Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

LAKIMIES vastaa tänään kysymyksiin

Vierailija
14.12.2006 |

Onko perintöä tulossa? Askarruttaako koulukiusaus? Hometalo?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vuokranantaja (kaupungin vuokra-asunto, toiminta on yhtiömuotoinen)

julistaa tutkimusraportit salaisiksi ja kieltäytyä antamasta vuokralaisille tutkimustuloksia joista ilmenee mille aineille, homeille asukkaat on altistuneet. Lisäksi raportti sisältää korjausehdotukset koko kiinteistölle, tämäkin salataan.

Laki yhteishallinnoista aravavuokrataloissa sanoo kuitenkin niin, että asukkaalla on tiedonsaantioikeus ja vuokrantajalla tiedotusvelvollisuus asumiseen liittyvissä asioissa.

Miksi laki ei toteudu. Onko yhtiöitetty vuorkaustoiminta ulkopuolella lain vaikka omistus on kaupungilla 100 %.

Vierailija
2/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisterveyshaittoja on ilmennyt.

Tiedämme vakavista rakennusvirheistä kiinteistössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi siltä, että kaupungin menettelylle ei ole perustetta. Oletteko tehneet kirjallisen pyynnön saada raportti?

Vierailija
4/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn sitte

Vierailija
5/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maatilan emäntä ja asumme mieheni sukutilalla, jossa asuvat myös hänen vanhempansa. Naimisiin menimme kun minä olin 19-vuotias, justiinsa lukiosta päässyt. Talomme on rakennettu maapalalle, jonka minun isäni lahjoitti meille häälahjaksi, mutta itse talo on rakennettu mieheni yksin ottamalla pankkilainalla. Meillä on avioehto, koska miehen vanhemmat tahtoivat turvata sukutilan säilymisen suvun hallussa mahdollisessa erotilanteessa. Avioehto on tallessa appeni hallussa ja sen teki meille appeni serkku joka on ammatiltaan notaari. Olemme yhdessä tehneet täysipäiväisesti töitä tilalla ja lisäksi meillä on kolme lasta jotka olen hoitanut kotona. Mies on tietysti auttanut lasten kaitsennassa sen minkä on töiltään kerennyt. Miehellä on meidän lasten lisäksi lapsi hänen edellisestä avioliitosta ja lapsen elatuksesta on riitaa käynnissä, koska entinen vaimo sanoo ettei mieheni maksama elatusapu riitä, johon mieheni vetoaa siihen että hänellä on muitakin lapsia ja viime vuosi oli tilalla huono. Entinen vaimo uhkaa viedä asian oikeuteen asti...millaiset mahdollisuudet hänellä on? Entäs sitten jos meidän avioliitto päättyisi eroon? Olen alkanut mietiskellä että tippuisinko silloin ihan tyhjän päälle vai mitä tapahtuisi? Ja miten rakentamamme talon kanssa kävisi erossa? Entä lapsen huoltajuus, mies on joskus sanonut että erossa hän haluaisi lapset ensisijaisesti itselleen, koska hänellä on paremmat taloudelliset edellytykset hoitaa lapsia...miten asian laita on? Voinko minä saada huoltajuuden ja millä perusteella? Tässä oli näitä kysymyksiä monta mutta toivottavasti voit vastata, olisin siitä hyvin kiitollinen!

t. Maatilan emäntä

Vierailija
6/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin voisin repästä tohon alotuksen jossa lukee gyne vastaa kysymyksiisi, kerro ongelmasi??? Ja arvaa vaan kuinka monta ongelmaa on rivissä :)

Vierailija
7/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun lapsi on oikeutettu koulukuljetukseen pitkän matkan takia. Niin voiko olla oikein, että koulukuljetus lähtee vasta 2 tuntia koulun päättymisen jälkeen? Koulu loppuu ekaluokkalaisella klo 12 ja kuljetus kotiin lähtee klo 14 jälkeen. Eikö noissa ole mitään maksimiodotusaikaa? Ja miten koulun pitää huolehtia lapsen turvallisuudesta odotusaikana?

Käytännössähän vanhemmat hakevat lapsen itse kotiin, sillä tuo odottaminen on kyllä aika kohtuuton. Mutta voiko olla että kunnan velvollisuus täyttyy tuolla järjestelyllä?

Vierailija
8/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

valittaa hoviin, onko mahdollista, että hovioikeus kumoaa tuomion?

Vierailija
9/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen maatilan emäntä ja asumme mieheni sukutilalla, jossa asuvat myös hänen vanhempansa. Naimisiin menimme kun minä olin 19-vuotias, justiinsa lukiosta päässyt. Talomme on rakennettu maapalalle, jonka minun isäni lahjoitti meille häälahjaksi, mutta itse talo on rakennettu mieheni yksin ottamalla pankkilainalla. Meillä on avioehto, koska miehen vanhemmat tahtoivat turvata sukutilan säilymisen suvun hallussa mahdollisessa erotilanteessa. Avioehto on tallessa appeni hallussa ja sen teki meille appeni serkku joka on ammatiltaan notaari. Olemme yhdessä tehneet täysipäiväisesti töitä tilalla ja lisäksi meillä on kolme lasta jotka olen hoitanut kotona. Mies on tietysti auttanut lasten kaitsennassa sen minkä on töiltään kerennyt. Miehellä on meidän lasten lisäksi lapsi hänen edellisestä avioliitosta ja lapsen elatuksesta on riitaa käynnissä, koska entinen vaimo sanoo ettei mieheni maksama elatusapu riitä, johon mieheni vetoaa siihen että hänellä on muitakin lapsia ja viime vuosi oli tilalla huono. Entinen vaimo uhkaa viedä asian oikeuteen asti...millaiset mahdollisuudet hänellä on? Entäs sitten jos meidän avioliitto päättyisi eroon? Olen alkanut mietiskellä että tippuisinko silloin ihan tyhjän päälle vai mitä tapahtuisi? Ja miten rakentamamme talon kanssa kävisi erossa? Entä lapsen huoltajuus, mies on joskus sanonut että erossa hän haluaisi lapset ensisijaisesti itselleen, koska hänellä on paremmat taloudelliset edellytykset hoitaa lapsia...miten asian laita on? Voinko minä saada huoltajuuden ja millä perusteella? Tässä oli näitä kysymyksiä monta mutta toivottavasti voit vastata, olisin siitä hyvin kiitollinen!

t. Maatilan emäntä

Vierailija
10/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme myös pyytäneet tuota raporttia asianajajan välityksellä - tuloksetta.

Miten ehdotat etenemään ?

Vierailija
11/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni bisneksistään miljoonien velat ja ikää nyt about 50 v. Uskaltaako tässä itse mitään omaisuutta hankkia (ainakaan omiin nimiin), jos mahdollisuus siihen on, että hänen kuoltuaan joskus tulevaisuudessa vuonna X, velat periytyvät minulle ja siskolleni?

Voisin nimittäin kuvitella, ettei yhteiskunnalla ole kauaa " varaa" olla saamatta saatavia kuolleilta velallisilta = /.

*Pelkää*

Vierailija
12/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

15:lle veloista.

Velat vähennetään varoista ja jos joitain jää, niin se peritytyy. Nettovelka ei onneksi periydy, huh..!

Vierailija
13/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusavusta voi todeta vain yleisesti. Jos on tehty sopimus, niin sen muuttaminen oikeuden kautta ei onnistu noin vain. Olosuhteissa on täytynyt tapahtua merkittävä muutos tai sopimus on alunperin tehty poikkeuksellisen alhaiseksi. Muutoksen perusteluksi ei riitä, että raha ei riitä. Tavanomaisesta elatusavun tasosta saa tietoa elatusvelvolliset ry:stä.

ap

Vierailija
14/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. miten oikeuskäytännössä on tämäntyyppisiä tapauksia ratkaistu ja mitä näkökohtia on otettu huomioon?

Vierailija
15/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotilanteessa et jäisi aivan tyhjänpäälle. Tietysti sinun olisi hyvä mennä sitten töihin. Mutta erossa saisit pitää oman omaisuutesi ja jos avioliittosi on kestänyt pitkään on mahdollista sovitella avioehtoakin. Myös joksikin aikaa voit saada elatusapua mieheltäsi. Lapsia ei määrätä parempituloiselle vaan asiaa tarkastellaan ennen kaikkea lapsen kannalta. Sillä on merkitystä, miten lasten kasvatukseen on osallistuttu ja sillä, missä lapset asuisivat eron jälkeen.

Vierailija
16/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että 2 tunnin odotus koulukyytiä on vielä lain puitteissa sallittua, mutta poliittisesti kestämätöntä.

ap

Vierailija
17/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

valittaa hoviin, onko mahdollista, että hovioikeus kumoaa tuomion?

Hovioikeus voi kumota tuomoon.

Vierailija
18/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain oppinuyt olisi ensin varmistanut että avioehto on rekisteröity.

Vierailija
19/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten meidän talon kanssa meneteltäisiin, kun se on rakennettu isäni lahjoittamalle maapalalle? Mitä merkitystä tällä on? Entä avioehtomme, onko se pätevä notaarin laatimana? Mitä muita pätevyysedellytyksiä avioehdolle on asetettu? Entä mihin pykäliin vetoan lapsen huoltajuutta koskevissa kysymyksissä? Entä oikeuskäytännössä vallitseva linja?

Vierailija
20/31 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se opeteta jo oikiksen valmennuskursseilla, että juridinen perustelu (pykälät) on aina tuotava vastauksissa esiin?