LAKIMIES vastaa tänään kysymyksiin
Onko perintöä tulossa? Askarruttaako koulukiusaus? Hometalo?
Kommentit (31)
On miehensä kanssa tapellut monissa oikeusjutuissa ja luulee nyt pystyvänsä feikkaamaan.
t. " Maatilan emäntä" (joka sattuu itse olemaan ihan oikea juristi)
Ja siihen millaiset taksat lakimiehillä yleisesti ottaen on?
Ajattelimme mennä viimeistään kesällä juttelemaan näistä velka-asioista, ja katsomaan mitä toimenpiteitä asialle voisi jo etukäteen tehdä. Minä en todellakaan halua olla tulevaisuudessa siinä tilanteessa, että äidin puolen rehellisellä työllä ansaitut rahat - ja meidän perheemme omaisuus menee isän velkojen (osa)maksuksi valtiolle.
Not gonna happen!
t. 15
" Maatilan emäntä"
" (joka sattuu itse olemaan ihan oikea juristi)
mm. -33-
Vierailija:
Isälläni bisneksistään miljoonien velat ja ikää nyt about 50 v. Uskaltaako tässä itse mitään omaisuutta hankkia (ainakaan omiin nimiin), jos mahdollisuus siihen on, että hänen kuoltuaan joskus tulevaisuudessa vuonna X, velat periytyvät minulle ja siskolleni?Voisin nimittäin kuvitella, ettei yhteiskunnalla ole kauaa " varaa" olla saamatta saatavia kuolleilta velallisilta = /.
*Pelkää*
Periaatteessa en vastaile netissä esitettyihin kysymyksiin, mutta tämän kerran menköön...:) Eli, sinä ja siskosi ette joudu vastuuseen isäsi veloista henkilökohtaisesti. Isäsi kuoleman jälkeen hänen velkojansa voivat periä saataviaan kuolinpesältä. Mikäli pesän varat eivät riitä velkojen maksuun, pesän osakkaat eivät joudu vastuuseen ylimenevästä osuudesta. Ts. tämä jää sitten vain velkojien tappioksi.
Juristien taksat vaihtelevat todella paljon. Pienillä asianajotoimistoilla ne ovat yleensä pienemmät kuin isoilla toimistoilla. Ilmaista neuvontaa teidän on mahdollista saada oikeusaputoimistosta.
Ositusta voidaan sovitella, jos
- ositus on kohtuuton,
- toinen puoliso saisi perusteetonta etua.
Osituksen sovittelussa otetaan huomioon
- avioliiton kestoaika,
- puolisoiden toiminta yhteisen talouden hyväksi ja omaisuuden kartuttamiseksi ja säilyttämiseksi
- muut näihin verrattavat puolisoiden taloutta koskevat seikat.
Osituksen sovittelussa voidaan toiselle puolisolle myös myöntää avio-oikeus sellaiseen omaisuuteen, mihin tällä muutoin avioehtosopimuksen taikka muun syyn vuoksi ei avio-oikeutta olisi.
ap
Avioehtosopimus on tehtävä kirjallisesti, se on päivättävä ja molempien puolisoiden tai kihlakumppanien on avioehtosopimus allekirjoitettava. Lisäksi avioehtosopimukseen on otettava kahden esteettömän henkilön todistus avioehtosopimuksen osapuolten allekirjoitusten oikeellisuudesta. Avioehtosopimuksen voimaantulon edellytyksenä on avioehtosopimuksen toimittaminen maistraattiin rekisteröitäväksi.
ap
juristit ovat maatilan emännän kaltaisia mätämunia. hermostuvat, jos joku jakaa neuvoja ilmaiseksi. sitten he vaativat pykäliä kehiin, mutta kun itse vastaavat, eivät laita pykäliä ja jättävät oleellisimman kertomatta: missä erikoistapauskessa velat periytyvät.
Kannattaa tutkia salaamisen perustelut ja valittaa sitten hallinto-oikeuteen.
ap