Voiko olla joku terveydellinen syy, jos ihminen ei syö punaista lihaa? Vaikuttaako vaikka reumaan muka?
Voiko tuohon olla jotain terveydellistä syytä vai onko vain ihmisen omaa ajattelua?
Kommentit (152)
Miksi pitäisi olla terveydellinen syy kieltäytyä ruuasta, jonka maku on vastenmielinen?
Onko aloittajalla jokin terveydellinen syy olla syömättä hapansilakoita, klimppisoppaa ja ruispuolukkapuuroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten ihmiset jotenkin kuvittelee, että meidän esivanhemmat oli jotain superlihansyöjiä. Riistan metsästys on kuitenkin aikamoinen ponnistus, eikä sitä lihaa osattu kovin hyvin säilöä. Esivanhemmat siis popsivat todella paljon myös kasvikunnantuotteita; juuria, mukuloita, siemeniä, lehtiä, marjoja ja hedelmiä ja jos vain tilaisuus on ollut, niin hunajaa. Sekä ihmisen hampaat että suolisto on selkeästi sekasyöjän. Lihaa mielellään syövät aina ottaa esille inuiitit, joiden ruokavalio on pääasiassa eläinperäinen, mutta unohtavat sen, että heitä on häviävän pieni osa ihmisistä, ollut aina. Ihminen on kehittynyt maantieteellisellä alueella, jolla sekaravinnon hyödyntäminen on ollut paras keino selvitä hengissä.
Nykyiset kasvissyöjät ovat kuitenkin sairaimpia ihmisiä, myös mieleltään.
Ihmisen aivot pääsivät kehittymään kunnolla vasta, kun ihminen alkoi syömään lihaa oikein kunnolla, kun tulenteko ja sillä ruoan kypsentäminen keksittiin. Kasvissyöjäwokeltajat kuolivat sukupuuttoon kuten kuolevat tälläkin kertaa.
Siis mitä huuhaata täällä nyt kirjoitetaan taas? Kasvissyöjillä on tutkitusti paremmat veren rasva-arvot ja alhaisempi verenpaine. Sairastavat vähemmän sydän-ja verisuonitauteja.
Ja vatsa koko ajan täydellisen sekaisin eli mitkään ravintoaineet eivät pääse edes imeytymään. Kasvissyönti tuhoaa terveyden totaalisesti ja sen takia kyseistä ruokavaliota ei yleensä voida noudattaa kuin muutama vuosi ja, kun hiukset ovat tippuneet päästä niin siirrytään taas syömään lihaa. Mutta kannatti kokeilla.
En ole syönyt lihaa yli 33 vuoteen ja hiukset ovat paksut ja tällä hetkellä puoliselkään pitkät, joten puppua, rakas Watson! 😻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärtyvä suolisto. Yksi kaverini ei syö muuta lihaa kuin kalaa tämän takia.
Mitä kaikkea muuta hän jättää syömättä?
Luultavasti noudattaa FODMAP-ruokavaliota jos kerran on todettu IBS eli ärtyvä suoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten ihmiset jotenkin kuvittelee, että meidän esivanhemmat oli jotain superlihansyöjiä. Riistan metsästys on kuitenkin aikamoinen ponnistus, eikä sitä lihaa osattu kovin hyvin säilöä. Esivanhemmat siis popsivat todella paljon myös kasvikunnantuotteita; juuria, mukuloita, siemeniä, lehtiä, marjoja ja hedelmiä ja jos vain tilaisuus on ollut, niin hunajaa. Sekä ihmisen hampaat että suolisto on selkeästi sekasyöjän. Lihaa mielellään syövät aina ottaa esille inuiitit, joiden ruokavalio on pääasiassa eläinperäinen, mutta unohtavat sen, että heitä on häviävän pieni osa ihmisistä, ollut aina. Ihminen on kehittynyt maantieteellisellä alueella, jolla sekaravinnon hyödyntäminen on ollut paras keino selvitä hengissä.
Nykyiset kasvissyöjät ovat kuitenkin sairaimpia ihmisiä, myös mieleltään.
Ihmisen aivot pääsivät kehittymään kunnolla vasta, kun ihminen alkoi syömään lihaa oikein kunnolla, kun tulenteko ja sillä ruoan kypsentäminen keksittiin. Kasvissyöjäwokeltajat kuolivat sukupuuttoon kuten kuolevat tälläkin kertaa.
Siis mitä huuhaata täällä nyt kirjoitetaan taas? Kasvissyöjillä on tutkitusti paremmat veren rasva-arvot ja alhaisempi verenpaine. Sairastavat vähemmän sydän-ja verisuonitauteja.
Ja vatsa koko ajan täydellisen sekaisin eli mitkään ravintoaineet eivät pääse edes imeytymään. Kasvissyönti tuhoaa terveyden totaalisesti ja sen takia kyseistä ruokavaliota ei yleensä voida noudattaa kuin muutama vuosi ja, kun hiukset ovat tippuneet päästä niin siirrytään taas syömään lihaa. Mutta kannatti kokeilla.
En ole syönyt lihaa yli 33 vuoteen ja hiukset ovat paksut ja tällä hetkellä puoliselkään pitkät, joten puppua, rakas Watson! 😻
Mutta vatsa on jatkuvasti sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Uusien tutkimusten mukaan liha on parasta ravintoa ihmiselle.
Ja laitapa se linkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos satuit huomaamaan muutama viikko sitten keskusteluja ja uutisia aspartaamin mahdollisesta karsinogenisuudesta niin siinä kohussa oli kyse siitä että WHO nosti aspartaamin karsinogenisyys asteikolla luokkaan 2B (=saattaa aiheuttaa syöpää mutta ei ole selkeitä todisteita).
Punainen liha on kuulunut tutkimustiedon perustella jo vuosia tätä korkeampaan 2A luokkaan (=hyvin todennäköisesti kasvattaa syöpäriskiä) ja lihajalosteet kuten makkara ja muut prosessoitut lihatuotteet ovat luokassa 1 (=tiedetään aiheuttavan syöpää).
Jokainen 50 gramman annos prosessoitua lihaa päivässä kasvattaa peräsuolen syövän riskiä 18 prosentilla.
Itselläni suurin syy punaisen lihan välttämiseen on kuitenkin ruuansulatus. Olen huomannut että voin paljon paremmin kun syön punaista lihaa vain harvoin (ehkä kerran viikossa).
Kerro niistä tutkimuksista. Kun kerran niihin vetosit.
Olen eri, mutta tutkimuksia on niin paljon, että niistä on jo konsensus tiedeyhteisössä ja tämä näkyy mm.siinä, että useimmissa maissa ravintosuosituksissa neuvotaan välttämämää liiallista punaisen lihan syöntiä sekä lihajalosteita (sekä eläinrasvaa eli tyydytettyä rasvaa).
Esim. USA:n ravintosuosituksissa lukee erityisesti että:
In addition, dietary patterns characterized by higher intake of red and processed meats, sugar-sweetened foods and beverages, and refined grains are, in and of themselves, associated with detrimental health outcomes. (US Dietary Guidelines, 2020-2025, p. 23).
Onko tämä konsensus samaa mallia kuin se, että ihminen kävi kuussa sillä foliopaperilla vuoratulla pahvilaatikolla vuonna 1969 ja presidentti soitti kuuhun lankapuhelimella? Sama konsensus kuin ko rona piikkien turvallisuudesta?
Punainen ja prosessoitu liha tuntuu olevan niputettu samaan jokaisessa artikkelissa mitä vastaan tulee. Ei liene sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos unohdetaan tuo varsinkin punaisen lihan epäterveellisyys, niin britti ovat juuri laskeneet, miten paljon imaston hiilidioksiidipäästöt vähenevät, jos lihan syöntiä rajoitetaan esim. kolmannekseen nykyisestä-
Ihminen on ollut lihansyöjä vuosimiljoonia ja on edelleen. Se on vain päässyt woketuksen tiimellyksessä unohtumaan. Mutta jatka vain samaan malliin, syö ruohoa ja hyönteisiä ja tuhoa terveytesi. Including mielenterveytesi.
Tämä ei pidä paikkaansa. Ihmisen esi-isät ovat asuneet puissa ja syöneet valtaosin vain kasvisruokaa. Esimerkiksi Australopithecus afarensis söi kasvipohjaista ruokaa, toki muutama hyönteinen ja joku pieni lisko saattoi mennä masuun siinä samalla.
Myös itse Homo neanderthalensis ja Homo sapiens ovat ilmeisesti syöneet enemmän kasvisravintoa kuin alkujaan on luultu. Lihan merkitys on ollut siis arvioitua pienempi.
Nykyihmisen kulttuureista vain muutama on perustunut lihan syöntiin pääosin. Esimerkiksi arktisten rannikkojen ruokavalio pohjautui vielä 1900-luvulle enimmäkseen merinisäkkäiden syöntiin. Merinisäkkäistä kuitenkin on noiden kansojen parissa syöty lähes kaikki osat, ja monet raakana. Grönlannissa on syöty vastapyydetyn sarvivalaan ihoa, koska se tietysti on sisältänyt sitä arvokasta C-vitamiinia. Muita vitamiineja ja hivenaineita joita muualla on saatu kasveista (ml. viljat) saatiin arktisella alueella merinisäkkäiden raa'asta maksasta yms. Tietysti tuolla kerättiin myös paljon marjoja ja muitakin kasveja ja niiden juuria.
Sama kuvio toistuu joka puolella. Ihminen on luonteeltaan omnivori eli sekasyöjä.
Nimenomaan sekasyöjä. Juurista ja marjoista ei ole saanut tarpeeksi energiaa tai proteiinia, joten kaloritarve on täytetty pitkälti lihan sisältämällä rasvalla ja proteiinilla.
No mikä tahansa muu mutta ei kasvissyöjä, vegaani eikä suvakkiwokettaja.
Sairastuin pari vuotta sitten nivelreumaan. Jostain omituisesta syystä eniten nivelten turvotusta ja kipuja aiheuttaa sianliha. Mutta ei mun tee mieli naudanlihaakaan. Kala ja kasvikset ovat se paras yhdistelmä. Satunnaisesti lammasta ja riistaa.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin pari vuotta sitten nivelreumaan. Jostain omituisesta syystä eniten nivelten turvotusta ja kipuja aiheuttaa sianliha. Mutta ei mun tee mieli naudanlihaakaan. Kala ja kasvikset ovat se paras yhdistelmä. Satunnaisesti lammasta ja riistaa.
Ei tee mieli ei ole sama asia kuin aiheuttaa terveysongelmia.
Punaisen lihan hemirauta kohottaa suolistosyöpien riskiä moninkertaiseksi.
Jos suvussa on ko. syöpiä kannattaa vältellä punaista lihaa, maksa ja veriruokia.
Vierailija kirjoitti:
Paksusuolisyövän välttäminen.
Yleensäkin kaikkien suolistosyöpien riskiä lisää punainen liha. Äitini on sairastanut 18 vuotta suolistosyöpää, leikattu 3 kertaa, on avanne tällä hetkellä ja rajut hoidot käynyt läpi. Ei ole ikänään tupakoinut eikä paljon alkoholia käyttänyt, joten ainoa riskitekijä oli se punainen liha, jota hän ennen söi lähes joka päivä. Minä rajoita lihan syöntiä 2 kertaan viikossa, enkä osta leivän päälle kinkkuja tai meetwurstia. En tiedä, onko oma huoli aiheellinen, koska ei välttämättä ole perinnöllistä. Eikä se runsas lihan syöntikään kaikille syöpää aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Punaisen lihan hemirauta kohottaa suolistosyöpien riskiä moninkertaiseksi.
Jos suvussa on ko. syöpiä kannattaa vältellä punaista lihaa, maksa ja veriruokia.
Kasvisruoka kohottaa suolistosyöpien määrän moninkertaiseksi, sillä ihmisen suolisto ei kykene pilkkomaan eikä käsittelemään kasviksia.
Munuaissairauksissa rajoitetaan, mutta ei täysin kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paksusuolisyövän välttäminen.
Yleensäkin kaikkien suolistosyöpien riskiä lisää punainen liha. Äitini on sairastanut 18 vuotta suolistosyöpää, leikattu 3 kertaa, on avanne tällä hetkellä ja rajut hoidot käynyt läpi. Ei ole ikänään tupakoinut eikä paljon alkoholia käyttänyt, joten ainoa riskitekijä oli se punainen liha, jota hän ennen söi lähes joka päivä. Minä rajoita lihan syöntiä 2 kertaan viikossa, enkä osta leivän päälle kinkkuja tai meetwurstia. En tiedä, onko oma huoli aiheellinen, koska ei välttämättä ole perinnöllistä. Eikä se runsas lihan syöntikään kaikille syöpää aiheuta.
Taisi syödä kasviksia joka päivä?
Kasvisruokavalio on varmastikin hyvin terveellinen, etenkin henkilöillä, joilla on taipumus korkeaan LDL-kolesteroliin. Omalle elimistölleni täysi vegaanius ei kuitenkaan sopinut niin hyvin, koska olen taipuvainen raudanpuutteeseen, eikä kolesteroli ole minulla yhtään ongelma (vaikka ylipainoakin on jonkin verran). Rautakuurillakin hemoglobiini oli vegaanina hyvin alhainen ja oli jatkuvasti vähän vetämätön olo.
Nykyinen ruokavalioni on paljon kasviksia ja marjoja sisältävä ruokavalio, joka sisältää lähes päivittäin myös lihaa tai kalaa. Ainoastaan maitotuotteita tulee syötyä vähänlaisesti ja viljoissa painotan kauraa ja ruista. Rasvatuotteista painotan rasvaisen kalan lisäksi oliivi- tai rypsiöljyä.
Tällä ruokavaliolla oma terveys on labrakokeissa priimaa. Ainoastaan D-vitamiinitabletteja otan, kuten suomalaisille suositellaankin.
Suosittelen syömään, miten omalle elimistölle parhaiten sopii. Toki myös omat arvot vaikuttavat aina ruokavalioon. Itse viljelen suuren osan syömistäni kasviksista itse ja kalaa syön reilusti, kun se on tutkitusti kaikista lihoista vähiten energiaa vievä (kala kasvaa lähes olemattomalla energiamäärällä). Vastaavasti lihoista syön vähiten naudanlihaa, koska sen tuottoon tarvittava energiamäärä on suuri. Pyrin lisäksi ostamaan aina kyetessäni riistalihaa.
En voi väittää, etteivätkö eläinoikeusasiatkin painaisi, mutta enemmän nyt tässä kohtaa elämää valitettavasti painaa oma terveys. Nuoruuden idealismi on karissut siihen tietoon, että terveys rapistuu vanhemmiten paljon helpommin kuin nuorena.
Olen lapseton, niin ainakaan en ole tuonut lisää energiasyöppöjä tähän maailmaan itseni lisäksi.
Sairastan reumaa, ja voisi kyllä vitsimielessä kokeilla. Toki olen jo vähentänyt melkein nolliin punaisen lihan syönnin, mutta olen myös nyt viime aikoina voinut ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokavalio on varmastikin hyvin terveellinen, etenkin henkilöillä, joilla on taipumus korkeaan LDL-kolesteroliin. Omalle elimistölleni täysi vegaanius ei kuitenkaan sopinut niin hyvin, koska olen taipuvainen raudanpuutteeseen, eikä kolesteroli ole minulla yhtään ongelma (vaikka ylipainoakin on jonkin verran). Rautakuurillakin hemoglobiini oli vegaanina hyvin alhainen ja oli jatkuvasti vähän vetämätön olo.
Nykyinen ruokavalioni on paljon kasviksia ja marjoja sisältävä ruokavalio, joka sisältää lähes päivittäin myös lihaa tai kalaa. Ainoastaan maitotuotteita tulee syötyä vähänlaisesti ja viljoissa painotan kauraa ja ruista. Rasvatuotteista painotan rasvaisen kalan lisäksi oliivi- tai rypsiöljyä.
Tällä ruokavaliolla oma terveys on labrakokeissa priimaa. Ainoastaan D-vitamiinitabletteja otan, kuten suomalaisille suositellaankin.
Suosittelen syömään, miten omalle elimistölle parhaiten sopii. Toki myös omat arvot vaikuttavat aina ruokavalioon. Itse viljelen suuren osan syömistäni kasviksista itse ja kalaa syön reilusti, kun se on tutkitusti kaikista lihoista vähiten energiaa vievä (kala kasvaa lähes olemattomalla energiamäärällä). Vastaavasti lihoista syön vähiten naudanlihaa, koska sen tuottoon tarvittava energiamäärä on suuri. Pyrin lisäksi ostamaan aina kyetessäni riistalihaa.
En voi väittää, etteivätkö eläinoikeusasiatkin painaisi, mutta enemmän nyt tässä kohtaa elämää valitettavasti painaa oma terveys. Nuoruuden idealismi on karissut siihen tietoon, että terveys rapistuu vanhemmiten paljon helpommin kuin nuorena.
Olen lapseton, niin ainakaan en ole tuonut lisää energiasyöppöjä tähän maailmaan itseni lisäksi.
Tervehdys, "ruokakaima"! Eettisistä ja terveyssyistä olen päätynyt melkeinpä täsmälleen samanlaiseen ruokavalioon. :)
Mulla nivelongelmat loppuivat kun jätin gluteenin ja siemenöljyt pois, sekä lisäsin maaeläinrasvaa reilusti. Elukoista suosin pääasiassa nautaa, hyvänä kakkosena sikaa ja kolmossijalla hirveä ja broileria. Syön myös varsin paljon munankeltuaisia. Voita, kermaa, smetanaa ja juustoa syön myös päivittäin. Kasviksia/marjoja viitisen kourallista päivittäin.
Nivelkipujen paranemisen lisäksi migreenit ovat jääneet kokonaan pois, veren rauta-arvot parantuneet, verensokeri on normaalilla tasolla
Kasvissyöjänä oli jatkuvasti kaikkea kipua ja kremppaa, huimausta.
Mulla ei ole mitään diagnoosia, mutta nivelkivut on selvästi kovemmat jos syön sianlihaa, vehnää ja on kostea ilma. Kinkkupizza tekee sairaaksi.
Nimenomaan sekasyöjä. Juurista ja marjoista ei ole saanut tarpeeksi energiaa tai proteiinia, joten kaloritarve on täytetty pitkälti lihan sisältämällä rasvalla ja proteiinilla.