Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa miten muka karppaamalla VOI laihtua?

Vierailija
14.12.2006 |

Miten muka voi laihtua jos syö juustoja ja kermaa ja voita?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkareissa tiputin -12 kiloa (kaksi eri kertaa) ja ne tuli aina takaisin pikkuhiljaa. Sitä paitsi ilman sokeria on minun paljon parempi, sokeririippuvaisuus on paha juttu.

Vierailija
2/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. juustot, voi ja kerma eivät sisällä paljoa hiilihydraatteja.

.. hiilihydraatit ovat elimistölle kaikista " helpointa" ruokaa eli hiilareista saatujen kaloreiden polttamiseen ei kulu elimistöltä yhtä paljon kuin esim. rasvasta saatujen kaloreiden polttamiseen energiaksi.

.. hiilihydraatit turvottaa ja kerää nestettä elimistöön.

Tässä pari syytä.

T. Karppaamalla -14 kg 2 vuotta sitten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon salaatteja, vihanneksia ja lihaa. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
4/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun uhohdan välillä muutenkin syödä, niin ei mitään karppausta tarvii... Painoindeksi 19..

Vierailija
5/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin millä tahansa muullakin dieetillä. Joidenkin on ilmeisesti helpompi syödä vähemmän kyseisellä ruokavaliolla, mutta yhtä hyvin voi syödä kasvispainotteisesti, vähärasvaisesti ja laihtua. Viime kesänä julkaistun lahdutustutkimusten yhteenvedon mukaan monikin dieetti toimii, jos siinä jaksaa pysyä.

Vierailija
6/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popsit sitten vaikkapa pelkkää kaalisoppaa tai - kuten karppauksessa - ylenpalttisen rasvaista ja vähäkuituista ruokaa, niin se alkaa aika pian tökkiä. Kun ruoka ei maistu, sitä syö vähemmän ja laihtuu.

Tätä yksinkertaista mekanismia fanaattiset karppaajat eivät vain suostu myöntämään, vaan levittävät huuhaa-tietoa.

Tämä kommentti tulee saamaan kiukkuisia vastalauseita, mutta pakko oli sanoa järjen sanakin tähän ketjuun. Haukkukaa rauhassa vaan, en palaa kinaamaan fanaatikkojen kanssa.

-LL-

Vierailija
7/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri makroravinteista saadut kalorit toimivat eri tavalla kropassa.

Toisin sanoen ei ole sama syötkö 1500 kcal hiilihydraatteina vaiko saman määrän rasvana. Rasvana syötynä elimistö joutuu tekemään enemmän töitä eli kuluttaa enemmän!

Vierailija
8/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

.. hiilihydraatit ovat elimistölle kaikista " helpointa" ruokaa eli hiilareista saatujen kaloreiden polttamiseen ei kulu elimistöltä yhtä paljon kuin esim. rasvasta saatujen kaloreiden polttamiseen energiaksi.

Tosiasiallisesti karppaus perustuu pääasiassa siihen, että proteiinit tekevät yksinkertaisesti kylläisemmäksi, samoin rasva yhdistettynä protskuihin antaa kylläisyydentunteen nopsemmin. Tosin samaa ilmiötä ei saavuteta pelkällä runsaalla rasvan syönnillä, yksinään rasva ei siis tee kylläisen tuntuiseksi. Kylläisyyden tunne on yksilöllinen juttu, mutta on totta, että protskut tekevät useammat kylläiseksi kuin vaikkapa pelkät hiilarit.

.. hiilihydraatit turvottaa ja kerää nestettä elimistöön.

Neste elimistössä on aika must juttu. Turvotus ja ylimääräiset nesteet eivät ole läskiä, joten ei kukaan voi sanoa olevansa laihempi, jos elimistössä on vähemmän nestettä. Liikunta on myös nestettä keräävä tekijä, mutta emmehän me suosittele kenellekään liikkumattomuuttakaan. Ja toisaalta jos joku käyttää diureetteja, ja onnistuu " pudottamaan painoa" 2kg 2 päivässä, niin ei hän ole laihtunut. Eikö totta?

Vierailija
9/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Popsit sitten vaikkapa pelkkää kaalisoppaa tai - kuten karppauksessa - ylenpalttisen rasvaista ja vähäkuituista ruokaa, niin se alkaa aika pian tökkiä. Kun ruoka ei maistu, sitä syö vähemmän ja laihtuu.

Tätä yksinkertaista mekanismia fanaattiset karppaajat eivät vain suostu myöntämään, vaan levittävät huuhaa-tietoa.

Tämä kommentti tulee saamaan kiukkuisia vastalauseita, mutta pakko oli sanoa järjen sanakin tähän ketjuun. Haukkukaa rauhassa vaan, en palaa kinaamaan fanaatikkojen kanssa.

-LL-

Atkinsin dieetti tehosi just siksi, että rasva teki turpean olon eikä tehnyt mieli syödä. Parina ekana päivänä pihvi upposi hienosti, mutta pian alko olla sellanen olo, että hyi hemmetti, ei enää.

(8 kg keväällä laihduttanut entinen karppaaja)

Vierailija
10/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mulla jo kohta 3 vuotta karppausta takana, joista 2,5 vuotta ihannepainossani. Vielä ei töki, ei. Eikä se tavallinen ruokavaliokaan tökkinyt, vaikka sitä noudatin 30 vuotta ennen karppausta..

Minä en vaan jaksa ymmärtää LL:n kommentia yksipuoleisesta ruokavaliosta, kun púhutaan karppauksesta. Jätin pois perunat, pastat, leivät ja kaikki jauho- ja sokerituotteet. Nekö tekee ruokavaliosta monipuolisen? Näin karppina sanoisin, että mun ruokavaliosta tekee monipuolisen erilaiset kasvikset, joita syön noin 700 g päivässä höystettynä ihanilla kermapohjaisilla kastikkeilla ja gratiineilla, lisukkeena se 25E% protskua muodossa tai toisessa. Ei lainkaan yksipuolista!

LL:lle tiedoksi, että karpin ruoka ei myöskään ole vähäkuituista. Mulla kuitua tulee päivässä n. 27g, usko tai älä. (Ja nimenomaan sitä tärkeää kuitua, vesiliukoista, jota saa kasviksista ja siemenistä jne.)

Vierailija
11/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että googlella varmasti löytyy, mutta mikä on paras, yksinkertaisin ja perusteellisin sivusto, johon kannattaa tutustua?

Vierailija
12/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerta siinä on jätetty osa ravintoaineista ja vielä aika olennainen osa sivuun.

Vierailija:

Minä en vaan jaksa ymmärtää LL:n kommentia yksipuoleisesta ruokavaliosta, kun púhutaan karppauksesta. Jätin pois perunat, pastat, leivät ja kaikki jauho- ja sokerituotteet.

Vierailija
13/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http: //karppaus. info/wiki/index. php?title=Etusivu

Vierailija
14/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en karppaa, mutta olen siitä paljon lukenut. Olen varma, että oma ruokavalioni monipuolistuisi melkoisesti, jos alkaisin karpata. Jäisi turhat hiilihydraatit pois ja tilalle tulisi paljon kasviksia (kuituja) ja proteiineja. Turhia minulla ovat ainakin valkoiset vehnäjauhot (pullat ja muut leivonnaiset) ja runsas sokeri, koska syön hirveästi makeisia.

Vierailija
15/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tosiasiallisesti karppaus perustuu pääasiassa siihen, että proteiinit tekevät yksinkertaisesti kylläisemmäksi, samoin rasva yhdistettynä protskuihin antaa kylläisyydentunteen nopsemmin. Tosin samaa ilmiötä ei saavuteta pelkällä runsaalla rasvan syönnillä, yksinään rasva ei siis tee kylläisen tuntuiseksi. Kylläisyyden tunne on yksilöllinen juttu, mutta on totta, että protskut tekevät useammat kylläiseksi kuin vaikkapa pelkät hiilarit.

Tähän tietysti vaikuttaa myös verensokerinheilahtelut, eli rasva/proteiinipitoinen ruokavalio pitää verensokerin tasaisena ja energiaa vapautuu tasaisesti ja piikkejä ylös ja alas ei tule. Ei siis tule syötyä " turhaan" niinkuin hiilaripitoisessa ruokavaliossa, jossa iskee väsy ja makeannälkä herkästi kun verensokeri laskee alas.

Neste elimistössä on aika must juttu. Turvotus ja ylimääräiset nesteet eivät ole läskiä, joten ei kukaan voi sanoa olevansa laihempi, jos elimistössä on vähemmän nestettä. Liikunta on myös nestettä keräävä tekijä, mutta emmehän me suosittele kenellekään liikkumattomuuttakaan. Ja toisaalta jos joku käyttää diureetteja, ja onnistuu " pudottamaan painoa" 2kg 2 päivässä, niin ei hän ole laihtunut. Eikö totta?

Eikö laihtuminen ole sitä, että paino on pienempi kuin aiemmin ja mahtuu pienempiin vaatteisiin? Eli kun minä olen karppaamalla " laihtunut" 14 kiloa, niin olenkin oikesti laihtunut vain esim. 10 kiloa ja 4 kiloa on vain minussa olematonta nestettä, niinkö?

Vierailija
16/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo peruskoulussa opetetaan noudattamaan lautasmalliin ja ruokaympyrään perustuvaa ruokavaliota. Ja nämä opit soveltuvat sekä nuorelle että aikuiselle!

Terv. Näitä oppeja noudattava ihannepainoinen

Vierailija
17/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen miettinyt paljon karppauksen eettistä puolta. Esim. jossain lehtijutussa karppiäiti kehui, kuinka hänen poikansa syövät kanan aamupalaksi, ja muutenkin ruokavalioon kuuluu paljon lihaa, joka korvaa sitä perunaa yms. jotka on jätetty pois.

Mua ainakin kauhistuttaa ajatus siitä, että oman hyvinvoinnin tai laihdutuksen takia kehittäisi itselleen jättimäisen ekologisen jalanjäljen ja edesauttaisi mm. häkkikanaloiden aika epäinhimillistä bisnestä. Lihan tuottaminen, kuten kaikki lehtiä lukevat varmaan jo tietävät, kuluttaa monta kertaa enemmän luontoa ja voimavaroja ylipäätään kuin esim. sen perunan.

Vierailija
18/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä menee päivittäin vähintän 600g, maitotuotteita käytän myös paljon (vähärasvaisia). Jokaisen aamuni aloitan puurolla, johon lisään kaura- tai vehnäleseitä. Lihaa, kanaa tai kalaa on yhdellä aterialla päivittäin. Lisäksi käytän riittävästi mm. rypsiöljyä, syön omegaa purkista ja jos tuntuu ettei muuten kerry tarpeeksi hyviä rasvoja, syön siemeniä tai pähkinöitä. Vaalea leipä ei kuulu minunkaan ruokavaliooni, ja muutenkin vältän vaaleita jauhoja ja samion sokereita, mutta hiilarit huitelee melko korkealla. Ruisleipää menee vähintään 2 palaa päivässä. Painoindeksini on 20,5 -ja olo mitä mainioin.

Ymmärrän hyvin, että karppaus sopii joillekuille, mutta itse paljon liikkuvana en voisi kuvitella sen sopivan minulle. Ja toki olen karppausta kokeillut (minulla se oli lähinnä sitä, että jätin hedelmät, puuron ja leivän pois), hiilarit oli jotain 60-80g päivässä. Pää oli kevyt, ja olo oli outo. Kolme viikkoa sitä silti jatkoin, mutta totesin, että ei ole minun juttuni. Voita en käyttänyt lainkaan, koska kasvirasvat ovat terveellisempiä. En tiedä missä meni vikaan, mutta taidan pysytellä tässä omassa ruokavaliossani :)

Vierailija
19/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin kiellettyjä: sokeri, tärkkelyspitoiset kasvit (peruna ja maissi), kuoritut viljat (valkoinen vehnäjauho, valkoinen riisi ja pasta jne.), einekset, teolliset rasvat (margariinit, juoksevat pullomargariinit)

Valitse rasva näin: ensisijaisesti rasvaista lihaa, kalaa ja maitotaloustuotteita sekä rasvaisia kasvikunnan tuotteita (avokado, oliivit, siemenet, pähkinät), toissijaisesti kylmäpuristettuja öljyjä ja voita, ei koskaan margariineja tai muuta teollista rasvaa.

Sallitut ruoka-aineet alakarpilla:

Vapaasti:

kaikki liha

kaikki kala

kaikki linnut

kaikki äyriäiset

kypsytetyt juustot

kasviöljyt, voi

mausteet

Rajoitetusti (mitä pienempi hh% sitä enemmän voit valita):

pähkinät, siemenet

salaattivihannekset (kuten lehtisalaatti, jäävuorisalaatti jne., endiivit, sikurit, fenkolit, kurkku, retiisit, selleri ym.)

salaattiyrtit

sienet

ks. taulukko vihanneksista joissa on alle 5g/hh sadassa grammasta

Pieniä määriä:

kerma, crème fraiche, smetana

muut vihannekset

Edellisten lisäksi

(hiilihydraattipitoisuuteen nähden rajoitetusti):

marjat

juurekset pl. peruna (lanttu, nauris, punajuuri, porkkana jne.)

tuorejuustot

rahka, maustamaton jogurtti

aito kaakaojauhe, tumma prosenttisuklaa pieninä määrinä

Vierailija
20/39 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on mitä mainioin. Lisäksi harrastan runsaasti liikuntaa, joten alhaiset hiilarimäärät ei riittäisi minulle. Huvittaa vain, kun karpit haukkuvat minua läskiksi (170/60) :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän