Uloste karkaa housuun,virtsaan jatkuvasti ja jatkuvaa ripulia?!
Terveyskeskuksessa ja päivystyksessä monta kertaa ravattu. Mitään ei ole löytynyt paitsi laskeneet rauta arvot. Minulle on suositeltu kuitulisää. Olen 26 vuotias nainen. Minulla on myös tosiaan matalat rauta-arvot vaikka pillereiden takia menkat olleet monta vuotta pois. Lääkärit ei näe tässä mitään hälyyttävää? Mietin olisko jo aika varata aikaa yksityiselle. Uloste tosiaan välillä tulee vaan housuun eikä sitä kovin hyvin voi pidättää. Jotai outoja juttuja on peräaukossa..kaipa peräpukamia. Pahoinvointia on varsinkin ruokailun yhteydessä ja jälkeen.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene koloskopiin. Pakko tutkia jos sulla on "taskuja" suolistossa.Lopeta maito ja kaikki jyvät, esim maissi ,pähkinät.Lopeta tumma leipä ,repii suolistoa jos on herkkä. Itsellä ollut tämä ja nyt pari viikkoa hyvällä mallilla. Valion kefiiri huuhtoo suoliston !
Ilmeisesti peräpukamat.
Mitä tarkoitat taskuilla? Olen miettinyt että peräsuoli ainakin pitäisi tutkia mutta onkohan paksusuolen tutkiminen välttämätöntä? Voisikohan kyseessä olla vain ruoka aineallergia? Keliakia ja lakt.intoleranssi on testattu ja tehty sisäelinten ultra. Koko ajan menee pahempaan ja nyt tullut tuo ulosteen karkailu.
Ap
Divertikkelitautia tuo varmaan tarkoittaa. Itse diagnosoin sulle hiv:n, mikä nyt on edennyt ja aiheuttaa suolisto-ongelmia.
Sp taudit on testattu.
Ap
Viitsitkö kertoa kaikki oireet joita sinulla on ja miten ne ovat kehittyneet?
Vierailija kirjoitti:
Keliakia voi olla negatiivinen, mutta silti voi olla gluteeniyliherkkyys. Se on eri asia kuin keliakia, mutta käytännössä vatsa ei kestä normaaleja viljoja. Mulla esim. Ruisleipä on erittäin harvinaista herkkua, samoin vehnäleipä. Mutta kaura (siis oikeasti kaura, eikä vehnällä sotkettu) on taas ok.
Muistaisin sellaisenkin väitteen lukeneeni vuosia sitten että gluteeni aiheuttaa käytännössä kaikille vuotavaa suolta, eli mahdollistaa haitallisten aineiden pääsyä elimistöön suolen seinämän kautta. 😵
Itse epäilisin ulosteen ja virtsan karatessa välilevyn pullistumaa. Usein jo hätäleikkauksen paikka jos uloste karkaa. Mutta ilmeisesti lääkäri sulkenut tämän pois diagnoosista?
Vierailija kirjoitti:
Itse epäilisin ulosteen ja virtsan karatessa välilevyn pullistumaa. Usein jo hätäleikkauksen paikka jos uloste karkaa. Mutta ilmeisesti lääkäri sulkenut tämän pois diagnoosista?
Virtsa ei karkaa mutta sitä tulee joskus todella runsaasti myös öisin. Niinkuin aiemmin mainitsin niin minulla on diabetes. Siltikin virtsan pidättämiskyky on hieman heikentynyt ja usein tulee aivan pakottava tarve juuri nyt päästä vessaan. Sama ripulin kanssa. Kun tulee tarve niin vessaan pitää päästä heti. Tämä ei ole kuitenkaan päivittäistä.
Minulla on ollut niin paljon oireita että en välttämättä muista kertoa kaikkea. Noin ehkä 1.5 vuotta sitten tuo ripuli alkoi yleistyä ja oli melkein päivittäistä. Vähän sen jälkeen tuli tuota kylkipua mikä on ajottain hyvinkin häiritsevää. Tullut myös väsymystä ja nyt tämän vuoden alussa noi rauta arvot laskeneet vaikka minulla ei ole kuukautisia. Ajottain on lievää huimausta ja pahoinvointia. En odota saavani täältä mitään diagnoosia. Lähinnä vaan mietin onko joku kokenut vastaavaa.
Ap
Onko sinulta viimeaikaisissa verikokeissa mitattu B12-vitamiini?
B12-vitamiinin puutos eli pernisiöösi anemia voi olla perinnöllistä, ja se aiheuttaa pitkälle edetessään esim. ulosteen karkaamista.
Minulla on refluksin oireina kokemaasi nielemisvaikeutta, pahoinvointia, huimausta ja vatsakipuja. Koska sinulla on myös selittämätöntä kylkikipua, kävisin kaikissa mahdollisissa kokeissa mihin vain lääkäri lähettää eli ainakin kolonoskopiassa ja gastroskopiassa.
Ja vastauksena aiempaan kysymykseesi: Kyllä, tätä on terveydenhoito Suomessa. Erityisesti naisia syytetään mielenterveyshäiriöisiksi, jotka vain kuvittelevat kokevansa vakavia oireita, kuten sietämätöntä kipua tai vatsaoireita. Me naiset ollaan lääkäreitten mielestä melankolisia ja hysteerisiä höpöpäitä, ihan kuin vanhoina hyvinä aikoina 1800-luvulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on suolistosyöpä. Lääkäriin mars.
Miten sinne pääsee?Kun eivät tutki.
Ap
Onko ketään yli kuusikymppistä tuttua joka voisi lainata sitä ulostetestinäytekyselyään.
Siis tarkoitin että tekisit sellaisen hänen puolestaan ja lähettäisit. Olis yksinkertaisin konsti saada selville että onko verta ulosteessa.
Minulla oli parikymppisenä anemiaa ja testi tehtiin. Minulla oli aika runsaat menkatkin, mutta silti haluttiin varmistaa. Ei löytynyt verta ulosteesta.
Ikävä tilanne. Kun lääkärit eivät auta, tulee vihan ja surun lisäksi epätoivo, yksinäisyys ja hylätty olo. Voin jakaa oman tarinani:
Minulla alkoi noin 1,5 vuotta sitten ripulointi ja kipu alavatsalla. Joskus kipua on myös munuaisten kohdalla ja alaselässä. Aluksi kuittasin norovirukseksi, koronaksi, ruokamyrkytykseksi, miksi vain. Lopulta heräsin yölläkin kipuun ja söin pari kuukautta vain ripulille sopivia ruokia: riisiä, kanaa, mustikkakeittoa, lihaliemikuutioita, banaania jne. Oireet rauhoittui hetkeksi aikaa ja aloin syömään vähän laajemmin. Yllättäen oireet muuttuivat todella äkäisiksi. Kipu saattoi yllättäen alkaa bussissa ja viedä melkein tajun. Lääkäri otti vain verikokeen ja totesi sitten, että kyseessä on ibs. Mitään muuta apua en saanut, ja tuntui kuin minut olisi hylätty. Kaikki veriarvot olivat juuri oikeiden arvojen sisällä lukuunottamatta rauta-arvoja, jotka olivat alle.
Kipuja ja vatsaongelmia minulla on monesti viikossa. Vessaan olen keksinyt itselleni tekemistä. Pari kertaa on minullakin tullut vahinko. Pidän repussani nykyään aina varavaatteita ja puhdistusliinoja. Se auttaa sekä vahingon sattuessa, mutta myös rauhoittaa mieltä, mikä on tärkeää kaikissa vatsaongelmissa. Kaupasta saa puhdistusliinoja, jotka on tarkoitettu intiimialueille. Pahina päivinä käytän myös menkkasiteitä ikään kuin vaippana, joka on helppo vaihtaa tarvittaessa. Vähän aihe hävettää, sillä olen melkein saman ikäinen kuin sinä. Luulin, ettei minun vielä tässä iässä tarvitsisi murehtia vahingoista.
Syön yhä lempeää ruokaa vatsalle, hyvin rajoitettua fodmap-ruokavaliota. Suosittelen kokeilemaan! Esim. Ei maitoa, punaista lihaa, vehnää, ohraa, ruista, papuja, herneitä, sokeria, likaa rasvaa, kahvia, omenoita, päärynöitä, valmisruokia.
Jos sinulla on varaa mennä yksityiselle, niin mene ihmeessä! Ja tule kertomaan miten meni. Rukoilen puolestasi <3
Tartu kiinni vinkkeihin, joissa suositellaan ruokavalion muutosta.
Samanlaisista oireista kärsivänä, minä tosissaan mietin, mitä voin syödä.
Ne vatsakrampit ja ripuli ei ole todellakaan miellyttäviä tuntemuksia.
En voi syödä monia ruokia. Palkokasvit, tomaatti, merenelävät, rypäleet jne on pois suljettu.
Aika paljon on moni lääkäri tutkinut ja kokeita tehty vaikka kuinka paljon, eiköhän siinä jo vakavimmat sairaudet ole saatu suljettua pois.
Moneen, varsinkin ruuansulatus- ja vatsantoimintaan liittyviin toiminnallisiin häiriöihin joutuu itsekin vähän vaivautua tekemään tutkimusta vaikka pitämällä kirjaa syömisistään ja kokeilemalla jättää pois jotain ruokavaliosta, josko siitä olisi apua.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulta viimeaikaisissa verikokeissa mitattu B12-vitamiini?
B12-vitamiinin puutos eli pernisiöösi anemia voi olla perinnöllistä, ja se aiheuttaa pitkälle edetessään esim. ulosteen karkaamista.
Minulla on refluksin oireina kokemaasi nielemisvaikeutta, pahoinvointia, huimausta ja vatsakipuja. Koska sinulla on myös selittämätöntä kylkikipua, kävisin kaikissa mahdollisissa kokeissa mihin vain lääkäri lähettää eli ainakin kolonoskopiassa ja gastroskopiassa.
Ja vastauksena aiempaan kysymykseesi: Kyllä, tätä on terveydenhoito Suomessa. Erityisesti naisia syytetään mielenterveyshäiriöisiksi, jotka vain kuvittelevat kokevansa vakavia oireita, kuten sietämätöntä kipua tai vatsaoireita. Me naiset ollaan lääkäreitten mielestä melankolisia ja hysteerisiä höpöpäitä, ihan kuin vanhoina hyvinä aikoina 1800-luvulla!
B12-vitamiinin puute aiheuttaisi anemiaa, jota ap:lla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on moni lääkäri tutkinut ja kokeita tehty vaikka kuinka paljon, eiköhän siinä jo vakavimmat sairaudet ole saatu suljettua pois.
Moneen, varsinkin ruuansulatus- ja vatsantoimintaan liittyviin toiminnallisiin häiriöihin joutuu itsekin vähän vaivautua tekemään tutkimusta vaikka pitämällä kirjaa syömisistään ja kokeilemalla jättää pois jotain ruokavaliosta, josko siitä olisi apua.
Nimenomaan näin.
En minäkään uskonut, että tietyt ruokaineet aiheuttaa ongelmia. Aiheuttaa ne. Olen oppinut havaitsemaan, mikä ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on suolistosyöpä. Lääkäriin mars.
Miten sinne pääsee?Kun eivät tutki.
Ap
Onko ulosteessasi verta? Jos ei, niin vaadi ulostusnäytteen tutkimista ja tipautat sinne pari tippaa vertasi vaikka sormenpäästä.
Olen kuullut, että tuo on joskus ainoa tapa, että tutkitaan.
Itselläni myös jatkuvat vatsavaivat ja -kivut. Diagnoosi IBS.
Onko mennyt runsaasti Alkoa? Vatsahaava ja ripuli kaljasta.
Maksa ja haima ei tykkää.
Pidätyskyvyttömät mammat kusee ja paskoo täällä housuihinsa ilman ibssääkin
Jos et pysty itse katkaisemaan, niin mene katkolle.
Divertikkelitautia tuo varmaan tarkoittaa. Itse diagnosoin sulle hiv:n, mikä nyt on edennyt ja aiheuttaa suolisto-ongelmia.