Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16 v ei suostunut hakemaan mitään kesätyöpaikkaa, nyt kaverit (jotka kaikki olleet töissä) pyysi Lintsille

Vierailija
14.07.2023 |

Juna+ranneke ym. yli 100 €.

Olenko julma, jos sanon, sori, ei ole varaa? Tai annan vaihtoehdoksi että kerää pari ämpärillistä mustikoita?

Kommentit (512)

Vierailija
261/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin ekaa kertaa yläasteen tet-harjoittelujen jälkeen töissä vasta 19-vuotiaana, mutta ei se ole vaikuttanut mun elämään mitenkään huonosti (valmistuin korkeakoulusta ja sain alani töitä). :D

Antaisin rahat mustikoita tai kotitöitä vastaan. Yksi vaihtoehto voisi olla myös antaa raha ennakkoon syntymäpäivä- tai jopa joululahjana.

P.s. OnniBusilla tai muulla bussilla voisi päästä edullisemmin.

Vierailija
262/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kirjoituksia, missä pidetään 16-vuotiasta lukiolaista ihan  lapsena. Ei ole pitkää aikaa kun tuon ikäiset menivät erikoisluvalla naimisiin, veljeni vaimokin oli häissään vasta 16-v. Seuraavana vuonna hänestä tuli äiti ja hyvin lapsensa hoiti (tietysti veljeni kanssa). 

Itse menin kesätöihin kolmetoistavuotiaana, enkä todellakaan tehnyt töitä vain paria viikkoa, vaan koko kesän. Eikä kesätyöt tietenkään vaikuttaneet mitenkään negatiivisesti arvosanoihin. Opinpahan arvostamaan työntekoa ja toisaalta myös tajusin, että pitää kouluttautua kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työ on arvokasta. Toimitusjohtajan hommia ei anneta 16-vuotiaalle kesätöiksi. Kaiken työn pitää kelvata. Ei rahaa, ei Lintsiä.

Vierailija
264/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

teet karhunpalveluksen pojallesi, jos opetat että ei tarvi tehdä töitä huvitusten eteen. ehkä ei kannata marjanpomintaa, mutta pyydät vaikka siivoamaan 20€/h kotona sen reissun verran.

Kova tuntipalkka!

Vierailija
265/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet saa ekat kesätyöpaikkansa suhteilla. Ne, joilla ei ole suhteita, joutuu hanttihommiin. Ei ole reilua.

Minä en tunne yhtään järkyttävän rikasta ihmistä, mutta tunnen kyllä jonkun verran ihmisiä, jotka kuuluu ylempään keskiluokkaan ja jotka asuu leveämmin kuin keskiverto suomalainen. Monissa näistä perheistä lukioikäiset tekee ihan samoja kesätöitä kuin köyhemmissäkin perheissä. Leikkaavat nurmikkoa, tekevät töitä kaupoissa ja ravintolaissa jne. Ainakin tässä pikkukaupungissa. En tiedä sitten miten homma toimii esim. jossain pääkaupunkiseudulla.

266/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan ok, että vielä alaikäisenä ei ole kesätöissä, mutta sitten kun lukiosta/amiksesta valmistuu, pitäisi silloin jo mennä kesätöihin.

Vierailija
267/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kirjoituksia, missä pidetään 16-vuotiasta lukiolaista ihan  lapsena. Ei ole pitkää aikaa kun tuon ikäiset menivät erikoisluvalla naimisiin, veljeni vaimokin oli häissään vasta 16-v. Seuraavana vuonna hänestä tuli äiti ja hyvin lapsensa hoiti (tietysti veljeni kanssa). 

Itse menin kesätöihin kolmetoistavuotiaana, enkä todellakaan tehnyt töitä vain paria viikkoa, vaan koko kesän. Eikä kesätyöt tietenkään vaikuttaneet mitenkään negatiivisesti arvosanoihin. Opinpahan arvostamaan työntekoa ja toisaalta myös tajusin, että pitää kouluttautua kunnolla.

En nyt ymmärrä, mitä ihailtavaa on lainvastaisessa työssä. Lasten kesätöitä säätelevät lait ja 13-vuotias ei voi lain mukaan olla koko kesää töissä.

268/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin ekaa kertaa töihin vasta 19-vuotiaana kun aloitin opiskelut Stadissa ja mun opiskelukaverit olivat aivan äimän käkenä, että miten on voinut olla mahdollista, etten ole aikaisemmin ollut missään töissä.

Vierailija
269/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos lapsiavioliitot on nykyään kielletty. Palstasta nyt voi uskoa, että mikä tahansa keskiaikainen tapa saa yläpeukkua.

Eikä taida tuo oma lapsuuden työsuhteesikaan olla nykylakien mukainen.

Vierailija
270/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity suoraan kesätöihin, mutta kun puhutaan työnteon opettelusta niin siihen.

Äitini oli joutunut pienestä pitäen tekemään kotona paljon töitä. Kitki kasvimaita, oli lapsenpiikana, perunannostossa, siivosi, marjasti jne. Hän suri, että lapsuus oli mennyt raataessa.

Tämän vuoksi hän ei halunnut, että hänen omat lapsensa joutuvat tekemään kotitöitä.

Minä en tehnyt mitään.

Käytin paljon aikaa romaanien lukemiseen, klassikoitakin kahlasin läpi.

Ei minusta silti työn vieroksujaa tullut. Suoritin korkeakoulututkinnon ja olen ollut ikäni töissä. Kotityötkin omassa kodissa on tullut hoidettua.

Olen kiitollinen äidilleni lapsuuteni ja nuoruuteni vapaudesta.

Vierailija
271/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 18-vuotias haki vähän paremmin palkattuun kesätöihin täksi kesäksi. Pyydettiin suosittelijaa edellisestä työpaikasta. Ei olisi saanut paikkaa jos ei olisi suosittelijaa ollut. Näinkin voi käydä jos aikuiseksi asti odottaa ennen kuin ekan kesätyön hankkii.

Vierailija
272/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnanmäki on perus kesähuvittelu?

Kesätyö on liikaa vaadittu 16v lukiolaiselta?

100€ on pieni raha?

Ymmärtäisin, jos olisi hakenut töitä, mutta ei olisi saanut. Mutta jos lähtökohtaisesti on kieltäytynyt työstä, on hän myös kieltäytynyt rahasta

Vierailija
273/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä, mitä ihailtavaa on lainvastaisessa työssä. Lasten kesätöitä säätelevät lait ja 13-vuotias ei voi lain mukaan olla koko kesää töissä.

Niin, menin kesätöihin kesäkuun alussa vuonna 1974. Olin todella 13-v. ja se oli silloin ihan laillista. Kuinka ollakaan, täytin kesäkuun lopussa 14-v. ja sattumoisin laki mikä alle 13-v. kesätyöt kielsi, tuli voimaan silloin 1974 heinäkuun alussa. Yli kuusituntista työpäivää en ensimmäisenä kesänä saanut tehdä, mutta uusikaan laki ei ainakaan silloin mitenkään rajoittanut miten pitkän osan lomasta sai töitä tehdä.

Vierailija
274/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tosiaan ap ja muut hankalat vanhemmat anna lapselle mitään käyttörahaa?

Mitä jos se teini onkin saanut käyttörahaa ja käyttänyt ne? Ei ole mainittu miten vanhempana häntä yleensä rahallisesti tukevat.

Tosin omassa kotonani sain rahaa vain suorituksista (erinomaisista koetuloksista, erikoisemmista siivouksista kuten ikkunoidenpesusta tm), joten en ehkä ole paras henkilö kommentoimaan käyttörahan 'saamisesta'.

Vierailija
275/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikat.

Vierailija
276/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ennenvanhaan yhteiskunta oli epänormaali, kun ihmisten uskomukset eivät perustuneet reaaliteetteihin. Se että ennen mentiin naimisiin 16-vuotiaana ei tarkoita että se on normaalia ja oikea aika avioliitolle.

Vierailija
277/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin menit kolmetoistavuotiaana koko kesäksi. Eihän alaikäistä kukaan palkkaa, jos taas kitkit naapurin mansikkamaata kunnioitan sinua. Olen pikkasen miettinyt miksi nuoret eivät joukolla mene vaikkapa mansikoita poimimaan.  Uutisen mukaan maahamme saapuneiden Ukrainalaisten ei nyt kannata lähteä poimimaan,  koska se vaikuttaa tukiin.

Vierailija
278/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen työn ihannointi on sairasta. Ihmiset määritellään työn perusteella. Työhön painostetaan jo alaikäisenä ja esim kotiäitiyttä ja pelkkää opiskelua paheksutaan, kun pitäisi tehdä töitä myös.

Niitä töitä ehtii tehdä täysikäisenä ja nuoret joutuu painamaan töitä 70 - vuotiaaksi. Antakaa nuorten olla vielä huolettomia. Niitä töitä ehtii tehdä.

Vierailija
279/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen kirjoittaja on puhunut 16v nuoresta, joten ei ehkä pidä takertua niihin viesteihin.

Vierailija
280/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.

Juuri tämä on vialla nykyvanhemmilla, 16 vuotias on muka lapsi vielä, eikä opeteta työntekoon yms, vaan lorvailuun, sossu maksaa sitten pojalle asunnon aikanaan, eikö näin?

-iTse oli heti kun mahdollista 13 vuotiaana kesätöissä, eikä se koulu niin rankkaa ollut, että olisi kuukausikaupalla pitänyt maata ja siihen aikaan opiskeltiin vielä, toisin kuin nykyään.

Moni 16v haluaa kyllä ihan itse kesätöitä. Tykkäävät kun saa rahaa jolla sitten ehkä ostaa jonkun kalliimman jutun ja osan säästää. Näin ainakin omassa tuttavapiirissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi