Voiko olla joku terveydellinen syy, jos ihminen ei syö punaista lihaa? Vaikuttaako vaikka reumaan muka?
Voiko tuohon olla jotain terveydellistä syytä vai onko vain ihmisen omaa ajattelua?
Kommentit (152)
Lähin viiteryhmä ihmisen luonnolliselle ruokavaliolle ovat muut isot apinat ja erityisesti simpanssit.
Luonnossa elävät simpanssit ovat sekasyöjiä joiden ravinto koostuu hedelmistä, kasvien lehdistä, juurista, mukuloista, kukista, hyönteisistä ja muiden eläinten lihasta (simpanssit metsästävät mm piennisäkkäitä).
Luonnonvaraisen simpanssin ravinnosta noin 2% koostuu lihaproteiinista.
Ja jos jonkun mielestä kasvisravinnolla ei saa habaa niin menkää vääntämään kättä 100% kasviksia syövän gorillan kanssa.
Itse aloin just pari viikkoa sitten vähän ns dieetille koska on ollut ruuan sulatus ongelmia. Olen syönyt viimeisen kolmen viikon aikana ehkä max puoli kiloa per viikko punaista lihaa. Kalaa enempi, marjoja, hedelmiä ja kasviksia enempi. Vatsa alkoi taas toimimaan ja on taas energisempi olo.
Vatsan hyvinvointi on lähes koko terveyden tärkein tukipilari.
Vierailija kirjoitti:
Lähin viiteryhmä ihmisen luonnolliselle ruokavaliolle ovat muut isot apinat ja erityisesti simpanssit.
Luonnossa elävät simpanssit ovat sekasyöjiä joiden ravinto koostuu hedelmistä, kasvien lehdistä, juurista, mukuloista, kukista, hyönteisistä ja muiden eläinten lihasta (simpanssit metsästävät mm piennisäkkäitä).
Luonnonvaraisen simpanssin ravinnosta noin 2% koostuu lihaproteiinista.
Ja jos jonkun mielestä kasvisravinnolla ei saa habaa niin menkää vääntämään kättä 100% kasviksia syövän gorillan kanssa.
Kasvisruoalla nisäkäs pysyy parhaimmillaan apinan tasolla älyllisesti. Mutta ihminen ei ole apina. Ihmisen älykkyys on kylläkin laskemassa, ja mistäköhän johtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten ihmiset jotenkin kuvittelee, että meidän esivanhemmat oli jotain superlihansyöjiä. Riistan metsästys on kuitenkin aikamoinen ponnistus, eikä sitä lihaa osattu kovin hyvin säilöä. Esivanhemmat siis popsivat todella paljon myös kasvikunnantuotteita; juuria, mukuloita, siemeniä, lehtiä, marjoja ja hedelmiä ja jos vain tilaisuus on ollut, niin hunajaa. Sekä ihmisen hampaat että suolisto on selkeästi sekasyöjän. Lihaa mielellään syövät aina ottaa esille inuiitit, joiden ruokavalio on pääasiassa eläinperäinen, mutta unohtavat sen, että heitä on häviävän pieni osa ihmisistä, ollut aina. Ihminen on kehittynyt maantieteellisellä alueella, jolla sekaravinnon hyödyntäminen on ollut paras keino selvitä hengissä.
Nykyiset kasvissyöjät ovat kuitenkin sairaimpia ihmisiä, myös mieleltään.
Ihmisen aivot pääsivät kehittymään kunnolla vasta, kun ihminen alkoi syömään lihaa oikein kunnolla, kun tulenteko ja sillä ruoan kypsentäminen keksittiin. Kasvissyöjäwokeltajat kuolivat sukupuuttoon kuten kuolevat tälläkin kertaa.
Siis mitä huuhaata täällä nyt kirjoitetaan taas? Kasvissyöjillä on tutkitusti paremmat veren rasva-arvot ja alhaisempi verenpaine. Sairastavat vähemmän sydän-ja verisuonitauteja.
Ja vatsa koko ajan täydellisen sekaisin eli mitkään ravintoaineet eivät pääse edes imeytymään. Kasvissyönti tuhoaa terveyden totaalisesti ja sen takia kyseistä ruokavaliota ei yleensä voida noudattaa kuin muutama vuosi ja, kun hiukset ovat tippuneet päästä niin siirrytään taas syömään lihaa. Mutta kannatti kokeilla.
Hä, mitä ihmettä sä provoilet ja sekoilet? Oisko jotain luotettavaa lähdettä tälle mielipiteellesi?
Mä olen ollut vegaani kohta kymmenen vuotta ja olen erittäin terve. Ainoa mistä menee vatsa sekaisin on vehnä ja sitä en siis syö. Muuten olen terve kuin mikä, mulla oli korona viime vuonna, mutta sitä ennen en edes muista, milloin olisi ollut kuumetta. Mulla ei ole edes flunssaa joka vuosi. Vatsatauti oli viimeksi joskus vuonna 2014. Näytän ikäistäni nuoremmalta ja olen muutenkin pirteä, nukun hyvin ja harrastan paljon liikuntaa. Käyn säännöllisesti veriarvot mittauttamassa, viimeksi oli hemoglobiini 136 ja kaikki muutkin arvot kunnossa.
Aika huono hemoglobiini. Kertoo selvästi ravinnon puutteesta.
Kyllä voi vaikuttaa. On olemassa myös liha-allergia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt mieleen tulee niin:
Psoriasis
Atopia
Kihti
IBS
Chronin tauti
Allergia (kyllä, lihallekin voi olla allerginen)
Nivelreuma
Korkea kolesteroli
SydänsairaudetKahden viimeisen kohdalla kyllä kannattaa syödä edes kalaa.
Reuterin syndrooma.
Suvussa suolistosyöpää, jos voin vähentää riskiä sillä, etten syö punaista lihaa, niin teen sen.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloin just pari viikkoa sitten vähän ns dieetille koska on ollut ruuan sulatus ongelmia. Olen syönyt viimeisen kolmen viikon aikana ehkä max puoli kiloa per viikko punaista lihaa. Kalaa enempi, marjoja, hedelmiä ja kasviksia enempi. Vatsa alkoi taas toimimaan ja on taas energisempi olo.
Vatsan hyvinvointi on lähes koko terveyden tärkein tukipilari.
Vatsan hyvinvointi on terveyden perusta ja siksi punaista lihaa (EI ultraprosessoitua sontaa) kannattaakin syödä mahdollisimman paljon ja vastaavasti kasviksia mahdollisimman vähän.
Intiassa on muuten maailman eniten kasvissyöjiä ja maailman eniten kakkostyypin diabetesta. Tätä ei Iltalehdessä ole varmaan muistettu kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Suvussa suolistosyöpää, jos voin vähentää riskiä sillä, etten syö punaista lihaa, niin teen sen.
Tuolla käyttäytymisellä todennäköisesti lisäät riskiäsi sairastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten ihmiset jotenkin kuvittelee, että meidän esivanhemmat oli jotain superlihansyöjiä. Riistan metsästys on kuitenkin aikamoinen ponnistus, eikä sitä lihaa osattu kovin hyvin säilöä. Esivanhemmat siis popsivat todella paljon myös kasvikunnantuotteita; juuria, mukuloita, siemeniä, lehtiä, marjoja ja hedelmiä ja jos vain tilaisuus on ollut, niin hunajaa. Sekä ihmisen hampaat että suolisto on selkeästi sekasyöjän. Lihaa mielellään syövät aina ottaa esille inuiitit, joiden ruokavalio on pääasiassa eläinperäinen, mutta unohtavat sen, että heitä on häviävän pieni osa ihmisistä, ollut aina. Ihminen on kehittynyt maantieteellisellä alueella, jolla sekaravinnon hyödyntäminen on ollut paras keino selvitä hengissä.
Ihmisen aivot pääsivät kehittymään kunnolla vasta, kun ihminen alkoi syömään lihaa oikein kunnolla, kun tulenteko ja sillä ruoan kypsentäminen keksittiin. Kasvissyöjäwokeltajat kuolivat sukupuuttoon kuten kuolevat tälläkin kertaa.
Siis mitä huuhaata täällä nyt kirjoitetaan taas? Kasvissyöjillä on tutkitusti paremmat veren rasva-arvot ja alhaisempi verenpaine. Sairastavat vähemmän sydän-ja verisuonitauteja.
Ja vatsa koko ajan täydellisen sekaisin eli mitkään ravintoaineet eivät pääse edes imeytymään. Kasvissyönti tuhoaa terveyden totaalisesti ja sen takia kyseistä ruokavaliota ei yleensä voida noudattaa kuin muutama vuosi ja, kun hiukset ovat tippuneet päästä niin siirrytään taas syömään lihaa. Mutta kannatti kokeilla.
Hä, mitä ihmettä sä provoilet ja sekoilet? Oisko jotain luotettavaa lähdettä tälle mielipiteellesi?
Mä olen ollut vegaani kohta kymmenen vuotta ja olen erittäin terve. Ainoa mistä menee vatsa sekaisin on vehnä ja sitä en siis syö. Muuten olen terve kuin mikä, mulla oli korona viime vuonna, mutta sitä ennen en edes muista, milloin olisi ollut kuumetta. Mulla ei ole edes flunssaa joka vuosi. Vatsatauti oli viimeksi joskus vuonna 2014. Näytän ikäistäni nuoremmalta ja olen muutenkin pirteä, nukun hyvin ja harrastan paljon liikuntaa. Käyn säännöllisesti veriarvot mittauttamassa, viimeksi oli hemoglobiini 136 ja kaikki muutkin arvot kunnossa.
Hemoglobiinillahan ei ole sinänsä merkitystä vaan varastoraudalla eli ferritiiniarvolla. Sitähän vegaanit ei varmaan muista koskaan mitata. Sitten ihmetellään, kun on pää sekaisin ja hiukset tippuu päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos unohdetaan tuo varsinkin punaisen lihan epäterveellisyys, niin britti ovat juuri laskeneet, miten paljon imaston hiilidioksiidipäästöt vähenevät, jos lihan syöntiä rajoitetaan esim. kolmannekseen nykyisestä-
Ihminen on ollut lihansyöjä vuosimiljoonia ja on edelleen. Se on vain päässyt woketuksen tiimellyksessä unohtumaan. Mutta jatka vain samaan malliin, syö ruohoa ja hyönteisiä ja tuhoa terveytesi. Including mielenterveytesi.
Tämä ei pidä paikkaansa. Ihmisen esi-isät ovat asuneet puissa ja syöneet valtaosin vain kasvisruokaa. Esimerkiksi Australopithecus afarensis söi kasvipohjaista ruokaa, toki muutama hyönteinen ja joku pieni lisko saattoi mennä masuun siinä samalla.
Myös itse Homo neanderthalensis ja Homo sapiens ovat ilmeisesti syöneet enemmän kasvisravintoa kuin alkujaan on luultu. Lihan merkitys on ollut siis arvioitua pienempi.
Nykyihmisen kulttuureista vain muutama on perustunut lihan syöntiin pääosin. Esimerkiksi arktisten rannikkojen ruokavalio pohjautui vielä 1900-luvulle enimmäkseen merinisäkkäiden syöntiin. Merinisäkkäistä kuitenkin on noiden kansojen parissa syöty lähes kaikki osat, ja monet raakana. Grönlannissa on syöty vastapyydetyn sarvivalaan ihoa, koska se tietysti on sisältänyt sitä arvokasta C-vitamiinia. Muita vitamiineja ja hivenaineita joita muualla on saatu kasveista (ml. viljat) saatiin arktisella alueella merinisäkkäiden raa'asta maksasta yms. Tietysti tuolla kerättiin myös paljon marjoja ja muitakin kasveja ja niiden juuria.
Sama kuvio toistuu joka puolella. Ihminen on luonteeltaan omnivori eli sekasyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha on helpoiten sulavaa ruokaa. Samaten vähiten allergisoivaa. Rasva taas on tieteellisesti todistettu kymmeniä kertoja olevan terveellistä.
Liha on ainoa ruoka jota syömällä ihminen saa kaiken tarvitsemansa. Jos autiolle saarelle saisi valita vain yhden ruoka-aineen niin liha on ainoa jolla pysyisi hengissä pitkässä juoksussa. Lihassa on jopa c-vitamiinia.
Lihassa ei ole C-vitamiinia, muuten hyvä.
Lainaamasi kirjoittaja taisi tarkoituksella vääntää kaiken päinvastaiseksi.
Liha on hitaasti sulavaa ruokaa (mikä lieneekin syy miksi se pitää pitkään nälkää). Eläinkunnan rasva on epäterveellistä (muu rasva taas pääasiassa terveellistä). Pelkillä kasvikunnan tuotteilla saa enemmän ravintoaineita kuin pelkällä lihalla (muttei silti kaikkea ilman ravintolisiä). Lihassa ei ole yhtään c-vitamiinia. Pelkkää lihaa syömällä tulisi siis keripukki ja vaikka mitä muita ongelmia. Eläinkunnan tuotteissa ei ole yhtään kuituja, siispä edes vitamiinilisät eivät tekisi pelkkää lihaa syövän ruokavaliota terveelliseksi.
Kasvikunnan tuotteilla ei saa kuin vatsan sekaisin. Ja te tiedätte sen varsin hyvin.
Liharuuan ja rasvojen pilkkoutuminen ruuansulatuskanavassa on hitainta, sillä ne pysyvät kauimmin mahalaukussa.
Joten liha saa vatsan sekaisin ja turvonneeksi. Lisäksi raskas liha-ateria väsyttää.
Hiiihydraatit ja sokeri turvottaa kehon ja vatsan. Kasvikset saavat vatsasi sekaisin. Punainen liha on parasta ravintoa, mitä ihminen voi syödä.
Voit tolkuttaa tätä uskomustasi, mutta sille ei ole mitään tieteellisiä todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punainen liha on epäterveellistä.
Kyllä, esim. suolistosyöpien riski.
Eihän ole!
Nyt joku on todella umpisukkelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos unohdetaan tuo varsinkin punaisen lihan epäterveellisyys, niin britti ovat juuri laskeneet, miten paljon imaston hiilidioksiidipäästöt vähenevät, jos lihan syöntiä rajoitetaan esim. kolmannekseen nykyisestä-
Ihminen on ollut lihansyöjä vuosimiljoonia ja on edelleen. Se on vain päässyt woketuksen tiimellyksessä unohtumaan. Mutta jatka vain samaan malliin, syö ruohoa ja hyönteisiä ja tuhoa terveytesi. Including mielenterveytesi.
Tämä ei pidä paikkaansa. Ihmisen esi-isät ovat asuneet puissa ja syöneet valtaosin vain kasvisruokaa. Esimerkiksi Australopithecus afarensis söi kasvipohjaista ruokaa, toki muutama hyönteinen ja joku pieni lisko saattoi mennä masuun siinä samalla.
Myös itse Homo neanderthalensis ja Homo sapiens ovat ilmeisesti syöneet enemmän kasvisravintoa kuin alkujaan on luultu. Lihan merkitys on ollut siis arvioitua pienempi.
Nykyihmisen kulttuureista vain muutama on perustunut lihan syöntiin pääosin. Esimerkiksi arktisten rannikkojen ruokavalio pohjautui vielä 1900-luvulle enimmäkseen merinisäkkäiden syöntiin. Merinisäkkäistä kuitenkin on noiden kansojen parissa syöty lähes kaikki osat, ja monet raakana. Grönlannissa on syöty vastapyydetyn sarvivalaan ihoa, koska se tietysti on sisältänyt sitä arvokasta C-vitamiinia. Muita vitamiineja ja hivenaineita joita muualla on saatu kasveista (ml. viljat) saatiin arktisella alueella merinisäkkäiden raa'asta maksasta yms. Tietysti tuolla kerättiin myös paljon marjoja ja muitakin kasveja ja niiden juuria.
Sama kuvio toistuu joka puolella. Ihminen on luonteeltaan omnivori eli sekasyöjä.
Aivot alkoivat kehittyä ja ihmisestä tuli ihminen sellaisena kuin me se tunnetaan, kun lihaa alettiin syömään kaksin käsin joka päivä. Kasvisruoalla elettäisiin edelleen puussa lehtiä ja matoja syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Prosessoidun lihan, kuten makkaroiden, kinkun ja pekonin, syöminen aiheuttaa suolistosyöpää, sanovat Maailman terveysjärjestö WHO:n asiantuntijat. He pitävät lisäksi todennäköisenä, että punainen liha aiheuttaa syöpää.
Ultraprosessoitua pskaa ei kannatakaan syödä. Onko tämä muuten se sama WHO, joka halusi piikittää koko maailman kansat k or onan takia kokeellisella mRNA -myrkyllä. Nyt on luotettava toimija kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on sekasyöjä. Sen näkee avaamalla suunsa ja vertaamalla niitä hampaitaan esim. hamsterin (kasvissyöjä) ja leijonan (lihansyöjä) kanssa.
Muutoinkin ihmisen lihansyönnin historiaa ja sen vaikutuksia meidän kehitykseen on jo kyseenalaistettu:
https://yle.fi/a/3-12288136Oliko Ylen kommunistitoimittaja vai World Economic Forumin Klaus, jotka kyseenalaisti? Otithan piikit.
Linkki oli ilmoitettu yllä olevassa kommentissa ja et vaivautunut edes katsomaan sitä vaan vastasit siihen epäasiallisesti ja asian vierestä. Tutkimus oli tehty Harvardin yliopistossa.
Mikä saa ihmisen käyttäytymään noin ala-arvoisesti?
Ettei vain se ylenmääräinen lihansyönti? 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hemoglobiini voi romahtaa ihan yllättäen. Itselläni oli pitkään raudanpuute mutta hyvät hemoglobiiniarvot. Sain jonkun pöpön ja se romahti kuuteenkymppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos satuit huomaamaan muutama viikko sitten keskusteluja ja uutisia aspartaamin mahdollisesta karsinogenisuudesta niin siinä kohussa oli kyse siitä että WHO nosti aspartaamin karsinogenisyys asteikolla luokkaan 2B (=saattaa aiheuttaa syöpää mutta ei ole selkeitä todisteita).
Punainen liha on kuulunut tutkimustiedon perustella jo vuosia tätä korkeampaan 2A luokkaan (=hyvin todennäköisesti kasvattaa syöpäriskiä) ja lihajalosteet kuten makkara ja muut prosessoitut lihatuotteet ovat luokassa 1 (=tiedetään aiheuttavan syöpää).
Jokainen 50 gramman annos prosessoitua lihaa päivässä kasvattaa peräsuolen syövän riskiä 18 prosentilla.
Itselläni suurin syy punaisen lihan välttämiseen on kuitenkin ruuansulatus. Olen huomannut että voin paljon paremmin kun syön punaista lihaa vain harvoin (ehkä kerran viikossa).
Kerro niistä tutkimuksista. Kun kerran niihin vetosit.
Olen eri, mutta tutkimuksia on niin paljon, että niistä on jo konsensus tiedeyhteisössä ja tämä näkyy mm.siinä, että useimmissa maissa ravintosuosituksissa neuvotaan välttämämää liiallista punaisen lihan syöntiä sekä lihajalosteita (sekä eläinrasvaa eli tyydytettyä rasvaa).
Esim. USA:n ravintosuosituksissa lukee erityisesti että:
In addition, dietary patterns characterized by higher intake of red and processed meats, sugar-sweetened foods and beverages, and refined grains are, in and of themselves, associated with detrimental health outcomes. (US Dietary Guidelines, 2020-2025, p. 23).
Vegaanit, play stupid games, win stupid prizes.
Terveydellä ei kannattaisi leikkiä.