Milloin lapselle täyspitkä peitto?
Minkä ikäisenä teillä on siirrytty / siirrytään isoihin aikuisten koon täkkeihin? Ikä riippuu tietysti paljon lapsen pituudesta, joten minkä mittainen lapsi on tällöin ollut?
Kommentit (13)
uon sängyn ostoon oli syynä olemattoman huonot lastenpatjat! Pinnasängyssä meillä oli laadukas, tanskalainen luomuvillapatja, mutta taaperopatjat osoittautuivat onnettomiksi läpysköiksi.
Eli vanhempi lapsi on nukkunut nyt reilun 2 vuotta isossa sängyssä kivoine pääntyineen ja täyspitkine peittoineen, eikä ole saanut mitään traumoja. Tyyny on tietysti lastenversio. ;-)
Vaikka olinkin pitkä lapsi. Itse aion pojalleni ostaa seuraavaksi lastentäkin, nyt äp:n täkki ja aikuisten täkin vasta sitten kun selvästi pieni tai itse sitä haluaa.
kun pikkusisko vajaa 2v tarvitsi lasten täkin. Vähän hankala se on mielestäni lasten sängyssä, petaan sen aina kaksinkerroin poikittain. Yöllä tuntui aluksi, että on liian pitkä lapselle ja vie turhaan tilaa sängystä (160cm). Mummolan kerrossängyssä (200cm) se puolestaan toimii paremmin myös pikkusiskolla.
kun hänellä ei se juniorikoko yksinkertaisesti pysynyt enää päällä. Lapsi on kuitenkin niin lämminverinen, että aikuisten villapeitto on vähän liian lämmin. Pidin pienempää mahdollisimman pitkään sen takia, että pieni lakana vie vähemmän tilaa pesukoneessa.
Ja hyvä on ollut. Lapsi kun myttää ja kiskoo peittoa aika summittaisesti yöllä, niin peittoa riittää päälle hyvin ja silti jalatkaan eivät pilkistä alta. Ja ei ole väliä vaikka peitto kääntyisi poikittain yön aikana, niin pituus riittää silloinkin. -Voi kun olisin tämän tajunnut jo kakkosella, joka 3v asti välillä huuteli yöllä että peittoa päälle...
Ja mittaa on silloin ollut noin 90 cm. Lastensänkyä on mielestäni vaikea pedata pienellä peitolla, ja iso peitto on muutenkin helpompi kun voi käyttää normaaleja lakanoita.
Insinööriäiti laittoi, että isosta peitosta ois hyötyä peittelemään-huutajalle... no, meillä juttu menee niin, että 3 v tyttö ei juurikaan viihdy peitonalla. Potkii peiton aina pois ja nukkuu ilman. Aamuyöstä (4-5) aikaan kuuluu huoneesta " mul ei oo peittoo" vaikerrus =) ja kipitän sitä laittamaan (pääsee helpomalla ja homman voi hoitaa puolinukkuneena...) aamulla klo 6.45 tyttö on taas ilman peittoa kun alkaa heräilyt.
Olen miettinyt ns. painavamman peiton ostoa (joku joskus sanoi, että levoton nukkuja nukkuis paremmin raskaamman peiton alla -myös minä itse) ja olisko tuo iso peitto hyvä juttu? Mikäs olis painavin peittomalli???
Kannattaa varmaan koittaa!
Vielä se lastenpeitto riittää. Ja lyhennettynä olevassa lastensängyssä mahtuu paremmin olemaankin.
Meillä kaikki kolme lasta käyttävät junioripeittoa, iät 6v, 4v ja 2v. Kuopus eli 2,5v nukkuu vielä pinnasängyssä, mutta hänelle ostettiin oma junioripeitto tosi aikaisin, alle vuoden iässä, kun hän on niin levoton nukkuja että vauvapeitto oli aina pois päältä ja lapsella oli kylmä jo alle 1-vuotiaana. Junioripeitto on sittemmin toiminut hyvin vaikka tosiaan pinniksessä nukkuukin.
Vanhin ja keskimmäinen nukkuvat 180cm pitkässä kerrossängyssä (lasten vaatekoot ovat 122cm ja 110cm) ja hyvin pärjäävät junioripeitoilla. Esikoinen on niin kuumaverinen, että nytkin talvella valittaa että öisin on kuuma ja lähes aina yöllä kun käyn katsomassa niin nukkuu peiton vieressä. Ihan sama siis onko siinä junioripeitto vai aikuisten peitto, olen tuumannut. Lapsi itse on samaa mieltä.
Siirrytään isompaan peittoon sitten kun tarvii. Ehkä 1-2 vuoden päästä?
heli-nä:
Insinööriäiti laittoi, että isosta peitosta ois hyötyä peittelemään-huutajalle... no, meillä juttu menee niin, että 3 v tyttö ei juurikaan viihdy peitonalla. Potkii peiton aina pois ja nukkuu ilman. Aamuyöstä (4-5) aikaan kuuluu huoneesta " mul ei oo peittoo" vaikerrus =) ja kipitän sitä laittamaan (pääsee helpomalla ja homman voi hoitaa puolinukkuneena...) aamulla klo 6.45 tyttö on taas ilman peittoa kun alkaa heräilyt.
Myös tippuneiden unilelujen tapaukset käsiteltiin. Käytiin läpi myös tapaukset, koska saa herättää äidin ja isän (esim. jos on pissahätä, näkee pahaa unta, sattuu johonkin). Kyseltiin lapselta moneen kertaan, että kuka laittaa peiton päälle yöllä ja kuka nostaa unilelun, jos se tippuu sängystä ja saako äidin herättää, jos on pissahätä. Lapsi kyllä oppi aika nopeasti, koska se huutelu on luvallista ja koska ei. Lasten koon peittoa edelleen käytetään, vaikka vaatekoko on jo 120 cm. Sen pienemmän peiton saa helpommin itse takaisin päälle.
normi kokoiseen kun sai lahjaksi spiderman pussilakanat... ikää nyt 4v ja vaatekoko 110... siihen välikokoon vaihdettiin noin 1,5v
justiinsa 5-vuotiaan tyttären pitäisi saada isojen peitto. En muista pituuttaan muttta vaatekoko on 110cm.