Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16 v ei suostunut hakemaan mitään kesätyöpaikkaa, nyt kaverit (jotka kaikki olleet töissä) pyysi Lintsille

Vierailija
14.07.2023 |

Juna+ranneke ym. yli 100 €.

Olenko julma, jos sanon, sori, ei ole varaa? Tai annan vaihtoehdoksi että kerää pari ämpärillistä mustikoita?

Kommentit (512)

Vierailija
241/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hämmentävää keskustelua. 16v on kahden vuoden päästä täysi-ikäinen ja täällä enemmistö on sitä mieltä, ettei nuori voi kolmen kuukauden lomasta paria viikkoa kesätöihin. Toki opiskelijan täytyy myös palautua, mutta kolmen kuukauden makaaminen pelikoneen edessä ei nyt varsinaisesti ole palauttavaa. Pari viikkoa työtä antaisi uutta ajateltavaa ja voisi avata uusia mahdollisuuksia. Täällä moni takertuu palkkaan, mutta ei alaikäiselle voi mitään vastuuta antaa ja se sitoo henkilökuntaa. Se nuoren saama pääoma on jotain aivan muuta kuin taloudellista.

Vierailija
242/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää joitain vanhempia täällä. Itse tarjoan lapsilleni mielelläni kesähuvituksia ja ympäri vuodenkin kivoja juttuja.

Niin mekin, sekä kotitöitä. Hyvin hoituu kotityöt kuin muutkin hommat omassa kodissaan. Itse ovat huomioineet kavereissaan miten sotkuista näillä on ja likaista!

Tuo kertoo lähinnä teidän perheen arvomaailmasta, lapset opetetaan ylimielisiksi toisten arvostelijoiksi. Sotkuinen koti voi olla tasapainoisempi kuin puhdas helvetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.

Ei se ole mitään näpäyttämistä, vaan kasvatusta ja opettamista elämän realiteetteihin. Todellakin saa teini tehdä töitä rahan eteen, näin elämässä kuuluu toimia.

Eikö 16-vuotiaan realiteetti ole se, että pitää hoitaa koulu hyvin, koska se takaa paremmat lähtökohdat tulevaisuuteen ja työelämään?

Kesällä ei ole koulua. Teini voi tehdä ansiotöitäkin, eikä vain istua tietokoneella leikkimässä.

Vierailija
244/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä antaisin teinille rahan. 16-vuotias on vielä aika nuori, ja lisäksi koululainen - en rankaisisi nuorta siitä, ettei jaksanut kouluvuoden päätteeksi raataa jossian ikävissä hanttihommissa kesällä. Enkä todellakaan lähtisi sille tielle, että "näpäyttäisin" teiniä tuolla lailla kieltämällä jonkun oikeasti kivan asian vain jonkun kesätyön takia. Ei se nyt niin paha asia ole, jos koululainen ei mene kesätöihin.

Juuri tämä on vialla nykyvanhemmilla, 16 vuotias on muka lapsi vielä, eikä opeteta työntekoon yms, vaan lorvailuun, sossu maksaa sitten pojalle asunnon aikanaan, eikö näin?

-iTse oli heti kun mahdollista 13 vuotiaana kesätöissä, eikä se koulu niin rankkaa ollut, että olisi kuukausikaupalla pitänyt maata ja siihen aikaan opiskeltiin vielä, toisin kuin nykyään.

Ei 16-vuotiaana tarvitse opetella työntekoon. Koulu ja opiskelu ovat tuossa iässä olennaisimmat. Parempi kannustaa nuorta tähtäämään korkealle ja parempiin töihin eikä totuttaa duunarihommiin. Sieltä suorittavan tason töistä helpommin joutuu sossurahakierteeseenkin, kun ei palkka riitä mihinkään.

Parasta oppia saa oikein kurjista hanttihommista huonolla palkalla. Alkaa opiskelu kiinnostaa, kun huomaa, kuinka lujassa raha on.

Ainakin oman tyttäreni haaveet vaihtuivat aikanaan ammattikoulun artesaanilinjasta FM-, DI- ja tohtoriopintoihin.

Vierailija
245/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v on lapsi ja elatusvelvollinen. Ei hänen tarvitse vielä mihinkään töihin mennä.

Vierailija
246/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaan ap ja muut hankalat vanhemmat anna lapselle mitään käyttörahaa?

Vierailija
247/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika istuu sisällä ja pelaa, tottahan toki se pitää palkita Linnanmäen huvituksilla, ehkä kaljarahaa päälle, niin ne nuoret oppii vastuullisiksi kansalaisiksi...

PS 16v ei ole mikään lapsi enää, rikosoikeudellisessa vastuussa ja vuoden päöästä voi saada ajokortin ja seksielämäkin saattaa olla aloitettu.

Samaa mieltä. Tosin jostain syystä av-mammat aina väittää 16v lapseksi, kun miehet ovat kiinnostuneet niistä ja miehiä p****iksi. Se taitaa olla vaan kateellisuutta, tässäkin keskustelussa tiedostatte että 16v ei ole lapsi.

Vierailija
248/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla äveriästä porukkaa, mutta kustannetaan kaikki 16v menot. On raatanut tulevan lukion eteen. Olisi halunnut kesätöihin, ei päässyt, oli kaikki paikat menny. Toki sitten pitkän matkan päähän olisi päässyt, mutta ne kulut ja seteli palkka +-0. Hyvä näin.

Vierailija
249/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin niin että jos vanhemmalla oikeasti on rahaa, niin kyllä vanhempi maksaa lapselle kesätekemistä siitä huolimatta vaikka tällä olisi omaakin varallisuutta. Voisin veikata että myös kavereiden vanhemmat ovat osallistuneet kustannuksiin siitäkin huolimatta että kaverit ovat olleet töissä.

Tällaisissa tapauksissa minä en ainakaan osallistunut kustannuksiin. Tosin, jos lapseni ei löytänyt kesätyöpaikkaa lähiseudulta, niin makselin kyllä kesätyön ajalta vuokria esim. Helsingissä, Kauniaisissa, jne. jotta palkka jäi kokonaan omaan käyttöön. Lisäksi ostin hänelle kerran viikossa suuren ruokakassin.

Toinen iso ja vastaava juttu oli ajokortti. Jossain vaiheessa kieltäydyin kuskaamasta lastani vapaa-ajan rientoihin, koska hän ei halunnut mennä autokouluun. Kun mieli muuttui, niin ostin hänelle auton ja maksoin bensat, ym. kulut vuosien ajan.

Vierailija
250/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole väittänyt, etteikö vanhemmilla olisi elatusvelvollisuutta tai, että teinin kesätyöt vaikuttaisi siihen. Elatusvelvollisuus ei myöskään tarkoita sitä, että jokainen teinin mielihalu pitäisi toteuttaa.

Vierailija
251/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet julma, en lukenut mitä mieltä muut olivat. 16-vuotias on lapsi, saat lapsilisän ja elatusmaksun, käytä se lapseesi. Kun kohtelet ja rakastat häntä nyt, se kantaa hedelmää.

Moni saa kesätöitä suhteilla, teillä ei taida olla suhteita oletteko ylipäätään itse töissä.

Ai niin arvaan, että sait ohjeeksi viskata kylmästi lapsesi ulos, kadulle. Heitähän tuolla raitilla riittää, valitettavasti.

Vierailija
252/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä on vialla nykyvanhemmilla, 16 vuotias on muka lapsi vielä, eikä opeteta työntekoon yms, vaan lorvailuun, sossu maksaa sitten pojalle asunnon aikanaan, eikö näin?

-iTse oli heti kun mahdollista 13 vuotiaana kesätöissä, eikä se koulu niin rankkaa ollut, että olisi kuukausikaupalla pitänyt maata ja siihen aikaan opiskeltiin vielä, toisin kuin nykyään.

No ei näin. Meillä tekee kotitöitä. Menee lukioon ja tulee pääsemään sinne minne on tavoitteet, eli ei tule sossun asiakasta. Onko paha, jos ensi asunto nuorella on tuettu yhteiskunnan varoin? Meillä sijoitettuja ja aloittavat omassa asunnossa sossun tuella, mikäli eivät jää meille jälkihuoltoon.

Vierailija
253/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sivullisena mietityttää se, miten osa porukasta suhtautuu työntekoon. Työ nähdään rangaistuksena, jota pitää vältellä viimeiseen asti. Ajatellaan, että parasta lepoa on se, kun huvittelee ja lomailee. 

En kannata sitä, että koko nuoren loma kuluu töitä tehdessä, mutta työnteko on ihmisen ihan perustoimintaa. Työntekoon kasvaminen on aikuisuuteen kasvamista. Voin kuvitella, että todelliset superrikkaat nimenomaan haluavat, että nuoret käyvät töissä ja ymmärtävät rahan arvon ja työnteon mielekkyyden. Itsekin olen tehnyt yläasteikäisestä kaikenlaista työtä, osa on ollut mielekkäämpää kuin joku toinen, mutta kaikki työt on tullut tehtyä. 

Vierailija
254/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on velvollisuus elättää 16 v lasta mukisematta.

Vierailija
255/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tosiaan ap ja muut hankalat vanhemmat anna lapselle mitään käyttörahaa?

Öö missä näin sanotaan? Ja sitä paitsi, jos teini vain pelaa aamusta iltaan niin miksi hänelle pitää vielä rahaa antaa?

Vierailija
256/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä aika pitkälti näen niin, että nuoret saa vielä olla nuoria ja annan rahaa ihan mieluusti huvituksiin. Kuitenkin jos tilanne on se, että nuori on vaan pelannut koko kesän, niin ei ole liioiteltua ilmaista, että huvituksia saa tekemällä esim kotitöitä, tai vaikkapa sitä mustikanpoimintaa. Ei nyt tarvitse liioitella, mutta pistää vaikka auton pesemään tai jotain, lähinnä opetusmielessä, että tyypillisesti rahan eteen kuitenkin joutuu jotain tekemään.

Vierailija
257/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen teini ei ollut valmis hakemaan töitä kun vasta lähempänä teini-ikää. Me maksoimme kaiken siihen asti. Useampi satanen kuukaudessa meni helposti.

Sitten yhtäkkiä hän aikuistui hetkessä. Opiskeli, työskenteli opintojen ohella, valmistui ja aloitti vakituisessa työpaikassa. Nyt muutama vuosi myöhemmin hän asuu omillaan ja on täysin itsenäinen ja omavarainen.

Täällä väittää moni, että tällä taustalla tulee vain laiskoja kermaperseitä, jotka eivät opi rahan arvoa.

Paskat sanon minä. On vanhemman velvollisuus elättää lapsi ja tukea häntä läpi nuoruuden aina aikuisuuteen asti. Siihen kuuluu myös Lintsiranneke ja muut.

Vierailija
258/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostetaan kouluun ja hyviin numeroihin ja sitten alkaa joulun jälkeen jo kesätyöpainostus, uhkailu ja kiristys. Raakaa on.

Vierailija
259/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuorena joka kesä kesätöissä ja monella alalla.

Opin, että työkaverit on ilkeitä toisilleen, selän takana puhutaan pahaa ja pomoa mielistellään. Töissä luistetaan, jos silmä välttää. Virheet pannaan muiden syyksi.

Asialliset työkaverit oli harvassa. Johtopäätös oli että ainakaan niille aloille en halua.

Vierailija
260/512 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet karhunpalveluksen pojallesi, jos opetat että ei tarvi tehdä töitä huvitusten eteen. ehkä ei kannata marjanpomintaa, mutta pyydät vaikka siivoamaan 20€/h kotona sen reissun verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän