Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei pue lapsia hautajaisiin asiallisesti?

Vierailija
18.07.2023 |

Lapsilla värikkäitä vaatteita joissa kuvia. Miksi?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnin tummapuku lapselle on hyvä sijoitus ja vuoden päästä se ei mahdu päälle?

Vierailija
42/82 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä hautajaispukeutumisongelma ei koske lainkaan kaikkia ihmisiä. Ymmärrän hyvin, että jos arkipukeutuminen on hyvin rentoa, eikä tottumusta vakavammasta pukeutumisesta ole elämän mittaan kertynyt, asia voi aiheuttaa päänvaivaa ja jopa kapinoinnin tapaista. Paluuta yhtenäiskulttuuriin ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Olisi hyvä, jos ihminen lapsesta asti kasvaisi tilannetajuiseksi ja edustuskelpoiseksi, mutta niin ei kaikkien kohdalla tapahdu. Näin ollen sama ihmettely jatkuu.

Olen samaa mieltä. Ei meillä kansa jakaudu kahtia hallituksen toimesta, ihan itse se tehdään. Osa porukasta jää johonkin uhmailevan teinin tasolle, mitään ei voi tehdä muiden miellyttämiseksi (!!!), joten hautajaisiin tullaan bändipaidassa vedoten siihen, että mä voin. Sitten on niitä perheitä, joissa hautajaisvaatetus ei ole ongelma, pojille löytyy tummat housut ja kuvioton paita. Bändipaitaporukka nimittelee näitä ja ihmettelee, että ei se vainaja tiedä vaatteista mitään, tuo ei ole kivaa ja rentoa, miksi pönötät jne.

Kansa jakautuu kahtia hurjaa vauhtia. Se näkyy vaatteissa, harrastuksiaa, lasten koulumenestyksessä jne. Toiset nyt vaan osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset kasvavat niin nopeasti, ettei heille voi varalta ostaa mitään hautajaisvaatteita. Ja hautajaiset tulevat usein niin lyhyellä varoitusajalla, ettei vaatteita yksinkertaisesti kerkeä ostamaan. Jos on esim. 2 viikkoa aikaa, pitää itselleenkin vaatteita hankkia, töissä käydä, ja mahdollisesti osallistua varsinaisiin hautajaisjärjestelyihinkin, ei yksinkertaisesti riitä aika etsiä lapsille hautajaisvaatteita. '

Jo ihan perus mustat suorat housut kokoa 90-100 cm, ei ole jokaisessa kaupassa, missä lastenvaatteita myydään, saati aikuisten juhlavaatteita myyvissä kaupoissa. Ja siinäkin kaupassa, missä on lasten juhlavaatteita myytävänä, voi olla juuri se omalle lapselle sopiva koko loppunut. Puhumattakaan pikkutyttöjen mekkoja mustana tai edes tummansinisenä. Se, että kaupassa sanotaan: "Meille on yhtä mallia tulossa myöhemmin syksyllä", ei paljon auta, kun pitäisi saada seuraavalla viikolla lapsi siihen vaatteeseen puettua.

Netistä voi toki tilata, mutta toimitusajat voivat olla niin pitkiä, että hautajaiset ovat ohi ennen kuin paketti saapuu.

Ei tarvitse olla mustat, mutta siistit, ikätasoisen juhlavat ja ei räikeät väriltään tai jotkut arkiset trikoot (paitsi ehkä vauvalla,). Ihan mahdollisimman hillityt astetta paremmat arkivaatteet juhlavalla kampauksella voivat monessa tapauksessa olla ok.

Vierailija
44/82 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ei mahdu? Ei kaikki lapset liho, ei ainakaan oma 18v ikäiseni. Juu, minulle hän on lapsi ja silti hänellä on kaapissa se tonnin puku.

Vierailija
45/82 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ei mahdu? Ei kaikki lapset liho, ei ainakaan oma 18v ikäiseni. Juu, minulle hän on lapsi ja silti hänellä on kaapissa se tonnin puku.

vaikutat todella vakaalle ihmiselle.

Vierailija
46/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hautajaisetiketti on muuttunut. Ei mitään järkeä ostaa kalliita mustia kertakäyttövaatteita lapselle yksiä hautajaisia varten. Kasvavalle lapselle ne ei pitkään sovi.

Onko ap huomannut, että harvemmin leskelläkään on hattua ja suruhuntua?

Vierailija
47/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin 18-vuotias enää pikkulapsi on vaan katsotaan täysi-ikäisenä aikuiseksi. Ja aika harvoin kenelläkään tuon ikäisellä on tonnin puku, vaikka olisi viimeisen päälle puettu ylioppilasjuhliinsa tai häihinsä.

Vierailija
48/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä hautajaispukeutumisongelma ei koske lainkaan kaikkia ihmisiä. Ymmärrän hyvin, että jos arkipukeutuminen on hyvin rentoa, eikä tottumusta vakavammasta pukeutumisesta ole elämän mittaan kertynyt, asia voi aiheuttaa päänvaivaa ja jopa kapinoinnin tapaista. Paluuta yhtenäiskulttuuriin ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Olisi hyvä, jos ihminen lapsesta asti kasvaisi tilannetajuiseksi ja edustuskelpoiseksi, mutta niin ei kaikkien kohdalla tapahdu. Näin ollen sama ihmettely jatkuu.

Olen samaa mieltä. Ei meillä kansa jakaudu kahtia hallituksen toimesta, ihan itse se tehdään. Osa porukasta jää johonkin uhmailevan teinin tasolle, mitään ei voi tehdä muiden miellyttämiseksi (!!!), joten hautajaisiin tullaan bändipaidassa vedoten siihen, että mä voin. Sitten on niitä perheitä, joissa hautajaisvaatetus ei ole ongelma, pojille löytyy tummat housut ja kuvioton paita. Bändipaitaporukka nimittelee näitä ja ihmettelee, että ei se vainaja tiedä vaatteista mitään, tuo ei ole kivaa ja rentoa, miksi pönötät jne.

Kansa jakautuu kahtia hurjaa vauhtia. Se näkyy vaatteissa, harrastuksiaa, lasten koulumenestyksessä jne. Toiset nyt vaan osaa.

Muiden miellyttämistä on hautajaisiin pukeutuminen vainajan toivomuksen mukaan, vaikka "muu" ei silloin ole tiettävästi sitä enää näkemässä. Yleisesti vainajan lähiomaisilla on jokseenkin sama arvomaailma. Jos vainaa itse olisi pukeutunut mielellään bändipaitaan, miksi hänen hautajaisissa ei voi kunnioittaa hänen muistoaan pukeutumalla samalla tavalla?

Vierailija
49/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vaikutat todella vakaalle ihmiselle.

Vakaalle vai vakaalta, tarkistapa kielioppisäännöt!

Vai sanotko huonekalukaupassa, että "tuo vaikuttaa hyvälle tuolille"?

Vierailija
50/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se oli ainakin ennen niin, että lapset puetaan vapaasti niihin vaatteisiin, mitkä heillä on. Lapsiperheillä oli muutenkin rahat vähissä.

Vierailija
51/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden miellyttämistä on hautajaisiin pukeutuminen vainajan toivomuksen mukaan, vaikka "muu" ei silloin ole tiettävästi sitä enää näkemässä. Yleisesti vainajan lähiomaisilla on jokseenkin sama arvomaailma. Jos vainaa itse olisi pukeutunut mielellään bändipaitaan, miksi hänen hautajaisissa ei voi kunnioittaa hänen muistoaan pukeutumalla samalla tavalla?

Juuri tästä se kahtiajakautuminen syntyy: meidän suvussa ei näistä asioista välitetä! Sitten ihmetellään, kun kirkkoon kuulumattoman hautaus maksaa eli miksi ne pönöttävät seurakuntalaiset ei maksa meidän perikunnan kuluja, kun me ollaan sitä rentoa porukkaa. Meillä ei vainaja pahastu bändipaidasta, mutta siitä pahastuu, että palvelua ei maksa jotkut toiset.

52/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla mustat vaatteet joissa pääkallojen ja arkkujen kuvia.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
53/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät sovi viedä hautajaisiin. Lapset häiritsevät aikuisia surun ja luopumisen hetkellä. Vihoviimeistä on lasten iloittelu, nauraminen ja ryntäämiset sinnetänne hautajaisissa. Antakaa aikuisten surra hautajaisissa ja jättäkää lapsenne kotia. Ei ole varmasti mahdottomia pyydetty.

Vierailija
54/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa, jos tulee vähän väriä synkkiin hautajaisiin. 

Vierailija
55/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsilla tarvitse olla mustaa ; tummansininen ja valkoinen on hyviä värejä,  liivimekko tai neuletakki ihan hyviä. Vähän vanhemmilla lapsilla voi olla suorat housut ja vaikka neule.  Siistit kengät. Mut ei räikeitä värejä tai psykedeelisiä kuvioita. Vauvat tietysti erikseen.  Mut usein ei aikuisetkaan osaa pukeutua oon huomannut. 

Esim lenkkarit eivät ole hautajaiskengät.  Mut totta on että vainaja ei kenenkään pukeutumisesta enää välitä.  Jos ei osaa pukeutua  ja osoittaa epäkunnioitusta tilaisuutta kohtaan, nolaa ensisijaisti itsensä ja jossakin tapauksessa loukkaa tilaisuuden järjestäjää. 

Vierailija
56/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsellani oli hautajaisissa kirkasvärinen mekko. Äitini oli kuollut yllättäen ja olin aika uupunut kaikesta. Olin unohtanut tarkastaa, että musta mekko olisi puhtaana ja siinä surussa oli ihan sama minkä värisen mekon lapselle puin. Tiedän, ettei äiti olisi laittanu pahakseen ja äitini rakasti kirkkaita värejä.

Jos joku muu pahastui niin ei kiinnostanut.

Vierailija
57/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset kasvavat niin nopeasti, ettei heille voi varalta ostaa mitään hautajaisvaatteita. Ja hautajaiset tulevat usein niin lyhyellä varoitusajalla, ettei vaatteita yksinkertaisesti kerkeä ostamaan. Jos on esim. 2 viikkoa aikaa, pitää itselleenkin vaatteita hankkia, töissä käydä, ja mahdollisesti osallistua varsinaisiin hautajaisjärjestelyihinkin, ei yksinkertaisesti riitä aika etsiä lapsille hautajaisvaatteita. '

Jo ihan perus mustat suorat housut kokoa 90-100 cm, ei ole jokaisessa kaupassa, missä lastenvaatteita myydään, saati aikuisten juhlavaatteita myyvissä kaupoissa. Ja siinäkin kaupassa, missä on lasten juhlavaatteita myytävänä, voi olla juuri se omalle lapselle sopiva koko loppunut. Puhumattakaan pikkutyttöjen mekkoja mustana tai edes tummansinisenä. Se, että kaupassa sanotaan: "Meille on yhtä mallia tulossa myöhemmin syksyllä", ei paljon auta, kun pitäisi saada seuraavalla viikolla lapsi siihen vaatteeseen puettua.

Netistä voi toki tilata, mutta toimitusajat voivat olla niin pitkiä, että hautajaiset ovat ohi ennen kuin paketti saapuu.

Ei tarvitse olla mustat, mutta siistit, ikätasoisen juhlavat ja ei räikeät väriltään tai jotkut arkiset trikoot (paitsi ehkä vauvalla,). Ihan mahdollisimman hillityt astetta paremmat arkivaatteet juhlavalla kampauksella voivat monessa tapauksessa olla ok.

Mitä tarkoitat trikoolla?

Itse suosin luonnonmateriaaleja, usein puuvillaa. Keinokuiturättejä en halua itselleni enkä lapsilleni.

Varsinkin lasten hautajaisvaatteiden pitää olla monikäyttöisiä. En halua vaatetta, mikä joutaa pois ja kiertoon yhden käytön jälkeen. Siksi myös ne hautajaisvaatteet toimii myös arkivaatteina.

Vierailija
58/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pienellä 0-2 -vuotiaalla lapsella kaikki vaatteet ovat aika ok. Valkoinen on paras valinta ellei haluta mustia tai tummansinisiä pukea.

Itseäni huolestuttaisi sekä lapsen vanhempana että vainajan lähempänä omaisena lapsen jaksaminen erityisesti siunaustilaisuudessa. Itku ja muu levottomuus kyllä häiritsevät, joten en veisi noin pientä hautajaisiin.

Vierailija
59/82 |
19.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kukaan arvostelee hautajaisissa kenenkään lasten vaatteita?

Vierailija
60/82 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille varsinkin riittää ihan tavalliset vaatteet