3kk-isen unirytmin muutos??
Haluisin auttaa ystävääni: hänellä taaperoikäinen poika ja nyt 3kk täyttänyt vauva. Itsellänikin taaperoikäinen poika.
Tämä vauva on AIVAN erilainen kuin eka ja ystäväni on todella väsynyt..
Vauva saattaa nukahtaa yöunille vasta 2-4aikaan yöllä ja nukkuu sitten n. 10 aamulla. Päivisin nukkuu useampia päikkäreitä. Muistan että omalla pojallani oli vauvana jo hyvä ja säännöllinen rytmi ja nukkui aina yöllä (muutamana kerran heräsi syömään). Tosin alussa nukahtaminen oli vaikeaa ja joutui usein itkemään itsensä uneen..alussa nostin aina syliin takas mutta kun huomasin että tästä alkoi tulla jokailtainen " rumba" , joka ei kuitenkaan helpottanut nukahtamista-päätin lopettaa ja antaa itkeä itsensä uneen. N. puolen vuoden iässä oma poikani oppi nukahtamaan itkemättä ja nukahtaa nykyäänkin todella hyvin ja nukkuu koko yön.
Onkohan kaverin vauvalla kyse ettei osaa nukahtaa (kiemurtelee ja itkeskelee ja taistelee unta vastaan) vai siitä että rytmi on väärä: eli aamulla pitäisi herätä aikaisemmin jotta yön päästä nukkumaan meno aikaistuisi. Nevolassa olivat suositelleen unikoulua (mutta silloin esikoinen olisi pakko olla jossakin hoidossa ainakin yöt tuon 3-4päivää).
Todella rankkaa ystävälläni! Oletteko onnistuneet muuttamaan 3kk vauvan unirytmiä tai helpottamaan nukahtamista??
Ongelmana saattaa olla myös se että vauva nostetaan yöllä aina syliin kun alkaa itkemään ettei esikoinen herää..vaikea tilanne!
-huolestunut ystävä-
Kommentit (3)
Meidän tyttö täyttää puolentoista viikon päästä 3kk, eikä täällä ainakaan vielä ole selkeää unirytmiä muodostunut eli se on kai ihan normaalia. Meilläkin vielä kaksi viikkoa sitten valvottiin reilusti yli puolen yön, mutta nyt ollaan noin puolitoista viikkoa päästy yöunille klo 21 - sen sijaan on sitten herätty valvomaan aamuyöstä...
Sitä vaan halusin sanoa, että meillä nukahdetaan samaan aikaan illalla aivan riippumatta siitä, moneenko aamulla on nukuttu. Esimerkiksi eilen herättiin aamulla jo kahdeksalta, sunnuntaina vasta 11.30, ja molempina iltoina on nukahdettu yöunille klo 21. Enemmäin luulen, että on vaikutusta päivän kokonaisunimäärällä eli jos nukkuu myöhään, niin sitten vähemmän päiväunia. SUurimman syyn valvomisiin ainakin meillä uskon kuitenkin olevan mahavaivoissa, koska lapsi selvästi yrittää nukahtaa yölläkin aina syötön jälkeen, mutta välillä ei saa unen päästä kiinni, vaan säpsähtää hereille mielestäni mahan takia.
En siis osaa auttaa, mutta rytmi voi hyvinkin olla vielä hakusessa tässä vaiheessa, enkä minä halua silti lastani itkettää uneen. Ainoa keino, mitä meille neuvolassa on annettu, on toistuvat iltarutiinit samaan aikaan joka ilta ja uskonkin, että ajan kanssa noiden rutiinien ja yön ja päivän äänellä ja valolla erottamisen ansiosta lapsi on ehkä alkanut ymmärtää vähitellen päivän ja yön eron, mutta aina uni vaan ei tule silti, kun johonkin sattuu tai joku vaivaa.
Ensinnäkin vauva karjui sänkyyn laskettaessa niin, ettei meidän kerrostalossa nukkunut varmasti kukaan. Sitten kun lopulta nukahti, heräsi rajuun itkuun tunnin sisällä, vaikkei yleensä itke yöllä. En tiedä onko sitten tavallista herkempi, tai vain itsepäisempi kaveri.
Nukkumaan menoa saatiin silti aikaistettua sillä, että syötän vauvaa joka ilta niin monta kertaa, että jää suosiolla sänkyyn. Siis niin paljon, että oikeasti tuntuu, ettei pieneen ihmiseen voi upota niin pajon. Palkinnoksi tästä vauva nukkuukin sitten pitkän pätkän. Itse en oo huomannut että päivä- tai edes iltaunien pituudella olisi mitään vaikutusta nukahtamisaikaan, enkä siksi koskaan herättele vauvaa uniltaan.
Rytmi meillä on kutakuinkin tälläinen 23-24 nukkumaan, 11-12 ylös, parin tunnin päiväunille 13-14 siitä parin tunnin päästä uusille unille ja monesti vielä nokkaunet 21 kieppeillä. Mulle tää rytmi sopii hyvin, kun ei muita lapsia ole ja tykkään nukkua itse pitkään, mutta aikaisemmin vauva valvoi kahteen ja se oli vähän liikaa, varsinkin kun heräsi silti aamulla samaan aikaan kun nyt.
pienestä asti opetettiin omaan sänkyyn ja huudolla mentiin pitkään,kunnes ehkä tajusi että oma sänky on turvallinen. meillä nukutaan päivä unet miten sattuu jos ei päästä vaunuilee niin nukkuu tasan 30min unia ja seukkailee syö ja ottaa taas ne 30min tirsat. yö unille mennään 20.30 ja nukutaan aamu 7.00 sitten puol 8 syö ja seukkailee ja ottaa joko pidemmät unet 1,5h jos päästää esikoista viemään vaunuilla,muuten sen 30min jne..vauvatkin on yksilöllisiä mä en esim. anna nukkua pitkään (jos nukkuiskin) niin 18.00 jälkeen.
en nyt muista imettääkö kaverisi vai saako pullosta vai miten?! meillä neiti juo sen 180-200ml velliä yötä vasten eikä oon syöny reiluun 2 vko:n aamu yöllä..(ennen 4-6.00 söi onnettomat 70-100ml) joten kokeilin tutilla ja se kelpas ja nukahti niin lopetin yö söynnit siihen. meillä siis menee täysin pullolla+ korvikkeella/vellillä.