Ymmärsin lopultakin, mitä 'kone pesee pyykit' -alentuvan asenteen takana on
Jonkun mielestä pyykinpesu on vain napin painamista, eikä vaadi juuri muuta ponnistelua. Nyt, kun poikani on kasvanut ison miehenkorston kokoiseksi teini-ikäiseksi, niin ymmärrän, miksi joku mitätöi pyykinpesua kotityönä. Kun käyttää paksuja huppareita ja isoja farkkuja, niin koneeseen ei mahdu kuin max 10 vaatekappaletta, eikä niiden ripustaminen ja poisottaminen kestä tosiaan kauaa. Sanojat ovat selvästikin siis miehiä, jotka eivät ole ikinä hoitaneet lapsiperheen pyykinpesua.
'
Lapsiperheessä koneeseen mahtuu tuhottomasti enemmän vaatteita, kun ne ovat pieniä ja ohuita. Kestovaippailu vaatii myös aikaa ja vaivaa. Lisäksi jos perheessä on teini-ikäisiä tyttöjä, niin aikaa kuluu älyttömästi, kun näpelöi rintaliivien toppauksia kohdilleen ennen narulle ripustamista. Meillä pyykinpesuun kuluu aktiivista työaikaa yli puolituntia, kun lasketaan mukaan vaatteiden koneeseen laitto, narulle ripustus ja viikkaus. Ei ole mikään pikkujuttu, kun pyykkikone pyörii useamman kerran viikossa. Puhutaan valtavista eroista työtunneissa laskettuna vuositasolla, jos vertaa vaikkapa autonrenkaiden vaihtamiseen.
Kommentit (69)
-Tarpeeksi iso kuivaava pesukone, jolloin märkiä pyykkejä ei tarvitse siirrellä erikseen kuivausrumpuun / narulle
-Rintsikat, joissa ei ole toppauksia tai pienet ompeleet siihen toppauksen kohdalle niin ei tarvitse toppauksia, joka kerta siirrellä
- vaatteiden lajittelu jos siinä vaiheessa oikeaan paikkaan kun vaate riisutaan pois. (Yksi kori tummalle pyykille, yksi vaalealle jne.)
Varmaan monta kertaa jo sanottu ketjussa, mutta menkat aiheuttaa lisäpyykkiä. Ei vain pikkarit, vaan myös lakanat ja pyyhkeet ja mahdolliset kestositert.
Palstalla huomaa hienosti, että naisilla ei ole ollenkaan tapana uhriutua.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumiehenä on helpompaa kuin parisuhteessa. Koska parisuhteessa joutuu kuulemaan narinaa siitä ettei tehnyt kaikkea niin kuin nainen haluaa. Pitää lajitella naisen tavoin kaikki. Puhdistaa ja imuroida naisen tavoin. Jos tekee omalla tavalla se on väärin. Lopulta nainen alkaa itse tekemään, koska hänen mukaansa mies ei osaa. Sitä seuraa valitus siitä että tekee kaiken yksin.
Jotenkin vieraat silti aina sanovat että mulla on tosi siisti ja viihtyisä koti, vaikka siivoan sen omalla tavalla sen joka kerta sinkkuna.
Eron jälkeen huomasin saman. Kotitöihin menee vähemmän aikaa kuin parisuhteessa, ja silti koti on puhtaampi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan monta kertaa jo sanottu ketjussa, mutta menkat aiheuttaa lisäpyykkiä. Ei vain pikkarit, vaan myös lakanat ja pyyhkeet ja mahdolliset kestositert.
Ootko kokeillut kuukautispöksyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää pesulaan.
Paljonko luulet, että siinä säästyisi aikaa? Otetaanko mukaan myös lauma lapsia, kun työtavieroksuva mies ei viitsi niitä vahtia?
Lapsille lapsenvahti. ina kun miehet selittävät töistään kotona käskette ulkoistamaan hommat. miksei sama naisten kohdalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumiehenä on helpompaa kuin parisuhteessa. Koska parisuhteessa joutuu kuulemaan narinaa siitä ettei tehnyt kaikkea niin kuin nainen haluaa. Pitää lajitella naisen tavoin kaikki. Puhdistaa ja imuroida naisen tavoin. Jos tekee omalla tavalla se on väärin. Lopulta nainen alkaa itse tekemään, koska hänen mukaansa mies ei osaa. Sitä seuraa valitus siitä että tekee kaiken yksin.
Jotenkin vieraat silti aina sanovat että mulla on tosi siisti ja viihtyisä koti, vaikka siivoan sen omalla tavalla sen joka kerta sinkkuna.
Eron jälkeen huomasin saman. Kotitöihin menee vähemmän aikaa kuin parisuhteessa, ja silti koti on puhtaampi.
Yksiö ilman lapsia, eihän se edes sotkeennu. Jos syö vain ulkona, niin aikaa ei mene ruoanlaittoonkaan tai kaupassa käyntiin. Miten sinkulla voisi mennäkään aikaa saman verran?
Tehkää lista kotitöistä joita on tehtävä, ja mitatkaa paljonko kuhunkin menee aikaa viikkotasolla. (Autonrenkaiden vaihdot voi halutessaan jakaa kuudella jos ne vaihtaa itse kahdesti vuodessa).
Sitten jaatte työt niin että ainakin aikuisille tulee molemmille ajallisesti yhtä paljon tekemistä viikottain. (Olettaen että molemmilla on palkkatyö johon menee suunnilleen yhtä paljon aikaa viikossa). Lapsille hommia kykyjen ja iän mukaan.
Tasaisen ajankäytön lisäksi voi sopia että kukin saa enemmän niitä hommia joita tykkää tehdä. Meillä viikkosiivouksissa mies hoitaa imuroinnin ja minä pesen wc:n ja pesutilat, koska inhoan imurointia ja mies taas ei niin pidä pintojen pesemisestä.
Tässä taas varmasti joku upea mies ihmettelee. Eihän ne pökäleet tosiaan nappia painamalla lähde.