Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärsin lopultakin, mitä 'kone pesee pyykit' -alentuvan asenteen takana on

Vierailija
15.07.2023 |

Jonkun mielestä pyykinpesu on vain napin painamista, eikä vaadi juuri muuta ponnistelua. Nyt, kun poikani on kasvanut ison miehenkorston kokoiseksi teini-ikäiseksi, niin ymmärrän, miksi joku mitätöi pyykinpesua kotityönä. Kun käyttää paksuja huppareita ja isoja farkkuja, niin koneeseen ei mahdu kuin max 10 vaatekappaletta, eikä niiden ripustaminen ja poisottaminen kestä tosiaan kauaa. Sanojat ovat selvästikin siis miehiä, jotka eivät ole ikinä hoitaneet lapsiperheen pyykinpesua.
'
Lapsiperheessä koneeseen mahtuu tuhottomasti enemmän vaatteita, kun ne ovat pieniä ja ohuita. Kestovaippailu vaatii myös aikaa ja vaivaa. Lisäksi jos perheessä on teini-ikäisiä tyttöjä, niin aikaa kuluu älyttömästi, kun näpelöi rintaliivien toppauksia kohdilleen ennen narulle ripustamista. Meillä pyykinpesuun kuluu aktiivista työaikaa yli puolituntia, kun lasketaan mukaan vaatteiden koneeseen laitto, narulle ripustus ja viikkaus. Ei ole mikään pikkujuttu, kun pyykkikone pyörii useamman kerran viikossa. Puhutaan valtavista eroista työtunneissa laskettuna vuositasolla, jos vertaa vaikkapa autonrenkaiden vaihtamiseen.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no miksi ootte niin lapasia, että pyykkäätte yksin ja marttyroitte, vaikka muutkin (oletettavasti) osaisivat pyykeissä auttaa?

suu auki ja jokaiselle pakollinen pyykkivuoro

Vierailija
22/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet vaihtaa kaksi kertaa vuodessa renkaat autoon. Se on suuri saavutus.

Miehet joutuu sitten keksimään millä saa ap:n kaltaiset narisevat naiset suoriutumaan yli puolen tunnin työnteosta päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen meillä pyykit ja vaihdan renkaat, myös miehen autoon.

En tosin viikkaa kuin omani, muille nostan kasan puhtaita sängylle ja laittavat itse kaappiin (tai sängyn alle kuten teini). Halvempaa näin, jouduin uusimaan trikoovaatteeni muutamaan kertaan ennenkuin hokasin että mies venyttää ne leveyssuuntaan ripustsessaan kuivumaan... Ei ole sen jälkeen mun oyynkeihin saanut lupaa koskea.

Autonrengashommaan nähden viikottainen pyykinpesu on helppo nakki ja siisti sisätyö.

Vierailija
24/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, konehan ne pyykit pesee. Typerä aloitus 😂ja meneekin päälle vielä nappia painamalla 😂 eikö teillä ole muuta elämää?

Vierailija
25/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no miksi ootte niin lapasia, että pyykkäätte yksin ja marttyroitte, vaikka muutkin (oletettavasti) osaisivat pyykeissä auttaa?

suu auki ja jokaiselle pakollinen pyykkivuoro

Millä naiset sitten pätisivät?

Vierailija
26/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voikin opastaa vastentahtoisille teineille pyykinpesun salat. Ketjussa sekin vastuutetaan noin vaan naisen hommaksi.

Kuinka moni mies itse osaa käyttää konetta niin, että pyykit tulee pestyä pyykinpesua koskevien yleisten ohjeistusten mukaisesti? Oma mieheni ei ymmärrä edes tyhjentää taskuja saati lukea pesuohjetta.

Katos ku homma toimii nappia painamalla, juu. Siinä ei paljon punaisiksi värjääntyneet merkkihupparit näköjään ukkoa harmita.

Vierailija
27/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joidenkin naisten on pakko ottaa väkisin kaikki hommat omille harteille? Pistäisivät teinit välillä pyykkäämään. Vai onko tässä metatyö-valituksessa se avautuminen nyt taas se pääpointti?

Ei ne otakaan. Kunhan inisee. Vai kuinka monta tällaista perhettä tunnet oikeasti, että nainen tekee kaiken?

Koskaan ei ole ollut niin tasa-arvoista työnjakoa kotitöissä kuin nykyään, mutta palstamammojen ulina vaan yltyy.

Vierailija
28/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä nyt tiiä että onkos se nyt mitään maailmaa mullistavaa työtä.

Meillä vaimo lastaa ne pyykit yleensä koneeseen ja me laitetaan ne yhdessä kuivumaan jos toisella ole muuta, toinen on kotona kun kone pysähtyy, tai on oikeasti kesken olevaa muuta tekemistä. Eikä se toinen tekeminen ole pelkkää sohvalla munien raapimista.

Ja asiaa vielä hämmentääkseni. Ei ole syntyperäinen vaimo.

Vierailija
29/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosin viikkaa kuin omani, muille nostan kasan puhtaita sängylle ja laittavat itse kaappiin (tai sängyn alle kuten teini). Halvempaa näin, jouduin uusimaan trikoovaatteeni muutamaan kertaan ennenkuin hokasin että mies venyttää ne leveyssuuntaan ripustsessaan kuivumaan... Ei ole sen jälkeen mun oyynkeihin saanut lupaa koskea.

Autonrengashommaan nähden viikottainen pyykinpesu on helppo nakki ja siisti sisätyö.

Näin niitä kyvyttömiä poikalapsia ja miehiä kasvatetaan.

Renkaanvaihto 2 x vuodessa huomattavasti lällympi homma.

Vierailija
30/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä nyt tiiä että onkos se nyt mitään maailmaa mullistavaa työtä.

Meillä vaimo lastaa ne pyykit yleensä koneeseen ja me laitetaan ne yhdessä kuivumaan jos toisella ole muuta, toinen on kotona kun kone pysähtyy, tai on oikeasti kesken olevaa muuta tekemistä. Eikä se toinen tekeminen ole pelkkää sohvalla munien raapimista.

Ja asiaa vielä hämmentääkseni. Ei ole syntyperäinen vaimo.

Piti kirjoittaa: ei ole syntyperältään Suomessa syntynyt vaimo.

Vierailija
31/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko tyypillistä arvostaa omia tekemisiään potenssiin x. Varsinkin naisilla.

Vierailija
32/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole niin lällyä, kuin narista puolen tunnin itsestäänselvästä hommasta.

Narisetko vessassakäynnistä ja hengittämisestäkin?

Vierailija
33/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä edes huomioitu vielä sitä valtavaa metatyön määrää mitä.pyykkäri on tehnyt ennen ja jälkeen pyykkäröinnin. :D

Vierailija
34/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Aika iso ero ajassa, mikä näihin töihin kuluu.

Vierailija
35/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekää pesulaan.  

Vierailija
36/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusta päätellen moni näistä ei todellakaan osaa pyykkiä pestä. Pesuaine, joka on huonossa lykyssä vielä valkopesuainetta, koska se sattui kaupassa ekana käteen, kaadetaan huuhteluainelokeroon, ja pyöräytetään joku max puolen tunnin pikaohjelma 30 astetta. Sitten vaatteet ryttyyn kuivaustelineelle kuivumaan.

Vierailija
37/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viekää pesulaan.  

Paljonko luulet, että siinä säästyisi aikaa? Otetaanko mukaan myös lauma lapsia, kun työtavieroksuva mies ei viitsi niitä vahtia?

Vierailija
38/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko tyypillistä arvostaa omia tekemisiään potenssiin x. Varsinkin naisilla.

Kummasti vaan miehistä ei ole tekijäksi näille arvostetuille töille.

Vierailija
39/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sit, kun se teinityttö sattuu olemaan kaksi kertaa päivässä treenaava urheilija pahimmillaan pyykkiin tulee kaksi-kolme vaatekertaa / päivä.

Vierailija
40/69 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykistäkin voi tulla pakkomielle. Naapurin rouva laittoi lasten vaatteet aina heti koneeseen' kun tulivat ulkoa. Ei se kone sitten kauaa kestänytkään

Kun pyöri 8 tuntia päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän