Onko oikein ja loogista paheksua muiden haitallisia tapoja?
Kiisteltiin miehen kanssa siitä, onko minulla oikeus paheksua toista, jos näen hänen ostavan / kuluttavan eläinperäisiä tuotteita.
Minun mielestä on ja perusteena on tällainen logiikka:
- jokaisella on oikeus puuttua itseensä kohdistuvaan uhkaan.
- ekosysteemi pitää meidät kaikki hengissä.
- jos jokin uhkaa ekosysteemiä, se uhkaa myöskin minua.
- eläinperäisten tuotteiden kuluttaminen tuottaa valtavasti ilmastoa lämittäviä päästöjä, mikä uhkaa ekosysteemiä.
- siispä minulla on oikeus paheksua toisten eläinperäisten tuotteiden kulutusta.
Miehen mukaan olen väärässä, mutta hän ei osaa perustella mielipidettään.
Miten on palstatietäjät, kumpi meistä on oikeassa?
Kommentit (78)
Sinä teet omat valintasi, mies omansa. Sinun ideologiasi ei ole parempi kuin muilla.
Se on epäloogista, koska se ei auta mitään.
Perustelkaa loogisesti kiitos, tai älkää vastatko ollenkaan.
Sinun käyttämäsi ruoka ja vaatteet tekevät suuremman hiilijalanjäljen kuin sekasyöjän, mutta sehän on teille hyshys.
Onhan se ihan perusteltua paheksua. Yleensä käytännössä viisainta on pitää se paheksunta omana tietonaan useimmissa tilanteissa. Poliittista keskustelua esimerkiksi eläintuotannon sääntelytarpeesta on hyvä käydä, mutta poliittiselle keskustelulle on omat areenansa. Sitä ei tarvitse tuputtaa arjessa joka tilanteessa.
Ethän ole lisääntynyt tai aikeissa lisääntyä? Mikään vihernäpertely ei kompensoi lisääntymisestä aiheutuvaa ympäristöhaittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä teet omat valintasi, mies omansa. Sinun ideologiasi ei ole parempi kuin muilla.
Tämä ei ole totta, koska ap:n valinnat ovat vähemmän haitallisia kuin ei-vegaanien, syistä joita hän mainitsi aloituksessa.
Paheksuminen taas pilaa ilmapiirin, joten siitäkin on haittaa. Jollekin negatiivinen ja arvosteleva ilmapiiri ja ihmisten lokerointi hyviin ja huonoihin on suurempi arvo kuin ympäristöasiat.
Ihmiset todella ovat erilaisia ja näkevät asiat eri tavoin.
Ei voida sanoa, että toisen asia on "oikeampi" kuin toisen.
Eli paheksuminen ei ole ok, ainakaan ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole totta, koska ap:n valinnat ovat vähemmän haitallisia kuin ei-vegaanien, syistä joita hän mainitsi aloituksessa.
Valitettavasti nämä ap:n valinnat eivät kestä syvällistä tarkastelua.
Paljonkos sinun soijasi ja muovivaatteittesi tuottaminen niitä päästöjä tuottavatkaan?
Esität oleveasi parempi ihminen vaikka oikeasti olet yksisilmäinen asperger-moukka.
Vierailija kirjoitti:
Paheksuminen taas pilaa ilmapiirin, joten siitäkin on haittaa. Jollekin negatiivinen ja arvosteleva ilmapiiri ja ihmisten lokerointi hyviin ja huonoihin on suurempi arvo kuin ympäristöasiat.
Ihmiset todella ovat erilaisia ja näkevät asiat eri tavoin.
Ei voida sanoa, että toisen asia on "oikeampi" kuin toisen.
Eli paheksuminen ei ole ok, ainakaan ääneen.
Tämä. Turha suunsoittaminen ja toisten asiohin puuttuminen saa aikaan ainoastaan vastareaktion.
No nuoren ihmisen ollessa kyseessä ymmärrän tuon, mutta näin Keski-ikäisenä ei paljon jaksa enää päätään vaivata muiden valinnoilla.
Itsekään mikään puhds pulmunen ole sillä olen tehnyt lapsen ja välillä sille täytyy ostaa myös uusia tavaroita ja vaatteita
En tuhlaa enää energiaani muiden ihmisten tai edes omien valintojeni tähden.
Sinulla ei ole mitään oikeutta paheksua ketään heidän pelkän yksittäisen valintasi perusteella. Et voi tietää esimerkiksi ajavatko he autoa, lentomatkustavatko, ovatko lisääntyneet, lahjoittavatko rahaa hyväntekeväisyyteen tai käyttävätkö vaikka iltansa roskien keräämiseen. Heidän kokonaishiilijalanjälkensä saattaa hyvinkin olla pienempi kuin sinun, vaikka sinä oletkin tehnyt yhden yksittäisen päätöksen olla syömättä lihaa.
Sovitaanko, että leikit Greta Thunbergia vaan neljän seinän sisällä, jooko?
Ap, oletko käytöstavaton ääliö ja moukka. Älä puutu toisten asioihin.
Miehesi on oikeassa. Kumma vaan, miten on tuommoisen hörhön kanssa kimppaan mennytkään.
Sinä voit ap syödä rauhassa vaikka paskaa, mutta älä tule sitä muille tuputtamaan.
Ei.