Rintaliivit aiheuttavat kipua
Miten pystytte pitämään koko päivän niitä? Minä en pysty, kun rintakehä kipeytyy ja tuntuu, ettei pysty kunnolla edes hengittämään.
Ja ei ole väärä koko.
Kommentit (140)
Mullakin rintaliivit sattuivat vuosikausia, mutta sitten tajusin, että ongelmana olivat väärän malliset kaarituet. Mulle ei käy ne puolipyöreät, joita nykyään useimmat merkit suosivat, koska niiden päädyt kaivautuvat kylkiin. Olen löytänyt merkkejä, joiden kaarituet ovat matalammat ja leveämmät, ne tuntuvat ja näyttävät kivalta päällä.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin rintaliivit sattuivat vuosikausia, mutta sitten tajusin, että ongelmana olivat väärän malliset kaarituet. Mulle ei käy ne puolipyöreät, joita nykyään useimmat merkit suosivat, koska niiden päädyt kaivautuvat kylkiin. Olen löytänyt merkkejä, joiden kaarituet ovat matalammat ja leveämmät, ne tuntuvat ja näyttävät kivalta päällä.
Kiva kuulla. Itse en käytä kaarituellisia.
Ap
Myös väärä "rinnakkaiskoko" voi aiheuttaa ongelmia. Se, että joku koko on hyvä, ei automaattisesti tarkoita, että rinnakkaiskoko olisi hyvä. Rinnakkaiskoko tarkoittaa, että kupit ovat saman kokoisia (vaikka kokomerkintä on eri), mutta ympärysmitta on eri.
Kuppikokomerkintä kertoo sen, kuinka paljon on eroa rinnan alta mitatun ympärysmitan ja rinnan korkeimmalta kohdalta mitatun ympärysmitan ero. Eli kun kuppien fyysinen koko pysyy samana, mutta ympärysmitta on eri, silloin kuppien kokomerkintä on eri.
Usein käytin rintaliivejä, niin piti olla epämukavan napakat, jotta pysyvät selästä paikoillaan. Aloin käyttämään bodyja ja nyt voin käyttää suurempaa ympäryskokoa (kuppi on pienempi), napakkakin, muttei liian tiukka malli ja oikein mukava. Esim. Miss Maryn bodeissa köytyy kauniita mukavia malleja, ei ne mitään mummomalleja ole kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa tuo ongelma että kaarituet hiertää kylkiin ja puolipyöreät kaarituet on muutenkin kauhean epämukavat, kiinnostaisi mitä merkkejä käytät nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap - kannattaa mennä oikeaan liivikauppaan ja sovittaa siellä asiantuntijan avustuksella. Selitä mikä on liiveissä ollut vialla. Löydät varmasti sopivan mallin.
(Älä osta halpiksia Prismasta.)
Eiköhän aloittaja ongelma ole peräisin nimenomaan liivikaupassa, jossa on vakuutettu, että tämä se oikea koko on. Ei koskaan kannata ostaa liivejä, jotka tuntuvat joltakin.
Tuo samainen liiviketjuliike saa ihan aiheesta haukkuja jatkuvasti. Itse erehdyin joku vuosi sitten tarjouksen perässä ostamaan sieltä paritkin eri liivit, eikä tullut halvaksi se reissu. Olin pitkään käyttänyt kokoa 75C tai 80B, mutta tuolla ne vaihtui kertaheitolla kokoon 65E. Yritin sietää ja pitää, päiviä, viikkoja, että kyllä ne tästä, mutta lopuksi kaarituet painoi kainalon sivuun veriset jäljet, jonka jälkeen totesin, että eiköhän se ollut siinä. Aivan kamalan epäsopivat, ei sellaisia pitäisi kenellekään myydä. Myyjä toki selitti, että liivien pitää olla napakat ja sen ymmärrän, muttei niiden tarvi lävistää ihoa sentään.
En ikinä suosittele kenellekään Changea.Sen lisäksi että ne changella pakkomyy aina sitä pienempää rinnakkaiskokoa, niin niillä on myös kuppikoot vaihdettu kirjaimeltaan yhtä isompaan. Eli jos olet mitatusti kokoa 70C, niin change pakkomyy sulle rinnakkaiskoon 65E (joka muissa liikkeissä olisi merkattu standardikokona 65D).
Miksi? Koska suurin osa naisista haluaisi isommat tissit, ja yhtäkkiä ne sun C-kupit onkin E. Tulee asiakkaalle hyvä mieli "ja muissa liikkeissä ne ei tiedä mun kokoa oikein". Menin joskus itsekin teininä tuohon halpaan, kun sain eksältä lahjakortin changeen.
Mun liiveissä on oikein kokolappu lukee että ne on ympärykseltään 10/85/32/70 ja kupiltaan GG/J/K? Mikä noista on se oikea koko?
Niissä pitäisi lukea myös maakoodit. 32 esim. kuulostaa UK koolta. Suomessa kai yleisimmin käytössä EU? Todennäköisesti se on joko 70 tai 85. Eri maissa käytetään hieman erilaista mittataulukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan kannata ostaa liivejä, jotka tuntuvat joltakin.
Valehtelet itsellesi, jos väität, etteivät ne tunnu miltään.
Miehet nauraisivat, jos heille pakotettaisiin kiristetty kuminauha kehon ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet nauraisivat, jos heille pakotettaisiin kiristetty kuminauha kehon ympäri.
Niinpä. Joku tuntohäiriö täytyy olla kehossa, jos ei tunne mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä itselleni valehtelisin? Todella vaikea löytää sellaisia, jotka eivät tunnu miltään. Joskus sentään olen onnistunut löytämään, mutta varmasti liivikauppiaitten mielestä liian isot.
Näillä mitoilla olisi hyvä olla kaarituelliset, mutta missä on kapeita ja matalia kaaria 75G-koossa? Olen kuvitellut, että kaaret pitäisi olla jokseenkin rintojen alla niin, että sinne ei jää mitään hikipoimua. Mutta lähes kaikissa kaaret painavat kainaloita ja edessä törröttävät rumasti rintojen välissä. Eikö ne pitäisi olla edessä rintalastaa vasten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Joku tuntohäiriö täytyy olla kehossa, jos ei tunne mitään.
Väitättekö te ihan tosissanne, että rintaliivien kuuluu tuntua koko ajan jotenkin epämukavilta eli jos ovat niin huomaamattomat, että eivät tunnu "miltään", on jotain vikaa? Todella kummallinen ajatus, kun minun mielestäni ne pitäisi voida unohtaa ihan samalla tavalla kuin sukat ja pikkuhousut. Ei niidenkään pitäisi mitenkään erityisesti tuntua miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mulla on sellainen tunne, että olen nähnyt tämän saman aloituksen täällä moneen kertaan?
Johtuisko siitä, että tämä on oikeasti ihan tosi tosi yleinen ongelma? Monen mielestä rintsikat on inhottavan tuntuiset päällä, vaikka koko olisi periaatteessa oikea. Voi tämä aloitus toki Porvoostakin olla kotoisin, mutta sehän täällä aina on enemmän kuin mahdollista.
T: Eri
Koko ei edes periaatteessa ole oikea, jos liivit aiheuttavat kipua tai tuntuvat muuten ikäviltä päällä. Jostain syystä monille suomalaisille naisille on yllättävän monimutkaista tajuta, mikä on se oikeasti oikea koko. Osa jopa kuvittelee, että sama koko, jolla mentiin teininä käy edelleen 50 vuotta myöhemmin.
Ei pidä paikkaansa. Farkutkin voivat olla täysin istuvat ja oikeaa mallia ja silti osa kokee ne ahdistavina ja puristavina. Rintaliivit, joissa tuki tulee rintojen alla kulkevasta "vyöstä" vaan sattuu ja painaa osaa, kuten olkaimetkin. Teknisesti oikea koko, parhaat ja mukavimmat materiaalit ja mallit eivät takaa sitä, että liivit eivät ole epämukavat tai aiheuta kipua.
Vai heitetäänkö samantien tästä oikeaoppisesta istuvat liivit eivät satu -dogmasta sitten ulos ne, jotka normiin eivät mahdu? Esim. vartalon asento on syystä tai toisesta sellainen, että liivien kannattelu idea ei toimi ja painetta tulee rintakehään. Esim. istuessa pyörätuolissa, skolioosi, neuronkirjo. Vikoja on lukemattomia, joilla voidaan selittää, miksi sattuu ja on epämukavaa. Mutta oisko vikaa niissä liiveissäkin? Ei ne kaikkien kehoihin istu hyvin.
Farkutkaan eivät ole oikeaa kokoa jos ne ahdistavat ja puristavat. Oikeankokoinen vaate ei aiheuta kipua tai muutenkaan ahdistusta. Poislukien sukkahousut, joiden käytöstä varmasti kukaan ei nauti.
No ei oikean kokoiset ja malliset sukkahousutkaan tunnu päällä lainkaan.
Eikö silloin ole jotain vikaa tuntoaistissa, jos ei tunnu päällä lainkaan? Näin ainakin rintaliiveistä eräät väittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mulla on sellainen tunne, että olen nähnyt tämän saman aloituksen täällä moneen kertaan?
Johtuisko siitä, että tämä on oikeasti ihan tosi tosi yleinen ongelma? Monen mielestä rintsikat on inhottavan tuntuiset päällä, vaikka koko olisi periaatteessa oikea. Voi tämä aloitus toki Porvoostakin olla kotoisin, mutta sehän täällä aina on enemmän kuin mahdollista.
T: Eri
Tai sitten useammalla on liian pienet liivit. Tälläkin palstalla on joskus neuvottu ostamaan ihan liian pienellä ympärysmitalla liivejä. Tottakai ne puristaa.
Oikean kokoiset liivit eivät haittaa hengitystä.
Eikös jossain tutkimuksissa ollut selvinnyt että 70-80% naisista käyttää väärän kokoisia liivejä. Yleisempää varmaankin että ympärysmitta on liian suuri.
Veikkaan että ap käynyt jossakin Changessa, niillä on joku vimma myydä aina 65 mitalla 80-ympäryksiselle naiselle. Ei ihme jos puristaa.
Miten on sitten selitettävissä se, että niin moni kokee rintaliivien puristavan, ja peräti ahdistavan? Ei luulisi liian suuren ympärysmitan puristavan, vaan kyllä minulla on ollut useammin liian pienet. On ollut sellaisiakin liivejä, että luulin sopiviksi ostaessa, mutta käytössä jouduin ottamaan pois kesken päivän.
Tätä ei haluttu kuulla, eikä varmasti päde kaikkien rintaliiviongelmiin, mutta minulla syövän ensioireita oli se, että aiemmin neutraaleilta tuntuneen liivit alkoivat painaa ja aiheuttaa hengenahdistusta.
Tunne helpotti, kun liivit riisui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä itselleni valehtelisin? Todella vaikea löytää sellaisia, jotka eivät tunnu miltään. Joskus sentään olen onnistunut löytämään, mutta varmasti liivikauppiaitten mielestä liian isot.
Näillä mitoilla olisi hyvä olla kaarituelliset, mutta missä on kapeita ja matalia kaaria 75G-koossa? Olen kuvitellut, että kaaret pitäisi olla jokseenkin rintojen alla niin, että sinne ei jää mitään hikipoimua. Mutta lähes kaikissa kaaret painavat kainaloita ja edessä törröttävät rumasti rintojen välissä. Eikö ne pitäisi olla edessä rintalastaa vasten?
Pitäisi olla rintalastaa vasten. Jos näin ei ole, on kuppisi todennäköisesti noin 2 kokoa liian pieni.
Käytän urheiluliivejä, jotka ei purista eikä hierrä.
Ap näyttää vaan kommentoivan jokaiseen vinkkiin, että ei käy hänelle. Ja sitten valittaa että rinut sattuu.
Älä tee mitään, kyllä se tuntohermo joskus siitä painauman alta kuolee pois...
Poista kaarituet jo helpottaa!
Mä ainakin teen näin .
Vierailija kirjoitti:
Poista kaarituet jo helpottaa!
Mä ainakin teen näin .
Miksi et osta kaarituettomia liivejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla rintalastaa vasten. Jos näin ei ole, on kuppisi todennäköisesti noin 2 kokoa liian pieni.
Olen kokeillut H-kuppia, mutta sama ongelma kaarituen kanssa. Mistä löytyisi 75K?
Mä olen päättänyt olla ilman liivejä jos siltä tuntuu. Siitäkin huolimatta, että itselläni on keskivertoa isommat rinnat. Katseita tulee, mutta samapa tuo.