Yksityisyydensuoja mielenterveyspalveluissa: potilastietojen avoin saatavuus koko terveydenhuollon henkilöstölle ongelma
Haluaisin herättää keskustelua mielenterveyspalveluiden potilasjärjestelmien tietoturvasta ja siitä, miten arkaluontoisia keskusteluja voidaan käydä psykiatrisen lääkärin tai hoitajan kanssa. Olen huomannut, että potilasjärjestelmiin kirjatut tiedot ovat kaikkien terveydenhuollon työntekijöiden saatavilla, mikä herättää kysymyksiä yksityisyyden suojaamisesta. Tiedustelin asiaa vielä erikseen terveyskeskuksestani ja terveydenhoitalueemme järjestelmässä Mediatrissa ei ole mitään mahdollisuutta rajoittaa stigmatisoivien kirjausten näkyvyyttä tai saatavutta. JA tässä kohtaa on aivan turha tulla valehtelemaan, etteivät terveydenhuollon ammattilaiset katsele kuin niitä tietoja, mitä hoidossa tarvitsevat. Aivan turha on luulla, ettei ko. ammattikuntaan kuuluisi uteliaita ihmisiä. Jos tietoja urkitaan ja käytetään väärin, on vahinko jo tapahtunut - siinä eivät enää ylilääkärin anteeksipyynnöt tai korvaukset auta.
Toisin sanoin, jos menet vaikka päivystykseen katkenneen käden takia, niin lääkärillä on oikeus katsoa sinun rekisterissä olevat merkintäsi. Myös ne merkinnät, joissa kerrot psykiatrille synkimpiä salaisuuksiasi.
Erityisesti asuessani pienellä paikkakunnalla, on hyvin todennäköistä, että päivystyksessä tai muissa terveydenhuollon tilanteissa kohtaan tuttuja lääkäreitä tai hoitajia. Esimerkiksi, jos soitan rokotusaikaa, niin naapurissa asuva lähihoitaja Seija, joka hoitaa puhelinvaihdetta, näkee kaikki terveystietoni. Tällaisten tietojen leviäminen selvästi vaikuttaisi yhteiskunnalliseen asemaani.
Tämä herättää huolen siitä, miten arkaluonteisia, leimaavia ja mahdollisesti yhteiskunnallista statusta alentavia potilastietoja voidaan pitää salassa. Miksei mielenterveyspalveluissa voisi puhua asioista, jotka eivät olisi automaattisesti jaettavissa kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten kesken? Eikö yksilöllisyyden ja luottamuksellisuuden tule olla ensisijaisia myös mielenterveyspalveluissa? Eikö vastaanotolla todellakaan voi puhua muuta, kuin mitä olisi valmis kirjoittamaan Hesarin etusivulle?
Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia tästä aiheesta. Miten te koette potilastietojen jakamisen laajasti terveydenhuollon ammattilaisten kesken? Onko teillä ehdotuksia tai näkemyksiä siitä, miten potilaiden yksityisyys ja arkaluonteisten tietojen suojaaminen voitaisiin parantaa? Otetaan tämä keskustelu käyntiin ja jaetaan näkemyksiä!
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Joo on tullut huomattua. Soitin terveyskeskukseen somaattisesta vaivasta, niin se oli kirjoitettu psyk välilehdelle jatkoksi, vaikka nämä eivät liittyneet mitenkään toisiinsa. Paitsi terveyskeskuksen mielestä, ilmeisesti luulotautinen siis.
Ei sinne psykiatrian teksteihin muut pääse lukemaan/kirjoittamaan kuin sinua hoitava mt-hoitaja ja psykiatri. Diagnoosit ja lääkitykset kyllä näkyy muillekin jos et ole sitä muilta hoitotahoilta kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Osa ottaa sairaslomaa, kun lemmikki kuolee
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Monelle se lemmikki on läheisempi kuin yksikään ihminen, jopa hengissä pysymisen voima masentuneelle. Otin itsekin palkattoman vapaapäivän kun koirani jouduttiin lopettamaan. Nämä tilanteet kun ei katsos aina satu illoille ja viikonlopuille, saati lomapäiville.
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Ja toinen määrätään kehityskeskusteluun, kun vanhempi kuolee.
Voi jukolauta tätä yhteiskuntaa. Titityitä päästään täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Monelle se lemmikki on läheisempi kuin yksikään ihminen, jopa hengissä pysymisen voima masentuneelle. Otin itsekin palkattoman vapaapäivän kun koirani jouduttiin lopettamaan. Nämä tilanteet kun ei katsos aina satu illoille ja viikonlopuille, saati lomapäiville.
Ja sitten sanot, että suru ei ole sairaus, kun toisen vanhempi kuolee.
Mä en edes viitsi sanoa mitä ajatellaan ihmisestä joka ottaa sairaslomaa lemmikin kuoleman takia, mielenterveyssyyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Mä en edes viitsi sanoa mitä ajatellaan ihmisestä joka ottaa sairaslomaa lemmikin kuoleman takia, mielenterveyssyyt.
Olisipa hullua pitää surupäivää sairautena.
-eri
Suru ei ole sairaus mutta silti surun takia voi joutua pitämään töistä sairaslomaa, kun ei surun takia kykene töihin. Tämä on ehkä vähän ristiriitaista, mutta näin se menee. Suru muuttuu sairaudeksi, kun se pitkittyy ja siihen liittyy muitakin oireita kuin luonnollisesti suruun kuuluisi. Jossain tilanteissa raja on häilyvä.
Oma pomo ei ollut tuntiakaan poissa, kun hänen isä kuoli. Hän on kyllä muutenkin sitä ikäluokkaa, että miehet eivät juurikaan tunteilleet. Työkaverille hän antoi suoraan vapaata, kun tämän toinen vanhempi menehtyi.
Vierailija kirjoitti:
Oma pomo ei ollut tuntiakaan poissa, kun hänen isä kuoli. Hän on kyllä muutenkin sitä ikäluokkaa, että miehet eivät juurikaan tunteilleet. Työkaverille hän antoi suoraan vapaata, kun tämän toinen vanhempi menehtyi.
Varmaan myös vähän riippuu minkä ikäinen on kun vanhempi kuolee, mulla asui lapset vielä kotona eli työn lisäksi piti jaksaa lapset, kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan myös vähän riippuu minkä ikäinen on kun vanhempi kuolee, mulla asui lapset vielä kotona eli työn lisäksi piti jaksaa lapset, kotityöt.
Ja olin siis 2 päivää pois, toisena kävin katsomassa kuollutta vanhempaani.
Mt-tiedot pitäisi poistattaa tietyn ajan jälkeen niiden arkaluontoisuuden takia ja koska niissä on muitakin kuin terveydellisiä asioita. Vaikka 5v. vai mikä olikaan kun asia ei enää vaikuta vakuutustenkaan saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on tullut huomattua. Soitin terveyskeskukseen somaattisesta vaivasta, niin se oli kirjoitettu psyk välilehdelle jatkoksi, vaikka nämä eivät liittyneet mitenkään toisiinsa. Paitsi terveyskeskuksen mielestä, ilmeisesti luulotautinen siis.
Ei sinne psykiatrian teksteihin muut pääse lukemaan/kirjoittamaan kuin sinua hoitava mt-hoitaja ja psykiatri. Diagnoosit ja lääkitykset kyllä näkyy muillekin jos et ole sitä muilta hoitotahoilta kieltänyt.
Ihan näin tiedoksi, että kaikissa potilastietojärjestelmissä tai sairaanhoitopiireissä ei toimita geneerisesti. Omalla alueellani ei voi asettaa mitään rajoituksia, varmistettu sairaanhoitopiiristä.
Ainoa, mitä voi rajoittaa, on näkyvyys omakannassa, joka siis on täysin eri järjestelmä kuin sairaanhoitopiirin oma ja ylläpitämä potilasjärjestelmä.
Asfhhllöö kirjoitti:
Psykiatrian kirjaukset laaditaan potilastietojärjestelmissä psykiatrian "välilehdelle"/lomakkeelle. Nämä kirjaukset, samoin kuin genetiikan kirjaukset ovat erityissuojattavia tietoja. Jos käyttäjä haluaa niitä katsella, potilastietojärjestelmä kysyy käyttäjältä vielä erikseen haluaako hän todella avata nämä tiedot. Kun tiedot avataan, siitä jää ns lokimerkintä järjestelmään (kuka katsoi, mihin aikaan jne). Lain mukaan käyttäjällä täytyy olla syy katsella tietoja, se voi olla esim. Hoidon järjestäminen, suunnittelu jne. Suomessa nämä asiat ovat varsin hyvin järjestetty. Siitä ovat osoituksena mm taannoiset oikeudenkäynnit, joissa pelkästään uteliaisuuden vuoksi tietoja katselleet ovat saaneet rangaistuksen. Lisäksi pelkkä järjestelmään kirjautuminen on varsin tehokkaasti järjestetty. Normaalin käyttäjätunnus/salasanan lisäksi ammattilaisella tulee olla myös varmennekortti, joka luetaan lukijalaitteessa. P.S. Olen ammatiltani järjestelmäkehittäjä.
Ihan vaan tiedoksi järjestelmäkehittäjälle: tietoihin kirjautumiseen ei tarvita korttia, on muitakin menetelmiä. T.Eh
Vierailija kirjoitti:
Asfhhllöö kirjoitti:
Psykiatrian kirjaukset laaditaan potilastietojärjestelmissä psykiatrian "välilehdelle"/lomakkeelle. Nämä kirjaukset, samoin kuin genetiikan kirjaukset ovat erityissuojattavia tietoja. Jos käyttäjä haluaa niitä katsella, potilastietojärjestelmä kysyy käyttäjältä vielä erikseen haluaako hän todella avata nämä tiedot. Kun tiedot avataan, siitä jää ns lokimerkintä järjestelmään (kuka katsoi, mihin aikaan jne). Lain mukaan käyttäjällä täytyy olla syy katsella tietoja, se voi olla esim. Hoidon järjestäminen, suunnittelu jne. Suomessa nämä asiat ovat varsin hyvin järjestetty. Siitä ovat osoituksena mm taannoiset oikeudenkäynnit, joissa pelkästään uteliaisuuden vuoksi tietoja katselleet ovat saaneet rangaistuksen. Lisäksi pelkkä järjestelmään kirjautuminen on varsin tehokkaasti järjestetty. Normaalin käyttäjätunnus/salasanan lisäksi ammattilaisella tulee olla myös varmennekortti, joka luetaan lukijalaitteessa. P.S. Olen ammatiltani järjestelmäkehittäjä.
Ihan vaan tiedoksi järjestelmäkehittäjälle: tietoihin kirjautumiseen ei tarvita korttia, on muitakin menetelmiä. T.Eh
Mitkä nämä muut menetelmät ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asfhhllöö kirjoitti:
Mitkä nämä muut menetelmät ovat?
Meidän alueella ihan vain vakuutus (rasti ruutuun), että on tarve ja syy käyttää tietoja. Tuolla edellä joku kertoi, että heidän järjestelmässä salasanalla.
Ja se nyt ei ehkä ole ongelma, minkä suojauksen takana tiedot ovat; salasanan, kortin vai kaksoisvahventeen. Ongelma on se, että tietoihin joissakin sairaanhoitopiireissä on mahdollisuus päästä koko henkilöstöllä ilman mitään rajauksia.
En jaksanut lukea koko ketjua, joten en tiedä, onko täällä puhuttu tästä Omakantaan liittyvästä toisesta ongelmasta.
Nykyisinhän sinne kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Miksi, oi miksi, siinä ei voi olla käytössä edes kaksivaiheista tunnistautumista?
Joku aika sitten ainakin S-pankilla oli ongelmana, että jotkut olivat päässeet toisten kirjautumaan toisten s-pankin asiakkaiden tunnuksilla minne niillä nyt ikinä pääseekään.
Ei siinä auta vaikka mitkä ruksit olet ruksinut tai vaikka kukaan terveydenhuollossa ei urkkisi ikinä tietojasi, jos tämä Omakantaan tunnistautuminen on pankkien "tietoturvan" varassa.
Näiden uteliaiden kannattaa ottaa huomioon, että noissa kirjauksissa on paljon virheitä. Eli jos siellä lukee jotain, niin asia ei välttämättä kuitenkaan ole niin kuin siellä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Näin ajattelee vain ihminen, jolla ei vielä ole omakohtaisia kokemuksia jonkin itselleen erittäin tärkeän menettämisestä.
Moni ihminen viettää paljon enemmän aikaa lemmikkinsä kanssa, kuin läheistenkään ihmisten seurassa. Etenkin koira kulkee monesti mukana joka paikassa, joten siitä tulee monella tapaa yhtä tärkeä ja kiinteä osa elämää kuin läheisimmistä ihmisistäkin. Totta kai sen menettäminen sattuu. Olen itsekin aikoinaan surrut koirani kuolemaa enemmän kuin aikuisiällä kuolleiden vanhempieni kuolemaa. Koira oli minulle heitä läheisempi.
Raskauden ajalta jokaisessa kirjauksessa virheitä, oletuksia ja jopa ihan väärää tietoa. Korjaus- ja poistopyyntöjä olen kirjallisesti tehnyt. Tärkeitä tietoja myös kirjaamatta. Tähän on tultava muutos!
Vierailija kirjoitti:
Itse näitä kirjauksia tekevänä Ensinnäkin kirjausten tulisi olla hyvin suppeita, itse olen tästä tarkka, koska tiedot ovat paitsi asiakkaan luettavissa mutta myös muiden terveydenhuollon henkilöiden luettavissa. Tätä ei minusta koulutuksissa tarpeeksi painoteta ja edelleekin tulee välillä eteen liian yksityiskohtaisia tekstejä, joita en edes halua lukea kokonaan. Nyt luotetaan liikaa henkilöstön omaan etiikkaan ja moraaliin. Meidän kaikkien tulisi kirjatessa miettiä, mitä itse haluaisimme itsestämme olevan järjestelmissä kirjattuna. En ole itse urkintaan törmännyt, mutta sitäkin varmasti tapahtuu ja tässä tiukka valvonta on ainoa keino.
Juuri näin, tässä on se miten tämän asian tulisi olla.
Hlö vie keskustelun pois itse asiasta ja täyttää ketjun poliittisrella agendallaan