Keittiö asiaa! Menikö tämä ihan pieleen!
Onko 42cm oleva välitilalevyn korkeus sopiva? Ollaan remppamaassa keittiötä ja mittasin että välilevyn korkeus on tuo 42cm.
Hieman harmittaa kun vähän tuntuu että ois saanu yläkaapit laittaa hieman korkeammllle.
Pari kaappia oli eka korkeammalla mutta mun mielestä taasen oli liian ylhäällä ja sitten alennettiin tuohon missä ne on nyt ja vaikutti hyvältä. Vaikuttaa siis edelleenki muuten mutta jotenki ehkä hieman ottaa silmiin välillä, siis tulee tunne että oisko pitäny olla vaikka joku 3-5cm korkeammalla.
Toisaalta ite oon 163cm ja nyt yltää paremmin noihin yläkaappeihinki.
Mutta nyt ei voi enää mitään kun yläkaapit ja välilevy on jo laitettu.
Menikö tämä nyt ihan pieleen?
Sanokaa nyt että jollakin muullakin on vähän matalammalla 😩
Kommentit (27)
50 cm on se standardi välitilan korkeus nykyään. Mutta se voi kyllä olla lyhyille ihmisille vähän liikaa joten ei se mikään jumalan sana ole.
Olen aloittajan kanssa samanpituinen ja olisin vaan iloinen, jos yläkaapit olisivat alempana. Nyt pystyy helposti hyödyntämään vain alimman hyllyn ja ehkä myös sitä seuraavan.
Meillä 50cm välitilan korkeus ja veetuttaa kun haluaisin että yläkaapit ois alempana.
Että 42cm ois kyllä passeli.
Mä olen tosi lyhyt ja vetää päähän että asunnoissa joissa olen asunut koko elämäni ei ole minulle sopivalla korkeudella olevia kaappeja. Siellä missä nykyään asun olen jostain syystä lyönyt pääni keittiökaapin oven kulmaan todella pahasti. Ihan pelästyin itsekin pari kertaa - ei ikään kuin voi vältellä. Toivottavasti jos mulle tapahtuisi jotain kukaan ei tule syyttämään että olen jonkun salakavalan (perhe)väkivallan uhrina (vammautunut, jopa menehtynyt jos sattuu vaikka iskemään ohimoon tuo ovenkulma???). Oikea korkeus taitaa olla vähän kinkkisempi jos mies on pitkä ja nainen pätkä!
Ongelma ratkiaa kun ei laita yläkaappeja ollenkaa
Kivempi se on yltää yläkaappeihin
En tykkäisi, liian matala tila, tuntuu ahtaalta.
Olen 160cm pitkä ja meillä on matalahko huonekorkeus kattopaneloinnin takia, mutta silti keittiön välitila on 52cm. Jos kaapit olisi matalammalla niin työskentelytila tasoilla olisi omituisen ahdas. Nyt on hyvin tilaa kokkailulle.
Yllän yläkaappien kahdelle alimmalle hyllylle. Kaapit on järjestetty niin, että ylähyllyillä on harvemmin tarvitsemiani asioita niin ei tarvitse jatkuvasti hakea jakkaraa.
Vinkki pienten esineiden nosteluun ylähyllyiltä: silikonikärkiset keittiö-tai grillipihdit. Niillä tarraa kätevästi moneen tavaraan.
Jos välitila on kovin matala niin esim kahvinkeittimen höyry voi tuhota yläkaappeja vuosien aikana. Ahtaaseen välitilaan ei mahdu välttämättä kaikki haluamasi laitteet niin että niitä olisi mukava käyttää, esim Sodastream, yleiskone, tehosekoitin ym.
Mulla 47 cm, ja ehkä lieden ja tiskialtaan päällä tuntuis matalalta, jos olisi alempana. Lyhyenä ihmisenä tykkään kyllä, että mieluummin vähän liian matalalla kuin korkealla. Edellisessä asunnossa oli 55 cm ja se oli ihan kamalaa, kun suurin osa hyllyistä oli liian korkealla.
Minä tykkään 52 cm välistä. Oon 170 pitkä, ja kaappeja on kattoon asti, eli joudun yläkaappeihin päästäkseni ottamaan jakkaran. Minusta matalampi hyllyväli hankaloittsis kokkausta, mieluummin kiipeän satunnaisesti jakkaralle
Jos mahdollisesti aiot keittää mehuja Mehumaijalla, liesituuletin on nostettava ylemmäs että maija mahtuu liedelle.
On varmaan ihan hyvä korkeus. Minusta kaapit on nykyään ihan liian korkealla. Joudun aina kurkottelemaan ja se on ärsyttävää. Olen 166cm enkä ylety kuin astiakaapin toisen hyllyn etureunaan nipin napin.
Mulla on tarkoituksella keittiön kaikkien tasojen korkeus 90cm, välitila on 45cm.
Vierailija kirjoitti:
Jos välitila on kovin matala niin esim kahvinkeittimen höyry voi tuhota yläkaappeja vuosien aikana. Ahtaaseen välitilaan ei mahdu välttämättä kaikki haluamasi laitteet niin että niitä olisi mukava käyttää, esim Sodastream, yleiskone, tehosekoitin ym.
Kahvinkeitintä ei ole pakko pitää siellä yläkaapin alla koska se työpöyt on syvyydeltään yleensä 60 cm, niin keittimen voi vetää keittoajaksi siihen pöydän etuosaan. Näin olen tehnyt 40 v ja yläkaapit olleet yhtä kauan ja ihan hyvässä kunnossa edelleen.
Just sopiva. En tajua miks yleensäki keittiöissä pitää kaappien olla niin julmetun korkealla.
On sopiva korkeus. 70-luvulla (silloin kun tehtiin vielä kunnollisia asuntoja) välitila oli 3x15 cm koska laatat oli 15x15 cm. Yli 45 cm välitila on pitkille ihmisille.