaa. Minä tosin tiuskaisen tosi kovaa sille koiran ulkoiluttajalle että "ei saisi antaa koiran tuolla tavalla kytätä".
No kerropa miten saat koiran huomion jos namit eivät auta eikä koira liikahda mihinkään suuntaan. Ei siinä auta kuin pitää paikallaan että toinen pääsee ohitse jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä vauhko-ohittajat, jotka eivät anna koiransa tavata muita koiria, ovat siis myös sellaisia, etteivät päästä koiraansa koirapuistoon. Eipä yllätä. Koiraparat.
Oma koirani RAKASTAA koirapuistoja. Onneksi myös muut niissä käyvät koirat ja omistajat ovat normaaleja, eivätkä noin vainoharhaisia.
Koirapuiston syy on että omasta koirasta tuli räyhääjä ja jännittäjä. Toinen koira hyökkäsi siellä kimppuun. Koirapuistot pitäisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle onko ajat muuttuneet, olen kohta taas koiranomistaja. Viimeksi mulla oli koira 13 vuotta sitten ja silloin koiralenkit oli sosiaalisia, koirat haistelivat toisiaan ja me ihmiset rupattelimme niitä näitä. Saatiin paljon tuttuja joihin tuli vuosien aikana koiralenkeillä tutustuttua. Nyt käyn toisinaan kaverini kanssa hänen koirien kanssa lenkillä ja kaikki vastaantulevat vaan menevät ohi. Jos koira vähänkin haluaa haistelemaan kaverin koiria, niin äkkiä omistaja kaivaa namin esiin ja kouluttaa koiraa vaan ohittamaan. Samaa tekee myös kaverini. Eikö enää koirat tervehdi toisiaan?
No ei ja sille on hyvä syy. Lue vaikka viimeiset 3sivua tästä keskustelusta, niin se selviää.
Ei ole löytynyt yhtään muuta hyvää syytä kuin ihmisten mielenterveysongelmat ja jumalaton kuvitelma omasta paremmuudesta koirankasvattajana.
Emma K. kirjoitti:
Joku pösilö avautui😂
"Ketä pösilö?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Äläpäs komentele.
Mistäs sinä tiedät, kenen kaikkien koirien kanssa se oikeasti itse haluaisi olla. Taidat olla melkoinen despootti.
Ethän sä tosissasi ole ethän? Vai että koira älyäisi katsella muita koiria että voi kurja miten kivan oloinen tuo toinen koira tuolla päästäisiinpä leikkimään yhdessä.
Kuvitteletko, että koira ei 'ålyä' katsella muita koiria ja ajatella, että ovat kivan näköisiä ja olisipa kiva päästä leikkimään?
Todella outo käsitys asioista. Et kuulosta lainkaan koiran- tai varmaan muidenkaan eläinten ystävältä. Näet koirat pelkkinä potentiaalisina uhkina, joita laumanjohtajan pitää hallita.En ole tuo aiempi, mutta ei ikinä saa päästää yhyään koiraa oman koiran luokse. Ei siis ikinä, koska:
1. Hihnat kireällä toista lähestyttäessä koirat valmiiksi stressinä ja niillä hankala tulkita toisen koiran eleitä--> potentiaalinen rähinätilanne
2. Jos hihnat olisivatkin löysällä, niin ne kiristyvät viimeistään siinä vaiheessa kun koirat lähtevät kiertämään toisiaan ja omistajat estävät sen---> potentiaalinen rähinätilanne
3. Koirat alkavat onnessaan leikkimään ja pomppimaan, hihnat sotkeutuvat ja koirat joutuvat liian lähelle toisiaan pääsemättä karkuun---> potentiaalinen rähinätilanne
4. Toisen koiran omistajalla ei ole minkäänlaista ymmärrystä koirista varsinkaan siitä omastaan ja ei ymmärrä sen eleitä ja että se on vaaraksi---> potentiaalinen rähinätilanne
Ei ole yhtään koirien kannalta hyvää ja pätevää syytä olla sosiaalinen tuntemattomia kohtaan lenkillä. Tuntemattomat koirat ovat aina riski ja lisä stressi omalle koiralle. Ei mikään kiva kaveri, jota on mukava moikata. Sosiaalistaminen hoidetaan tuttujen koirien kanssa vapaassa ympäristössä ja tämä riittää koirille paremmin kuin hyvin.
Taas asiantuntijan ennakko-oletus, ettei toisen koiran omistaja tiedä koirasta mitään, sinä vain ja pystyt sanelemaan säännöt muillekin. Mitä pieni rähinä haittaa? Onneksi on muunlaisiakin koiranomistajia, jotka sanovat, jos koirien muokkaaminen ei sovi. Suurelle osalle sopii ja nämä suu persereiällä kulkevat saavat olla ihan rauhassa.
Haha, jokainen saa sanella sen verran, että sinä et saa päästää koiraasi toisen iholle ilman lupaa. Tähän on jokaisella koiran omistajalla oikeus. Harmittaako? "Mitä pieni rähinä haittaa?" Oletko ihan terve? Eli sinusta on ok, että koirasta/koirista tulee remmirähjä ja joudut maksamaan eläinlääkärikuluja. Oletkin varmasti aurinkoinen lähestyttävä lenkillä kielenkäyttösi perusteella. Kyllä minä hymyilen muille koirakoille, mutta en päästä oman koirani lähelle. En oleta heistä yhtään mitään, mutta en ota pientäkään riskiä. Minulla on sen verran hyväluonteisia koiria, etten pilaa niitä minkään rähisijän takia. Ps. Huomaa peukutusten määrä ja katso kuka on oikeassa. Ihanaa kesänjatkoa sinulle!;)
Tuo pysähtymään tuijottamaan jääminen on semmoinen käytös koiralla joka tarttuu koirasta koiraan. En itsekään siitä tykkää mutta tänä vuonna ei ole voimavaroja opettaa sitä käytöstä pois kun takana keskenmeno ja nyt olen raskaana todella ikävin oirein..
Oma koirani ei tehnyt sitä ollenkaan ennen kuin oli 5 vuotias. Nyt on mallioppinut uuden naapuruston muilta koirilta..
Vaikeampaa opettaa aikuinen koira vrt pentu.
Toinset jutut mitä koirani on oppinut muilta koirilta:
Toinen jalka ylhäällä pissaaminen (on tyttö) ja kakan jälkeen maan potkiminen takajaloilla.
Minun koirani tuijottaa muita, mutta ei tee mitään, on kiltti ja jopa epäsosiaalinen eli mieluummin ohittaa koirat ilman vuorovaikutusta.
Luin muutaman viimeisen sivun ja nimenomaan ne jotka antavat koirien moikkailla ja puolustelevat pysähtymistä, vaikuttavat kaikista epästabiileimmilta kommenttiensa perusteella. Haukutaan täysin ne jotka haluavat käydä lenkkinsä rauhassa ja kommentoiminen ala-arvoista. Kertonee omanlaistaan tarinaa...
Vierailija kirjoitti:
Tuo pysähtymään tuijottamaan jääminen on semmoinen käytös koiralla joka tarttuu koirasta koiraan. En itsekään siitä tykkää mutta tänä vuonna ei ole voimavaroja opettaa sitä käytöstä pois kun takana keskenmeno ja nyt olen raskaana todella ikävin oirein..
Oma koirani ei tehnyt sitä ollenkaan ennen kuin oli 5 vuotias. Nyt on mallioppinut uuden naapuruston muilta koirilta..
Vaikeampaa opettaa aikuinen koira vrt pentu.
Toinset jutut mitä koirani on oppinut muilta koirilta:
Toinen jalka ylhäällä pissaaminen (on tyttö) ja kakan jälkeen maan potkiminen takajaloilla.Minun koirani tuijottaa muita, mutta ei tee mitään, on kiltti ja jopa epäsosiaalinen eli mieluummin ohittaa koirat ilman vuorovaikutusta.
Ei se katsominen haittaa, mutta yrittäkää edetä vaikka hitaastikkin, koska seuraava vaihe tuon tuijottamisen jälkeen saattaa olla remmirähjääminen, kun jännitys kasvaa koiralla liiaksi. Sitten lenkittäminen menee hankalaksi kun raskautesi etenee ja koira ei tietystikkään saisi riuhtoa.
Vierailija kirjoitti:
Sen muutaman kerran mitä kävin koirani kanssa puistoissa niin en sanoisi samaa. Siellä omistajat eivät ymmärtäneet tuon taivaallista koiransa elekielestä tai nähneet koiriensa ahdistusta. Monestihan koirat menevät sinne "innoissaan" koska niiden täytyy yrittää näyttää siellä jo valmiina oleville, että egoa löytyy ja että ei kannata ryttyillä. Tämän omistajat tulkitsevat: "se rakastaa koirapuistoa!" Stressipesiä koko koirapuistot ja siellä käyvät ovat kaukana normaaleista. En ollut yhtään yllättynyt kun kuulin, että kaikki oikeat kouluttajat sanovat puistoille ehdottomasti ei.
Itse ratkaisin asian niin, että rakennettiin aitaus takapihallemme ja siellä käy koirillemme tuttuja, varmasti rokotettuja ja hyväluonteisia kavereita leikkimässä samalla kun me omistajat voimme kahvitella ja ottaa rauhassa. Yhteislenkeillä käymme myös, joten kyllä me ns. Vauhko-ohittajatkin olemme monesti silti huolehtineet koiriemme sosiaalistamisesta. Älä sinä siis huolehdi.
Aika paksua itsensä muiden yläpuolelle nostamista väittää, että muiden koirat eivät voisi aidosti rakastaa koirapuistoja.
Minulla oli yhteen aikaan tuttavani chihu hoidossa. Nolotti kun se oli vielä murrosikäinen eikä ollut oppinut ettei vastaantuleville koirille räksytetä. No, koirien omistajia nauratti ja koirat eivät olleet moksiskaan. Itselläkin on pokassa pitelemistä jos sattuu sama tilanne että pieni koira alkaa rähjätä 😂😂 vaikka yritin opettaa koiraa pois haukkumistavasta, en onnistunut. Tiedän koirista melko paljon kun olen jo sylivauvasta asti tottunut niihin sukulaisten koirien myötä, mutta en todellakaan tiedä niiden kasvatuksesta kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Äläpäs komentele.
Haha, jokainen saa sanella sen verran, että sinä et saa päästää koiraasi toisen iholle ilman lupaa. Tähän on jokaisella koiran omistajalla oikeus. Harmittaako? "Mitä pieni rähinä haittaa?" Oletko ihan terve? Eli sinusta on ok, että koirasta/koirista tulee remmirähjä ja joudut maksamaan eläinlääkärikuluja. Oletkin varmasti aurinkoinen lähestyttävä lenkillä kielenkäyttösi perusteella. Kyllä minä hymyilen muille koirakoille, mutta en päästä oman koirani lähelle. En oleta heistä yhtään mitään, mutta en ota pientäkään riskiä. Minulla on sen verran hyväluonteisia koiria, etten pilaa niitä minkään rähisijän takia. Ps. Huomaa peukutusten määrä ja katso kuka on oikeassa. Ihanaa kesänjatkoa sinulle!;)
Olisin yläpeukuttanut, ellet olisi noin omahyväinen. 😁
Vierailija kirjoitti:
Aika paksua itsensä muiden yläpuolelle nostamista väittää, että muiden koirat eivät voisi aidosti rakastaa koirapuistoja.
Voi toki, jos siellä käy aina vain tuttuja koiria, jotka varmasti hyväluonteisia. Muuten ne ovat stressitekijä. Joko kerkesit ottaa asioista selvää, vai tulitko vain jankkaamaan? Jos aihe kiinnostaa, nii ota puhelin käteen ja soita muutamalle ammattikouluttajalle. Sieltähän se totuus selviää. Eli ei ole mitään itseni nostamista, vaikka tykkäät sitäkin jankuttaa. Jankutijaajankuti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Äläpäs komentele.
Olisin yläpeukuttanut, ellet olisi noin omahyväinen. 😁
Voi ei mikä menetys, mutta sitähän olet itsekkin hymiöinesi ;)
Ongelma numero 1 on ehdottomasti tuo kohta 4., ja nimenomaan se, ettei omistajat tajua niitten koirien vaistojen päälle. Koiria inhimillistetään liikaa eikä viitsitä perehtyä niitten lajityypilliseen käytökseen.