Yksityisyydensuoja mielenterveyspalveluissa: potilastietojen avoin saatavuus koko terveydenhuollon henkilöstölle ongelma
Haluaisin herättää keskustelua mielenterveyspalveluiden potilasjärjestelmien tietoturvasta ja siitä, miten arkaluontoisia keskusteluja voidaan käydä psykiatrisen lääkärin tai hoitajan kanssa. Olen huomannut, että potilasjärjestelmiin kirjatut tiedot ovat kaikkien terveydenhuollon työntekijöiden saatavilla, mikä herättää kysymyksiä yksityisyyden suojaamisesta. Tiedustelin asiaa vielä erikseen terveyskeskuksestani ja terveydenhoitalueemme järjestelmässä Mediatrissa ei ole mitään mahdollisuutta rajoittaa stigmatisoivien kirjausten näkyvyyttä tai saatavutta. JA tässä kohtaa on aivan turha tulla valehtelemaan, etteivät terveydenhuollon ammattilaiset katsele kuin niitä tietoja, mitä hoidossa tarvitsevat. Aivan turha on luulla, ettei ko. ammattikuntaan kuuluisi uteliaita ihmisiä. Jos tietoja urkitaan ja käytetään väärin, on vahinko jo tapahtunut - siinä eivät enää ylilääkärin anteeksipyynnöt tai korvaukset auta.
Toisin sanoin, jos menet vaikka päivystykseen katkenneen käden takia, niin lääkärillä on oikeus katsoa sinun rekisterissä olevat merkintäsi. Myös ne merkinnät, joissa kerrot psykiatrille synkimpiä salaisuuksiasi.
Erityisesti asuessani pienellä paikkakunnalla, on hyvin todennäköistä, että päivystyksessä tai muissa terveydenhuollon tilanteissa kohtaan tuttuja lääkäreitä tai hoitajia. Esimerkiksi, jos soitan rokotusaikaa, niin naapurissa asuva lähihoitaja Seija, joka hoitaa puhelinvaihdetta, näkee kaikki terveystietoni. Tällaisten tietojen leviäminen selvästi vaikuttaisi yhteiskunnalliseen asemaani.
Tämä herättää huolen siitä, miten arkaluonteisia, leimaavia ja mahdollisesti yhteiskunnallista statusta alentavia potilastietoja voidaan pitää salassa. Miksei mielenterveyspalveluissa voisi puhua asioista, jotka eivät olisi automaattisesti jaettavissa kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten kesken? Eikö yksilöllisyyden ja luottamuksellisuuden tule olla ensisijaisia myös mielenterveyspalveluissa? Eikö vastaanotolla todellakaan voi puhua muuta, kuin mitä olisi valmis kirjoittamaan Hesarin etusivulle?
Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia tästä aiheesta. Miten te koette potilastietojen jakamisen laajasti terveydenhuollon ammattilaisten kesken? Onko teillä ehdotuksia tai näkemyksiä siitä, miten potilaiden yksityisyys ja arkaluonteisten tietojen suojaaminen voitaisiin parantaa? Otetaan tämä keskustelu käyntiin ja jaetaan näkemyksiä!
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Kiellä tietojen luovuttaminen yksiköiden välillä. Käy yksityisellä, jos tarvit mielenterveyspuolen osaamista.
Mutta onko tämä paras mihin me pystytään kansalaisina?
Olen ratkaissut asian niin, etten mene enää hakemaan mielenterveyspalveluita.
Vierailija kirjoitti:
Kiellä tietojen luovuttaminen yksiköiden välillä. Käy yksityisellä, jos tarvit mielenterveyspuolen osaamista.
Tätä suosittelen. Varsinkin yksityisellä käymistä turvallisuussyistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä niin yksityisiä ja arkaluontoisia tietoja siellä sinun mielestä on että ammattihenkilökunta ei osaisi kyseistä tietoa käsitellä kuten kaikkena muuna heidän työssään tulevaa? Heille nämä tiedot ei ole mitenkään niin säväyttäviä kuin muille olisi.
Vaarallinen hölmö. Ikävä kyllä teitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niin yksityisiä ja arkaluontoisia tietoja siellä sinun mielestä on että ammattihenkilökunta ei osaisi kyseistä tietoa käsitellä kuten kaikkena muuna heidän työssään tulevaa? Heille nämä tiedot ei ole mitenkään niin säväyttäviä kuin muille olisi.
Vaarallinen hölmö. Ikävä kyllä teitä on paljon.
Tämä. Ja Suomi pullollaan näitä debiilejä. Juuri tästä syystä Vastaamo-case.
Suoraan sanottuna Kannan takia mua inhottaa käydä lääkärissä nykyään. Kaikki kirjataan sinne! Terapiaan en menisi kuuna päivänä sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna Kannan takia mua inhottaa käydä lääkärissä nykyään. Kaikki kirjataan sinne! Terapiaan en menisi kuuna päivänä sen takia.
Sama. Vastaanotolla on aina sellainen lievä ahdistus ja epävarmuus siitä, että mitä sieltä luetaan. Joskus on pakko asioida julkisella, koska tutkimukset ovat ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään ihmetellyt, miten Suomen Kanta-järjestelmä ja EU:n GDPR voivat olla samanaikaisesti voimassa. GDPR:ään sisältyy oikeus hallita omia tietoja, omaa dataa ja oikeus tulla unohdetuksi verkon tietokannoista. Kantaan tehtyjä kirjauksia sen sijaan ei ole mahdollista poistaa eikä niitä ole edes mahdollista oikaista, korjata, tai muokata, paitsi sen nimenomaisen kirjauksen tehneen henkilön toimesta. Joskus tämä on äärimmäisen hankalaa.
Voisiko tuosta tehdä kantelun jonnekin Brysseliin?
Onko kannasta poistettu mahdollisuus kirjausten piilottamiseen? Ainakin jossain vaiheessa oli mahdollista estää tietyn kirjauksen näkyminen.
En ole ketä lainasit, mutta siis eikös terveydenhuolto siinä tapauksessa näe että joku tietty kirjaus on
Kantajärjestelmässä tähän on mahdollisuus mutta miten lääkäriasemien omien järjestelmien kanssa on? En tiedä näkevätkö että joku on piilotettu mutta onko sillä väliä koska eivät he näe mitä on piilotettu?
Muutenkin oletus on ihan pielessä, kun ajatellaan, että lääkärit ja hoitajat ovat aina oikeassa. Kaikki heidän sinne kirjaamassa tiedot ovat oikeita ja erehtymättömiä, eikä niitä voi poistaa.
Tosiasiassahan kiireessä kirjaavat sinne kaikenlaista puuta heinää. Varsinkin jos kärsii fyysisistää oireista, joihin ei löydy helposti syytä, kirjaukset voivat olla kokemukseni mukaan ihan mitä tahansa. Jopa ristiriidassa keskenään.
Sekin on jotenkin mielivaltaista, että viiden minuutin vastaanotolla voivat tehdä päätelmiä ihmisestä, jotka sitten kirjataan järjestelmään totuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan täysjärkinen muutenkaan huvikseen lääkärissä ramppaa mutta olen sitä mieltä että älä pelkää liikaa vaan käyt kun tunnet siihen tarvetta. Yksityinen maksaa aika paljon kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on jotenkin mielivaltaista, että viiden minuutin vastaanotolla voivat tehdä päätelmiä ihmisestä, jotka sitten kirjataan järjestelmään totuutensa.
Pahimmillaan otetaan joku vanha diagnoosi sieltä tiedoista, jonka kautta tulkitaan asiakasta sen viiden minuutin rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Vastaanotolla on aina sellainen lievä ahdistus ja epävarmuus siitä, että mitä sieltä luetaan. Joskus on pakko asioida julkisella, koska tutkimukset ovat ilmaisia.
Eivät kaikki ole eivätkä ainakaan kaikille. Olen sitä mieltä että kun ei ole salattavaa niin omapa on häpeänsä sille joka juoruilee niistä minun asioistani tai kyylää siellä asiattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin oletus on ihan pielessä, kun ajatellaan, että lääkärit ja hoitajat ovat aina oikeassa. Kaikki heidän sinne kirjaamassa tiedot ovat oikeita ja erehtymättömiä, eikä niitä voi poistaa.
Tosiasiassahan kiireessä kirjaavat sinne kaikenlaista puuta heinää. Varsinkin jos kärsii fyysisistää oireista, joihin ei löydy helposti syytä, kirjaukset voivat olla kokemukseni mukaan ihan mitä tahansa. Jopa ristiriidassa keskenään.
Ymmärrys vaikuttaa paljon eivätkä kaikki asiakkaatkaan osaa ilmaista itseään kunnolla tai oikein. Kokonaisuus vaikuttaa joten suosittelen olemaan tarkkana. Voitte miettiä miten kaikki vaikuttaa kaikkeen ja mitä siitä voi seurata.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta, itsehän ovat vastuussa omasta osuudestansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki ole eivätkä ainakaan kaikille. Olen sitä mieltä että kun ei ole salattavaa niin omapa on häpeänsä sille joka juoruilee niistä minun asioistani tai kyylää siellä asiattomasti.
Minua kuitenkin pelottaa jo vanhuus. Se, että kuka pitää puoliani terveydenhuollossa. On muutama vanha psyykenkirjaus, joita yhä tuodaan uudelleen esiin somaattisen puolen asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan otetaan joku vanha diagnoosi sieltä tiedoista, jonka kautta tulkitaan asiakasta sen viiden minuutin rajoissa.
Juuri näin, tämä on se ongelma. Sen jälkeen lääkäri ei kuuntele enää potilasta ja pahimmassa tapauksessa uusikin diagnoosi menee metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kuitenkin pelottaa jo vanhuus. Se, että kuka pitää puoliani terveydenhuollossa. On muutama vanha psyykenkirjaus, joita yhä tuodaan uudelleen esiin somaattisen puolen asioissa.
Pahimmassa tapauksessa ihmiselle käy niin kuin BB Ninolle. Se oli kyllä karmaiseva tapaus.
Kaveri sai 5 diagnoosia samalla käynnillä. Meni sinne jotta saisi lähetteen itse maksamiinsa tutkimuksiin. Diagnoosit olivat aivan vääriä. Jostakin 15 vuoden takaisesta nuhasta lääkäri keksi laittaa, että on joku diagnoosi päällä ja muuta sekoa. Törkeätä.