Uloste karkaa housuun,virtsaan jatkuvasti ja jatkuvaa ripulia?!
Terveyskeskuksessa ja päivystyksessä monta kertaa ravattu. Mitään ei ole löytynyt paitsi laskeneet rauta arvot. Minulle on suositeltu kuitulisää. Olen 26 vuotias nainen. Minulla on myös tosiaan matalat rauta-arvot vaikka pillereiden takia menkat olleet monta vuotta pois. Lääkärit ei näe tässä mitään hälyyttävää? Mietin olisko jo aika varata aikaa yksityiselle. Uloste tosiaan välillä tulee vaan housuun eikä sitä kovin hyvin voi pidättää. Jotai outoja juttuja on peräaukossa..kaipa peräpukamia. Pahoinvointia on varsinkin ruokailun yhteydessä ja jälkeen.
Kommentit (124)
Kramppaa alavatsa ja keuhkot sekä ruikuli tulee, jos vähänkin syön ruokaa, jossa allergiaa aiheuttavaa tuotetta. Että sun kannattais dieetata. Valikoit ruoka-ainekset joksikin ajaksi.
Jos jatkuu vaiva, niin seuraavaksi vaihdat ruokavalion ihan muuhun.
Kokeilla aina voi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans. Tehtiin mahatähystys, en suosittele. Mulla on refluksi ja mitään ei ole tehtävissä. Joskus sattuu niin hiivatisti ettei vaan uskalla syödä. Esmes eilen ja toissapäivänä en syöny mitään. Tänään sain alas maustekurkun ja tomaatin. Välillä tulee yrjö suuhun mutta yritän vaan nieleksiä alas että sais kaloreita. Luonnollisesti aliravitsemus päällänsä vaikka maha vaan kasvaa eli roppa säästöliekillä.
Refluksipotilaan vatsalle ei suositella tomaattia tai kurkkua. Keitä perunoita ja porkkanoita ja syö niitä. Ovat mietoja ja saat hiilihydraatteja.
Mitkä on sun yleisimmin syömäsi ruoka-aineet ap?
Ihan yleislääkäri yksityisellä voi laittaa sulle lähetteen sairaalaan tutkimuksiin, pyydä sitä. Itse oon useamman kerran tehnyt noin kun tk-lääkäri ei ole lähettänyt tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu ihmeessä yksityiselle, sopivalle erikoislääkärille. Se summa kannattaa maksaa. Terveyskeskuksissa ollaan pelottavan ammattitaidottomia.
Minkä alan? Gastroenterologille ei saa viikkoon aikoja. No ehkä menehdyn ennen sitä..kun ei saa apua niin ei saa. Jätän jälkeeni esimerkin potilaasta joka kuoli hoidon puutteeseen.
Ap
Minulla IBS aiheutti ripullintia, runsasta ulostamista ja välillä ummetusta. Kun aloin syömään IBS ruokavalion mukaisesti + Vi Sibilin ja probioottejq,niin auttoi. Joillakin käytössä tuon lisäksi myös piparminttuöljylapselit.
IBS ei ole testiä,oireiston perusteella todetaan.
Oisko vatsalaukussasi jokin, kuten mahahaava?
Apteekista kokeilisin ostaa nestemäistä vatsan limakalvoa suojaavaa litkua.
Tällaisia voi kokeilla. Tiedän kyllä, että kipeenä sitä haluaisi apua pian.
Asia pitää tutkia mutta ensihätään hakisin ripuliin avuksi Precosaa apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu ihmeessä yksityiselle, sopivalle erikoislääkärille. Se summa kannattaa maksaa. Terveyskeskuksissa ollaan pelottavan ammattitaidottomia.
Minkä alan? Gastroenterologille ei saa viikkoon aikoja. No ehkä menehdyn ennen sitä..kun ei saa apua niin ei saa. Jätän jälkeeni esimerkin potilaasta joka kuoli hoidon puutteeseen.
Ap
Ainakin Jyväskylässä saa ensi viikolle ajan hyvälle gastroenterologille yksityiselle.Itse matkustaisin lääkäriin vaikka kauemmaksi apua saamaan.
Nyt samantien lopetat viljatuotteiden (pl riisi) ja maitotuotteiden syömisen kokonaan.
Syöt perunaa, lihaa, kalaa, kasvikunnan tuotteita, soijamaitotuotteita maidon sijaan. Huomioi myös voi! Ja ole tarkkana, ettei gluteenia eksy ruokiin esim. leivänmurusia tai jauhopölyä kaapeista!
Lisäksi varaa aika sille yksityislääkärille! Keliakian selvitys vaati koepalan ja keliakia voi viedä huonoon kuntoon: ruoka ei imeydy (raudanpuute sinulla olikin) ja suoliston pintaa tuhoutuu. Palautuminen ottaa aikansa.
Ehdottomasti paksusuolentähystys, niin saa suljettua pois paljon. Vaikka yksityisen kautta. Mulla melkein 10 vuoden taistelun jälkeen tuli diagnoosi IBS (ärtyvän suolen oireyhtymä). Olin välillä gluteenittomalla, laktoosittomalla, maidottomalla. Lääkärit sanoi, että korvien välissä vika. Hoitajilta sai yleensä parhaat neuvot, koska olivat töiden kautta nähneet kaikenlaista. Vihdoin ja viimein yksityisen kautta oli virolaistaustainen lääkäri, joka tähysti, ja sanoi, että se on IBS. Diagnoosi oli helpotus. Muuten sitten kantapään ja kokeilun kautta on pitänyt opetella, mikä sopii ja mikä ei.
Food-mapilla kannattaa aloittaa. Itselläni löytyi nopeasti aiheuttaja, xylitol-pastillit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene koloskopiin. Pakko tutkia jos sulla on "taskuja" suolistossa.Lopeta maito ja kaikki jyvät, esim maissi ,pähkinät.Lopeta tumma leipä ,repii suolistoa jos on herkkä. Itsellä ollut tämä ja nyt pari viikkoa hyvällä mallilla. Valion kefiiri huuhtoo suoliston !
Ilmeisesti peräpukamat.
Mitä tarkoitat taskuilla? Olen miettinyt että peräsuoli ainakin pitäisi tutkia mutta onkohan paksusuolen tutkiminen välttämätöntä? Voisikohan kyseessä olla vain ruoka aineallergia? Keliakia ja lakt.intoleranssi on testattu ja tehty sisäelinten ultra. Koko ajan menee pahempaan ja nyt tullut tuo ulosteen karkailu.
Ap
Divertikuloosi Suomeksi käänsin.
Vierailija kirjoitti:
Sisäkkösi tiputtaa arsenikkia teehesi.
Siinähän se oikea vastaus jo tulikin. Ketjun voi lukita.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti paksusuolentähystys, niin saa suljettua pois paljon. Vaikka yksityisen kautta. Mulla melkein 10 vuoden taistelun jälkeen tuli diagnoosi IBS (ärtyvän suolen oireyhtymä). Olin välillä gluteenittomalla, laktoosittomalla, maidottomalla. Lääkärit sanoi, että korvien välissä vika. Hoitajilta sai yleensä parhaat neuvot, koska olivat töiden kautta nähneet kaikenlaista. Vihdoin ja viimein yksityisen kautta oli virolaistaustainen lääkäri, joka tähysti, ja sanoi, että se on IBS. Diagnoosi oli helpotus. Muuten sitten kantapään ja kokeilun kautta on pitänyt opetella, mikä sopii ja mikä ei.
Itse myös kokeilen eri ruokia ja olen huomannut että kun lopetin tumman leivän ja maidon litkimisen voin jo paljon paremmin. Pähkinät pois ja murot jogurtille.
Syötkö paljon ksylitolia? Onnistuin viemään sillä miltei hengen itseltäni ennen kuin yhteys sen ja kroonisen ripulin välillä tajuttiin:(
Vierailija kirjoitti:
Nyt samantien lopetat viljatuotteiden (pl riisi) ja maitotuotteiden syömisen kokonaan.
Syöt perunaa, lihaa, kalaa, kasvikunnan tuotteita, soijamaitotuotteita maidon sijaan. Huomioi myös voi! Ja ole tarkkana, ettei gluteenia eksy ruokiin esim. leivänmurusia tai jauhopölyä kaapeista!Lisäksi varaa aika sille yksityislääkärille! Keliakian selvitys vaati koepalan ja keliakia voi viedä huonoon kuntoon: ruoka ei imeydy (raudanpuute sinulla olikin) ja suoliston pintaa tuhoutuu. Palautuminen ottaa aikansa.
Luin että kaali ,salaatti ja jopa vihannekset voi olla vaikeasti sulatettavia. Myös hedelmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt perunaa, lihaa, kalaa, kasvikunnan tuotteita, soijamaitotuotteita maidon sijaan. Huomioi myös voi! Ja ole tarkkana, ettei gluteenia eksy ruokiin esim. leivänmurusia tai jauhopölyä kaapeista!Lisäksi varaa aika sille yksityislääkärille! Keliakian selvitys vaati koepalan ja keliakia voi viedä huonoon kuntoon: ruoka ei imeydy (raudanpuute sinulla olikin) ja suoliston pintaa tuhoutuu. Palautuminen ottaa aikansa.
Luin että kaali ,salaatti ja jopa vihannekset voi olla vaikeasti sulatettavia. Myös hedelmät.
Sulattaminen on nyt vähän eri asia kuin paha laktoosi-intoleranssi tai keliakia, jotka voivat oikeasti sairastuttaa ap: n kuvaamalla tavalla. Joskaan ei nyt kannata vetää samantien kiloa kaalia ja omenoita tietenkään.
Ettei vain olisi parasiitteja suolistossasi? Nekin aiheuttavat ärtyneen suolen kaltaisia oireiluja.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö paljon ksylitolia? Onnistuin viemään sillä miltei hengen itseltäni ennen kuin yhteys sen ja kroonisen ripulin välillä tajuttiin:(
Aika harvoin :/ en usko että se on syynä mutta kiitos veikkauksesta.
Ap
Ilmeisesti ei ole salmonella tai listeria? Muistan jostain kuulleeni, että keliakia voi näkyä vain tähystyksessä. Onko munuaiset ja sappikivien mahdollisuus tutkittu? Syöpä? Yritä päästä tähystykseen.