Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työyhteisössä on yksi gluteenittomasti syövä henkilö, onko tylyä tuoda töihin tarjottavaksi tavallisia kotitekoisia leivonnaisia?

Vierailija
20.07.2023 |

Työyhteisössä on rouva joka aina toi ihania leivonnaisia töihin kahvin kanssa. Mokkapaloja, marjapiirakkaa, pullaa. Työyhteisöön tuli uusi ihminen joka syö gluteenittomasti, sen jälkeen rouva ei enää ole viitsinyt tuoda kun sitten se yksi ei voi syödä niitä. Olisiko epäkohteliasta tuoda tavallisia leivonnaisia muille jos yksi on gluteeniton? Ihan periaatteesta kiinnostaa onko tässä ns etikettiä.

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole epäkohteliasta, ei kaikkien rajoitteiden tarvitse koskea koko työyhteisöä.

Vierailija
2/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa sille yhdelle jotain kuivia gluteenittomia keksejä kaappiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatte gluteenittomalle oman hyllyn ja pakkaseen lokeron, jossa on hänelle aina jotain näitä tilanteita varten.

Vierailija
4/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tylyä.

T: keliakiaa sairastava.

Vierailija
5/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi leipoa gluteenittomia?

Vierailija
6/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomat versiot leivonnaisista ei ole yhtä hyviä. Esim. mokkapalojen taikinan koostumus on kuivan oloinen gluteenittomassa.

Vierailija
7/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole tylyä. Sille yhdelle gluteenittomalle voi vaikka kaupasta ostaa jotain.

Vierailija
8/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välttämättä söis töissä oikeana keliaakikkona työkaverin leipomaa, ei millään pahalla.

Murunenkin gluteenia vain tuhoaa pysyvästi suolinukkaa, ainoaa tapaa jolla ravinteet voi imeytyä, joten mieluummin itse tehtyä tai ammattilaisten.

Oikeasti. Ei millään pahalla.

Älkää missään nimessä ainakaan minun takiani siis lakatkaa tuomasta herkkuja. Ei mitään ongelmaa. Mulla on kyllä kahvitauolle muutenkin välipalaa mukana, ja jos ei ole, se on oma valintani.

Vierailija
9/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En välttämättä söis töissä oikeana keliaakikkona työkaverin leipomaa, ei millään pahalla.

Murunenkin gluteenia vain tuhoaa pysyvästi suolinukkaa, ainoaa tapaa jolla ravinteet voi imeytyä, joten mieluummin itse tehtyä tai ammattilaisten.

Oikeasti. Ei millään pahalla.

Älkää missään nimessä ainakaan minun takiani siis lakatkaa tuomasta herkkuja. Ei mitään ongelmaa. Mulla on kyllä kahvitauolle muutenkin välipalaa mukana, ja jos ei ole, se on oma valintani.

Autocorrect muutti lakatko > lakatkaa.

Siis tuokaa ihmeessä mitä tuotte, se on jokaisen oma asia mitä syö tai jättää syömättä.

Kaikkea herkkua aina tulee tarjolle, mutta onhan niitä vaikka mitä allergioita ja rajoitteita, sit ei pysty ottamaan. Ei se sen vakavampaa ole.

Vierailija
10/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me gluteenittomasti syövät ihmiset emme yleensä oleta, että meille olisi mitään tarjolla noissa tilanteissa eli ihan hyvin muut voivat syödä jonkun tuomia herkkuleivonnaisia. Päinvastoin voi tuntua tosi kiusalliselle, jos muut kommentoivat, että "Voi voi, kun sulle ei ole nyt mitään tarjolla." Gluteenittomilla ihmisillä on usein omat eväät mukanaan, joten emme me nälkään kuole, jos jäämme jostakin herkusta paitsi. Virkistyspäivät, koulutukset ym. pakolliset jutut ovat sitten asia erikseen, mutta niihin yleensä kysytäänkin ruokavalioista etukäteen.

Vierailija
11/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastelijaleipojan keittiö ei ole gluteeniton, vaikka tekisi gluteenittomista aineksista. Vain jos elää itsekin gluteenittomasti voi leipumukset käydä keliaakikolle.

Vierailija
12/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Itse en syö punaista lihaa mutta en todellakaan odota että kyläpaikassa tai vaikka työpaikan juhlissa olisi aina minulle tehty erikoisannos.

Mielestäni erilaiset erikoisruokavaliot yms ovat räjähtäneet viime vuosina. Työskentelin 15v sitten muutaman vuoden tarjoilijana ja silloin sadan hengen juhlissa saattoi olla 1-2 erikoisruokavaliota.

Vierailija
13/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole - terveisin ketoilija.

Vierailija
14/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse gluteeniton ja en kehtaisi tuosta alkaa numeroa tekemään. Tokihan se harmittaa etten voi syödä sitä mitä muut, mutta se taas ei ole kenenkään vika. Ja jos joku erikseen haluaisi muistaa, kaupasta saa nykyään ihan hyviä gluteenittomia valmisleivonnaisia.

Vierailija
15/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tylyä. Ei muiden elämän tarvitse pyöriä mun rajoitteiden ympärillä. Mua ärsyttäis, jos kuulisin, että muut ovat joutuneet luopumaan jostain mun takia. Joku ois kuitenkin vielä katkera siitä.

Vierailija
16/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, kun en syö mitään leivonnaisia. 

Vierailija
17/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se minusta vähän arveluttavaa. Erityisruokavalion takia tietysti mutta en ainakaan itse söisi enää kenenkään randomin leipomuksia. Hygienia voi olla mitä sattuu.

Ettekö voi tehdä jotain muuta kuin mässyttää pullia siellä töissä?

Vierailija
18/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelle olkoon syömättä mutta pitäköön turpansa kiinni.

Vierailija
19/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se minusta vähän arveluttavaa. Erityisruokavalion takia tietysti mutta en ainakaan itse söisi enää kenenkään randomin leipomuksia. Hygienia voi olla mitä sattuu.

Ettekö voi tehdä jotain muuta kuin mässyttää pullia siellä töissä?

No antaa toisten mässyttää, jos siltä tuntuu. Itse kieltäydyn näistä leivonnaisista, mutta ei haittaa muiden syömiset. 

Vierailija
20/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllä olikin kerrottu jo suurin syy, mutta gluteeniton leipominenkin on aika haastavaa verrattuna tavalliseen. Itse gluteenittomalla ruokavaliolla (ei sentään keliakiaa) ja mun lettumestarin "ura" on ohi kun en kertakaikkiaan hanskaa gluteenitonta lettutaikinaa. Saati jos yhtään haastavampaa pitäisi tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi