Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen perusosan leikkaus

Vierailija
14.07.2023 |

Hei,

Onko sinulta leikattu toimeentulotuen perusosaa? Mistä syystä? Itselläni tämä on kenties edessä, koska opiskelen enkä ole töissä.

Pystyykö leikatulla perusosalla elämään? Laskin, että elämiseen jäisi hyvin vähän.

Kiitos

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei pysty elämään normaalisti.

Saa puhelinlaskun maksettua, halvimman shampoon, hammastahnan, deodorantin ja pyykinpesuaineen ja jotain syötävää.

Mutta et voi kulkea julkisella liikenteellä (ei riitä lippuihin). Jos takki, kengät tms. hajoaa et saa uusia nykyhinnoilla. Jos puhelin hajoaa et voi korjauttaa (olet ilman puhelinta ja siitä rangaistaan). Et voi käyttää maksullista pesutupaa kuin pari kertaa kuukaudessa. Et voi harrastaa. Et voi käydä missään mikä maksaa. Tietenkään et voi käydä kampaajalla leikkauttamassa hiuksia, kun et voi sitä tehdä täydelläkään toimeentulotuella. Edes täysi tuki ei riitä myöskään auton pitoon.

No mutta toimeentulotuki on viimesijainen apu. Sillä on tarkoituksena "tulla toimeen" eikä ylläpitää autoa, kampaamokäyntejä jms.

Vierailija
82/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pysty elämään normaalisti.

Saa puhelinlaskun maksettua, halvimman shampoon, hammastahnan, deodorantin ja pyykinpesuaineen ja jotain syötävää.

Eipä pienipalkkaineenkaan kykene juuri muuta maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyjälle; opiskelen yliopistossa kasvatusalaa. Tarkemmin luokanopettajaksi. Poissaolojen suhteen ei jousteta yhtään. Sairauden takia saa olla kerran opintojakson aikana pois. Päivät ovat myös pitkiä ja sisältävät fyysistä tekemistäkin. Kun tulen kotiin, olen aivan puhki. Eli jos vielä pitäisi lähteä töihin siinä neljältä kun olen kotona, uupuisin varmasti.

Ap

Miten ajattelit työelämässä jaksaa? Kasvatusala kun ei ole 8-16 työtä vaan se vaatii myös aikaa illoilta ja viikonlopuilta.

Ihan oikeasti, kuinka yksinkertainen olet?

Vierailija
84/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin, viestiini Kelalle vastattiin. Minua kehotettiin ilmoittautumaan työnhakijaksi ja etsimään töitä. Tukemista ei voida jatkaa enempää. Ilmeisesti se enteilee, että perusosaa leikattaisiin reilusti.

Ap

Mitä sä luulet että täällä voidaan auttaa? Jos et pärjää, niin silloin et pärjää.

En luule. Tarkoitus on keskustella aiheesta toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Ei ole pakko osallistua :)

Ap

Kukaan ei halua keskustella sun kanssa aiheesta.

Mutta kommentoida jaksat kuitenkin?

Vierailija
85/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa meidän yhteiskuntaa, millainen se on. Ei kannusta opiskelemaan, todellakaan. Tekee sen itse asiassa erittäin hankalaksi.

Ap

Vierailija
86/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä pers ja sanon sen ääneen. Minun toimeentuloa ei saa leikata. Nytkään raha ei riitä elämiseen.. En vain saa työtä mistään.

Vierailija
87/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutus tuki loppuu. En voi edes uudelleen kouluttautua köyhänä. Vituttaa.

Vierailija
88/90 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Tein tänne toisen aloituksen tänään, koska tilanne mietityttää edelleen. Olen ollut töissä ja tarkoitus olisi palata opintoihin, mutta ei näillä säästöillä kauaa opiskella.

Vierailija
89/90 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset sitten tee töitä tai nosta opintolainaa kuten muut opiskelijat?

Olen jo käyttänyt opintotuen ja -lainan. En voi käydä töissä, koska opintoni ovat lähiopetusta päiväsaikaan.

Ap

Minä kävin aikoinaan lähiopetuksessa päiväsaikaan ja töissä iltaisin ja öisin. En tarvinnut opintolainaa enkä toimeentulotukia. Mikä sinua estää?

Varmaan se, että toimimalla noin ihmisestä tulee kaltaisesi kus*pää. 

ohis

Vierailija
90/90 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain aikoinaan opiskella puoli vuotta tt-tuella tilanteessa, jossa opinnot olivat kesken. Tämän jälkeen patistettiin hakemaan töitä tai tippuisi -20%. No, hain töitä koko ajan ja raportoin asiasta, mutta tukeani leikattiin silti 3 kuukauden ajan -20, -20 ja -40, vaikka viimeisenä kuuna isoimman pudotuksen aikaan tiedossa jo oli että töitä olin saanut. Perusteluna se, että 'hakija on saanut töitä vain 50% työajalla ja palkka on niin pieni, että olisi yhä riippuvainen tt-tuesta'. Noh, ei puhettakaan että olisin enää tt-tukea jonkin parinkympin vuoksi hakenut eli pääsivät kyllä minusta. Koitin perustella, että yhä kesken olevien opintojeni vuoksi jopa 50% työaika teki todella todella tiukkaa. Että se oli syy miksen hakenut 100% työajalla töitä. Ei auttanut. Tein valituksen asiasta ja sain 3 kk:n ajalta menetetyn tuen takaisin myöhemmin, mutta käsittelyssä meni PITKÄÄN. Se raha olisi ollut tarpeen silloin kun se leikattiin, ei enää myöhemmin.

Tämä oli aikaa ennen kuin tt-tuki siirtyi Kelalle. Näen muutoksen Kelalle hyvänä, aiemmin näitä asioita yksilöllisesti tulkitsevia virkailijoita oli paljon enemmän.. Toisille kävi munkki kun toiset joutuivat raportoimaan irtaimiston, jotta virkailija sai päättää, mikä romu olisi rahanarvoista ja myytävä jossain kirpputorilla. Yhdenmukaiset säännöt kaikille näissä asioissa perusosan osalta on todella tärkeää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä