Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen työvoimapula pahenee joka päivä!

Vierailija
19.07.2023 |

Selvitys: Työvoimapula jarruttaa suomalaisyritysten kasvua

Noin 80 prosenttia yrityksistä sanoi käyttävänsä yhä useammin etuja, kuten hybridityöjärjestelyjä ja bonuksia pitääkseen työntekijät firmassa. Yli kuudella kymmenestä Suomen suuryrityksestä on yhä vaikeampi rekrytoida uusia työntekijöitä, käy ilmi OP Ryhmän teettämästä tutkimuksesta. Samaan aikaan yli neljäsosa kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi joutuneensa alentamaan rekrytointikriteerejä uusien työntekijöiden saamiseksi, OP Ryhmä kertoi tiistaina antamassaan tiedotteessa.

Taloustutkimuksen toukokuussa tekemässä puhelinhaastattelututkimuksessa kysyttiin 100 suomalaista yritystä, joiden vuosiliikevaihto on vähintään 100 miljoonaa euroa. Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä sanoi, että rekrytointi oli vaikeutunut viimeisen vuoden aikana osaajien puutteen vuoksi. Yritykset sanoivat, että erityisen vaikeaa oli asiantuntija- ja manuaalisentyön paikkojen täyttäminen.

Työvoimavajeen täyttämiseksi suuret yritykset haluaisivat lisää työperäistä mhnmuuttoa, OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi sanoo. Hän sanoi, että työntekijöiden tuominen ulkomailta nähdään mahdollisena ratkaisuna monien alojen työvoimapulaan. "Palvelualalla on pulaa työntekijöistä ja tietoliikennealalla pula kiihtyy. Vihreä siirtyminen vaatii myös paljon uutta osaamista Suomessa", Keitaanniemi sanoi tiedotteessa.

Noin kolmannes yrityksistä arvioi, että henkilöstöpula hidastaisi kasvuinvestointejaan. "Investointien hidastuminen korostuu erityisesti palvelualoilla. Investointi on vaikeaa, jos ei ole työntekijöitä", hän sanoi. Samaan aikaan lähes puolet vastanneista yrityksistä sanoi, että henkilöstöpula ei hidasta investointeja. Lähes 80 prosenttia yrityksistä ilmoitti tehostaneensa työntekijöiden sitouttamis- ja sitouttamismenetelmiä viimeisen vuoden aikana.

Yritykset sanoivat Keitaanniemen mukaan usein, että heidän säilyttämisstrategioihinsa kuuluivat suoritusperusteinen palkitseminen, hybridityöjärjestelyjen mahdollistaminen sekä koulutus- ja työsuhde-etujen tarjoaminen. Hän huomautti, että etätyön todettiin olevan "erittäin tärkeä kriteeri" työnhakijoille.

https://yle.fi/a/74-20041424

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömiä enemmän kuin vuosi sitten"

"15–74-vuotiaita työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2023 toukokuussa 266 000 (virhemarginaali ±27 000), mikä oli 40 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työttömiä miehiä oli 149 000 ja naisia 117 000."

Aika erikoista, miehiä enemmän työttöminä.

Todella pieni osa noista työttömistä on terveitä työkykyisiä työnhakijoita.

Vierailija
22/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremman palkanmaksu pula.

Suuryrityksillä on kyllä varaa maksaa hyvät liksat.

Nehän ovat vientiyrityksiä, joiden tuotteet menee hyvin kaupaksi.

Myös näillä suuryrityksillä työvoimapula.

Joten kommentista on sitä samaa vanhaa paskan jauhamista, jolla puolustelet sitä, ettet itse viitsi käydä töissä, vaan olet yhteiskunnan elätti.

Ei suuryrityksillä voi olla työvoimapula. Ei mitenkään jos palkat on kohdallaan. Suuryritykset voivat palkata porukkaa ja kouluttaa itse jos haluavat, ja vaikka juuri valmistuneita nuoria, tai kuusikymppisiä osaajia, jos haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut 8 yritykseen töihin jotka valittaa työvoimapulaa. Ei taida olla kovin pula koska ei tule kutsuja haastatteluun kovin usein. Yhdessä haastattelussa olin ja siinä mies haastattelija rupesi haukkumaan ikääni joka on 48 vuotta. Se mies oli noin 55 vuotias vaikken kysynyt.

Sanoin sille että olen ollut aktiivinen 12 vuotiaasta saakka ja pelannut joukkuelajeja kuten jalkapallo ja salibandyä ja harrastanut penkkiurheilua yli 30 vuotta. 20 vuotta tein raksatöitäkin ja olen tehnyt lapiotöitä, puutarhahommia ja vaikka mitä enkä ole koskaan ollut edes sairaslomalla. Silti se otti ikäni esiin ja antoi ymmärtää että olen jo melko vanha. Haukuin sen äijän pystyyn ja sanoin että olen tehnyt raskaampia töitä ikäni kun sinä olet toimistossa vaan istunut ja lopuksi sanoin sitä idiootiksi.

Vierailija
24/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kuka muka haluaa palkata niitä "työhaluttomia ja laiskoja työttömiä." Jos taas vaihdat työpaikasta toiseen olet tervetullut, sillä ei vaan työvoimapulaa välttämättä korjata, se vain vaihtaa toiseen firmaan. 🤣

Pitäisiköhän mennä töihin?

Vierailija
25/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 400 000 työtöntä ilmaisissa pakkotöissä. Milloin niille aletaan maksaa palkkaa?

Vierailija
26/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yritykset sanoivat, että erityisen vaikeaa oli asiantuntija- ja manuaalisentyön paikkojen täyttäminen."

Meillä on vähintäänkin sata tuhatta ihmistä työttömänä, jotka voisi palkata siihen manuaaliseen työhön ja opettaa sen työn, muutamassa viikossa oppii jo aika paljon.

Ja asiantuntijatöihin on yleensä paremman palkan takia tunkua, jos niihin ei löydy tekijää, pitää talon sisällä lisäkouluttaa alemmalta tasolta joku siihen, halukkaita on varmasti kun luvassa on lisää palkkaa. EI ne asiantuntijatkaan puissa kasva, vaan töissä.

Mutta, kuin moni noista 100 000:sta työttömästä on terveitä työkykyisiä työttömiä? Tuohon sataan tuhanteen sisältyy; alkoholistit, mielenterveysongelmaiset, ulkomaalaiset , ammattitaidottomat, eläkeputkessa olevat, khitysvammaiset, liikuntarajoitteiset, muut rajoitteiset, nistit ja haluttomat.

Lisätään, yli 40 vuotiaat, yli 50 vuotiaat, yli 60 vuotiaat, työhaluiset, akateemiset ja hyväkuntoiset. On se kumma ettei löydy työntekijöitä.

Vierailija
27/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

48mies kirjoitti:

Olen hakenut 8 yritykseen töihin jotka valittaa työvoimapulaa. Ei taida olla kovin pula koska ei tule kutsuja haastatteluun kovin usein. Yhdessä haastattelussa olin ja siinä mies haastattelija rupesi haukkumaan ikääni joka on 48 vuotta. Se mies oli noin 55 vuotias vaikken kysynyt.

Sanoin sille että olen ollut aktiivinen 12 vuotiaasta saakka ja pelannut joukkuelajeja kuten jalkapallo ja salibandyä ja harrastanut penkkiurheilua yli 30 vuotta. 20 vuotta tein raksatöitäkin ja olen tehnyt lapiotöitä, puutarhahommia ja vaikka mitä enkä ole koskaan ollut edes sairaslomalla. Silti se otti ikäni esiin ja antoi ymmärtää että olen jo melko vanha. Haukuin sen äijän pystyyn ja sanoin että olen tehnyt raskaampia töitä ikäni kun sinä olet toimistossa vaan istunut ja lopuksi sanoin sitä idiootiksi.

Aivan oikein. Et tainut tulla valituksi.

Vierailija
28/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ymmärrä AMMATITAIDON pulaa! Suomi ei kykene enään kouluttamaan ammatitaitoista porukkaa. 

"Nuorisotakuu toi ammattiopintoihin nuoria, jotka eivät pysty opiskelemaan "

https://yle.fi/a/3-9231217

TURHAA RAAKKUA TYÖVOIMSPULASTA, KUN NIITÄ AMMATITAITOISIA EI OLE OLEMASSAKAAN!!

Vierailija
29/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yritykset sanoivat, että erityisen vaikeaa oli asiantuntija- ja manuaalisentyön paikkojen täyttäminen."

Meillä on vähintäänkin sata tuhatta ihmistä työttömänä, jotka voisi palkata siihen manuaaliseen työhön ja opettaa sen työn, muutamassa viikossa oppii jo aika paljon.

Ja asiantuntijatöihin on yleensä paremman palkan takia tunkua, jos niihin ei löydy tekijää, pitää talon sisällä lisäkouluttaa alemmalta tasolta joku siihen, halukkaita on varmasti kun luvassa on lisää palkkaa. EI ne asiantuntijatkaan puissa kasva, vaan töissä.

Meillä on tällä etkellä 690 000 työtöntä, mutta ne ei kelpaa töihin. Noi, jotka haluaa "työperäistä" maahanmuuttoa, eivät ole missäään vaiheessa valmiita itse maksamaan sen kuluja yhteiskunnalle. Närpiö kai tästä piti olla huippuesimerkki, nyt ne haluaa lisää valtion tukiaisia työttömyysongelmansa hoitoon.

Vierailija
30/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokkavat rekrytointifirmat on suurin tulppa työvoiman saannille. Tottakai niiden intresseissä on rahastaa mahdollisimman paljon ja pitkään; työntekijöiden valinnasta on tullut varsinaista sirkusta.

Vierailija
31/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ymmärrä AMMATITAIDON pulaa! Suomi ei kykene enään kouluttamaan ammatitaitoista porukkaa. 

"Nuorisotakuu toi ammattiopintoihin nuoria, jotka eivät pysty opiskelemaan "

https://yle.fi/a/3-9231217

TURHAA RAAKKUA TYÖVOIMSPULASTA, KUN NIITÄ AMMATITAITOISIA EI OLE OLEMASSAKAAN!!

On se hankalaa. Firmoissa ei ole opettajaa ja kouluissa ei menesty luku- kirjoitus- ja laskutaidottomat. Tätäkö tarkoitit niillä ammattiraidottomilla.

Onhan meillä vielä jäljellä ne jotka oppisivat uusia ammatteja.

Vierailija
32/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulalle on tehtävä jotakin, sillä työ tuottaisi paljon verotuloja. Tarvitaan maahanmuuttoa ja työttömien kepittämistä.

Vierailija
33/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työttömiä enemmän kuin vuosi sitten"

"15–74-vuotiaita työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2023 toukokuussa 266 000 (virhemarginaali ±27 000), mikä oli 40 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työttömiä miehiä oli 149 000 ja naisia 117 000."

Aika erikoista, miehiä enemmän työttöminä.

Todella pieni osa noista työttömistä on terveitä työkykyisiä työnhakijoita.

Olet niin väärässä. Todellisuudessa työnantajat eivät palkkaa enää 50- tai 60-vuotiaita, täysin terveitä ja työkykyisiä, koulutettuja ihmisiä. Tästä johtuu työvoimapula monessa firmassa. 

Toinen asia on kokonaan se että voidaanko puhua työvoimapulasta jos kyse on satunnaisesta tarpeesta johon herätään vasta siinä vaiheessa kun pakastin alkaa sulaa, noin kuvaannollisesti.

Vierailija
34/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten kommentista on sitä samaa vanhaa paskan jauhamista, jolla puolustelet sitä, ettet itse viitsi käydä töissä, vaan olet yhteiskunnan elätti.

Tiedätkö mitä nämä "suuryritykset" tekee kun Suomessa valmistettu tuote maksaa heille kaikkine kuluineen vaikkapa 10 € ja saman tuotteen valmistaminen jossakin toisessa maassa sanotaan nyt 8 €? Eivät ainakaan valmista sitä tuotetta Suomessa.

Vierailija
35/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa WEF köyhdyttämisen agendan myötä mitä on ajettu Suomessakin ylös Marin viisikko-hallituksen voimin 2020-2023 suomalaiset ovat köyhtyneet nopeaa vauhtia ja suomalaisten ostovoima on ajettu täysin alas... tämä tarkoittaa sitä että yrityksiä kaatuu kuin dominopalikoita ja työttömyys lisääntyy valtavasti...

Vierailija
36/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Närpiö kai tästä piti olla huippuesimerkki, nyt ne haluaa lisää valtion tukiaisia työttömyysongelmansa hoitoon.

Aikaisemmin oli 2% luokkaa, pomppasiko se nyt jotenkin kun ihmiskauppa ja orjatyön teettäminen joutui tikunnokkaan?

Vierailija
37/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulalle on tehtävä jotakin, sillä työ tuottaisi paljon verotuloja. Tarvitaan maahanmuuttoa ja työttömien kepittämistä.

Työvoimapulaa ei olisi, jos ihmisille maksettaisiin kunnon palkkaa! Orjatyössä ihmiset ovat nyt ja työnantajat ui rahoissaan samoin hallituksen paska väki!

Vierailija
38/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhoksen ostarille voi perustaa rekrytoimiston.

Vierailija
39/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut lataamoa? Sulla on pahoja harhoja!

Vierailija
40/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tarvitaan lisää luku- ja kirjoitustaidottomia vuohipaimenia ja aivokirurgeja?