Mitä mieltä vanhemmasta joka hakee ylioppilaskuvan valokuvaamosta kun ei saanut sitä asianosaiselta vapaaehtoisesti?
Kyseisen henkilön mielestä esim. hänen maksamassaan kodissa lapsella joka sinne on väkisin hankittu, ei ole mitään oikeuksia kuten pitää huoneensa ovea kiinni kun ei maksakaan. Kun välit ovat poikki, hakee aikuisen lapsensa kuvia valokuvaamosta ja sisustaa niillä kotiaan, koska hänellä itsellään on oikeus ihan mihin vain.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
taitaa olla ihan turha täälä koittaa... viddu te mammat ootte hanurista!
Täällä näitä valutusvirsiä on sata päivässä.
Vierailija kirjoitti:
taitaa olla ihan turha täälä koittaa... viddu te mammat ootte hanurista!
Itsekkyys on lisääntymisen edellytys, siksi suhtautuminen on minäminäminäminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi veti pitemmän korren, lällätilää.
Tämä. Vanhemmasta kyse on valtataistelusta.
Ilmeisesti myös lapsesta.
Ei ole lapsi lällätellyt voittoaan. Kertonut ainoastaan päätöstensä yli kävelemisestä.
No tarvitseeko jotain näin naurettavaa päättää? Olisi antanut kuvan ja koko tällaisesta draamasta oltaisiin päästy.
Minusta ulkopuolisena tuo on ihan turhaa ja lapsellista draamaa. Käyttäisi senkin ajan, vaikka seuraamalla pörssikursseja tai opettelemalla uuden kielen.
Kertoisi samalla myös kuinka maksaa takaisin koko kasvatuksensa ja lapsuuden menot? Nimittäin seuraava askel on sitten valtataistelu noista.
Ihan oikeasti, kuinka lapsellisia voidaan olla?
Elämä on liian helppoa, kun tuollaisesta on kehitettävä riita ihan vaan periaatteessa?Mitä ihmettä selität? Todella sairasta. Ei lapsi ole vanhemmilleen velkaa syntymästään ja kuolemastaan joihin ei ole voinut vaikuttaa, vaan joihin hänet on toisen tarpeesta pakotettu.
Just joo, tee nyt sitten tästä joku velkakysymys.
Laitoit oikein siihen sitten sairaudenkin, koska olen kanssasi eri mieltä. Olet lapsellinen ja se tulee, jo siinä esille, että sinusta on sairasta, kun joku ei ole kanssasi samaa mieltä. Seuraavaksi narsisti, psykopaatti, ehkä sosiopaatti?
Sinulla on vielä pitkä matka oppia edes asiallisesti nähdä eri ajatuksia kun omasi ja reagoida niihin aikuismaisesti. Tuo on aivan turhaa draamaa, jolla ei kuukauden päästä ole kenellekään mitään merkitystä. Ei mitään.
Paitsi, että se jää kuitenkin toisille sinne pinnan alle kytemään ja pahimmillaan sitten vielä joskus 40 vuotiaan itketään kaverille, kuinka vanhemmat halusivat jonkun ylioppilaskuvan ja haki sen ja oli niin kauheaa ja niin väärin ja niin katkeraa.
Sillä aikaa muut ovat saaneet lapsia, valmistuneet, ostaneet kodin, matkustaneet jne.
Kuten sanoin, ihan turhaa draamaa. Tänään ja tulevaisuudessa.Sinusta siis henkilön A tilaamat ja maksamat voi henkilö B ihan luvallisesti hakea ja se on ihan ok? 18v on aikuinen ja päättää itse, kenelle kuviaan antaa vai antaako konellekään.
En tiedä, mutta aika paska perhe teillä on, kun olette päässeet tuohon pisteeseen. Olette perhejäsentenne summa, ja se on aika surkeaa luettavaa. Monessa perheessä, vanhemmalta olisi sekä kustantanut ne kuvat, hakenut ne ja niitä olisi ihailtu yhdessä. Paitsi tietysti tämäntyyppisissä perheissä, jossa mietitään mikä on oikein ja mikä väärin,
Meillä? En minä tai perheeni ole tässä asiassa asianosaisia eikä meillä koskaan ollut tuollaisia ongelmia. Jos vanhempi on rajaton narsisti kuten ap:n perheessä näyttää olevan, normaali elämä ja normaalit toimintatavat eivät vain onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tästäkin tuli vanhempien uhriutumisketju sen sijaan, että miettisivät, miksei lapsi halua kuvaa vapaaehtoisesti antaa.
Koska kun näistä 18 vuotista lukee juttua, niin heidän syynsä nyt on mitä lapsellisempi. Vanhemmat ovat narsisteja, koska kielsivät pitämästä ovea kiinni. Mutta unohtavat sitten kirjoittaa, kuikka polttivat huumeita huoneessaan. Vanhemmat ovat julmia, koska mainitsevat ruuasta ja teini painaa 16 vuotiaan jo 100kg. Tai kuinka heiltä kielletään perjantaina joku juhla, koska wilmassa on viesti kuinka he tuhosivat koulun omaisuutta ja haistattelivat opettajalle.
Lapsista ne omat vanhemmat ovat aina pilanneet muka heidän elämänsä, rajoittaneet, vahtineet ja vaatineet. Tämä nyt on varmaan vuosisatoja vanha juttu. Vanhemmat eivät ole uhreja. Heillä on tehtävä. Velvollisuuksia ja vastuuta ja joskus he haluavat ehkä palkinnoksi jotain. Tunnen satoja vanhempia ja suurin osa yrittää ihan vaan parhaansa. Ja näen myös näitä teinejä siellä kaupungilla, busseissa, iltaisin, eivätkä he mitään puhtaita pulmusia ole,
Juuri joku teini raaputti nimensä Rooman koloseumiin. Yli 10 tuhatta euroa sakkoa ja ehkä vankeutta. Mahtaa olla vanhemmat ylpeitä.Se Colosseumiin (ei koloseumiin) raaputtelija ei ollut teini vaan aikuinen mies.
Kyllä se on teini, mutta sakot oli 15 tuhatta ja 17 vuotias tyttö.
https://roma.repubblica.it/cronaca/2023/07/15/news/colosseo_17enne_sviz…
Puhumme eri tapauksista. Juuri hiljattain pidätettiin aikuinen mies Colosseumiin raapustelusta.
Valokuvaamosta? Hakee? En ymmärrä. Outo aloitus muutenkin
Jos kerran olet katkaissut välisi tuohon vanhempaan, niin mitä hiton väliä sulle on mitä kuvia sillä on seinällään? Ethän sä siellä koskaan käy, etkä koskaan puhu kenenkään kanssa tuosta henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet katkaissut välisi tuohon vanhempaan, niin mitä hiton väliä sulle on mitä kuvia sillä on seinällään? Ethän sä siellä koskaan käy, etkä koskaan puhu kenenkään kanssa tuosta henkilöstä.
Tämä. Ei minuakaan haittaa että eksäni hakevat kuviani ja kenelle niitä jakelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole syntymäänsä, kuolemaansa eikä lapsuuden seuraansa valinnut, mutta järjestää ja maksaa jo nuoresta asti asiansa itse jottei narsistinen vanhempi pääse niistä uhriutumaan. Kuitenkin samat säännöt ei päde vanhempaan, vaan tekee kiellosta huolimatta mitä itse haluaa.
Tulihan se narsismikin sieltä. Tässä on nyt vaan yhden versio tarinasta.
Se tulisi aina vanhemman uhriutumista kuunnellessa muistaa.
Miten se on, että osalla näistä lapsista on aina se narsisti vanhempi. Itse lapset, he tietenkin kokevat olevansa virheettömiä. Aina uhreja.
Katsokaa niitä luokkatovereitanne. Miltä he vaikuttavat? He ovat jonkun lapsia. Ne kaikkein ärsyttävimmätkin tyypit. Ehkä he itse ovat juuri se luokan inhottavin tyyppi?Kun vielä vuonna 2023, jolloin ylioppilaaksi tulo ei ole mitään ihmeellistä jauhetaan vielä jostain kuvista ja kuka saa ja kuka ei saa sellaista, niin joku on pahasti pielessä.
Anna se kuva vanhemmalle, äläkä tee asiasta vaikeampaa kun se on. Se on vain kuva eikä joku valtataistelu.
Tämä minua aina ihmetyttää tällä palstalla - joskaan en kommentoi nyt ap:tä tässä, en tietysti tiedä hänestä ja hänen vanhemmistaan mitään.
Mutta miten voi olla, että tämän palstan mukaan vanhemmat (tai anopit, jne.) ovat aina narsisteja, mutta itse kirjoittajat aina viattomia uhreja? IHAN aina?
Eihän se nyt tilastollisesti voi olla niin, vaan joskus se skenaarion narsisti on vanhempi, joskus se on lapsi.
Onhan ne narsistiäidit ja -anopitkin joskus olleet jonkun lapsia ja miniöitä ja sisaruksia yms. Ei niistä maagisesti keski-iässä kuoriudu narsisteja, vaan sama persoonallisuushäiriö heillä on ollut aiemminkin.
Olen sivusta nähnyt, kun nuori (tässä tapauksessa poika) manipuloi taitavasti vanhemiaan, isovanhempiaan, sisaruksiaan ja ystäviään, mutta oli tietysti omasta mielestään aina henkisen väkivallan uhri jos häneltä yritettiin kieltää mitään. Joten pojalta ei juuri ikinä sitten kiellettykään mitään, ja voi kuvitella, miten sietämätön sellaisesta ihmisestä kasvaa. Onneksi ei ollut minulle mitään sukua.
Vierailija kirjoitti:
Olimme kirpputorilla ja tytär (4v) halusi pehmon,kun sanoin että ei nyt kun niitä on jo niin alkoi vieras vanhempi rouva hössöttää että hän voi maksaa sen jos ei äidillä ole varaa.
Teki oikeasti mieli kuris taa se mummo joka noin vaan käveli vieraan ihmisen sääntöjen yli. Kyse ei tietenkään ollut rahasta vaan siitä että tyttö sai jo kaksi mekkoa ja dvdn minkä lisäksi kotona on pehmoja sängyn täydeltä.
En meinannut uskoa kun ystävä aikoinaan kertoi miten vieras vanhempi pariskunta oli ostanut hänen pojalleen jäätelön,jonka juuri oli kieltänyt. Mikä mummoja oikein vaivaa?!
No ei taida olla mikään yleinen epidemia kuitenkaan, että vanhemmat naiset (ilmeisesti narsistit, jos nyt tulkitsen viestiäsi oikein) ostavat tuntemattomille lapsille lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ole syntymäänsä, kuolemaansa eikä lapsuuden seuraansa valinnut, mutta järjestää ja maksaa jo nuoresta asti asiansa itse jottei narsistinen vanhempi pääse niistä uhriutumaan. Kuitenkin samat säännöt ei päde vanhempaan, vaan tekee kiellosta huolimatta mitä itse haluaa.
Miten se on, että osalla näistä lapsista on aina se narsisti vanhempi. Itse lapset, he tietenkin kokevat olevansa virheettömiä. Aina uhreja.
Katsokaa niitä luokkatovereitanne. Miltä he vaikuttavat? He ovat jonkun lapsia. Ne kaikkein ärsyttävimmätkin tyypit. Ehkä he itse ovat juuri se luokan inhottavin tyyppi?Kun vielä vuonna 2023, jolloin ylioppilaaksi tulo ei ole mitään ihmeellistä jauhetaan vielä jostain kuvista ja kuka saa ja kuka ei saa sellaista, niin joku on pahasti pielessä.
Anna se kuva vanhemmalle, äläkä tee asiasta vaikeampaa kun se on. Se on vain kuva eikä joku valtataistelu.Tämä minua aina ihmetyttää tällä palstalla - joskaan en kommentoi nyt ap:tä tässä, en tietysti tiedä hänestä ja hänen vanhemmistaan mitään.
Mutta miten voi olla, että tämän palstan mukaan vanhemmat (tai anopit, jne.) ovat aina narsisteja, mutta itse kirjoittajat aina viattomia uhreja? IHAN aina?
Eihän se nyt tilastollisesti voi olla niin, vaan joskus se skenaarion narsisti on vanhempi, joskus se on lapsi.
Onhan ne narsistiäidit ja -anopitkin joskus olleet jonkun lapsia ja miniöitä ja sisaruksia yms. Ei niistä maagisesti keski-iässä kuoriudu narsisteja, vaan sama persoonallisuushäiriö heillä on ollut aiemminkin.
Olen sivusta nähnyt, kun nuori (tässä tapauksessa poika) manipuloi taitavasti vanhemiaan, isovanhempiaan, sisaruksiaan ja ystäviään, mutta oli tietysti omasta mielestään aina henkisen väkivallan uhri jos häneltä yritettiin kieltää mitään. Joten pojalta ei juuri ikinä sitten kiellettykään mitään, ja voi kuvitella, miten sietämätön sellaisesta ihmisestä kasvaa. Onneksi ei ollut minulle mitään sukua.
Ei ole olemassa sellaista asetelmaa, että vanhempi on viaton uhri ja lapsi on narsisti. Narsismi kun johtuu kaltoinkohtelusta kehitysiässä.
En myöskään menisi sotkemaan tilastoja johonkin paskapalstaan. Miksi teet niin? En voi myöskään uskoa, että olet lukenut IHAN kaikki keskustelut. Etenkään kun huonoja vanhempia arvostelevat ketjut katoavat silmänräpäyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi veti pitemmän korren, lällätilää.
Tämä. Vanhemmasta kyse on valtataistelusta.
Ilmeisesti myös lapsesta.
Ei ole lapsi lällätellyt voittoaan. Kertonut ainoastaan päätöstensä yli kävelemisestä.
No tarvitseeko jotain näin naurettavaa päättää? Olisi antanut kuvan ja koko tällaisesta draamasta oltaisiin päästy.
Minusta ulkopuolisena tuo on ihan turhaa ja lapsellista draamaa. Käyttäisi senkin ajan, vaikka seuraamalla pörssikursseja tai opettelemalla uuden kielen.
Kertoisi samalla myös kuinka maksaa takaisin koko kasvatuksensa ja lapsuuden menot? Nimittäin seuraava askel on sitten valtataistelu noista.
Ihan oikeasti, kuinka lapsellisia voidaan olla?
Elämä on liian helppoa, kun tuollaisesta on kehitettävä riita ihan vaan periaatteessa?Mitä ihmettä selität? Todella sairasta. Ei lapsi ole vanhemmilleen velkaa syntymästään ja kuolemastaan joihin ei ole voinut vaikuttaa, vaan joihin hänet on toisen tarpeesta pakotettu.
Just joo, tee nyt sitten tästä joku velkakysymys.
Laitoit oikein siihen sitten sairaudenkin, koska olen kanssasi eri mieltä. Olet lapsellinen ja se tulee, jo siinä esille, että sinusta on sairasta, kun joku ei ole kanssasi samaa mieltä. Seuraavaksi narsisti, psykopaatti, ehkä sosiopaatti?
Sinulla on vielä pitkä matka oppia edes asiallisesti nähdä eri ajatuksia kun omasi ja reagoida niihin aikuismaisesti. Tuo on aivan turhaa draamaa, jolla ei kuukauden päästä ole kenellekään mitään merkitystä. Ei mitään.
Paitsi, että se jää kuitenkin toisille sinne pinnan alle kytemään ja pahimmillaan sitten vielä joskus 40 vuotiaan itketään kaverille, kuinka vanhemmat halusivat jonkun ylioppilaskuvan ja haki sen ja oli niin kauheaa ja niin väärin ja niin katkeraa.
Sillä aikaa muut ovat saaneet lapsia, valmistuneet, ostaneet kodin, matkustaneet jne.
Kuten sanoin, ihan turhaa draamaa. Tänään ja tulevaisuudessa.Sinusta siis henkilön A tilaamat ja maksamat voi henkilö B ihan luvallisesti hakea ja se on ihan ok? 18v on aikuinen ja päättää itse, kenelle kuviaan antaa vai antaako konellekään.
No jos ap:n vanhemmilla ei ole oikeasti ollut mitään tekemistä kuvien tilaamisen kanssa ja ap on itse maksanutkin ne, vanhempi syyllistyi rikokseen ja valokuvaamokin toimi yksiselitteisesti väärin. Rikosilmoitusta sitten vaan menemään.
Iso osa ketjun keskustelusta on kuitenkin koskenut sitä, olisiko kannattanut vanhemmalle vaan antaa yksi kuva ilman sen kummempaa draamaa. Vasta myöhemmin selvisi, että kyseinen vanhempi on ollut väkivaltainenkin. Aloituksessa mainittiin ainoana esimerkkinä vanhempien karmeudesta se, ettei saanut pitää huoneen ovea kiinni.
Olisi ehkä se väkivaltaisuus kannattanut mainita selkeästi aloituksessa, niin ketju ei olisi mennyt ihan sivuraiteille.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna se kuva vanhemmalle, äläkä tee asiasta vaikeampaa kun se on. Se on vain kuva eikä joku valtataistelu.Tämä minua aina ihmetyttää tällä palstalla - joskaan en kommentoi nyt ap:tä tässä, en tietysti tiedä hänestä ja hänen vanhemmistaan mitään.
Ei ole olemassa sellaista asetelmaa, että vanhempi on viaton uhri ja lapsi on narsisti. Narsismi kun johtuu kaltoinkohtelusta kehitysiässä.
En myöskään menisi sotkemaan tilastoja johonkin paskapalstaan. Miksi teet niin? En voi myöskään uskoa, että olet lukenut IHAN kaikki keskustelut. Etenkään kun huonoja vanhempia arvostelevat ketjut katoavat silmänräpäyksessä.
No siis, vanhempi nyt ei voi tietenkään olla pienen lapsen uhri. Korkeintaan voi olla kasvatus ihan hukassa ja lapsi siksi pompottaa vanhempiaan kuin kumipalloa.
Mutta aikuisena lapsen ja vanhemman suhde voi olla vaikka millä eri tavalla pielessä. Onko aikuinen lapsi, joka kuppaa manipuloitavissa olevalta vanhemmaltaan jatkuvasti rahaa uhkailemalla ja pahoinpitelee vielä päälle, automaattisesti se uhri?
Narsismin, psykopatian, jne. syntymekanismeista ei ole mitään varmuutta. Kaikkia kieroon kasvaneita ihmisiä ei todellakaan ole kaltoinkohdeltu lapsina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä. Miten lapsi on hankittu väkisin kotiin, josta tuo vanhempi maksaa? Asuuko lapsi siis vielä biologisten vanhempiensa luona?
Mitä pahaa on siinä, jos hankkii itselleen oman lapsensa ylioppilaskuvan?Ihmissuhteet eivät ole omistussuhteita. Jos pyydät kuvaa joltakulta etkä saa sitä, niin haet sen sitten sieltä valokuvaamosta ilman lupaa.
Kuvan omistaa se, joka kuvauksen maksoi. Maksamansa kuvat saa hakea.
Kuka maksoi lukion, kuvat ja ehkä varasi jopa sen ajan sinne? Ei jonkun toisen kuvia mistään saa ilmaiseksi.
Lapsi maksoi lukion, kuvat ja varasi ajan. Vanhempi sai jostain selville missä oli ollut ja kävi hakemassa kuvan sieltä.
Ei ole oikeuksia ilman velvollisuuksia. Luulisi aloituksen perusteella vanhemman tämän ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat ihmisiä. He reagoivat asioihin. He väsyvät, kun vauvalla on kuukausia koliikki. He joutuvat kestämään ehkä todella temparemanttista lasta. Ehkä se lapsi on autistinen, ehkä psykopaatti. On lukemattomia syitä, miksi vanhemmista ei tule niitä täydellisiä vanhempia, miksi pakka välillä hajoaa. Miksi kymmenen kerran, kun lapset tappelevat tai rikkovat jotain he huutavat tai jopa lyövät.
Vanhemmat ovat ihmisisiä, joita ehkä kiusataan töissä, heillä on raha ongelmia, pettävä puoliso, riitelevä naapuri tai vaikka uniongelmia. Näillä valittavilla lapsilla ei ole koskaan ymmärrystä tai ehkei heille tule edes mieleen, että vanhemmat ovat ennenkaikkea ihmisiä, joilla on vaikka millaista ongelmaa. Ihan ilman sitä kapinoivaa teiniä tai taaperoa. Jossain vaiheessa kyllä tuntuu, että siitä vanhemmasta saattaa tulla se viaton uhri. Jo moni 10 vuotias osaa olla todella julma. Mitä vanhemmaksi nämä lapset tulevat sitä enemmän heidän oikea luonteensa tulee esille. Toiset sitten saavat ihan tuomion siitä käytöksestä.
Yksikään äiti tai isä, ei sano, että pahoinpitele se kaverisi ja niin vaan käy, joka vuosi, useita kertoja. En tiedä miksi noita tyyppejä kutsuisi? Narsistiksi vai suoraan pahoiksi? Mutta aina ei voi sormella osoittaa niitä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tästäkin tuli vanhempien uhriutumisketju sen sijaan, että miettisivät, miksei lapsi halua kuvaa vapaaehtoisesti antaa.
Koska kun näistä 18 vuotista lukee juttua, niin heidän syynsä nyt on mitä lapsellisempi. Vanhemmat ovat narsisteja, koska kielsivät pitämästä ovea kiinni. Mutta unohtavat sitten kirjoittaa, kuikka polttivat huumeita huoneessaan. Vanhemmat ovat julmia, koska mainitsevat ruuasta ja teini painaa 16 vuotiaan jo 100kg. Tai kuinka heiltä kielletään perjantaina joku juhla, koska wilmassa on viesti kuinka he tuhosivat koulun omaisuutta ja haistattelivat opettajalle.
Lapsista ne omat vanhemmat ovat aina pilanneet muka heidän elämänsä, rajoittaneet, vahtineet ja vaatineet. Tämä nyt on varmaan vuosisatoja vanha juttu. Vanhemmat eivät ole uhreja. Heillä on tehtävä. Velvollisuuksia ja vastuuta ja joskus he haluavat ehkä palkinnoksi jotain. Tunnen satoja vanhempia ja suurin osa yrittää ihan vaan parhaansa. Ja näen myös näitä teinejä siellä kaupungilla, busseissa, iltaisin, eivätkä he mitään puhtaita pulmusia ole,
Juuri joku teini raaputti nimensä Rooman koloseumiin. Yli 10 tuhatta euroa sakkoa ja ehkä vankeutta. Mahtaa olla vanhemmat ylpeitä.Se Colosseumiin (ei koloseumiin) raaputtelija ei ollut teini vaan aikuinen mies.
Kyllä se on teini, mutta sakot oli 15 tuhatta ja 17 vuotias tyttö.
https://roma.repubblica.it/cronaca/2023/07/15/news/colosseo_17enne_sviz…Puhumme eri tapauksista. Juuri hiljattain pidätettiin aikuinen mies Colosseumiin raapustelusta.
Minä puhuin tästä ja sinä aloit väittämään ettei kyseessä ollut teini. Sinä puhut eri tapauksesta. Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat ihmisiä. He reagoivat asioihin. He väsyvät, kun vauvalla on kuukausia koliikki. He joutuvat kestämään ehkä todella temparemanttista lasta. Ehkä se lapsi on autistinen, ehkä psykopaatti. On lukemattomia syitä, miksi vanhemmista ei tule niitä täydellisiä vanhempia, miksi pakka välillä hajoaa. Miksi kymmenen kerran, kun lapset tappelevat tai rikkovat jotain he huutavat tai jopa lyövät.
Vanhemmat ovat ihmisisiä, joita ehkä kiusataan töissä, heillä on raha ongelmia, pettävä puoliso, riitelevä naapuri tai vaikka uniongelmia. Näillä valittavilla lapsilla ei ole koskaan ymmärrystä tai ehkei heille tule edes mieleen, että vanhemmat ovat ennenkaikkea ihmisiä, joilla on vaikka millaista ongelmaa. Ihan ilman sitä kapinoivaa teiniä tai taaperoa. Jossain vaiheessa kyllä tuntuu, että siitä vanhemmasta saattaa tulla se viaton uhri. Jo moni 10 vuotias osaa olla todella julma. Mitä vanhemmaksi nämä lapset tulevat sitä enemmän heidän oikea luonteensa tulee esille. Toiset sitten saavat ihan tuomion siitä käytöksestä.
Yksikään äiti tai isä, ei sano, että pahoinpitele se kaverisi ja niin vaan käy, joka vuosi, useita kertoja. En tiedä miksi noita tyyppejä kutsuisi? Narsistiksi vai suoraan pahoiksi? Mutta aina ei voi sormella osoittaa niitä vanhempia.
Tuohon voisi myös vaihtaa lapsen ja vanhemman päikseen. Joskus se pahoinpitelijä ei ole viaton uhri vaan se viaton uhri on.
Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Maailmassa on sotaa, nälänhätää, ilmastokriisiä - ja suomalaiset pullamössöt ilkeilevät äidille eivätkä suostu antamaan valokuvaa. Se sattuu, ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Maailmassa on sotaa, nälänhätää, ilmastokriisiä - ja suomalaiset pullamössöt ilkeilevät äidille eivätkä suostu antamaan valokuvaa. Se sattuu, ja paljon.
Tämä. Ihan kuin lapsi kostaisi pahoinpitelynsä. Tosin ei onnistunut siinä, koska kuvan voi myös hakea väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään äiti tai isä, ei sano, että pahoinpitele se kaverisi ja niin vaan käy, joka vuosi, useita kertoja. En tiedä miksi noita tyyppejä kutsuisi? Narsistiksi vai suoraan pahoiksi? Mutta aina ei voi sormella osoittaa niitä vanhempia.Tuohon voisi myös vaihtaa lapsen ja vanhemman päikseen. Joskus se pahoinpitelijä ei ole viaton uhri vaan se viaton uhri on.
Tottakai voi. Mutta sitä versioita ei kuulu pitää ainoana mahdollisen vaihtoehtona.
Kun perhesuhteet menevät pieleen siinä on usein jokaisella peiliin katsomisen paikka. Mutta jostain syystä teinit varsinkin eivät suostu katsomaan sinne. Heiltä ei löydy ymmärrystä muille, koska vain heille on nälvitty, vain heille on huudettu vai heitä on lyöty. Kuinka moni vanhempi onkaan tullut lyödyksi tai purruksi oman lapsensa puolesta vuosien saatossa? Mutta kuka niitä laskee ja muistaa?
Minulle ei ole mitään väliä, jos joku haluaa kehittää perhedraamaa yhden kuvan takia. Ihmettelen vaan, miksei sitä draamaa sitten kehitelty sen väkivallan kohdalla?
Mutta kuvien tekijänoikeus on kuvaajalla, joka saa myydä ottamiaan kuvia kenelle haluaa ellei kuvattava ole ostanut myös tekijänoikeuksia. Yleensä ei ole.