Miksi jotkut ei pue lapsia hautajaisiin asiallisesti?
Kommentit (82)
Minun hautajaisiin saa tulla kuka tahansa ihan missä vaatteissa haluaa, jos haluaa muistaa minua. Oon sen jo ohjeistanut.
Meinaatko, että seustaan pikkujakkupukuun puettu 1v lapsi suree ja kunnioittaa vainajaa jotenkin enemmän kuin 1v lapsi jolla on lilat housut punainen kukkakuvioinen paita?
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että seustaan pikkujakkupukuun puettu 1v lapsi suree ja kunnioittaa vainajaa jotenkin enemmän kuin 1v lapsi jolla on lilat housut punainen kukkakuvioinen paita?
Vauvat erikseen
Vierailija kirjoitti:
Lasten hautajaispukeutumisella tuskin on mitään merkitystä.
Tapakasvatus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyaikana ole enää hautajaisetikettiä lapsille, aina ei aikuisillekaan. Riippuu hautajaisista.
Missä näin toimitaan? Olen 30 ja käynyt jo aika monet hautajaiset.. aina on ollut väki asiallisesti pukeutunutta.
En muista miten lapset ovat pukeutuneet mutta olisi jäänyt mieleen varmasti jos siellä olisi mennyt joku iloinen väripilkku.
Ainakin täällä eteläisessä Suomessa on ihan tavallista, että lapsilla on ihan tavalliset, siistit ja puhtaat vaatteet. Värejä on nähty laidasta laitaan, tuskin ne on ketään häirinneet.
Olen ollut myös Useimmissa hautajaisissa, missä ihan aikuisillakin on ollut muita kuin tummia värejä, beigeä, vaaleansinistä jne. On myös nähty ihan kukkamekkoja.
Kulttuuriero siis? Jos täältä joku etelän ihminen menee yhtään pohjoisempaan hautajaisiin, ihan hyvä tietää että siellä tuollainen ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyaikana ole enää hautajaisetikettiä lapsille, aina ei aikuisillekaan. Riippuu hautajaisista.
Missä näin toimitaan? Olen 30 ja käynyt jo aika monet hautajaiset.. aina on ollut väki asiallisesti pukeutunutta.
En muista miten lapset ovat pukeutuneet mutta olisi jäänyt mieleen varmasti jos siellä olisi mennyt joku iloinen väripilkku.
Ainakin täällä eteläisessä Suomessa on ihan tavallista, että lapsilla on ihan tavalliset, siistit ja puhtaat vaatteet. Värejä on nähty laidasta laitaan, tuskin ne on ketään häirinneet.
Olen ollut myös Useimmissa hautajaisissa, missä ihan aikuisillakin on ollut muita kuin tummia värejä, beigeä, vaaleansinistä jne. On myös nähty ihan kukkamekkoja.
Kulttuuriero siis? Jos täältä joku etelän ihminen menee yhtään pohjoisempaan hautajaisiin, ihan hyvä tietää että siellä tuollainen ei ole ok.
Ei etelässäkään kukkamekot ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla jotain ihan muuta. Me asutaan vähän Rovaniemen eteläpuolella ja sukuni on Inarista, mutta ei täällä lapsia hautajaisiin mustiin pueta.
No ei lasta mustaan, mutta muuten erittäin siistiin asuun niin kuin aikuisetkin. Kirppareiltakin niitä löytyy. Siistillä pukeutumisella kunnioitetaan vainajan viimeistä juhlaa ja virittäydytään tunnelmaan. Isäni hautajaisiin tuli hyvissä ajoin siskoni tytär poikansa kanssa ja jelppi viime hetken valmisteluissa. Kummallakin jotain kauhtunutta kuviollista trikoota päällä. Luulin, että vaihtavat vaatteet ennen kappeliin lähtöä ja olin sanomassakin, että olipa fiksua, että ette pukeneet valmistelujen ajaksi juhlavaatteita. Onneksi en ehtinyt avata suutani, kun piti äkisti lähteä hoitamaan joku juttu; ne trikoot olivat heidän hautajaisvaatteensa. Olin muissa juhlissa nähnyt heidän pukeutuvan juhlavasti ja kauniisti, joten vaatteiden puutteesta ei ollut kysymys. Muutenkaan reppanapukeutuminen ei johdu yleensä taloudellisista ongelmista, koska kirpparilta saa sopivia vaatteita muutamalla eurolla - en itsekään ostanut lapselleni aina uutta juhliin. Uusien ostaminen lapsille ja varsinkin useammalle on iso taloudellinen satsaus, mutta se ei ole ainoa keino.
