Raihnaistumisen välttäminen?
Esim. Kaupassa kun näkee vanhuksia jotka kävelevät selkä kumarassa, hitaasti ja vaivalloisesti, tulee väkisinkin mieleen, miten tuon kohtalon voisi estää omalla kohdalla? Millainen liikunta ja millaisina määrinä riittää estämään ryhdin ja lihaskunnon rappeutumisen vanhana? Ja onko se juuri liikunnan puute mikä tuota aiheuttaa vai onko muita selittäviä tekijöitä?
Kommentit (90)
Alavartalon lihasten (reidet, pakarat) sekä syvien vatsalihasten harjoittaminen on varmaan kaikkein tärkeintä.
Kike Elomaa nyt ei ole vanhus, mutta kuitenkin lähenee 70 ikävuotta. Hän on edelleen ryhdikäs ja sulavaliikkeinen. Hyvä esimerkki liikunnallisen elämäntavan vaikutuksesta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Oma äitini on todella passiivinen, päivät menee tuolilla istuessa. Kävely sujuu huonosti eikä ole mitään motivaatiota liikkua. Kunto menee koko ajan alaspäin. Ikää 80v.
Appiukkoni taas on 89. Koko ikänsä liikkunut, vapaa-aika on mennyt hiihtäessä ja suunnistaessa. Kävelee nopeammin kuin monet nuoret 🤣 Edelleen liikkuu, joka aamu käy lenkillä, monta kertaa viikossa kuntosalilla ja muutenkin on todella aktiivinen. Itse huolehtii omakotitalon töistä. Voinnissa ei ole mitään heikkoa.
Näitä vertailemalla voi kyllä sanoa, ettei hyvästä kunnosta ole mitään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan rivakkaa kävelyä vaihtelevassa maastossa. Näin on ollut jo vuosia. Ylipainoa on pikkaisen. Nyt on viimeisen vuoden aikana alkanut sattua lonkkiin ja jalkojen nivelet oireilee, myös polvet.
Suvussa on nivelrikkoa ja reumaa.
Luulen ettei tämä tästä paremmaksi muutu ja rehellisesti sanoen jäykistyn liikunnan jälkeen valtavasti. Jos olen tekemättä mitään niin en juuri jäykisty eikä lonkkiin kolota.
Mutta kun se liikunta on kuulemma lääke niin liikutaan sitten.
Vaikka kuinka paljon ja monipuolisesti liikun, niin vain yin-jooga auttaa jäykistymiseen, eli suosittelen helppoa ja mukavaa yin-joogaa kaikille ikääntymisen iloista iloitseville!
T. N57
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kyyryyn on monesti syynä osteoporoosi, nikamat luhistuvat. Omalla äidilläni oli paha, kova liikkumaan ja erittäin hoikka. Rasvakerros suojaisi osaltaan. Itse käytän nyt vaihdevuosissa hormonikorvaushoitoa myös tästä syystä.
Oma täti kuoli rintasyöpään 36v joten itse en uskalla ottaa korvaushoitoa vastaan vaikka vaihdevuodet...
Hoitajat kertovat sen, aseta kaikki päivittäin tarvitemasi tavarat mahdollisimman helppoon paikkaan josta on ne helppo ottaa ettet vain joudu liikkumaan ylimääräistä tai kurottelemaan ja käyttämään lihaksiasi tai muuten kehoasi.
Mun isä on raihnastunut ja äiti ei.
Isä on ollut urheilullinen ja äiti taas todellakaan ei.
Eli ei se urheilu näemmä auta.
Naapurin pappa 74v veti leukoja 16kpl kun lyötiin veto kumpi jaksaa enemmän,ite sain vaan 8 ja ikää yli puolet vähempi.että kyllä se näköjään tuossakin iässä voi olla noin kovassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan rivakkaa kävelyä vaihtelevassa maastossa. Näin on ollut jo vuosia. Ylipainoa on pikkaisen. Nyt on viimeisen vuoden aikana alkanut sattua lonkkiin ja jalkojen nivelet oireilee, myös polvet.
Suvussa on nivelrikkoa ja reumaa.
Luulen ettei tämä tästä paremmaksi muutu ja rehellisesti sanoen jäykistyn liikunnan jälkeen valtavasti. Jos olen tekemättä mitään niin en juuri jäykisty eikä lonkkiin kolota.
Mutta kun se liikunta on kuulemma lääke niin liikutaan sitten.
Vaikka kuinka paljon ja monipuolisesti liikun, niin vain yin-jooga auttaa jäykistymiseen, eli suosittelen helppoa ja mukavaa yin-joogaa kaikille ikääntymisen iloista iloitseville!
T. N57
Pilates myös hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana on huomattava, että tämä raihnaistuminen voi koska myös nuoria ihmisiä. Tietokoneella oleminen EI riitä liikunnaksi.
Mutta se on se-urheilua.
Talvella minulla on saman ikäisenä jalkineissa nasta remmit.Kävelen joka säällä päivittäin 3h. Läpi vuoden ajat.Erikseen on kauppa matkat.Polvien nivelrikot,Silti hiihdän 1-2h. päivisin kun Lähiön metsässä on lunta.Kipuun lääke liike.En juo alkoholia en tupakoi.Pidän unirytmin,kuin ruoka rytmin.En suostu kuppi kuntiin kahville istuu.Teen trehvit kävelyyn.Vastaus on aina oli henkilö 50v-60v. tai 70v. saman ikäiseni.En voi selkä särkee,jalkaa ymm.Senjori talot on Helsinki eri lähiöt lisäksi liikuntaa ilmaista,joissa käyn .