Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen perusosan leikkaus

Vierailija
14.07.2023 |

Hei,

Onko sinulta leikattu toimeentulotuen perusosaa? Mistä syystä? Itselläni tämä on kenties edessä, koska opiskelen enkä ole töissä.

Pystyykö leikatulla perusosalla elämään? Laskin, että elämiseen jäisi hyvin vähän.

Kiitos

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset sitten tee töitä tai nosta opintolainaa kuten muut opiskelijat?

Olen jo käyttänyt opintotuen ja -lainan. En voi käydä töissä, koska opintoni ovat lähiopetusta päiväsaikaan.

Ap

Minä kävin aikoinaan lähiopetuksessa päiväsaikaan ja töissä iltaisin ja öisin. En tarvinnut opintolainaa enkä toimeentulotukia. Mikä sinua estää?

En ole ap, mutta meillä kaikilla on erilaiset resurssit jaksamiseen ihan terveydentilasta lähtien. Kiva, jos sä olet superihminen. Kaikki eivät ole.

Vierailija
62/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olet ap täällä ennenkin vinkunut. Onhan noita vaihtoehtoja. Esim ruokajonot, ala omaishoitajaksi, ota joku vanhempi mies joka elättää tms. Ei aina voi elää niin että on mukavaa.

Huomaa, ettei sinun elämäsi ainakaan ole mukavaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet ap täällä ennenkin vinkunut. Onhan noita vaihtoehtoja. Esim ruokajonot, ala omaishoitajaksi, ota joku vanhempi mies joka elättää tms. Ei aina voi elää niin että on mukavaa.

Huomaa, ettei sinun elämäsi ainakaan ole mukavaa :D

On se nykyään ihan mukavaa.

Vierailija
64/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sinulla on kohtuullisen hintainen kämppä, niin pakollisten menojen jälkeen 40% leikatusta tuesta jää elämiseen noin 333e/kk. Kyllä sillä selviää, mutta ei sillä mitä tahansa osteta. Ihmettelen vaan että etkö voisi kiertää leikkauksen sillä että ilmoittautuisit työttömäksi työnhakijaksi ja kertoisit etsiväsi kokoaikatyötä? Et olisi oikeutettu työttömyysetuuteen, mutta olisiko Kelalle tarpeeksi ettei leikkaisi tukea?

Muista myös että tt tuella saa tienata 150e kk ilman että vaikuttaa tuen määrään. Se olisi vain muutama päivä töitä kuussa.

Vierailija
65/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt perunasäkillä ja juurespusseilla tiukimmat ajat ja tuli elettyä terveellisemmin kuin koskaan kun ei ollut varaa ostaa mitään epäterveellistä mässyä. Rahattomana ei ainakaan tarvinnut nälkää nähdä. 

Tuli tehtyä kasviskeittoja, hernekeittoja ja makaroonilaatikoita. Leivoin itse sämpylöitä. Rahapäivänä hamstrasin pakastimeen ja kuivakaappeihin kuukauden tarpeet kun sain kyydin kauppaan ystävälliseltä naapurilta tai sukulaisilta jotka eivät laskuttaneet siitä mitään kun hoisivat omatkin asiansa samalla kertaa. 

Jos en olisi hamstrannut silloin kun tuli ne vähäiset rahat niin olisin varmaankin nähnyt nälkää ja alussa näinkin nälkää kaapit tyhjinä joka opetti ettei näin voi jatkua. Se oli niin kamalaa ettei ollut mitään syötävää kaapeissa eikä rahaa. Sen jälkeen oli pakko kehitellä sellainen systeemi että aina oli ruokaa vaikkei olisi rahaa ollut. 

Vierailija
66/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyjälle; opiskelen yliopistossa kasvatusalaa. Tarkemmin luokanopettajaksi. Poissaolojen suhteen ei jousteta yhtään. Sairauden takia saa olla kerran opintojakson aikana pois. Päivät ovat myös pitkiä ja sisältävät fyysistä tekemistäkin. Kun tulen kotiin, olen aivan puhki. Eli jos vielä pitäisi lähteä töihin siinä neljältä kun olen kotona, uupuisin varmasti.

Ap

Ootko ylipainoinen tai muutenvaan huonot geenit kun olet noin loppu opiskelupäivän jälkeen??! Miten meinasit sitä luokanopettajan työtä jaksaa?:D

On ajat muuttunut. Mä olen vasta 35v, mutta kyllä mun ikäluokassa lähes kaikki teki töitä opiskelujen ohella, iltaisin tai viikonloppuisin! Itsekään en edes opintolainaa nostanut. Silti energiaa riitti, vaikka oli työt ja opinnot.

Mä en edes tiennyt et opiskelujen ohella saa nostaa tt-tukea.

Samaa mieltä, töihin vaan ap. Ehkäpä joku elämäntaparemontti, jotta jaksat. Syöt terveellisesti ja liikut , vaikka pyörällä jokapaikkaan.

Monilta jää tuosta töihin vaan hokemasta pois tärkeä osa eli pitäisi sanoa että töihin vaan jos saa työpaikan. Töihin ei niin vaan mennä.

Vierailija
67/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, ja te jaksatte jauhaa jostain mitä joku sanoi, jne kun samalla kun terveet nuoret ihmiset loisiin tukiluukuilla. 

Opiskeleminen ei ole loisimista.

Kyllä se vähän rupeaa olemaan näiden ikuisten opiskelijoiden kanssa. 

Hohhoijjaa taas. Nykyään MONI ihminen joutuu opiskelemaan toinen jos kolmannenkin ammatin. Läheskään kaikilla ei käy niin hyvä tuuri, että heti ensimmäisellä kerralla nappaa työpaikka omalta alalta. Ja opintotukikuukausia leikattiin, kiitos vaan Sipilän hallitukselle! Siitä syystä yhä useampi joutuu toimeentulotukiloukkuun opiskellessaan. Ja se on todellakin taloudellinen loukku, eikä kannusta, eikä kannusta työntekoon opintojen ohessa, toisin kuin esim. opintotuella se on taloudellisesti jopa jossain määrin kannattavaa.

No tämä! Kaikki ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että ylempikään korkeakoulututkinto ei takaa töitä, vaan voi jäädä valmistumisen jälkeen työttömäksi. Tästähän ei yliopistoissakaan puhuta.. On todellakin nykyaikaa, että joko jäät odottelemaan töitä (vaikka työpaikkoja ei edes ole avoinna) tai lähdet opiskelemaan työllistävää alaa, kuten itse tein. Katsotaan, saanko tutkinnon valmiiksi. Luulin kyllä, että suomalainen yhteiskunta tarvitsisi opettajia.

Ap

Korkeasti koulutettujen työttömien kasvu koskettaa lähes kaikkia aloja ja itse asiassa juuri korkeasti koulutettujen työttömyys on prosentuaalisesti kasvanut enemmän kuin koko maan työttömyys viime vuosien aikana. Tältä ikävältä ilmiöltä eivät ole säästyneet opettajatkaan. Opettajiakin on koulutettu viimevuosina liikaa. 

Menee ohi aiheen, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, luokanopettajilla ei ole niin vaikea tilanne kuin aineenopettajilla.

Ap

Jokainen opettaja lähtee lähtötilanteesta työtön. 

Parhaiten asiat ovat  jo viran saaneilla peruskoulun luokanopettajilla ja erityisopettajilla sekä monia aineita opettamaan kykenevillä aineenopettajilla.

Kouluttautumaton sijainen on halvempi kuin kouluttautunut opettaja, joten kuntien säästötarpeiden edessä koulut tekevät kompromisseja myös näin. Tämä luo kouluttautuneelle (työttömälle)opettajalla entistä huonomman aseman. 

Vierailija
68/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyjälle; opiskelen yliopistossa kasvatusalaa. Tarkemmin luokanopettajaksi. Poissaolojen suhteen ei jousteta yhtään. Sairauden takia saa olla kerran opintojakson aikana pois. Päivät ovat myös pitkiä ja sisältävät fyysistä tekemistäkin. Kun tulen kotiin, olen aivan puhki. Eli jos vielä pitäisi lähteä töihin siinä neljältä kun olen kotona, uupuisin varmasti.

Ap

Ootko ylipainoinen tai muutenvaan huonot geenit kun olet noin loppu opiskelupäivän jälkeen??! Miten meinasit sitä luokanopettajan työtä jaksaa?:D

On ajat muuttunut. Mä olen vasta 35v, mutta kyllä mun ikäluokassa lähes kaikki teki töitä opiskelujen ohella, iltaisin tai viikonloppuisin! Itsekään en edes opintolainaa nostanut. Silti energiaa riitti, vaikka oli työt ja opinnot.

Mä en edes tiennyt et opiskelujen ohella saa nostaa tt-tukea.

Samaa mieltä, töihin vaan ap. Ehkäpä joku elämäntaparemontti, jotta jaksat. Syöt terveellisesti ja liikut , vaikka pyörällä jokapaikkaan.

Monilta jää tuosta töihin vaan hokemasta pois tärkeä osa eli pitäisi sanoa että töihin vaan jos saa työpaikan. Töihin ei niin vaan mennä.

Ja ne jotka pääsisivät töihin niin ei halua mennä töihin. Minä en voi ymmärtää kuinka 30-40v ikäinen ei opiskele eikä hae mitään töitä. Ennemmin lojuu jossain kuntosaleilla tai muissa harrastuksissaan. Ei ole mitään estettä työntekoon mutta ei vaan kiinnosta muuta kuin olla työttömänä. Kyttää sukulaisten perintöjä ja on haukkana isovanhempien rahojen perään. 

Vierailija
69/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni täällä, ilmeisesti valtaosa, kokee, että 14-tuntinen työpäivä ja 7-päiväinen työviikkoa, ympärivuoden ja ilman lomia on tavoiteltava ja normaali rytmi, johon jokaisen pitäisi - ei pelkästään suostua ja pystyä - vaan suorastaan haluta. 

Mä en itse suostuisi tekemään kahta kokopäiväistä työtä yhtä aikaa, enkä mä näe syytä, miksi kenenkään pitäisi siihen suostua. Mieluummin käyttäisin aikani, vaikka toimimiseen opiskelijajärjestöissä, jotka lobbaavat parempaa lainsäädäntöä, joka mahdollistaisi laadukkaan kouluttautumisen kaikille. Tällä hetkellähän rikkaiden lapset eivät käy töissä opiskelujen ohella, vaan heidän vanhempansa tukevat tätä. Maksan mielelläni veroja, jotta tämä mahdollisuus olisi kaikilla tasapuolisesti.

Kuormittuneen opiskelijan valmistuminen viivästyy, oppismitulokset heikkenevät ja mahdollisuuden laajentaa ja syventää omaa osaamista yli tutkinnon perusvaatimusten heikkenevät. Mä en ymmärrä, miksi tätä pidetän tavoiteltavana, ja tällä palstalla suorastaan ihannoidaan. 

Mitä tulee kysymykseen: äärimmäisen vaikeaa selviytyä toimeentulotuella, mutta ei kai mahdotonta. Omalla kohdallani toimeentulotuella opiskeleminen kuitenkin sallittiin hieman pidempään, sillä takana oli pitkiä sairauslomia, jotka perustelivat opintojen pitkittymistä. Jos siis on jokin sairaus, ja siitä dokumentoituja lääkärikäyntejä, kannattaa ottaa asia puheeksi.

Vierailija
70/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sinulla on kohtuullisen hintainen kämppä, niin pakollisten menojen jälkeen 40% leikatusta tuesta jää elämiseen noin 333e/kk. Kyllä sillä selviää, mutta ei sillä mitä tahansa osteta. Ihmettelen vaan että etkö voisi kiertää leikkauksen sillä että ilmoittautuisit työttömäksi työnhakijaksi ja kertoisit etsiväsi kokoaikatyötä? Et olisi oikeutettu työttömyysetuuteen, mutta olisiko Kelalle tarpeeksi ettei leikkaisi tukea?

Muista myös että tt tuella saa tienata 150e kk ilman että vaikuttaa tuen määrään. Se olisi vain muutama päivä töitä kuussa.

Minusta työttömäksi ilmoittautumisessa on esteenä se, jos on ilmoittautunut opiskelijaksi sinä lukuvuonna. Mutta voihan sitä kysyä. Ja tuosta summasta (333€) menee minulla osa myös vuokraan. Saan asumistukea noin 250€ ja vuokra on 450€. Siihen vielä laskut, muun muassa opintolainan korot, joiden maksua ei voi lykätä. Sähkö- ja sähkönsiirtolaskut voi lähettää kelaan, mutta puhelinlaskua ei. Tulisi niin tiukkaa, että..

Ap

Vierailija
71/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku teistä pärjännyt edes joten kuten leikatulla toimeentulotuella? Olen kiinnostunut kuulemaan vielä lisää kokemuksia siitä, miten meni. Etsiäkö nyt työpaikkaa silläkin hinnalla, että valmistuminen viivästyy, vai kitkuttaako leikatulla tuella..

Ap

Vierailija
72/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,

Leikattu toimeentulotuki on kuulemma aikamoinen byrokraattinen hässäkkä että joillain menee vuosikin ennen kuin ttt menee käytännössä leikattuun. Kuten sanottiin muualla se on myös aluksi vain 20%. Voit varautua vaikkapa pikku hiljaa pakkasta täyttämällä ja kuivia tuotteita hamstraamalla. Taisi olla niinkin että leikattua ei saa olla yhtäjaksoisesti ainakaan pitkiä aikoja vaan vain joinakin kuukausina.

Vierailija
73/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä selitys se sali on? Kyllä työ on tärkeämpi. Pitäisi leikata tukea vielä puolet, josko alkaisi työ maistumaan.

Vierailija
74/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä selitys se sali on? Kyllä työ on tärkeämpi. Pitäisi leikata tukea vielä puolet, josko alkaisi työ maistumaan.

Anteeksi mitä? :D

Vierailija
75/90 |
14.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotin kommentteja siis muilta toimeentuloa saavilta, enkä kysymyksiä siitä, miksi en käytä opintotukea. Selitin asian yllä kommentissa.

Ap

Mene pummi töihin. 

Meneppäs itse luuseri.

Vierailija
76/90 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap,

Leikattu toimeentulotuki on kuulemma aikamoinen byrokraattinen hässäkkä että joillain menee vuosikin ennen kuin ttt menee käytännössä leikattuun. Kuten sanottiin muualla se on myös aluksi vain 20%. Voit varautua vaikkapa pikku hiljaa pakkasta täyttämällä ja kuivia tuotteita hamstraamalla. Taisi olla niinkin että leikattua ei saa olla yhtäjaksoisesti ainakaan pitkiä aikoja vaan vain joinakin kuukausina.

Vuosia? No sitten saan tutkintoni helposti valmiiksi.

Ap

Vierailija
77/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, viestiini Kelalle vastattiin. Minua kehotettiin ilmoittautumaan työnhakijaksi ja etsimään töitä. Tukemista ei voida jatkaa enempää. Ilmeisesti se enteilee, että perusosaa leikattaisiin reilusti.

Ap

Vierailija
78/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin, viestiini Kelalle vastattiin. Minua kehotettiin ilmoittautumaan työnhakijaksi ja etsimään töitä. Tukemista ei voida jatkaa enempää. Ilmeisesti se enteilee, että perusosaa leikattaisiin reilusti.

Ap

Mitä sä luulet että täällä voidaan auttaa? Jos et pärjää, niin silloin et pärjää.

Vierailija
79/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä sä luulet että täällä voidaan auttaa? Jos et pärjää, niin silloin et pärjää.

En luule. Tarkoitus on keskustella aiheesta toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Ei ole pakko osallistua :)

Ap

Vierailija
80/90 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En luule. Tarkoitus on keskustella aiheesta toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Ei ole pakko osallistua :)

Ap

Kukaan ei halua keskustella sun kanssa aiheesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme