16 v ei suostunut hakemaan mitään kesätyöpaikkaa, nyt kaverit (jotka kaikki olleet töissä) pyysi Lintsille
Juna+ranneke ym. yli 100 €.
Olenko julma, jos sanon, sori, ei ole varaa? Tai annan vaihtoehdoksi että kerää pari ämpärillistä mustikoita?
Kommentit (512)
14-16 vuotiaana olin aina töissä kesällä. Olin kunnan puutarhassa ajamassa ruohoa ja sain 1800 euroa kk palkkaa. Olin myös raksalla maalaamassa. Syksyllä koulun aikaan olin paikallisessa hampurilaismyymälässä tekemässä hampurilaisia iltaisin 4 tuntia. Siitäkin sain aina 9 euroa tunti. Palkkarahoilla ostin suzuki pv mopon ja säästin rahaa omaa autoon. 18 vuotiaana ostin ihka uuden auton. Olin heti suosittu ja tyttöjä oli aina kyydissä. Pidin sitä autoa 16 vuoden ajan ja myin sitten sen ja ostin toisen.
Kai tuonikäisellä jotain omiakin rahoja jo on, syntymäpäivä, joululahjat, rippilahjat yms,joita voi käyttää?
Muutenhan vaikea yhtälö, kaverit ovat hikoilleet töissä, että pääsevät lintsille, kun oma lapsesi on velttoillut.
Ehkä kysyisin, mitä lapsi tekee vastineeksi 100 eurolle, mustikoiden keruu on hyvä ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuonikäisellä jotain omiakin rahoja jo on, syntymäpäivä, joululahjat, rippilahjat yms,joita voi käyttää?
Muutenhan vaikea yhtälö, kaverit ovat hikoilleet töissä, että pääsevät lintsille, kun oma lapsesi on velttoillut.
Ehkä kysyisin, mitä lapsi tekee vastineeksi 100 eurolle, mustikoiden keruu on hyvä ehdotus.
Eikö ap. kehuskellut NETTOpalkakseen yli 40 000 €/vuosi ja miehellä 90 000 €/vuosi, luulisi, että näin hyvin tienaavien jälkeläisilläkin on muutama sijoitustili ja omalla tilillä vähintään tuo 100€ käyttörahaa. Vaikea kuvitella, ettei mitään viikko tai kuukausirahaa makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anneriina kirjoitti:
Järkyttää, kuinka tässä keskustelussa ollaan sitä mieltä, että 16-vuotiaan, kohta 17 v., ei tarvitse hakea eikä tehdä kesätöitä. Omilta lapsiltani olen edellyttänyt kesätöissä käymistä 15-16 v. Alkaen. He ovat myös itse halunneet hakea töitä ja viihtyneet niin kitkemistöissä kuin lapsenvahtina tai varastohommissa. Nyt yliopisto-opinnot meneillään ja ovat edelleen ahkeria ja työskentelevät opintojen ohella. Yhtään ei ole haitannut töiden teko oppimista eikä edes nuoren selkä moisesta urakoinnista katkennut, mutta osaaminen ja ymmärrys kyllä on kasvanut.
Mun mies ei ole ikinä tehnyt mitään kesätöitä vaan lomaili vaan kaikki kesät ja sitten yliopiston jälkeen suoraan hyviin töihin. Minä taas tein kaikki kesät töitä enkä kyllä ole nyt yhtään parempi ihminen.
Eräs opiskelukaverini ei koskaan käynyt kesätöissä tai alansa harjoitteluissa(DI-tutkinto). On työtön vieläkin kaksikymmentä vuotta valmistumisesta.
Hän oli varmaan jo syrjäytynyt opiskeluaikoina. Mielenterveysongelmat saavayåt ihmiset tekemään outoja valintoja. Tiedän minäkin yhden harjoittelijan, joka koki itsensä huijatuksi valitessaan kotia lähimmän harjoittelupaikan, kun noin 10 km:n päässä oleva harjoittelupaikka palkkasi edellisen kesän harjoittelijat pysyvään työsuhteeseen.
Minä tiedän korkeakouluopiskelijan, joka ei edes päässyt mihinkään harjoittelupaikkaan. Opinnot sujuivat muuten hyvin, mutta on ollut työtön koko ajan.
Eikö ne harjoittelut ole pakollisia AMK:ssa vai tarkoititko yliopistoa? Onko valmistumisesta kauan?
Eikö sulla ole oikeasti varaa vai vittuiletko lapsellesi?
Minä antaisin rahat. Kesätöitä ei ole pakko tehdä. En minäkään tehnyt nuorena. 19v. sain vakituisen työpaikan. Tehnyt töitä yli 30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap. kehuskellut NETTOpalkakseen yli 40 000 €/vuosi ja miehellä 90 000 €/vuosi, luulisi, että näin hyvin tienaavien jälkeläisilläkin on muutama sijoitustili ja omalla tilillä vähintään tuo 100€ käyttörahaa. Vaikea kuvitella, ettei mitään viikko tai kuukausirahaa makseta.
En ole missään kohtaa maininnut mitään omista tai mieheni tuloista, eivätkä ne mielestäni ole edes kovin olennaisia tässä. Kyse on enemmän siitä miten tämä 16 v suhtautuu oman rahan ansaitsemiseen vs. miten haluaa rahaa kuluttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta 100 euroa on aika paljon. 20-50 eurosta en välttämättä lähtisi kinaamaan, mutta tolla summalla kyllä ostaa jo ihan kivasti ruokaa tai vaatetta. Vähän riippuisi oma vastaukseni siitä, onko muuten kuinka paljon rahaa kaikkien lasten vaatteisiin, harrastuksiin yms., etenkin jos olisin yrittänyt patistaa nuorta töihin alkukesästä. Mulla on myös periaate, että kaikille lapsille suunnilleen sama eli monilapsisen perheen vanhempana miettisin kyllä kustannusta. Aika monella perheellä tuottaa tällä hetkellä jo pienemmät summat ongelmia eli ihan hyvä ehkä jossain kohtaa myös oppia, että raha ei kasva puissa.
Ihmettelen myös miten tässä ketjussa suurella osalla kirjoittajia tuntuu olevan todella raha löysässä. Minusta satanen on iso raha, etenkin jos lapsia on useita ja pitää nämä samat sataset taikoa kaikille lapsille. Joku tuolla aiemmin listasi mitä kaikkea ekstraa vanhempien pitää hänen mielestään kustantaa tai olla hankkimatta lapsia:
" Jos ei ole varaa tai halua tarjota lapselle muuta kuin välttämätön elatus, miksi lisääntyä? Normaalit vanhemmat tarjoavat mielellään lapsilleen ylimääräisiä huvituksia kuten huvipuistoreissuja, leffalippuja, vaihto-oppilasvuoden, harrastuksen, kielikurssin ulkomailla, ratsastusleirin tms. ilman että ne pitäisi erikseen "ansaita".
Vaihto-oppilasvuosi maksaa vähintään 20 000 €, taskurahoineen jopa paljon enemmän. Kielikurssit tuhansia euroja, ratsastusleirit 500 - 1500 €, kalliit harrastukset voivat niellä nekin kymppitonneja vuodessa. Ei tuollaiset summat voi mitenkään olla mikään lasten perusoikeus.
No ei kaikkea pidä saada, mutta 100 euron huvitus ei ole paha. Varsinkin, kun kyseessä on kaverireissu, mikä on ikimuistoinen ja pahimmassa tapauksessa jää kaveriporukan ulkopuolelle, jos ei pääse mukaan. Jospa reissu motivoisi jatkossa työhönkin, kun sitten ainakin pääsy on varmaa, kun on omaa rahaa.
Se onko satanen paha riippuu tietysti perheen rahatilanteesta ja monesta muustakin asiasta. Jos vaikka lapsia on viisi ja jokaiselle pitää repiä se ylimääräinen satanen, se tekee yhteensä jo viisisataa.
Se, ei liity perheen rahatilanteeseen. 100 euroa on 100 euroa niin köyhälle kuin rikkaalle. Meidät lasketaan hyvätuloisiksi: mun vuositulot on nettona 45 500 euroa ja miehellä taitaa olla nettona 90 000 euroa. 100 euroa on silti iso raha ja todellakin mietitään, että kuinka paljon töitä pitää tehdä, että se tulee täyteen. Mä joudun tekemään palkkatöitä vähän yli 4 tuntia, että saan tuon 100 euroa kasaan. En edes halua laskea, että monta tuntia joutuu tekemään ihminen, jolla ei ole näin hyvät tulot.
Ymmärsin asiayhteydestä tämän olleen ap:n, pahoitteluni.
Tyttäreni ja hänen kaverinsa alkoivat etsiä työtä 14- vuotiaana. Hän sai siivousta 1-2 kertaa viikossa muutaman tunnin suhteilla. Sen lisäksi kesätyötä pari viikkoa joka kesä. Hän on järjestänyt kaiken itse. Hyviä (ja huonoja) kokemuksia, ja sitten varsinaisessa työnhaussa opiskelujen jälkeen on mennyt hyvin. Tärkeätä on kuitenkin, että vaikka perheemme ei ole varakas, hän on saanut joka kesä hauskoja ja mieluisia asioita kavereiden kanssa, huvipuistot, kielimatka jne.
Koska itse sain nuorena tehdä pelkästään työtä kaikki kesät, eikä kesälomalla tapahtunut mitään hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä 16v saa jos ei ole suhteita?
Voi saada esim. jotain pientä harrastuksen kautta. Vai lasketaanko se 'suhteiksi', jos jalkapalloa harrastava nuori saa pientä tienestiä vaikka tuomaroinnista tai jonkun nuorempien lasten kesäleirin valmennuksesta? Tai jos nörtti saa omien kontaktien kautta nuorten koodausleirin ohjaajana? Tai jos golfia harrastava nuori saa kesätyön golfkentältä?
Ihmettelen kyllä mitä nää suhteilla saatavat työpaikat voi edes olla, kun niistä aina puhutaan. Jos vanhemmat on koulutettuja ja asiantuntijatöissä, niin ei niiden työpaikalla tasan tarkkaan ole mitään sellaista hommaa, mihin voisi jonkun 16-vuotiaan ottaa suhteilla. Se toimiston siivouskin on ulkoistettu jollekin siivousfirmalle.
Oma äitini oli OP:lla vaativassa asiantuntijatyössä. Silti työpaikalta tarjottiin työntekijöiden lapsille helppoa arkistointihommaa. Kyllä monesti samassa työpaikassa on usean tasoisia tehtäviä. Siivoojaa tarvitaan joka työpaikalla.
Olen onnellinen, että menin 16 vuotiaana kyseiseen työhön. Tutustuin siellä elämäni rakkauteen, josta toki olen jo eronnut, mutta muistot ja tunteet on jäljellä.
Jos teini on viettänyt koko kesän nettipelejä pelaillen, minusta on aivan kohtuullista vaatia häntä osallistumaan kotitöihin mustikanpoiminnan merkeissä. Kun mustikkametsäkin on vieressä, ei ole suuri vaiva käyttää pari tuntia kesälomastaan perheen yhteiseksi hyväksi. Varsinkin jos aikoo itsekin niitä mustikoita/piirakkaa talven aikana syödä.
Minä tiedän korkeakouluopiskelijan, joka ei edes päässyt mihinkään harjoittelupaikkaan. Opinnot sujuivat muuten hyvin, mutta on ollut työtön koko ajan.