Ne sarjakuvavaatteet eivät kyllä mitenkään sovi hautajaisiin, useinhan ne ovat halpoja trikoovaatteita, jotka sopivat parhaiten arkivaatteiksi.
Ei tietenkään tarvitse olla mustia vaatteita, mutta siistit, tummempi sävyiset juhlavaatteet, joita saa kirppiksiltä muutamalla eurolla, jos ei omasta kaapista löydy. Hautajaisissa on edelleen vielä perinteisesti tavallisinta se mustiin pukeutuminen. Ei ole tarkoitus kiinnittää huomiota itseensä eikä lapsiinkaan, mitä varmasti tekee jos on räikeät vaatteet päällä
Häissä puen tyttöni morsiusneidoiksi ja itselleni pitkän valkoisen mekon, koska nykyisin ei ole enää etikettiä ja meitä kehutaan aina siitä, miten kivasti asumme sopivat yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla jotain ihan muuta. Me asutaan vähän Rovaniemen eteläpuolella ja sukuni on Inarista, mutta ei täällä lapsia hautajaisiin mustiin pueta.
En tarkoittanut että mustiin tai edes tummiin puettaisiin, mutta ei valita mahdollisimman värikästä ja kuviollista vaan jotain lapselle sopivaa, toki ikä vaikuttaa.
Ja aikuisille pääasiassa mustaa tai tummaa.
Olisin kyllä huomannut jos olisi riemunkirjavaa ollut tapana lapsille pukea kun erottuisi rankasti joukosta, vaikka en nyt vaatteisiin suuresti ole kiinnittänyt huomiotani.
Vierailija kirjoitti:
No ei lasta mustaan, mutta muuten erittäin siistiin asuun niin kuin aikuisetkin. Kirppareiltakin niitä löytyy. Siistillä pukeutumisella kunnioitetaan vainajan viimeistä juhlaa ja virittäydytään tunnelmaan. Isäni hautajaisiin tuli hyvissä ajoin siskoni tytär poikansa kanssa ja jelppi viime hetken valmisteluissa. Kummallakin jotain kauhtunutta kuviollista trikoota päällä. Luulin, että vaihtavat vaatteet ennen kappeliin lähtöä ja olin sanomassakin, että olipa fiksua, että ette pukeneet valmistelujen ajaksi juhlavaatteita. Onneksi en ehtinyt avata suutani, kun piti äkisti lähteä hoitamaan joku juttu; ne trikoot olivat heidän hautajaisvaatteensa. Olin muissa juhlissa nähnyt heidän pukeutuvan juhlavasti ja kauniisti, joten vaatteiden puutteesta ei ollut kysymys. Muutenkaan reppanapukeutuminen ei johdu yleensä taloudellisista ongelmista, koska kirpparilta saa sopivia vaatteita muutamalla eurolla - en itsekään ostanut lapselleni aina uutta juhliin. Uusien ostaminen lapsille ja varsinkin useammalle on iso taloudellinen satsaus, mutta se ei ole ainoa keino.
Lähiomaisten hautajaisiin taitaa pukeutuminen olla ihan toissijainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Ne sarjakuvavaatteet eivät kyllä mitenkään sovi hautajaisiin, useinhan ne ovat halpoja trikoovaatteita, jotka sopivat parhaiten arkivaatteiksi.
Ei tietenkään tarvitse olla mustia vaatteita, mutta siistit, tummempi sävyiset juhlavaatteet, joita saa kirppiksiltä muutamalla eurolla, jos ei omasta kaapista löydy. Hautajaisissa on edelleen vielä perinteisesti tavallisinta se mustiin pukeutuminen. Ei ole tarkoitus kiinnittää huomiota itseensä eikä lapsiinkaan, mitä varmasti tekee jos on räikeät vaatteet päällä
Lapsia ei edes kuuluisi pukea mustiin vaatteisiin hautajaisissa, mutta aika monet kuitenkin taitaa niin tehdä. Juhliin sopivaa vaatetta lapsille saisi kyllä ihan muutamilla euroilla kirppikseltä ja luulisi että kaapista löytyy edes joku yksivärinen paita eikä pelkkää sarjakuvakuosia? Tosin en ole kyllä ikinä nähnyt hautajaisissa lapsia missään kirjavissa sarjakuvavaatteissa, enkä hetkeäkään usko että se olisi mitenkään yleistä.
Kun olin noin 4-5-vuotias, meillä oli suvussa useat hautajaiset, mutta myös häitä ja syntymäpäiviä. Äiti ompeli minulle kauniin mustan samettimekon juhla-asuksi. Jos kyse oli hautajaisista, mekkoa ei kaunisteltu mitenkään, mutta jos oli muita juhlia. lisättiin mekkoon kaunis valkoinen kaulus ja joskus ripustettiin jopa helminauha kaulaan. Silloin 50-luvulla oli aivan tavallista, että lapsillakin oli tummat vaatteet hautajaisissa, ei ehkä aina mustat, vaan toisinaan esim. tummansiniset. Hyvin pienillä tytöillä oli toisinaan kokovalkoinen mekko. Vauvoilla ei ollut mitään erillisiä juhlapukuja.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin pienet lapset olisi etiketin mukaan sopivaa pukea valkoiseen/vaaleaan hautajaisissa. Ikään kuin symboloimaan elämän jatkumista.
Minun mielestäni aatelisten juhlissa on mukavampaa kuin "tavisten", koska aateliset eivät yritä matkia etikettiä muilta, vaan luovat sitä itse. Ei siis ole niin justiinsa, vaikka etikettiä ei niin pilkun tarkasti noudattaisikaan.
Kirppareilta vaatteiden löytäminen on äärimmäisen satunnaista.
Vauvaikäisille löytyy helpommin, mutta liikkumaan oppineille 2-3v lapsille löytyy paljon vähemmän, koska sen ikäiset kuluttaa vaatteet loppuun. Että ei sieltä kirpparilta niin automaattisesti löydy vaatetta.
Tämä hautajaispukeutumisongelma ei koske lainkaan kaikkia ihmisiä. Ymmärrän hyvin, että jos arkipukeutuminen on hyvin rentoa, eikä tottumusta vakavammasta pukeutumisesta ole elämän mittaan kertynyt, asia voi aiheuttaa päänvaivaa ja jopa kapinoinnin tapaista. Paluuta yhtenäiskulttuuriin ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Olisi hyvä, jos ihminen lapsesta asti kasvaisi tilannetajuiseksi ja edustuskelpoiseksi, mutta niin ei kaikkien kohdalla tapahdu. Näin ollen sama ihmettely jatkuu.
Lapset kasvavat niin nopeasti, ettei heille voi varalta ostaa mitään hautajaisvaatteita. Ja hautajaiset tulevat usein niin lyhyellä varoitusajalla, ettei vaatteita yksinkertaisesti kerkeä ostamaan. Jos on esim. 2 viikkoa aikaa, pitää itselleenkin vaatteita hankkia, töissä käydä, ja mahdollisesti osallistua varsinaisiin hautajaisjärjestelyihinkin, ei yksinkertaisesti riitä aika etsiä lapsille hautajaisvaatteita. '
Jo ihan perus mustat suorat housut kokoa 90-100 cm, ei ole jokaisessa kaupassa, missä lastenvaatteita myydään, saati aikuisten juhlavaatteita myyvissä kaupoissa. Ja siinäkin kaupassa, missä on lasten juhlavaatteita myytävänä, voi olla juuri se omalle lapselle sopiva koko loppunut. Puhumattakaan pikkutyttöjen mekkoja mustana tai edes tummansinisenä. Se, että kaupassa sanotaan: "Meille on yhtä mallia tulossa myöhemmin syksyllä", ei paljon auta, kun pitäisi saada seuraavalla viikolla lapsi siihen vaatteeseen puettua.
Netistä voi toki tilata, mutta toimitusajat voivat olla niin pitkiä, että hautajaiset ovat ohi ennen kuin paketti saapuu.
Lasten hautajaispukeutumisella tuskin on mitään merkitystä.