Voiko olla joku terveydellinen syy, jos ihminen ei syö punaista lihaa? Vaikuttaako vaikka reumaan muka?
Voiko tuohon olla jotain terveydellistä syytä vai onko vain ihmisen omaa ajattelua?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten ihmiset jotenkin kuvittelee, että meidän esivanhemmat oli jotain superlihansyöjiä. Riistan metsästys on kuitenkin aikamoinen ponnistus, eikä sitä lihaa osattu kovin hyvin säilöä. Esivanhemmat siis popsivat todella paljon myös kasvikunnantuotteita; juuria, mukuloita, siemeniä, lehtiä, marjoja ja hedelmiä ja jos vain tilaisuus on ollut, niin hunajaa. Sekä ihmisen hampaat että suolisto on selkeästi sekasyöjän. Lihaa mielellään syövät aina ottaa esille inuiitit, joiden ruokavalio on pääasiassa eläinperäinen, mutta unohtavat sen, että heitä on häviävän pieni osa ihmisistä, ollut aina. Ihminen on kehittynyt maantieteellisellä alueella, jolla sekaravinnon hyödyntäminen on ollut paras keino selvitä hengissä.
Nykyiset kasvissyöjät ovat kuitenkin sairaimpia ihmisiä, myös mieleltään.
Ihmisen aivot pääsivät kehittymään kunnolla vasta, kun ihminen alkoi syömään lihaa oikein kunnolla, kun tulenteko ja sillä ruoan kypsentäminen keksittiin. Kasvissyöjäwokeltajat kuolivat sukupuuttoon kuten kuolevat tälläkin kertaa.
Siis mitä huuhaata täällä nyt kirjoitetaan taas? Kasvissyöjillä on tutkitusti paremmat veren rasva-arvot ja alhaisempi verenpaine. Sairastavat vähemmän sydän-ja verisuonitauteja.
Ja vatsa koko ajan täydellisen sekaisin eli mitkään ravintoaineet eivät pääse edes imeytymään. Kasvissyönti tuhoaa terveyden totaalisesti ja sen takia kyseistä ruokavaliota ei yleensä voida noudattaa kuin muutama vuosi ja, kun hiukset ovat tippuneet päästä niin siirrytään taas syömään lihaa. Mutta kannatti kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten ihmiset jotenkin kuvittelee, että meidän esivanhemmat oli jotain superlihansyöjiä. Riistan metsästys on kuitenkin aikamoinen ponnistus, eikä sitä lihaa osattu kovin hyvin säilöä. Esivanhemmat siis popsivat todella paljon myös kasvikunnantuotteita; juuria, mukuloita, siemeniä, lehtiä, marjoja ja hedelmiä ja jos vain tilaisuus on ollut, niin hunajaa. Sekä ihmisen hampaat että suolisto on selkeästi sekasyöjän. Lihaa mielellään syövät aina ottaa esille inuiitit, joiden ruokavalio on pääasiassa eläinperäinen, mutta unohtavat sen, että heitä on häviävän pieni osa ihmisistä, ollut aina. Ihminen on kehittynyt maantieteellisellä alueella, jolla sekaravinnon hyödyntäminen on ollut paras keino selvitä hengissä.
Ihmisen aivot pääsivät kehittymään kunnolla vasta, kun ihminen alkoi syömään lihaa oikein kunnolla, kun tulenteko ja sillä ruoan kypsentäminen keksittiin. Kasvissyöjäwokeltajat kuolivat sukupuuttoon kuten kuolevat tälläkin kertaa.
Tuokaan väite ei ole niin yksiselitteinen, että ihmisen kehitys johtuisi juuri valtavasta määrästä lihaa sekä tulen keksimisestä. Toki se on yksi osa sitä, muttei kaikkea ihmisen evoluutioon liittyvää tietoa ole vielä edes saatavilla. Se, mitä ennen on väitetty olevan niin uusien tutkimuksien pohjalta niitäkin alettu kyseenalaistaa, koska ennen ei ole kyetty tekemään riittävän kattavia tutkimuksia. Tiedekin kehittyy ja tiede kyseenalaistaa myös aiempia tutkimuksia. Se on tieteen ominaisuus.
Tämä aiempi väite on vähän kuin väite siitä, että kaikki miehet ovat olleet metsästäjiä ja kaikki naiset keräilijöitä.
Tiede kehittyy? Miten se on mahdollista. K o r onspiikkien aikaan oltiin tieteenkehityksen absoluuttisella huipulla eikä edes sydänkohtaus saanut vauvapalstan lampaita tätä asiaa epäilemään. Mistäs nyt tuulee? Woketutkijan mielestä ihmisen tulisi syödä ruohoa ja heinäsirkkoja niin tutkimuksia ollaankin taas alettu kyseenalaistamaan. Hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punainen liha onnaudan-, sian-,lampaan- ja hevosenlihaa. Prosessoidulla lihallatarkoitetaan lihavalmisteita, kuten lihaleikkeleet, makkarat, nakit ja pekoni.
Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa kehotetaan syömäänlihaa kohtuullisesti. Punaisen lihan ja lihavalmisteiden viikoittaiseksi käyttömääräksi suositellaan enintään500 g viikossa kypsänä lihana. Lihan tulisi olla mahdollisimman vähärasvaista (alle 10 % rasvaa)ja lihavalmisteiden mahdollisimman vähäsuolaisia (enintään 1,8 % suolaa). Leikki-ikäisille sopiva punaisen lihan ja lihavalmisteiden viikkoannos on puolet aikuisen annoksesta.
Ja D-vitamiinin määräksi suositellaan 10 mikrogrammaa päivässä ja k o r onapiikkejä suositeltiin otettavaksi kolmesta viiteen.
Eikö olekin kummallista, miksi kaikki viralliset suositukset tähtäävät ihmisen terveyden tuhoamiseen.
Olisiko aika avata silmät.
Jospa ei vain halua olla väsynyt ja ähkyinen haisuli. Pihviateria ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punainen liha onnaudan-, sian-,lampaan- ja hevosenlihaa. Prosessoidulla lihallatarkoitetaan lihavalmisteita, kuten lihaleikkeleet, makkarat, nakit ja pekoni.
Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa kehotetaan syömäänlihaa kohtuullisesti. Punaisen lihan ja lihavalmisteiden viikoittaiseksi käyttömääräksi suositellaan enintään500 g viikossa kypsänä lihana. Lihan tulisi olla mahdollisimman vähärasvaista (alle 10 % rasvaa)ja lihavalmisteiden mahdollisimman vähäsuolaisia (enintään 1,8 % suolaa). Leikki-ikäisille sopiva punaisen lihan ja lihavalmisteiden viikkoannos on puolet aikuisen annoksesta.
Ja D-vitamiinin määräksi suositellaan 10 mikrogrammaa päivässä ja k o r onapiikkejä suositeltiin otettavaksi kolmesta viiteen.
Eikö olekin kummallista, miksi kaikki viralliset suositukset tähtäävät ihmisen terveyden tuhoamiseen.
Olisiko aika avata silmät.
Jospa ei vain halua olla väsynyt ja ähkyinen haisuli. Pihviateria ei sovi kaikille.
Jaa. Tutkimusten mukaan kasvissyöjät pieree tauotta ja ripuloivat joka päivä. Ihminen ei ole märehtijä.
Olen olen matkalla henkilön kanssa, joka on äärimmäisen allerginen punaiselle lihalle. Hän piti adrenaliiniruiskua mukanaan ja se olisi pitänyt törkätä sydämeen, jos jossain ruoassa olisi kuitenkin vahingossa ollut lihaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos satuit huomaamaan muutama viikko sitten keskusteluja ja uutisia aspartaamin mahdollisesta karsinogenisuudesta niin siinä kohussa oli kyse siitä että WHO nosti aspartaamin karsinogenisyys asteikolla luokkaan 2B (=saattaa aiheuttaa syöpää mutta ei ole selkeitä todisteita).
Punainen liha on kuulunut tutkimustiedon perustella jo vuosia tätä korkeampaan 2A luokkaan (=hyvin todennäköisesti kasvattaa syöpäriskiä) ja lihajalosteet kuten makkara ja muut prosessoitut lihatuotteet ovat luokassa 1 (=tiedetään aiheuttavan syöpää).
Jokainen 50 gramman annos prosessoitua lihaa päivässä kasvattaa peräsuolen syövän riskiä 18 prosentilla.
Itselläni suurin syy punaisen lihan välttämiseen on kuitenkin ruuansulatus. Olen huomannut että voin paljon paremmin kun syön punaista lihaa vain harvoin (ehkä kerran viikossa).
Kerro niistä tutkimuksista. Kun kerran niihin vetosit.
Löytyy täältä:
https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/cancer-carcino…
Punaisen lihan syöpävaarallisuusluokituksessa huomioitiin 700 aihetta käsitellyttä tieteellistä tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä huuhaata täällä nyt kirjoitetaan taas? Kasvissyöjillä on tutkitusti paremmat veren rasva-arvot ja alhaisempi verenpaine. Sairastavat vähemmän sydän-ja verisuonitauteja.
Ja laitatko lähteen tälle, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos satuit huomaamaan muutama viikko sitten keskusteluja ja uutisia aspartaamin mahdollisesta karsinogenisuudesta niin siinä kohussa oli kyse siitä että WHO nosti aspartaamin karsinogenisyys asteikolla luokkaan 2B (=saattaa aiheuttaa syöpää mutta ei ole selkeitä todisteita).
Punainen liha on kuulunut tutkimustiedon perustella jo vuosia tätä korkeampaan 2A luokkaan (=hyvin todennäköisesti kasvattaa syöpäriskiä) ja lihajalosteet kuten makkara ja muut prosessoitut lihatuotteet ovat luokassa 1 (=tiedetään aiheuttavan syöpää).
Jokainen 50 gramman annos prosessoitua lihaa päivässä kasvattaa peräsuolen syövän riskiä 18 prosentilla.
Itselläni suurin syy punaisen lihan välttämiseen on kuitenkin ruuansulatus. Olen huomannut että voin paljon paremmin kun syön punaista lihaa vain harvoin (ehkä kerran viikossa).
Kerro niistä tutkimuksista. Kun kerran niihin vetosit.
Löytyy täältä:
https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/cancer-carcino…Punaisen lihan syöpävaarallisuusluokituksessa huomioitiin 700 aihetta käsitellyttä tieteellistä tutkimusta.
Tutkittiinko meetwurstia vai grillimakkaraa. Oletteko kuulleet evoluutiosta.
Vierailija kirjoitti:
Ärtyvä suolisto. Yksi kaverini ei syö muuta lihaa kuin kalaa tämän takia.
Mitä kaikkea muuta hän jättää syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi valehdella.
Uusien tutkimusten mukaan liha on parasta ravintoa ihmiselle.
Voi olla moniakin erilaisia terveydellisiä syitä, ekana tulee mieleen vaikkapa verenpaine ja kolesteroli.
Tuntemallani reumaatikolla on kasvisruokavalio
Vierailija kirjoitti:
Voi olla moniakin erilaisia terveydellisiä syitä, ekana tulee mieleen vaikkapa verenpaine ja kolesteroli.
Liha ei nosta verenpainetta ja kolesterolinkin suhteen kannattaa kääntää kello nykyaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemallani reumaatikolla on kasvisruokavalio
Jos on terveysongelmia niin ei niitä ehdoin tahdoin kannattaisi lisätä. Lääkärikö se tuollaista itsemurharuokavaliota suositteli. Lääkärithän ne tunnetusti ymmärtää ravinnon päälle. Heh.
Lääkärit ymmärtävät jotain pientä sairauksista - mutta eivät yhtään mitään terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Liha on helpoiten sulavaa ruokaa. Samaten vähiten allergisoivaa. Rasva taas on tieteellisesti todistettu kymmeniä kertoja olevan terveellistä.
Liha on ainoa ruoka jota syömällä ihminen saa kaiken tarvitsemansa. Jos autiolle saarelle saisi valita vain yhden ruoka-aineen niin liha on ainoa jolla pysyisi hengissä pitkässä juoksussa. Lihassa on jopa c-vitamiinia.
Vau, joka ainut väitteesi meni pieleen 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on helpoiten sulavaa ruokaa. Samaten vähiten allergisoivaa. Rasva taas on tieteellisesti todistettu kymmeniä kertoja olevan terveellistä.
Liha on ainoa ruoka jota syömällä ihminen saa kaiken tarvitsemansa. Jos autiolle saarelle saisi valita vain yhden ruoka-aineen niin liha on ainoa jolla pysyisi hengissä pitkässä juoksussa. Lihassa on jopa c-vitamiinia.
Vau, joka ainut väitteesi meni pieleen 😱
Minkä ruoka-aineen sinä valitsisit? Yllä oleva carnivore söisi naudan sisäfilettä joka päivä niin mikä olisi sinun valintasi? Ja kumpi teistä eläisi pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vatsa koko ajan täydellisen sekaisin eli mitkään ravintoaineet eivät pääse edes imeytymään. Kasvissyönti tuhoaa terveyden totaalisesti ja sen takia kyseistä ruokavaliota ei yleensä voida noudattaa kuin muutama vuosi ja, kun hiukset ovat tippuneet päästä niin siirrytään taas syömään lihaa. Mutta kannatti kokeilla.
Hä, mitä ihmettä sä provoilet ja sekoilet? Oisko jotain luotettavaa lähdettä tälle mielipiteellesi?
Mä olen ollut vegaani kohta kymmenen vuotta ja olen erittäin terve. Ainoa mistä menee vatsa sekaisin on vehnä ja sitä en siis syö. Muuten olen terve kuin mikä, mulla oli korona viime vuonna, mutta sitä ennen en edes muista, milloin olisi ollut kuumetta. Mulla ei ole edes flunssaa joka vuosi. Vatsatauti oli viimeksi joskus vuonna 2014. Näytän ikäistäni nuoremmalta ja olen muutenkin pirteä, nukun hyvin ja harrastan paljon liikuntaa. Käyn säännöllisesti veriarvot mittauttamassa, viimeksi oli hemoglobiini 136 ja kaikki muutkin arvot kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä, mitä ihmettä sä provoilet ja sekoilet? Oisko jotain luotettavaa lähdettä tälle mielipiteellesi?
Mä olen ollut vegaani kohta kymmenen vuotta ja olen erittäin terve. Ainoa mistä menee vatsa sekaisin on vehnä ja sitä en siis syö. Muuten olen terve kuin mikä, mulla oli korona viime vuonna, mutta sitä ennen en edes muista, milloin olisi ollut kuumetta. Mulla ei ole edes flunssaa joka vuosi. Vatsatauti oli viimeksi joskus vuonna 2014. Näytän ikäistäni nuoremmalta ja olen muutenkin pirteä, nukun hyvin ja harrastan paljon liikuntaa. Käyn säännöllisesti veriarvot mittauttamassa, viimeksi oli hemoglobiini 136 ja kaikki muutkin arvot kunnossa.
Tämä on teidän elämää:
Moni kasvisruokavaliota ja etenkin vegaaniruokavaliota noudattava kärsii epämiellyttävistä ja elämänlaatua häiritsevistä vatsaoireista. Tyypillisiä oireita ovat turvotus, löysä vatsa, vatsakipu ja joillakin myös ummetus. Osalla oireet helpottavat ajan kanssa ainakin jonkin verran, kun ruoansulatuskanava tottuu kasvisruokavalion mukana tuleviin hankalasti pilkottaviin ravintoaineisiin. Kun taas, joillakin yksi syy vegaaniruokavalion noudattamisen lopettamiseen ja ruokavalion laajentamiseen eläinkunnantuotteilla on jatkuvat ja hankalat vatsavaivat.
https://www.lihatiedotus.fi/liha-ja-terveys/liha-ja-syopa.html