Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?

Vierailija
19.07.2023 |

Perustele.

Kommentit (1451)

Vierailija
341/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä asuvana en enää ikinä ostaisi. V-tuttaisi se jatkuva vaihteiden rassaus ykkösen ja nelosen välillä. Automaatilla on paljon kätevämpää ajella kaupunkinopeuksilla ja ruuhkissa. Ja kun on päässyt nelivedon makuun, niin ei siitäkään osaa enää luopua.

Kuka hullu Helsingissä omalla autolla ajaa? Julkinen liikenne on niin hyvä, ettei omaa autoa edes tarvita.

Manuaalilla Helsingissä. Ajansäästöä. Idästä länteen tästä kulkeminen vie 1,5h julkisilla ja omalla autolla Max 45min, kesällä omalta ovelta töihin 30min.

Ei vaan enää jaksanut julkisia. Jos vaihdot ei osu kohdalleen, niin menee vielä kauemmin. Lapset täytyy myös kuskata päiväkotiin. Ei vaan kyennyt. Ostin niin uuden ja hyvän auton kuin oli varaa. Manuaali on kuitenkin edullisempi kuin automaatti.

Vierailija
342/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ostaisin, koska en osaa ajaa automaatilla.

Miten sitten osaat ajaa manuaalilla? Automaatissakin on kaasu ja jarru, ihan samanlaiset kuin manuaalissa. Siitä jää vain pois kytkimen polkeminen ja vaihdekepin käyttö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä useimmat Porsche-mallit saa vielä tilattua keppivaihteilla, ei hätää.

Vierailija
344/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa auton valmistajista ei edes enää valmista manuaalivaihteisia autoja. Trendi on, että kaikki siirtyvät automaatteihin. Sikäli kehitys kehittyy ja tämäkin vääntö tällä palstalla voi näyttäytyä hauskana ajan kuvana, jos tähän palaa vuonna 2033.

Manuaalit tulevat jäämään historiaan joitain poikkeusyksilöitä lukuun ottamatta.

Vierailija
345/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan maailman mukaan enää yksi viidestä henkilöautosta Suomessa on varustettu kytkimellä. Tuntuu aika kovalta luvulta. Että manuaaleja olisi vain 20% autokannasta. Etenkin, kun Suomen autokanta on sen verran iäkästä.

Vierailija
346/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä useimmat Porsche-mallit saa vielä tilattua keppivaihteilla, ei hätää.

Laitoin viikko sitten keppivaihteisen Porchen tilaukseen.

Vierailija
347/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko isot autot kuten kuorma-autot, matkailuautot, rekat aina manuaalivaihteisia?

Vierailija
348/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekniikan maailman mukaan enää yksi viidestä henkilöautosta Suomessa on varustettu kytkimellä. Tuntuu aika kovalta luvulta. Että manuaaleja olisi vain 20% autokannasta. Etenkin, kun Suomen autokanta on sen verran iäkästä.

Tarkoittanee ensirekisteröitäviä.

Vierailija
349/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko isot autot kuten kuorma-autot, matkailuautot, rekat aina manuaalivaihteisia?

Eivät. Nuppinion ollut tomaatti jo yli 20 vuotta. Ja katsopa joskus bussiasi, en ole nähnyt kepinnyhtöa tällä vuosituhannella.

Vierailija
350/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos dementoidun, koko ajamisesta on luovuttava.

Vierailija
351/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Jos ei pysty ajamaan manuaalivaihteisella autolla kannattaa siirtyä taksiin.

Vierailija
352/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttuisit yks kaks älykkääksi, saattaisit ostaa automaatin.

Vierailija
353/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aika se ja sama. Manuaalia referoin kyllä talvella etenkin.

Vierailija
354/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ajanut automaattivaihteisella. Aina on ollut manuaalivaihteinen.

Vierailija
355/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihana ketju!

Tilanne on se, että mies osti kuukausi sitten automaattivaihteisen auton. Eilen harjoittelin kolmatta kertaa ajamaan sitä. Olen nainen, 43 v. Arka ajamaan isoissa kaupungeissa jne missä paljon liikennettä. Mutta nuorena ajanut aika paljon, ja olen aina tykännyt ajaa autolla. Juuri se tunne, mitä moni on tässä ketjussa kuvaillut, että kun vaihtaa vaihteita ja painaa kaasua ja tuntee, että itse ajaa ja ohjaa sitä autoa. Erityisesti muuten talvella se ralllfiilis, tai joskus ohittaessa, kun laittaa pienempää vaihdetta...

No, eilen ajoin automaatilla ekaa kertaa liikenteessä. Aika huonosti meni, tosin lapset mekasti takapenkillä, enkä kuullut ajatuksiani kunnolla siinä. Mutta vaikeeta on poisoppia manuaalista. Mitä teet vasemmalla jalalla entä vaihdekepillä, no et mitään! Huoh.. minä rakastan monien asioiden tekemistä samaan aikaan, joten myös siksi aktiivinen ajaminen manuaalilla on mun juttu! Automaatti on flegmaattinen.

Nyt haaveilen omasta, vanhasta, p**kasta 90-luvun tai 2000-luvun alun perusautosta. En halua mitään ylimääräistä toimintoa, koska en käytä niitä. En edes oppinut edellisen auton peruutustutkia tai vakionopeudensäädintä. Edellinen oli vw, sitä edellinen Audi. Nyt Octavia. Mun tuleva oma auto voisi olla vanha Audi tai vw. Tai esim. Opel.

Kiitos, jos joku jaksoi lukea. Tää ketju oli mua varten. Saa vastata tähän ja antaa vertaistukea. Nim. Yksi junttikuski (vai miksi olikaan kutsuttu jossain viesteissä manuaalikuskeja)

Vertaistukea täältä. Meillä jäi automaatti autokauppaan, koska en tykännyt yhtään. Ehken sitten ikinä opi ajamaan koska en nyt 45 v halunnut edes yrittää. Ja kaikenmaailman härpäkkeet nykyautoissa -hyh! Edes ilmastointia tai radioo osaa päälle laittaa ilman ohjekirjaa saatika ajossa. Mun puolesta autojen kehitys voi pysähtyä tai oikeastaan mennä takapakkia parikymmentä vuotta.

Eli tuomitset suoraan edes kokeilematta. Minä tutustuin automaattiin myös yli 40 eikä yhtään vaikeaa. Nopeasti siihen oppi että vasen koipi huilaa eikä sitä keppipeliä tarvi. Ajaminen on paljon sujuvampaa ja helppo mukauttaa vaihtelevaan liikenteeseen. Tuolla kielteisyydellä et varmasti opikaan mitään uutta.

Vierailija
356/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Perustelu: paljon helpompi nitkuttaa pois kinoksesta manualivaihteilla. Ja toisekseen: tykkään puuhata montaa asiaa samaan aikaan, automaatilla ajelu nukuttaa.

Miksi ihmeessä haluaisit ajaa kinokseen tai jonnekin soramontun pohjalle. Normaalit ihmiset ajavat tietä pitkin.

Vierailija
357/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä automaattivaihteisto on ollut normi varmaan 50 vuotta ja noin 90% väestöstä ei edes osaa ajaa manuaalilla. Eipähän kukaan varasta autoa.

Opettelin aikoinaan ajamaan vuoden 1949- automaattivaihteisella Buickilla. Eli on niitä ollut aika kauan.

Vierailija
358/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihana ketju!

Tilanne on se, että mies osti kuukausi sitten automaattivaihteisen auton. Eilen harjoittelin kolmatta kertaa ajamaan sitä. Olen nainen, 43 v. Arka ajamaan isoissa kaupungeissa jne missä paljon liikennettä. Mutta nuorena ajanut aika paljon, ja olen aina tykännyt ajaa autolla. Juuri se tunne, mitä moni on tässä ketjussa kuvaillut, että kun vaihtaa vaihteita ja painaa kaasua ja tuntee, että itse ajaa ja ohjaa sitä autoa. Erityisesti muuten talvella se ralllfiilis, tai joskus ohittaessa, kun laittaa pienempää vaihdetta...

No, eilen ajoin automaatilla ekaa kertaa liikenteessä. Aika huonosti meni, tosin lapset mekasti takapenkillä, enkä kuullut ajatuksiani kunnolla siinä. Mutta vaikeeta on poisoppia manuaalista. Mitä teet vasemmalla jalalla entä vaihdekepillä, no et mitään! Huoh.. minä rakastan monien asioiden tekemistä samaan aikaan, joten myös siksi aktiivinen ajaminen manuaalilla on mun juttu! Automaatti on flegmaattinen.

Nyt haaveilen omasta, vanhasta, p**kasta 90-luvun tai 2000-luvun alun perusautosta. En halua mitään ylimääräistä toimintoa, koska en käytä niitä. En edes oppinut edellisen auton peruutustutkia tai vakionopeudensäädintä. Edellinen oli vw, sitä edellinen Audi. Nyt Octavia. Mun tuleva oma auto voisi olla vanha Audi tai vw. Tai esim. Opel.

Kiitos, jos joku jaksoi lukea. Tää ketju oli mua varten. Saa vastata tähän ja antaa vertaistukea. Nim. Yksi junttikuski (vai miksi olikaan kutsuttu jossain viesteissä manuaalikuskeja)

Vertaistukea täältä. Meillä jäi automaatti autokauppaan, koska en tykännyt yhtään. Ehken sitten ikinä opi ajamaan koska en nyt 45 v halunnut edes yrittää. Ja kaikenmaailman härpäkkeet nykyautoissa -hyh! Edes ilmastointia tai radioo osaa päälle laittaa ilman ohjekirjaa saatika ajossa. Mun puolesta autojen kehitys voi pysähtyä tai oikeastaan mennä takapakkia parikymmentä vuotta.

Eli tuomitset suoraan edes kokeilematta. Minä tutustuin automaattiin myös yli 40 eikä yhtään vaikeaa. Nopeasti siihen oppi että vasen koipi huilaa eikä sitä keppipeliä tarvi. Ajaminen on paljon sujuvampaa ja helppo mukauttaa vaihtelevaan liikenteeseen. Tuolla kielteisyydellä et varmasti opikaan mitään uutta.

Joo, ihan helppoa on iäkkäämmällekin opetella, varsinkin jos  sattuu se vasen jalka olemaan vähän vaivainen.

Ihan turhaa pelätä, kun ostaa auton, niin myyjä kyllä pitää kurssin, miten sitä ajetaan.

Vierailija
359/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keppimies ollu tähän asti.

Manuaali on varmatoiminen ja taloudellinen.

Nykyään automaatit yleistyneet.

Nyt sitten valitsin The best or nothing.

Eka automaatti helpottaa aktiisen vakkarin kanssa ajoa.

Helpottaahan automaatti ajoa.

Vierailija
360/1451 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja usko tai älä, en itselleni ottaisi uutta autoa, mikään ei ole sen huonompi sijoitus.

Minäpä ostan uuden auton kolmen vuoden välein. Se on juuri sellainen kuin haluan. Pinkka kunnossa, niin ei tarvii käytetyillä romuilla ajaa.

Niin varmaan. Muuten vaan päivystät vauva palstalla kehumassa rahatilannettasi. Ei sulla ole kuin kusen polttama perse.

Onko tällä palstalla tulorajat?

Osaan kyllä käydä suihkussa, ettei perse pala kusesta. Edelleenkin, pinkka on kunnossa. Onneksi meitä uusien autojen ostajia on, koska tietääkseni vanhoja autoja ei valmisteta millään tehtaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi