Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16 v ei suostunut hakemaan mitään kesätyöpaikkaa, nyt kaverit (jotka kaikki olleet töissä) pyysi Lintsille

Vierailija
14.07.2023 |

Juna+ranneke ym. yli 100 €.

Olenko julma, jos sanon, sori, ei ole varaa? Tai annan vaihtoehdoksi että kerää pari ämpärillistä mustikoita?

Kommentit (512)

Vierailija
221/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin opetettiin lapselle jo pienestä pitäen, että raha ei tipu taivaasta. Kotityöt oppi kuin itsestään, kun oli pikkuapulaisena keittiössä, pyykkejä ripustamassa, pölyjä pyyhkimässä jne. ikäkauden mukaan. Ja työstä tietenkin palkittiin. Oli se mukava päästää nuori maailmalle, kun saatoin luottaa, ettei tuo ainakaan nälkää näe, osaa pyykkinsä pestä ja ymmärtää rahan arvon.

16-vuotiaana oli kesätöissä ja teki vuoroja samalle työnantajalle myös muulloin iltaisin tai viikonloppuisin sen mukaan miten hänellä oli rahan tarvetta. Tietenkin opinnot huomioiden, ne menivät aina töiden edelle.

Ja mitä vapaa-ajan aktiviteetteihin tulee, tiettyyn rajaan asti me vanhemmat maksoimme menot, keikkaliput yms. majoituksineen ja kyyteineen, ulkomaanmatkat (niin kauan kuin suostui meidän kanssa kulkemaan). Ylimääräiset esim. pleikkaripelit osti itse tuloillaan.

Mutta palatakseni ap:n aloitukseen antaisin rahan, mutta työtä vastaan. Oli se sitten isompi kotityö tai marjanpoimintaa. Jos en muuten, niin kasvatuksellisessa mielessä. Mielestäni tuo ikäisen pitäisi jo itsekin ottaa vastuuta menoistaan. Jos työnteko ei kiinnosta, menot valitaan sen mukaan, että rahaa ei ole. Tietenkin perustoimeentulosta vastaavata vanhemmat, mutta huvituksista voi hyvin karsia.

Kummallista, että lapsesi kävi jo teini-iässä opintojen ohessa töissä. Teitkö itse vastaavasti opintoja työsi ohessa?

Vierailija
222/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vanhempana elatusvelvollisuus kakarastasi, josta olet saanut lapsilisääkin.

Rahat tassuun ja suu kiinni. Ei kesätyö ole minään velvollisuus, olet sinäkin kesälomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-palstan nimi voitaisiin tämän ketjun perusteella suoraan muuttaa WT-palstaksi.

Vierailija
224/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minähän näytin/lähetin hänelle jo hyvissä ajoin keväällä 6-7 kesätyöpaikkailmoitusta. Hyvinkin erilaisia: puutarhatöistä myyntitehtäviin, hyllyttämistä kaupassa yms. Mikään ei kelvannut. Vielä juhannuksen jälkeenkin olisi ollut yksi paikka tarjolla, ei hakenut. Tänä vuonna oli siis erityisen hyvin paikkoja tarjolla nuorillekin. Kyse oli siis haluttomuudesta, ei siitä etteikö olisi päässyt. "Ei ole mitään kiinnostavaa". Niin, ei kai, kun pelaamisesta ei makseta.

Ap

No mitä sitten? Hän ei halunnut töihin. Ja jos nyt ihan rehellinen olet, niin eihän nuo mainitsemasi työt sinuakaan kiinnostaisi. Sinun nuoresi halusi lomalla koko kesän, joten tietenkään hän ei innostunut epäkiinnostavista töistä. Voihan olla, että vuoden päästä haluaakin kokeilla jotain työtä - ehkä. Ei tuo oikeasti niin vakavaa ole.

Minä olin lukioiässä joka kesä kesätöissä, mm. mansikanmyyjänä ja hautausmaalla. En kai nyt enää koulutettuna näitä töitä tee.

Ap

Erikoinen on tuo tapasi puhua lapsestasi. Kylmä ja arvosteleva, itseäsi ylentävä.

Mitäpä jos keskustelisit lapsesi kanssa sen sijaan että kyselet rangaistusvinkkejä palstalta?

Mitä oikeasti palvelee se, että täysin varoittamatta teini ei yhtä kertaa kesässä pääsisikään huvipuistoon? Oppisiko hän arvostaan työtä vai kasvaisiko uhma ja epäluulo vanhempia kohtaan?

Minusta on kauheaa, millä tavalla kirjoitat omasta lapsestasi, ihan kuin laiskasta vihollisestasi.

Vastasin vain kommenttiin "eihän nuo mainitsemasi työt sinuakaan kiinnostaisi".

Ja kyllä se minusta laiskuutta on, jos ei yhtään viitsi muuta tehdä kuin pelata online-pelejä, katsella suoratoistokanavia tai pitää hauskaa kavereiden kanssa. Muutaman tunnin mustikan poiminta kerran kesässä onkin ihan hirveästi vaadittu 🤔

Ap

Kysyin jo toisessa viestissä, että mikä määrä mustikoita pitäisi poimia? Ja jos teini on hidas poimija tai hyvää mustikkapaikkaa ei löydy, niin joutuuko hän sitten kykkimään siellä päiväkausia saadakseen jonkun vaaditun määrän kasaan? Nyt puhut muutamasta tunnista, jossain toisessa viestissä mainittiin pari ämpärillistä - nämä ovat aika epämääräisiä ilmauksia, ja joku voi saada sen parin tunnin aikana vajaan puolikkaan ämpärillisen kerättyä, joku toinen taas on nopea ja pari ämpärillistä tulee nopeasti. Työehtosi vaikuttavat nyt vähän epämääräisiltä, ap!

Teet tuosta mustikoiden pomimisesta omituisen rangaistuksen. Miksi teinin täytyy nimenomaan kerätä mustikoita?

Miksi haluat saivarrella? Ihan kuin jonkun ruoskan kanssa vahtisin että tulee piripintaan ja priimaakin vielä? En minä tiedä kauanko aikaa vie. Kunhan nyt jotain tekee. Poimurilla saan itse nopeastikin. Hyvä sato täällä on.

Enkö usko että mieluummin valitsee esim. kylppärin pesun tai rikkaruohojen kitkentää. Toki saa valita.

Ap

No hyvä. Nyt kuulostaa paremmalta. Tee siis näin: juttele teinisi kanssa ja sano, että Linnanmäki-reissu kuulostaa hyvältä idealta ja voisi piristää kivasti teinin kesäistä arkea. Jatka sitten, että ihan mielellään annat siihen rahaa, mutta koska reissu maksaa jonkin verran, niin mielstäsi olisi hyvä, että hän tekisi jotain ansaitakseen osan rahoista. Sano, että "voidaan yhdessä miettiä, mitä se pieni kotityö voisi olla" ja että olet itse miettinyt esimerkiksi mustikoiden poimimista, mutta että voi se muutakin olla, esim. kylppärin pesua, rikkaruohojen kitkemistä tai jotain. Lopuksi kysy, mitä mieltä teini itse on asiasta.

Älä ota puheeksi kesätöitä äläkä vihjaile, että teinin täytyisi sen vuoksi tehdä työsuorituksia kotona, kun ei ollut kesätöissä. Äläkä sano mitään latteuksia tyyliin "raha ei kasva puussa" tms. Juttele ihan ystävällisesti ja positiivisen kautta.

Vierailija
225/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.

Millä vuosikymmenellä kävit koulua? Ajat ovat muuttuneet ainakin siitä, kun minä kävin lukiota. Se oli tuolloin helppoa. Nyt monien uudistusten (epäonnistuneitten) jälkeen lukio on ihan eri tavalla vaativa ja muuttuu koko ajan. Kyllä lepo ihan hyvää tekee.

Juuri tämä on vialla nykyvanhemmilla, 16 vuotias on muka lapsi vielä, eikä opeteta työntekoon yms, vaan lorvailuun, sossu maksaa sitten pojalle asunnon aikanaan, eikö näin?

-iTse oli heti kun mahdollista 13 vuotiaana kesätöissä, eikä se koulu niin rankkaa ollut, että olisi kuukausikaupalla pitänyt maata ja siihen aikaan opiskeltiin vielä, toisin kuin nykyään.

Vierailija
226/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.

Kas näin synnytetään taas uusi punakaartilainen, joka ei ymmärrä että työtä tekemällä saa palkan.

Liian raskasta, kyllä joku muu kustantaa elämisen?

Vierailija
227/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ehtii koulujen jälkeen tekemään sen 45+ vuotta ja sen jälkeen onkin sitten jo elämä ehtoopuolella.

Vierailija
228/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin opetettiin lapselle jo pienestä pitäen, että raha ei tipu taivaasta. Kotityöt oppi kuin itsestään, kun oli pikkuapulaisena keittiössä, pyykkejä ripustamassa, pölyjä pyyhkimässä jne. ikäkauden mukaan. Ja työstä tietenkin palkittiin. Oli se mukava päästää nuori maailmalle, kun saatoin luottaa, ettei tuo ainakaan nälkää näe, osaa pyykkinsä pestä ja ymmärtää rahan arvon.

16-vuotiaana oli kesätöissä ja teki vuoroja samalle työnantajalle myös muulloin iltaisin tai viikonloppuisin sen mukaan miten hänellä oli rahan tarvetta. Tietenkin opinnot huomioiden, ne menivät aina töiden edelle.

Ja mitä vapaa-ajan aktiviteetteihin tulee, tiettyyn rajaan asti me vanhemmat maksoimme menot, keikkaliput yms. majoituksineen ja kyyteineen, ulkomaanmatkat (niin kauan kuin suostui meidän kanssa kulkemaan). Ylimääräiset esim. pleikkaripelit osti itse tuloillaan.

Mutta palatakseni ap:n aloitukseen antaisin rahan, mutta työtä vastaan. Oli se sitten isompi kotityö tai marjanpoimintaa. Jos en muuten, niin kasvatuksellisessa mielessä. Mielestäni tuo ikäisen pitäisi jo itsekin ottaa vastuuta menoistaan. Jos työnteko ei kiinnosta, menot valitaan sen mukaan, että rahaa ei ole. Tietenkin perustoimeentulosta vastaavata vanhemmat, mutta huvituksista voi hyvin karsia.

Meilläkin lapset osallistuvat kotitöihin, vaikka en ole sotkenut raha-asioita siihen ollenkaan enkä ikinä päästänyt suustani mitään "raha ei tipu taivaasta" -tyyppisiä latteuksia. En myöskään pakottaisi teiniä väkisin kesätöihin, mutta kannustan lapsia hoitamaan koulun hyvin ja lukemaan kirjoja. Itse asiassa mieluummin näkisin teinien lukevan kesän aikana ison pinon kirjoja kuin olevan kesätöissä, sitten kun tulevat kesätyöikään.

Vierailija
229/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten kesätyöt voisi lopettaa kokonaan. Ei kusitolppana olo mitään kasvata, vaan saa omaksumaan haitallisia toimintamalleja.

Vierailija
230/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa hoetaan kokoajan, että hanttihomma, hanttihomma mikä helkkarin hanttihomma? Esimiesasemasta vai myyntijohtajan paikastako pitäisi kullannupun saada aloittaa? Työt, joita mitään osaamaton, kokematon nuori voi tehdä, on yleensä hyvin yksinkertaista, mutta monesti on myös hyvin tärkeää, että kyseinen työ tulee tehtyä! Alhaalta aloitellaan, opetellaan hakemaan töitä ja nöyrästi tehdään mitä saadaan kun ei vielä ole erikoisosaamista!

Kyllä nuorenkin kuuluu saada kohtuullinen korvaus saada työstään, vaikka mitään kokemusta ei olisikaan. Esim. S-ryhmä maksaa kahden viikon kesätyöstä vain 395e mikä on aivan liian vähän, suorastaan riistoa.

Pitäisi saada joku laki että työntekijän ikä ei saa vaikuttaa palkkaan, vaan jokaiselle on maksettava samanarvoisesta työstä sama palkka.

Ainakin kun oma lapseni oli Sokoksella sen pari viikkoa (jo useampi vuosi sitten), niin ne työpäivät oli kyllä vain kuuden tunnin mittaisia. Työpäivään sisältyi 20min palkallinen tauko. 

Ei se tuntipalkka silti mikään hirmuinen ollut. Mutta ideanahan on vähän päästä kokeilemaan työelämää. Ja jos vaihtoehto on 0€ kesätöistä, niin kyllä tuo S-Ryhmän 395€ on ihan ok.

Tyttären kohdalla oli kyllä omituinen rekryprosessi. Ensin hänelle laitettiin sähköpostia, että nämä työpaikat on koululaisille o_O Hän oli ysiluokalta päässyt ja lukioon menossa. Neuvoin häntä olemaan sinne yhteydessä/vastaamaan sähköpostiin ja niin hän pääsi mukaan rekryprosessiin. Ja haastatteluun. Mutta ei saanut paikkaa. Myöhemmin häneen kuitenkin otettiin yhteyttä, kun joku paikan saanut olikin myöhemmin päättänyt, ettei haluakaan. Tyttö oli ihan onnessaan, kun pääsi kahdeksi viikoksi ja sai siitä muutaman satasen. Hänelle se oli iso raha.

Mielestäni kauppojen pitäisi maksaa nuorille samaa tuntipalkkaa kuin aloittelevalle myyjälle maksetaan. Samaa työtä, eli kuormanpurkua ja hyllyjen järjestelyä he siellä tekevät.

No tuossa tuntipalkka on vähän vajaa 7 e. Oma aikuinen lapseni on S-ryhmällä töissä saa vakkarihommasta ekana vuonna reilu 9 e tunti. Paljon piti tehdä nettikoulutuksia eka ilman palkkaa. Suuri osa tuosta tutustu ja tienaa hommasta on vaan sitä tutustumista ja aina jonkun pitää heitä ohjata. Hyvä palkka tuosta se 400 e.

Tiesin kyllä että S-ryhmä kyykyttää aikuisiakin, mutta en tajunnut että noin pahasti. Maksavatko ne tosiaan jotain alennettua harjoittelijan palkkaa VUODEN ajan? Naurettavaa, kuten nuo palkattomat koulutuksetkin.

Juu, koko Suomessa sama systeemi. Pääkaupunkiseudulla on vähän parempi palkka.

Kaikenmaailman vaateliikkeitä boikotoidaan koska teettävät halpatyötä hikipajoissa, mutta samaan aikaan S-kaupat tekevät samaa SUOMESSA eikä ketään kiinnosta. Huhhuh.

Onko alapeukuttajista tosiaan ok teettää kokoaikatyötä 9e tuntipalkalla vuoden ajan sillä perusteella että työntekijä on "harjoittelija"? Eihän kaupan töiden oppimiseen mitenkään voi vuotta mennä ja 9e palkka on naurettavan pieni. Etenkin nyt, kun kaupat tekevät ennätysvoittoja.

Vierailija
231/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas näin synnytetään taas uusi punakaartilainen, joka ei ymmärrä että työtä tekemällä saa palkan.

Liian raskasta, kyllä joku muu kustantaa elämisen?

Punakaartilaisia syntyy työstä, jolla ei elä ja muusta riistosta.

Vierailija
232/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin ensimmäisen kerran kesätöihin 18-vuotiaana. Työnarkomaani musta sitten kuitenkin tuli ja nyt yksi burnout sairasloma takana. Ikää 30v.

Koko nuoruuteni sain kuulla sitä kuinka olen laiska ja ihan kaikki muut ovat töissä (lisäksi kärsin paniikkihäiriöstä, josta en koskaan kertonut vanhemmilleni). Nyt itsetuntoni perustuu pelkästään siihen miten paljon teen töitä ja muuten olen hajalla.

Että mä en oikein kannata tuollaista lapsen painostamista kesätöihin. Kyllä se töihin ehtii.

Vierailija
233/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä samaa mieltä. Minulla ei lapsia ole, mutta kun peilaan itseeni tuon ikäisenä, niin antaisin kyllä yhdesti reissurahan. Saisi pitää hauskaa. Olin itse jo nuoresta pitäen porkkanoita nostamassa, kasvihuoneella jne. Mutta kunnon kesätöissä olin 17 v kesänä.

Anna vielä tämä kesä, mutta mieti uudestaan ensi kesänä jos tulee vastaavaa.

Vierailija
234/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kesätyöurani jäi aikoinaan mitättömäksi, mutta silti koko aikuisikäni (nyt 33) olen ollut töissä katkeamatta. Töitä ehtii kyllä ihminen tekemään elämänsä aikana, eikä kaikkia työnantajia kiinnosta pätkääkään, onko ollut 15-kesäisenä kahvilan pöytiä pyyhkimässä.

Vierailija
235/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista, että lapsesi kävi jo teini-iässä opintojen ohessa töissä. Teitkö itse vastaavasti opintoja työsi ohessa?

Mitä kummallista siinä on, jos nuori itse haluaa töitä tehdä ja on hyvän työpaikan löytänyt eivätkä opiskelut kärsi.

Meillä ainakin molemmat ovat itse olleet aloitteellisia kesätöihin, olen auttanut hakemuksissa pyydettäessä. Ei nuoria ole pakotettu, mutta oman rahan tienaaminen ja työkokemuksen saaminen on heille ollut tärkeää.

Molemmat opiskelevat, asuvat nyt omillaan ja olemme hyvissä väleissä ja läheisiä, vaikka ovatkin kesätöissä olleet. Ihme yleistyksiä täällä siitä, että on tyranni vanhempi jos nuori on 16 vuotiaana kesätöissä.

Ohis

Vierailija
236/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen isänä täysin eri mieltä, ja kyse on paljon enemmästä kuin vain rahasta sinä yhtenä kesänä. Ne nuorena kesätöissä aloittaneet ovat etulyöntiasemassa jatkossakin, työkokemusta arvostetaan ja se ennen kaikkea antaa itselle tärkeää kokemusta työelämästä ja itseluottamusta. Ja mitä muuta ne 16-vuotiaan työt juuri voisivat olla kuin perusduuneja, joita kutsut halventavasti? Aikuisetkin tekevät niitä, tärkeitä töitä. Olen itse yliopistokoulutettu ja teen töitä ns. siisteissä hommissa kotikonttorilla, mutta monesti likaisissakin perusduuneissa kannukset hankkineena silloin kun ikäni alkoi 1:llä tai 2:lla.

Vierailija
237/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikat. Raha ei kasva puussa.

Tietenkin voit ylisuojella maailman vaaroilta jos rahaa on.

Vierailija
238/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää joitain vanhempia täällä. Itse tarjoan lapsilleni mielelläni kesähuvituksia ja ympäri vuodenkin kivoja juttuja.

Niin mekin, sekä kotitöitä. Hyvin hoituu kotityöt kuin muutkin hommat omassa kodissaan. Itse ovat huomioineet kavereissaan miten sotkuista näillä on ja likaista!

Vierailija
239/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesätöissä 14-vuotiaasta lähtien joka kesä ja se oli opettavaista. Kiva oli saada oikeasti omaa rahaa.

Opintojen jälkeen tein 43 vuotta töitä, jäin eläkkeelle 66-vuotiaana.

Vierailija
240/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske sen tehdä jotain kotitöitä vaikka viikko, mutta päästä se teini lintsille. On kiva että on kavereita. 16v on täysi kakara ja ei tuossa vaiheessa pidä rankaista, jos ei hae töitä, jos kerran on lukiossa / amiksessa muuten lukuvuoden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän