16 v ei suostunut hakemaan mitään kesätyöpaikkaa, nyt kaverit (jotka kaikki olleet töissä) pyysi Lintsille
Juna+ranneke ym. yli 100 €.
Olenko julma, jos sanon, sori, ei ole varaa? Tai annan vaihtoehdoksi että kerää pari ämpärillistä mustikoita?
Kommentit (512)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet saa ekat kesätyöpaikkansa suhteilla. Ne, joilla ei ole suhteita, joutuu hanttihommiin. Ei ole reilua.
Pari viikkoa kestävä hanttihomma on aivan hyvä teinin ekaksi duuniksi.
Mun mielestä on outo väite, että ne "kenellä ei ole suhteita joutuu hanttihommiin".
Jos on suhteita niin varmaan saa naarattua jonkun työpaikan helpommin, mutta ei kukaan palkkaa edes suhteilla 16v johonkin "sikariportaaseen". Väitän, että meidän nuorisolla on paljon ystäviä, joiden vanhemmilla on "suhteita" ja niiden kautta on työllistetty varastoon pakkaajaksi/lasten leikkipuisto liukumäkien yms kokoonpanijaksi/vierasvenesatamaan siivoamaan vessat ja saunat/cittariin hyllyttäjäksi/Prismaan keräämään tilauksia/tiskariksi pizzeriaan/"lähetiksi" sairaalaan/leipomoon (työvuoro alkoi aina klo4.30...) / salaatteja myymään Kauppatorille jne eli ihan juuri niihin halveksittuihin "hanttihommiin". Käytännössä jokainen joutuu niistä aloittamaan.
Juuri näin.
Ihmettelen oikeasti tätä että monen mielestä se olisi jotenkin väärä, epäreilu ja vain nuorta katkeroittava kasvatusmalli että vanhemmat vain kustantavat peruselatuksen, mutta jos nuori haluaa jotain extraa (kulkupelin tai kaverien kanssa huvipuistoon/täysi-ikäisenä risteilylle), niin hänen on rahat siihen itse tienattava mutta jos ei kiinnosta nähdä vaivaa haluamisiensa eteen sitten on yksinkertaisesti ilman sitä haluamaansa asiaa?
Kertokaahan että miten tuo on muka epäreilua kasvatusta että ei pakoteta kesätöihin mutta ei myöskään kustanneta mitään ylimääräistä peruselatuksen lisäksi, vaikka se tarkoittaisi sitä että nuori olisi ilman sitä mopoautoa tai risteilyreissua kaverien kanssa koska valitsi ettei halua tehdä näiden eteen mitään?
Jos et ole kannustanut hakemaan kesätöihin, etkä keskustellut asiasta, kustannusten jakamisista ja omasta vastuusta, vaan yhtäkkiä kilahdat rageemaan jostain rahasta, niin se on kyllä väärin.
Kaikilla ei ole varaa antaa sitä 100 euroa siihen Lintsikeikkaan. Siksi varmaan nikottelevat. Monet ystäväni menivät jo lukioaikana töihin, koska yksinhuoltajaäiti (aina äiti!) tarvitsi tukea vuokraan. Itse en joutunut koskaan menemään, vaikka olisi ollut hyväkin saada kokemusta.
Kyllä joskus sapetti, kun erääseen taloustoimistoon kesätöihin pääsi talousjohtajan lapsenlapsi ilman mitään koulutusta suoraan peruskoulun penkistä. Minä en päässyt sinne edes koulutuksella.
Että niin ne suhteet vaikuttaa.
Ite oon tehnyt kesätöitä 15 v asti huoltoasemalla ja jälkikäteen kyllä mietin, että voi kun olis saanut nauttia noista viimeisistä kesistä ennen kuin alkoi vastuu painaa.
Menin lukion jälkeen oikikseen ja ei oo kyllä noista Hesen kassalla seisoskeluista ollut ikinä mitään hyötyä uran kannalta. Ei oo kukaan koskaan mitään kysynyt ja en niitä ekaa työpaikkaa hakiessa ees CV:hen laittanut. Muutama koulukaveri tuli jostain Westendistä ja he ei oo kesätöitä tehneet ja hyvin ovat menestyneet ja vastuullisia ovat.
Meidän perheellä ei ollut rahaa kustantaa, kun perusjutut ja lukion kirjatkin jouduin itse kesätyörahoista maksamaan. Mulla nyt tytär ja jos vaan mahdollista niin kustannan kyllä kesät, että saa nauttia nuoren vapaudesta. Toi mustikkajuttu tai muut extra kotityöt olis musta hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.
Juuri tämä on vialla nykyvanhemmilla, 16 vuotias on muka lapsi vielä, eikä opeteta työntekoon yms, vaan lorvailuun, sossu maksaa sitten pojalle asunnon aikanaan, eikö näin?
-iTse oli heti kun mahdollista 13 vuotiaana kesätöissä, eikä se koulu niin rankkaa ollut, että olisi kuukausikaupalla pitänyt maata ja siihen aikaan opiskeltiin vielä, toisin kuin nykyään.
Olen toista mieltä, nuorella on myös oikeus lomaan ja vapaaseen, jotta jaksaa pitkän ja pimeän talven koulussa ja opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.
Lukion toiselle menee. Mun mielestä olisi voinut hyvin sen 4 viikkoa olla töissä minkä kaveritkin on. Tai edes 2 viikkoa (esim.tutustu ja tienaa -paikat). Nyt lähinnä pelaa aamusta iltaan jotain online-pelejä.
Ja en ole kieltämässä, mielelläni maksaisin 100 € mustikoista. Metsäkin vieressä, ei edes tarvitse kauas mennä.
Ap
Millä hän ne online-pelit kustantaa? Sinä maksat? Kyllä tuonikäinen olisi aivan hyvin voinut mennä töihin, ei suostunut ei ole syy.
Mutta jatkossa laittaisin ekstrahuvittelurahan saamisen ehdoksi kotitöitä, ja vaikka niitä mustikoita.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen rekrytoija katsoo aiemman työkokemuksen ja ihan varmasti on merkitystä sillä onko ollut jo vuosia työelämässä vs. ei ollenkaan.
Kirjoitit "Aikuisena sitten opiskelujen ohella tehtyihin ilta- ja viikonlopputöihinkin vaikuttavat jo suositukset ja suhteet."
Mistä oikein luulet että ne suositukset ja suhteet tulee? Kun mun tytär haki 18-vuotiaana pidempiaikaista työtä, suosittelija oli nimenomaan aiempien vuosien kesätyöpaikasta. Sillä oli ratkaiseva merkitys.
Mun tyttärellä sama homma. Ekasta kunnollisesta kesätyöstä (missä oli 17-vuotiaana) pyysi esimieheltä suositukset ja sai Linkediniin ihan kauheat suitsutukset häneltä. Kyllä se auttoi seuraavan työpaikan saamisessa, kun edellinen esimies kehui niin vuolaasti.
Yhdellä tutulla nuorellamiehellä oli suuria vaikeuksia saada diplomityöpaikkaa, kun ei ollut aiempaa työkokemusta opintojen ajalta. Hänellä oli muita syitä (ei laiskuus), miksi kesätöiden haku oli vaikeaa eikä hän ajoissa suostunut uskomaan, että ne tekemättömät kesätyöt olisi myöhemmin ongelma. Kyllä hän sitten uskoi, kun näki, että dippatyötä ei meinaa päästä tekemään minnekään. Lopulta onneksi löytyi se paikka, mutta työn ja tuskan takana se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anneriina kirjoitti:
Järkyttää, kuinka tässä keskustelussa ollaan sitä mieltä, että 16-vuotiaan, kohta 17 v., ei tarvitse hakea eikä tehdä kesätöitä. Omilta lapsiltani olen edellyttänyt kesätöissä käymistä 15-16 v. Alkaen. He ovat myös itse halunneet hakea töitä ja viihtyneet niin kitkemistöissä kuin lapsenvahtina tai varastohommissa. Nyt yliopisto-opinnot meneillään ja ovat edelleen ahkeria ja työskentelevät opintojen ohella. Yhtään ei ole haitannut töiden teko oppimista eikä edes nuoren selkä moisesta urakoinnista katkennut, mutta osaaminen ja ymmärrys kyllä on kasvanut.
Mun mies ei ole ikinä tehnyt mitään kesätöitä vaan lomaili vaan kaikki kesät ja sitten yliopiston jälkeen suoraan hyviin töihin. Minä taas tein kaikki kesät töitä enkä kyllä ole nyt yhtään parempi ihminen.
Enpä usko että yksikään rekrytoija palkkaa hyvillä mielin jonkun 23-25-vuotiaan, joka ei ole päivääkään ollut töissä. Olkoonkin vaan yliopistotutkinto.
Suoraan lukiosta yliopistoon, tutkinto tavoiteajassa korkeilla arvosanoilla ja alan teoreettinen osaaminen hallussa. Ja toinen hakija samoilla papereilla mutta s-kaupassa kassana ja kesätöissä lintsillä. Kyllä minä rekrytointeja tehneenä (asiantuntija tehtäviin) sanon että tuossa vaiheessa ratkaisee haastattelut ja yleinen olemus ja yleinen sopivuus työpaikkaan. Olen ollut haastettelemassa jossa haastateltava koki että R-kioskilla työskentelyä kannatti korostaa, me vähän mietittiin onko hakijalla oikeaa käsitystä siitä mihin on hakemassa jos koki sen relevantiksi kokemukseksi. Jos taas olisin K-kauppias tai Särkänniemen rektytointeja tekevä niin varmasti sinne hakija nro. 2. otetaan, vaikka hänen yliopisto opinnot olisi venyneet ja arvosanat huonoja.
Hyvä kommentti!
Mä aattelen niin, että kesätöistä saa myös työelämän kokemusta. Olen opettajana työpaikalla, jossa on paljon nuoria opettajia. Nuorilla opettajilla on hakusessa ihan outoja asioita. Esim. yksi piti itsestään selvänä, että jos bussi on myöhässä, hän on myöhässä töistä 20 min. Tyyppi asuu kohdassa, josta lähtee aamuisin busseja 10 minuutin välein työpaikalle ja bussimatka kävelyineen n. 30 min. Ei vaihtoja tms. Eikä hänellä ole lapsia, joita pitäisi kuljettaa päiväkotiin tai koiraa, jota pitäisi lenkittää. Sanoin ihan suoraan jo, että lähde aiemmalla bussilla, kun valitti sitä, ettei tahdo ehtiä töihin. Näitä vastaavia outouksia on todella paljon. Ajattelen, että aivan näitä työelämätaitoja on hyvä opetella kesätöissä. Samoin tekee ihan hyvää tutustua myös johonkin muuhun alaan ja vähän laajentaa katsomustaan sillä saralla. En nyt toki tarkoita, että koko kesää pitää raataa, mutta jonkin verran olisi hyvä ihan harjoitella perustaitoja, joista on hyötyä alalla kuin alalla.
No ei kuulosta normaalilta tyypiltä, koska onhan sitä kouluunkin menty aina ajoissa. Olen ollut kesätöissä ja kaikki tulivat sinne ajoissa eikä tarvinnut tuollaista kelleen opettaa. Tuo on kyllä poikkeustapaus.
Näitä nimenomaan on nykyään paljon ja kaikilla aloilla.
Opiskelen nyt aikuisena ja olen miettinyt, mitä ihmettä laitan hakemukseen, että suostuisivat mua edes harkitsemaan niiden parikymppisten opiskelijoiden sijaan. Ilmeisesti mun kannattaa korostaa, että osaan noudattaa työaikoja ja ymmärrän, että työajalla tehdään töitä :-)
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten ihmettele, kun poika aikuisena:
https://www.vauva.fi/keskustelu/2999470/toita-valtteleva-juuso-31-mielu…
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä 16v saa jos ei ole suhteita?
Voi saada esim. jotain pientä harrastuksen kautta. Vai lasketaanko se 'suhteiksi', jos jalkapalloa harrastava nuori saa pientä tienestiä vaikka tuomaroinnista tai jonkun nuorempien lasten kesäleirin valmennuksesta? Tai jos nörtti saa omien kontaktien kautta nuorten koodausleirin ohjaajana? Tai jos golfia harrastava nuori saa kesätyön golfkentältä?
Ihmettelen kyllä mitä nää suhteilla saatavat työpaikat voi edes olla, kun niistä aina puhutaan. Jos vanhemmat on koulutettuja ja asiantuntijatöissä, niin ei niiden työpaikalla tasan tarkkaan ole mitään sellaista hommaa, mihin voisi jonkun 16-vuotiaan ottaa suhteilla. Se toimiston siivouskin on ulkoistettu jollekin siivousfirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saada esim. jotain pientä harrastuksen kautta. Vai lasketaanko se 'suhteiksi', jos jalkapalloa harrastava nuori saa pientä tienestiä vaikka tuomaroinnista tai jonkun nuorempien lasten kesäleirin valmennuksesta? Tai jos nörtti saa omien kontaktien kautta nuorten koodausleirin ohjaajana? Tai jos golfia harrastava nuori saa kesätyön golfkentältä?
Ihmettelen kyllä mitä nää suhteilla saatavat työpaikat voi edes olla, kun niistä aina puhutaan. Jos vanhemmat on koulutettuja ja asiantuntijatöissä, niin ei niiden työpaikalla tasan tarkkaan ole mitään sellaista hommaa, mihin voisi jonkun 16-vuotiaan ottaa suhteilla. Se toimiston siivouskin on ulkoistettu jollekin siivousfirmalle.
Kyllähän nuo ensin mainitut on saatu suhteilla tai paremminkin verkostoitumalla. Suhteilla työpaikan saamisessa on ikävä leima. Se antaa kuvan, ettei nuoren ole tarvinnut itse tehdä mitään. Siinä ei ole mitään pahaa tai väärää, että palkataan tyyppi, josta tietää jotakin entuudestaan. Siksi kannattaa verkostoitua eli luoda niitä suhteita.
Tai sitten opeta miten otetaan velkaa, teette velkakirjan, korko juoksee. Tosin ne mustikatkin opettavat: ensin työ, sitten huvit. Mutta päästä Lintsille, elämänkoulu kyllä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jr-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee, niin ei paljon tarvitse ihmetellä miksi on niin monta palstalaista, joihin lapset ei aikuisena pidä yhteyttä.
Puuttuu täysin rakkaus ja ymmärrys ja lapsille halutaan mahdollisimman pikaisesti se sama paska elämä, kuin itsellä on.
Täällä näkee keiden lapsista tulee työtä tekeviä ja keistä rottia 😏
Meinaatko, että esim. 6 laudaturia kirjoittanut kirurgin ja opettajan lapsi jää lopun elämäänsä työttömäksi välivuotensa jälkeen (juttu iltasanomissa)? Ei varmaan ole vaadittu Linnanmäen reissujaan itse maksamaan tai mitään muutakaan :D
Kusipään lapsesta tulee kusipää. Niin se vaan elämässä menee.
Jos se, että en palkitse velttoilua tekee minusta kusipään, niin olkoon sitten niin. Vastuunottamiseen kasvattaminen on mielestäni vanhemman tehtävä, mutta meillä on ilmeisesti erilaiset arvot. :)
Lukionlaisen kohdalla vastuunottamiseen riittää se, että hoitaa koulun hyvin ja kunnianhimoisesti. Se on tärkeintä vastuun ottamista omasta elämästä tuossa iässä, koska lukion pohjalta haetaan jatko-opintoihin ja aletaan oikeasti rakentaa omaa elämää. Harvan elämä rakentuu sen pohjalta, että 16-vuotiaana siivosi vessoja.
Ei varmaan rakennukaan, mutta se osoittaa yritteliäisyyttä ja arvostusta kaikkea työtä kohtaan. Kummankohan yliopisto-opiskelijan työnantaja palkkaa; sen joka on nuoresta lähtien tehnyt kesätöitä vai sen, jolla ei yli 20-v nä ole ollut ensimmäistäkään työpaikkaa. Tietysti voihan olla, että isän ja äidin suhteet tulevat tässä kohtaa laiskottelijan avuksi. Kyllä se kesätöiden tekeminen ihmisestä ja yrittelijäisyydestä jotain kertoo.
Lisäksi se työelämän vuosikin on rankka ja väsyttäisi. Harva saa kuitenkaan siitä koko kesää palautua.
Riippuu varmaan vähän siitä, mitä työtä nämä hakijat ovat hakemassa. Ne työt, mihin itse hain yliopisto-opiskelijana, olivat sellaisia, joissa eivät teini-iän kesätyökokemukset painaneet vaakakupissa. Myöhemmin hain sellaisiin töihin, joissa oli hyötyä näistä opiskelun aikana tehdyistä, ja vaikka olen välillä tehnyt jotain hanttihommatyyppistäkin (ihan vain lisärahan takia), en ole IKINÄ maininnut niitä sen enempää CV:ssä kuin haastatteluissa. Kaikissa töissä ei hanttihommilla ja teini-iän kesätöillä oikeasti ole merkitystä.
Toki moni tekee opiskelun aikana sellaisia töitä, joihin kesätyökokemuksilla voi ollakin merkitystä, mutta entä sitten? Ei se kenestäkään tee ikuista työtöntä, joka ei koskaan pääse minnekään töihin, että ei ollut teininä kesätöissä. Jokunen duuni S-marketissa tai siivoojana voi mennä sivusuun, mutta entä sitten? Tuskin nämä työt ovat sellaisia, joita jää suremaan - etsii sitten jotain muuta.
Itse palkkaan henkilöitä vaativiin asiantuntijatehtäviin ja kokemus on osoittanut, että yleisesti ottaen työelämävalmiudet ja asenne työhön on parempi sellaisella, joka on hikoillut vaikkapa siivoojana tai kaupan kassalla ym. töissä. Oma ajattelumaailmani on sellainen, että kaikki työ on arvokasta ja siten myös kaikki työkokemus on arvokasta. On tärkeää, että ihmisellä on kokemusta erilaisista työpaikoista. Silloin henkilö ei myöskään valita turhasta, kun ymmärtää mikä on olleellista.
Mistä tiedät, kuka on hikoillut siivoojana tai kaupan kassalla? Eihän tapana ole kaikkia ikivanhoja teiniaikaisia kesätöitä mainitakaan, vaan olennaisimmat ja tärkeimmät.
Varsinkin, jos ollaan hakemassa sitä kuuluisaa VAATIVAA ASIANTUNTiJATEHTÄVÄÄ, niin tuskin hakemukseen kirjataan, että jakanut mainoksia 14-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Monet saa ekat kesätyöpaikkansa suhteilla. Ne, joilla ei ole suhteita, joutuu hanttihommiin. Ei ole reilua.
Näin on, varsinkin omien vanhempien työpaikalle voi päästä kesätöihin. Mutta mitä ovat hanttihommat? Kaikki työ on arvokasta ja nuori tarvitsee kokemusta aivan sama mistä tahansa työstä. Siinä karttuu osaaminen ja ajattelu.
Vierailija kirjoitti:
Mun toinen lapsi oli huvipuistossa töissä ja toinen kahvilassa tuon ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anneriina kirjoitti:
Järkyttää, kuinka tässä keskustelussa ollaan sitä mieltä, että 16-vuotiaan, kohta 17 v., ei tarvitse hakea eikä tehdä kesätöitä. Omilta lapsiltani olen edellyttänyt kesätöissä käymistä 15-16 v. Alkaen. He ovat myös itse halunneet hakea töitä ja viihtyneet niin kitkemistöissä kuin lapsenvahtina tai varastohommissa. Nyt yliopisto-opinnot meneillään ja ovat edelleen ahkeria ja työskentelevät opintojen ohella. Yhtään ei ole haitannut töiden teko oppimista eikä edes nuoren selkä moisesta urakoinnista katkennut, mutta osaaminen ja ymmärrys kyllä on kasvanut.
Mun mies ei ole ikinä tehnyt mitään kesätöitä vaan lomaili vaan kaikki kesät ja sitten yliopiston jälkeen suoraan hyviin töihin. Minä taas tein kaikki kesät töitä enkä kyllä ole nyt yhtään parempi ihminen.
Enpä usko että yksikään rekrytoija palkkaa hyvillä mielin jonkun 23-25-vuotiaan, joka ei ole päivääkään ollut töissä. Olkoonkin vaan yliopistotutkinto.
Suoraan lukiosta yliopistoon, tutkinto tavoiteajassa korkeilla arvosanoilla ja alan teoreettinen osaaminen hallussa. Ja toinen hakija samoilla papereilla mutta s-kaupassa kassana ja kesätöissä lintsillä. Kyllä minä rekrytointeja tehneenä (asiantuntija tehtäviin) sanon että tuossa vaiheessa ratkaisee haastattelut ja yleinen olemus ja yleinen sopivuus työpaikkaan. Olen ollut haastettelemassa jossa haastateltava koki että R-kioskilla työskentelyä kannatti korostaa, me vähän mietittiin onko hakijalla oikeaa käsitystä siitä mihin on hakemassa jos koki sen relevantiksi kokemukseksi. Jos taas olisin K-kauppias tai Särkänniemen rektytointeja tekevä niin varmasti sinne hakija nro. 2. otetaan, vaikka hänen yliopisto opinnot olisi venyneet ja arvosanat huonoja.
Korosti tietysti sitä että on jo tehnyt töitä ja niiltä aiemmilta työnantajilta voit myös tarvittaessa kysyä heidän kokemuksiaan hakijasta työntekijänä, omituista jos et rekrytoijana tuota ymmärtänyt. Jos molemmilla on samat paperit niin todennäköisesti aiemmalla työhistorialla tai sen puutteella on vaikutusta valinnassa. Outoa että lopussa yhdistät tähän vielä venyneet opinnot ja huonot arvosanat, vaikka toisessa virkkeessä paperit oli molemmilla samat.
Jos haetaan valmista, koulutettua ihmistä aivan erityyppisiin töihin kuin nuoruusajan suoritustason kesätyöt, niin ei niiden kesätöiden työnantajien arvioita monesti edes kysytä ja tuskin moni edes muistaa tyyppiä, joka on ollut kesätöissä viisi vuotta sitten. Yksi kesätyöesimies ei muistanut edes seuraavana syksynä, vaikka antoi kiitettävän työtodistuksen, en tosin nähnyt häntä kuin kerran pari ja toinen moikkailee vielä yli 30 vuoden päästäkin. Työtodistuksen voi allekirjoittaa kuka tahansa.
Sitten on voinut joku olla tutun firmassa töissä näennäisistä tärkeissä tehtävissä ja saanut loistavat paperit eikä sitten osaa mitään. Eli ne aiempien työnantajien lausunnot voivat olla mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesätöitä tehdään jotta saa CV:een työkokemusta ja työllistyy helpommin sitten aikuisena.
Voi vaikuttaa korkeintaan, jos tekee sitten aikuisenakin hanttihommia.
Työnhakijat laitetaan paremmuusjärjestykseen ja jos on kaksi identtistä hakijaa, toinen ei ole ollut koskaan missään töissä ja toinen on, niin mitä tahansa työkokemusta omaava menee edelle. Voipi olla että työkokemusta omaava saa omata huonommat koulupaperitkin ja menee silti edelle.
Se että kykenee tekemään niitä hanttihommiakin osoittaa sinnikkyyttä ja kurinalaisuutta.
Eipä se ihan noin mene. Siksi on työhaastattelu eikä pelkkien papereiden mukaan työtä saa. Jotain siivoustyötä saa helposti, jos on aiemmin siivonnut. Sillä siivoustaustalka ei ole mitään merkitystä hakiessa sitten myöhemmin oman alan töitä.
Jaa, ei vai? Esimerkissäni tarkoitin kahdella identtisellä hakijalla oikeasti identtisiä, siis haastattelukin on molemmilla mennyt yhtä hyvin. Vain toinen valitaan, kumpikohan? Ensimmäisen koulutusta vastaavan työpaikan jälkeen hanttihommilla ei varmaankaan ole enää merkitystä, jos on siis pärjännyt työpaikassaan hyvin. Mutta kannattaa muistaa että se ensimmäinen työpaikka on vaikeinta saada.
Riippuu siitä, onko tämä työkokemusta omaamaton jonkun silmäätekevän jälkeläinen, jonka palkkaamisesta voisi olle hyötyä firmalle tai julkisessa työpaikassa vaikkapa rekrytoija on vanhempien tuttu.
Itse hain teininä yhteen rakennusfirmaan töihin, ei valittu. Perusteluna liian nuori ikä. Töihin valittiin sen sijaan minua vuotta nuorempi kaupungin rakennuspuolen pomon jälkeläinen. Eli firma saattoi hyötyä tästä valinnasta.
Työpaikan saamiseen vaikuttavat niin monet eri asiat.
Minkä takia niin monelle on tärkeää, että 16v nuori hakee kesätöitä? Jos lähdetään vaikka siitä oletuksesta, että kesätyö olisi vaikka jätskikiskan myyjänä toimiminen.
Ihmisellä on koko loppuelämä aikaa oppia työelämätaitoja ja monella 50 vuotiaallakaan ei vielä ole työelämätaidot aivan hallussa. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi työpaikkakiusaaminen ja psykologiset valtapelit mitä työpaikoilla tapahtuu.
Se, että nuori ei ole kesätöissä ei tarkoita että hän ei kasvaisi ja kehittyisi ja viisastuisi kesän aikana yhtään. Joskus tärkeää on myös esimerkiksi se, että on aikaa nähdä kavereita, etsiä itseään ja pohdiskella tulevaisuutta, harrastaa, vain olla, pohdiskella, hankkia uusia kokemuksia, tulla toimeen murrosiän ailahtelevan tunnemaailman kanssa, ihastua, jutella nettikaverin kanssa jne.
Miksi niin monelle on tärkeää että kesänkin paiskisi jotain suorittavaa duunia josta saa usein vielä kehnoa palkkaa. Työ voi olla epäeettinenkin, vaikka jonkun roskalehden myyntiä. Jos lapsi saa edes kesällä tehdä asioita jotka häntä inspiroi, kun talven on kurinalaisesti ollut osa koulujärjestelmää niin siitä voi poikia paljon hyvää tulevaa elämää ja lukuvuotta ajatellen. Ehkä lapsi löytää vaikka uuden harrastuksen josta tuleekin hänen ammatti tai ehkä lapsesta tulee vaan onnellisempi ja se heijastuu elämään esim. Parempina opiskelutuloksina.