Halvin arkku ja monttu 900 euroa
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sais sellasia länkkärityylisiä puulaatikoita jollain parilla kympillä? Vai onko arkun pakko olla joku hieno.
Arkuista on ihan tarkat määräykset olemassa. Miten käyttäytyy tuhkatessa, miten nopeasti maatuu, miten tiivis pitää olla, miten suljettavissa jne.
En ymmärrä miksi arkun pitäisi olla tiivis ja varmasti tuollainen kiiltävä arkku maatuukin paljon hitaammin kuin normi puuloota. Ei kai sen ruumiin kuitenkaan tarkoitus ole haudassa säilyä mahdollisimman pitkään vaan maatumaan sinne laitetaan.
Arkun tulee olla tiivis ja suljettu oikein, ettei se aukea ja maatuu oikein. Yleensä jossain kohtaa hautasi päälle haudataan joku uusi, joten hautaa kaivaessa uurna tai arkku ei saa aueta, niin että arkusta voisi tulla luita esille.
Kuules kakara, olen hautausmaalla töissä ja kaivanut elämäni aikana paljon hautoja, että kyllä sieltä voi tulla esiin vaikka mitä, vaikka suurin osa maatuukin 50 vuodessa. Riippuu myös hautausmaasta ja hautatyypistä.
Siinä vaiheessa, kun hautaa aletaan uudelleen käyttämään, ainakaan arkusta ei ole mitään jäljellä. Ihan minimiaika on 25 vuotta mutta tyypillisesti se on huomattavasti pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan hanurista, että polttohautaustakin varten tarttee arkun, sitten vielä uurnan. Bisnes se on, joka kannattaa.. kuollessakin 🙄
Arkun voi tehdä itse, puulaatikko riittää. Saa tehdä halvimmasta raakalaudasta.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin täältä halvimman tuhkauksen, 759e.
https://suunnittelu.ehautaus.fi/
Nyt on lasissa yli 60v ja tämmöistä sitten suosittelen itselleni.
Tuhkat voi ripotella Kotkan kaupungin tuhkansirottelupaikalle mereen.
Muista sitten kertoa omaisille hautaustoiveesi, ettei jälkeenpäin tarvitse riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan hanurista, että polttohautaustakin varten tarttee arkun, sitten vielä uurnan. Bisnes se on, joka kannattaa.. kuollessakin 🙄
Kadulleko ne ruumiit pitäisi heittää? Camoon hei mieti nyt!
Ootko tyhmä? Miksi helkutissa siihen polttohautaukseen tarvii olla monen sadan euron arkku??
En ole, mutta sinä taidat olla. Ei niitä ruumiita paljaalta polteta krematoriossa. Ajattelehan jos sinun ja jonkun toisen vainajan tuhkat sekoittuisivat. Arkku kuuluu olla tuhkauksessa ihan syystäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäntyarkku maksaa 250 e.
Uurnahauta 25 vuodeksi 80 euroa, hautausmaksu 160 euroa.
Lisäksi kivi. Halvimmalla pääsee varmaankin puisella hautaristillä. Jos ei halua sellaista itse värkätä, ostettua saa 75 eurolla. Siihen sitten vaikkapa kaiverruslaatta jostain suutarilta.
Lisäksi kukat ja kahvit, jos sellaisia haluaa. Sanotaan pyöreästi 200 euroa.
Eiköhän tuossa helahoito maksa alle 800 euroa riippuen siitä, kuinka runsaasti haluaa vieraita kestitä. Jos kotona keittelee kahvit ja leipoo itse pullat, ei se paljon maksa. Samoin jos kukkien kanssa tehdään kuten minun sukulaiseni hautajaisissa, että jokainen tuo yhden punaisen ruusun, sekään ei paljon maksa. Tietty jos haluaa arkun päälle jonkin arkkulaitteen, niin sen hinta sitten.
Ja itse siis olisin täysin tyytyväinen tuollaisiin hautajaisiin. Ei todellakaan pistetä monta tonnia arkkuun, joka poltetaan tuhkaksi. Kivenkään ei tarvitse olla mikään monen tonnin painoinen ja hintainen, puuristi laatalla olisi minusta kiva. Kukista kyllä tykkään, ja jos mies haluaa tehdä hautajaisista jotenkin "minun näköiseni", toivottavasti hän hommaa jonkin arkkukukkalaitteen. Sen voi sitten ottaa mukaan ja laittaa kahvipöydän koristeeksi. Ei tarvita pitopalvelua ja karjalanpaistia. Kahvit ja pullat, ja sitten saattoväki kotimatkalle. Kirkossa voidaan veisata minun lempivirteni ja pappi voi kertoa, kuinka mahdottoman upea ihminen minä olinkaan, ja siihen Herran siunaus ja sitten arkku tuleen.
Parempi käyttää rahat miehen ja lapsen elämään kuin meikäläinen maahanpanijaisiin.
Haluatko että hautajaisissasi on kukkia vai että haudallasi on kukkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tarvitsee. Arkkuhan on juurikin se, joka siellä uunissa palaa ja mahdollistaa vainajan tuhkautumisen.
Ymmärrän tämän, mutten sitä, että sen saman tien poltettavan arkun pitää maksaa satoja euroja!
Vierailija kirjoitti:
Mäntyarkku maksaa 250 e.
Lisäksi kivi. Halvimmalla pääsee varmaankin puisella hautaristillä. Jos ei halua sellaista itse värkätä, ostettua saa 75 eurolla. Siihen sitten vaikkapa kaiverruslaatta jostain suutarilta.
Eiköhän tuossa helahoito maksa alle 800 euroa riippuen siitä, kuinka runsaasti haluaa vieraita kestitä. Jos kotona keittelee kahvit ja leipoo itse pullat, ei se paljon maksa. Samoin jos kukkien kanssa tehdään kuten minun sukulaiseni hautajaisissa, että jokainen tuo yhden punaisen ruusun, sekään ei paljon maksa. Tietty jos haluaa arkun päälle jonkin arkkulaitteen, niin sen hinta sitten.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Halvempaa on hypätä Atlanttiin kun alkaa luut lahoamaan liikaa. Eipähän jää jälkipolville ihmeteltävää.
Terveiset Portugalin rannikolta
"ei se uponnutkaan"
Vierailija kirjoitti:
Hautakivet on kalliita, pelkkä nimen ja päiväysten lisääminen valmiiseen hautakiveen maksoi satasia jo vuosia sitten.
Tuleeko säästöä jos ottaa kiven omalta pihalta hautakiveksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäntyarkku maksaa 250 e.
Lähde?
Oman seurakuntani hautaushinnastosta katsoin. Puisen ristin hintoja löytää googlaamalla "puuristi".
No voihan sen arkun itsekin nikkaroida. Täytyy tehdä hyvä, ehkä siihen on säännöt? Jotkuthan tekee itselleen oman valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautakivet on kalliita, pelkkä nimen ja päiväysten lisääminen valmiiseen hautakiveen maksoi satasia jo vuosia sitten.
Tuleeko säästöä jos ottaa kiven omalta pihalta hautakiveksi?
Jos se on yhtään isompi murikka, sen kuljettamiseen ei omat voimat riitä. Lisäksi jollain hautausmailla on tarkat säännöt siitä, millainen kivi siellä pitää olla. Jotkut vaativat täsmälleen samanmuotoisen ja samanvärisen kiven kuin muutkin sillä hautuumaalla. Jos saa luvan pistää oman kivenjötkäleen, se kivi pitää kuitenkin kuljettaa kiviveistämöön, jossa siihen laitetaan se teksti, ja sieltä sitten vielä hautausmaalle.
Paras mennä työväenopiston kurssille tekemään se arkku itselle valmiiksi. Sitten tarvitaan enää tulitikkuja.
kissani kuoli, tein itse asiallisen ja kauniin hautamerkin häenn haudalle. En tiedä mikä ihmeen laki määräisi millainen kristillisellä hautausmaalla pitäisi sen hautamerkin olla, kai sen voi itsekin tehdä-itselleen. Jotkut rajat oletava varmaan. Iso kivi, johon laatta ja ristimerkki. Tai pelkkä iso risti , nimi laatta maahan.
Aina on kuoleminen ollut kallista. Sen takia hautausmaillakin rikkailla on komeimmat haudat. Köyhien vanhoja hautoja ei juurikaan enää edes ole, koska niissä oli vain halpa puuristi, mikä on aikoja sitten maatunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleminen on kallista. Varsinkin jos ei kuulu kirkkoon.
Eikös hautausmailla ole lainkin mukaan samat hinnat aivan kaikille oman kunnan asukkaille. Vieraspaikkakuntalaisille yleensä kalliimpaa, mutta nekin hinnat samoja kaikille.
Jos tuhkataan ei tarvita ainakaan arkkuhautapaikkaa, vaan yleensä halvempi uurnapaikka tai ehkä vielä halvempi sirottelupaikka. Jo käytössä olevalle arkkupaikalle voidaan ehkä haudata uurnakin (avaus- ja peittomaksu toki silloinkin tulee).
Onko tosiaan nykyään sama hinta? Aikaisemmin kirkkoon kuuluville oli alempi hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäntyarkku maksaa 250 e.
Ja itse siis olisin täysin tyytyväinen tuollaisiin hautajaisiin. Ei todellakaan pistetä monta tonnia arkkuun, joka poltetaan tuhkaksi. Kivenkään ei tarvitse olla mikään monen tonnin painoinen ja hintainen, puuristi laatalla olisi minusta kiva. Kukista kyllä tykkään, ja jos mies haluaa tehdä hautajaisista jotenkin "minun näköiseni", toivottavasti hän hommaa jonkin arkkukukkalaitteen. Sen voi sitten ottaa mukaan ja laittaa kahvipöydän koristeeksi. Ei tarvita pitopalvelua ja karjalanpaistia. Kahvit ja pullat, ja sitten saattoväki kotimatkalle. Kirkossa voidaan veisata minun lempivirteni ja pappi voi kertoa, kuinka mahdottoman upea ihminen minä olinkaan, ja siihen Herran siunaus ja sitten arkku tuleen.
Parempi käyttää rahat miehen ja lapsen elämään kuin meikäläinen maahanpanijaisiin.
Haluatko että hautajaisissasi on kukkia vai että haudallasi on kukkia?
Tuhkauksessa ei mennä haudalle. Se arkku jää kirkkoon, josta se vaivihkaa kuljetetaan tuhkattavaksi. Uurna toimitetaan vasta parin viikon päästä takaisin seurakuntaan, jossa se sitten lähiomaisten läsnä ollessa (tai ilman, miten vain) upotetaan hautareikään, joka on tarkoituksen mukaiseen kohtaan kaivettu. Jos joku haluaa silloin sinne haudalle kukkia laittaa, siitä vain. Ei siihen uurnanlaskuun enää kutsuta uudelleen koko sukua.
Kun uurna on upotettu, puoliso ja lapsi saavat istuttaa siihen ihan mitä haluavat, tai olla istuttamatta. Joku kotkansiipi voisi olla komea, tai sitten semmoinen metallinen hautakynttilälyhty.
Joopa joo paasaajamamma, joka ei osaa lukea saati vastata kysymykseen oikein.. huoh.
Vierailija kirjoitti:
kissani kuoli, tein itse asiallisen ja kauniin hautamerkin häenn haudalle. En tiedä mikä ihmeen laki määräisi millainen kristillisellä hautausmaalla pitäisi sen hautamerkin olla, kai sen voi itsekin tehdä-itselleen. Jotkut rajat oletava varmaan. Iso kivi, johon laatta ja ristimerkki. Tai pelkkä iso risti , nimi laatta maahan.
Kyllä siitä on yllättävän tarkat säädökset. Tuli mulle ilmi kun äitini juuri kuoli. Ei riitä aika kertomaan tämän enempää. Öitä.
Helsingissä paras tarjous tänä kesänä 590. Arkku, yksi kuljetus ja paperisota. Tuhkaus 240, pahviuurna kuuluu hintaan. Kaikki muu ylimääräistä.
Uurnaa ei lähetetä mihinkään seurakuntaan, se haetaan krematoriosta. Lasku/sirottelupaikka on kerrottava.