Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI SUOMENkielinen äiti puhuu lapsilleen RUOTSIA?

Vierailija
14.12.2006 |

Mieheni on ruotsinkielinen ja samoin monet hänen kaverinsa. Ihmettelen, vain miksi suurin osa näiden vaimoista puhuu lapsilleen ruotsia, vaikka on suomenkielisiä? Esimerkiksi yksi aivan supisuomalainen, Savosta kotoisin oleva tyttö puhuu pojilleen nykyisin pelkästään ruotsia. Mieheni sanoi, että ko. nainen puhuu älyttömän hyvää ruotsia, mutta hänen muistinsa mukaan ei osannut sitä vielä muutama vuosi sitten sen enempää kuin kuka tahansa, koulussa ruotsia lukenut. silloin hän puhuikin pojalleen suomea ja isä ruotsia. Ihmettelen, mistä on nyt saanut päähänsä puhua pelkästään ruotsia? En ole kehdannut kysyä, että onko se joku kielitaidon kehittämisprojekti, kun naisella kaikki tuntuu olevan projektia ja hyvin hanskassa, vai miksi? Olen kyllä hieman kateellinenkin hänen kielitaidosta. Silti ihmettelen myös mitä vikaa on suomenkielessä? eikö jokaisen pitäisi tutkimustenkin mukaan puhua vain omaa äidinkieltään lapsilleen?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi olla totta, että joku äiti puhuu ruotsia lapsilleen, vaikka äidinkielensä suomi. Ei voi olla totta, eihän?

Vierailija
2/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voi tosiaan olla provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opitun ruotsin varassa...

Vierailija
4/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua aina ihmetyttää ne, jotka sanovat oppivansa/opettavansa/hallitsevansa,siis joko itse tai lapsensa, jonkin kielen tai jotkin kielet täydellisesti (ja sitten kirjoittavat todella paljon virheitä lyhyeenkin viestiin). Mitään kieltä ei voi osata täydellisesti, aina on varaa parantaa ja oppia lisää. Lisäksi kirjallisuuden lukemisen vähentyessä taito ilmaista itseään heikkenee koko ajan Suomessa, kaikilla kielillä.

Vierailija
5/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenkielinen ja olisi kyllä noloa huutaa esim. puistossa lapsille ruotsiksi, voi ei mitä ihmisiä... nuo suomenruotsalaisetkin varmaan ihmeissään, mitä äidit oikein tekee. jos tapaisin tällaisen äidin, en vois olla ääneen nauramatta.

Vierailija
6/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja välillä puhun lapsilleni paljonkin ruotsia. Olin ollut suomenruotsalaisen mieheni kanssa 15 vuotta yhdessä ja puhunut aina vain ruotsia ennen kuin esikoinen syntyi. Tuntui luonnolliselta pitää se ruotsi perheen yhteisenä kielenä kuin ruveta 15 vuoden jälkeen opettelemaan uusia kuvioita. Minä puhun siis suomea ja ruotsia, mieheni pelkkää ruotsia.

Vierailija
7/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On miljoona kertaa helpompaa oppia toinen kieli jo lapsena.

Tässä maailmassa kun ei ihan suomi riitä jos meinaa muuallekin ponnistaa kuin kerrostalolähiöön.

Ei se ole hienostelua, vaan järkevää.

Vierailija
8/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ohjelmia, lukevat suomeksi, ym.

Vierailija
9/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mitään kieltä kunnolla haltuun.

Vierailija
10/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isä voi antaa hänelle ruotsin kielen, miksi äiti ei anna äidinkielentasoista suomen kieltä, joka hänellä olisi annettavanaan?

t. kaksikielisen perheen äiti

Vierailija
11/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alunperin suomenkielinen, ja pidän mahtavana rikkautena sitä että minusta on tässä vuosien saatossa tullut täysin kaksikielinen. Lapset oppivat Suomea kuitenkin koulussa jne., ei sitä heille tarvitse puhua. Suomenruotsalaisten keskuudessa suuri ongelma on nimenomaan se, että pariskunnat, joista toinen puhuu suomea ja toinen ruotsia, käyttävät yhteisenä kielenään suomea. Sillä tavoin suomenruotsalaisuus näivettyy! Hienoa että minun kaltaisiani on olemassa muitakin! Ruotsi on kaunis kieli ja haluan että se ja suomenruotsalainen kultttuuri elää ja voi hyvin Suomessa myös tulevaisuudessa.

Vierailija
12/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies sanoo vaikka omalla kielellä rakastavansa merkitsee se minulle paljon enempi kuin jos sanoo sen suomeksi. :D

Vierailija
13/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää että käytännössä he kuitenkin osaavat.

Vierailija
14/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos perheen isä on äidinkieleltään ruotsinkielinen, kyllähän lapset ruotsin saavat haltuunsa!

(suomesta olisin vähän huolissani)

Vierailija
15/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa molemmat vanhemmat ihan suomalaisia. Ja äiti puhuu lapsilleen englantia. Lapset katsovat äitiään kuin hän olisi joku " tärähtänyt" .

Vierailija
16/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa äiti alunperin täysin ruotsinkielisestä kodista, oppinut suomen aikuisena. Puhuu nyt lapsille pääasiassa (huonohkoa) suomea, satunnaisesti ruotsia. En voi ymmärtää miksi. Ei vihaa omaa perhe/ kulttuuritaustaansa mitenkään tms.

Vierailija
17/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

isät ovat ruotsinkielisiä ja puhuvat lasten kanssa ruotsia, eli äidin ruotsin puhuminen ei ole välttämätöntä lasten kielen oppimisen vuoksi.

Kyllä yleisesti ottaen pitäisi aina puhua omaa äidinkieltä lapselle, muiden kielten opiskelu tapahtuu sitten muilla keinoin.

Vierailija
18/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni puhuvat täydellistä englantia ja myös suomea.

On eriasia miten sinä uuden kielen tuot esille.

Mutta jos perhe on kaksi kielinen, niin se tulee ihan luonnostaan.

Tuttavani pereh on kolmikielinen, joka sekään ei ole mitään nykyään.

Avaa silmäsi ja ole realisti.

Vierailija
19/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi on se, että suomi ei ole koskaan ollut mulla vahva kouluaine, mutta en sen takia ongelmiin ole joutunut. Aina se oli seiska tai kasi koulussa. Nuorempana en koskaan asiaa edes ajatellut, mutta nyt vanhempana olen iloinen siitä että mulle on puhuttu molemmilla kielillä. Luultavasti kokisin että mulle on tehty " vääryyttä" jos ruotsikieli tai suomenkieli olisi kokonaan jätetty puhumatta kotona.

Vierailija
20/69 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlorut ja -laulut, oman kulttuuriperimänsä osaa omalla äidinkielellään. Olen minäkin pääaineenani opiskellut vierasta kieltä ja osaan sitä erinomaisesti, mutta ei olisi tullut ikinä mieleenkään alkaa sitä puhumaan lapselleni. Mitään muuta kieltä en koskaan tule hallitsemaan yhtä täysin kuin äidinkieleni suomen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi