Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomalle ilman yhtä lapsista?

Vierailija
15.07.2023 |

Eli tilanne on se että koko perheenä emme voi matkustaa. Yksi lapsista erityislapsi( mm autismi) ja hänen kanssaan mm matkustaminen on todella hankalaa. Hän haluaa kyllä yleensä lähteä reissuun, mutta ei kestä sieltä tulevia muutoksia eikä ihmisiä ym ja tämä vaikuttaa koko perheen tekemisiin ja lapsen vointi huononee. Viimeakkoina havaittu että kukaan ei enää nauti lomasta sen jälkeen.

Nyt mietinkin jos voisin viedä muut lapset reissuun. Pelkään kuitenkin että tästä seuraa kotiin jäävälle raju hylkäämiskokemus ja ei kestä myöskään tuota muun perheen poissaoloa. Lapsi olisi siis isänsä kanssa kotona.

Onko kokemusta tällaisesta, liittyen nimenomaan esim autistiseen lapseen?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta jos jää isänsä kanssa niin varmasti kaikki ihan ok! Lupaa hänelle vaikka yksi kahden keskeinen lyhyt reissu itsesi kanssa, jolloin voitte viettää aikaa yhdessä.

Vierailija
2/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä autistille matka tai leiri, joka on hänelle mahtava. Sen ajaksi muille matka, joka ei liikaa poikkea yhden saamasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen juuri miettinyt että lapsi saisi sitten jotain muuta kivaa mitä haluaisi. Isän kanssa jäisi, on vain enemmän kiintynyt äitiin joten siksi myös mietin .

-ap

Vierailija
4/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän autistista lasta ei saa kyllä lähtemään leirille ja tosiaan ei oikein mikään reissu sovi hänen voinnilleen. -ap

Vierailija
5/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi hänelle mieluista? Tasapuolisuushan ei aina tarkoita, että annetaan samaa kaikille.

Vierailija
6/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan ihan ok, että sinä haluat matkustaa, onko tämä sinun spesiaalijuttu? Vanhemmankin toiveita saa toteuttaa. Jaksavat vanhemmat ovat myös lasten etu. Mitä mieltä puoliso on?

Vierailija
7/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä on monta lasta?

Vierailija
8/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki samassa.

Vierailija
9/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän perhe voi pyöriä vain yhden jäsenen ympärillä. Minkä ikäisiä lapsia?

Vierailija
10/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta ja matkustetaan eri komboilla. Ei tosin kyllä aina jätetä yhtä ja samaa lasta pois reissusta, että enpä tiedä. Kuulostaa vähän epäreilulta, jos hän matkaan kuitenkin haluaisi mukaan.

Vierailija
11/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikävälle kuulostaa koko tarina.

Vierailija
12/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäinen lapsi? Meillä kohta 5v ja reissuun lähtemisessä myös suuret haasteet, joten ei huvita liikoja reissata, kun pasmat menee kaikilla sekaisin autistisen pojan käytöksestä.

Vierailija
13/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta, tosin en tietääkseni ole autistinen. Jäin siis pariin kertaan nuorena kotiin kun muu perhe lähti päivän tai kahden reissuun ja voin kertoa ettei tuntunut kivalta, nyt itse äitinä tuntuu ihan käsittämättömältä että perheessä voidaan toimia noin. Joten jos päädytte tuohon ratkaisuun, niin järjestäkää ainakin sille lapselle jotain muuta erityiskivaa, jotta kokee että hänet on huomioitu. Minulle ei mitään ns korvaavaa kivaa järjestetty tilalle, mutta olin muutenkin aivan ulkopuolinen perheessä, muiden ailahtelujen ja outojen temperamenttinen armoilla, näkymätön ihminen olen edelleen.

Vierailija
14/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne muut lapset ovat matkan ansainneet, vaikka kotiin jäävä sitä surisikin. Ksikki voittavat-tilannetta ei voi aina järjestää. Erityislapsi perheessä vie sisarustenkin voimia. Minusta sinun kannattaisi jakaa ajatuksiasi erityislasten vanhempien ryhmissä, ei vauvapalstalla.

Erityislapsi saa kahdenkeskistä sikaa isänsä kanssa ja "lomaa" sisaruksistaan. Nosta plussapuolia esille asiasta hänelle puhuessasi.

Vierailija
15/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kokemusta, tosin en tietääkseni ole autistinen. Jäin siis pariin kertaan nuorena kotiin kun muu perhe lähti päivän tai kahden reissuun ja voin kertoa ettei tuntunut kivalta, nyt itse äitinä tuntuu ihan käsittämättömältä että perheessä voidaan toimia noin. Joten jos päädytte tuohon ratkaisuun, niin järjestäkää ainakin sille lapselle jotain muuta erityiskivaa, jotta kokee että hänet on huomioitu. Minulle ei mitään ns korvaavaa kivaa järjestetty tilalle, mutta olin muutenkin aivan ulkopuolinen perheessä, muiden ailahtelujen ja outojen temperamenttinen armoilla, näkymätön ihminen olen edelleen.

Ei sekään ole oikein, että yhden takia kaikki muut kärsivät, eivätkä saa koskaan kokea mitään kivaa.

Vierailija
16/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne muut lapset ovat matkan ansainneet, vaikka kotiin jäävä sitä surisikin. Ksikki voittavat-tilannetta ei voi aina järjestää. Erityislapsi perheessä vie sisarustenkin voimia. Minusta sinun kannattaisi jakaa ajatuksiasi erityislasten vanhempien ryhmissä, ei vauvapalstalla.

Erityislapsi saa kahdenkeskistä sikaa isänsä kanssa ja "lomaa" sisaruksistaan. Nosta plussapuolia esille asiasta hänelle puhuessasi.

Kannattaa tosiaan liittyä vaikkapa johonkin facen nepsy-ryhmään. Sieltä löytyy vertaistukea ja varmasti myös parempia ratkaisuehdotuksia kuin täältä.

Vierailija
17/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa autisteista ei nauti matkoista tai uusista kokemuksista ollenkaan niiden aiheuttaman kuormituksen vuoksi. He jäisivät mieluiten kotiin, mutta eivät yksin.

Vierailija
18/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta joista yksi on erityislapsi. Matkustan jokaisen kanssa vuorotellen (en samana vuonna). Jokainen on saanut toivoa mihin haluaa. Yksi halusi ulkomaille ja oltiin viikonloppu reissussa Roomassa. Toinen halusi kylpylään joten oltiin pitkä viikonloppu kylpylässä. Kolmas halusi risteilylle ja hänen kanssa käytiin Tukholman risteilyllä.

Kaikki on olleet tyytyväisiä, kun ovat itse saaneet vaikuttaa matkan sisältöön ja kohteeseen.

Vierailija
19/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sekään ole oikein, että yhden takia kaikki muut kärsivät, eivätkä saa koskaan kokea mitään kivaa.

No ei, ymmärrän että tilanteita on erilaisia ja vanhemman voi olla vaikea tasapainoilla jos haluaa olla reilu kaikille. Mutta siksi ajattelinkin, että jos tuohon ratkaisuun päätyy, ja se voi olla jossain tilanteessa hyväkin ratkaisu, niin huomioisi sen kotiin jäävän sitten jollain erityisellä myös, kuten tuossa ehdoteltiinkin. Ja onneksi ap miettii asiaa kaikkien lapsien kannalta, joten varmaan päätyy hyvään ratkaisuun niin tai näin :)

Vierailija
20/40 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä on monta lasta?

Muita typeriä kysymyksiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän