♥ TAMMENTERHOT keskiviikko ♥
Kommentit (31)
[color=8B2323]kirjoitin jo pätkän kunnes juniori painoi jotain ja kaikki katosi!!
Liitokset oli illalla kivan kipeenä, käytii illalla seinäjoella miehen kanssa kahestaa ostoksilla. sain vihdoin kauan hiniöitsemäni monitoimikoneen, ei enää huonosti vaivattuja pullataikinoita!
Saatii lähes kaikki lahja ostokset tehtyä..
Kohta sinne lähden taas, kun sisko tulee ja lähetään näiden pikkuisten kanssa (siskolla 2kk nuorempi meitin juniorista) Seinäjoelle.
meillä on juniori kyllä tulossa vissii kröhään, tai sitte hampaat nostaa puhjetessaan taas flunssa oireita.. :(
mutta ei nyt kai kummempaa.
närästys on hirviää!
joko joku on ostany lakun makuista uutta rennietä? oliko hyvää?
[b]Maria ja himpula 35+3[/b] [color=EE6A50][size=4]♥
[color=darkviolet]Akka tuolla istuu aamupalaa syömässä. Tänään menevät retkelle ja tuntuu jännittävän. Tallin joulua menevät katsomaan ja siihen varmaan kuuluu hevosajeluakin. Harmi kunnei oo lunta. Viime vuonna olivat olleet reenkin kyytissä.
Jospa se amerikkalainen ennuste pitäs paikkansa tiistaille, että koko maassa tuli LUNTA. Mitä se on, jotai syötävää :O
( . ) Kauan aikaa oon sanonu, ett mulla on karvanen linea negra. No- tarkemmin tutkittuani niin kyllä se taitaa olla oikee. Yö meni normaalisti yhen herätyksen voimin.
Tahtoopi kankettua sängyssä, ku kylkee alkaa vaihtaan niin menee hetki pyörähykseen. Mutta aamulla ei oo mitenkää paikat kipeenä. Se voinee tulla vielä myöhemmin kuvioihin.
Voi että tuo akka nyt vatuloi. .syöny pientä leipää varmaan kohta puol tuntia. .
Z ja peipi 33+5
[color=darkviolet][b]Lyyti [/b]hienoa, että pääset fysikaaliseen bd bd.
[b]P-mökkiG: [/b]yleensä kai aaton likellä aletaan napsimaan pikku hiljaa, en osaa sanoo.
[b]Monttu [/b]no on uusilla kehittyneillä laitteilla sitten huonotki puolensa. No, pääasia ett kaikki hyvin :)
Mä oon miettiny, ett pitäs varmaan käyä varulta verikokeissa, vaikka kutinaa ei oo toistaseks ollu.
[b]Sulina [/b]toivottavasti kurkku on jo parempi tänään.
Ja tosissaan normaaleita aatoksia sulla on :) Mites sitä sanotaan ettei kukaan oo seppä syntyissään eli kyllä se vauva sitten opettaa. Jokainen niistä on kummiski oma yksilönsä, mikä viihyttää ja toimii toisella niin ei välttämättä seuraavalla ollenkaa.
[b]JakkaraG: [/b]ei oo kokemusta ku ihan perinteisestä elikkäs petillä sukista kii pitäen.
[b]Taneli [/b]eihän tuo oo yhtään paha painonnousu vielä :)
[b]Äitiliini [/b]meilläkin on kummasti tullu tavaksi, ett mä hoidan maksut. Meni kauan aikaa pankin vaihtamisen jälkeen, että ukko etes kävi pankin sivuilla ja alussa piti tietenki neuvoa ku olivat erilaiset ku edelliset.
Nyt onneksi osaa, joten eiköhän tuo pärjää sen puolesta. Saa nähä mitä syövät akan kanssa sitten, ku tää akka ei oo kotona. No--onneks voivat kipittää ukon kotio naapuriin tarvittaessa ;)
Mistä tuli mieleen, mites teillä joulu nyt menee eli tuleeko A+A teille?
[b]Ariella [/b]toivottavasti Minea on parantunu ja pöpö ei oo teihin tarttunu.
Saako kysyä miten synnytys meni ilman puudutteita? Mä en oo mini-spinaalista kuullukkaa. Epiduraalin voimilla viimeksi ja sitten meniki sektioon (tehäänkö se nyt kummassa, mut selkäydinpuudute joka tapauksessa).
[b]Tau [/b]lyhytpinnaisuutta tuntuu olevan liikkeellä, ku siittä on ollu puhetta. Ite mukaan luettuna kuulun siihen kerhoon välillä. Sitä kai alitajunnassa pohtii tulevaa h-hetkeä ja saa hermot kiristyyn.
[b]Ardisia [/b]onko sulla vielä käyntejä jälellä joissa käytte läpi synnytyksiä? Saa nähä meneekö sitä ite tällä kertaa lukkoon tai sekasi, ku menee laitokselle. Mietin sitä, ett ku muistot varmasti palaa viime kertasesta sitten elävästi mieleen.
Toivoa vaan, ett se tilanne vetää niin mukanaan ettei kerkee vanhoja muisteleen (missä oon hyvä).
[b]Lakun ja salmiakin syönnistä[/b] niin olikos se " päiväannostus" n. 50g maksimissaan? Salmiakkia mulla teki akkaa oottaessa mieli ja nyt en sitä pahemmin alas saa :O Laku kyllä menee, mut en syö sitä enkä muitakaa nameja pussi tolkulla.
Kummasti nyt on jääny suklaalevyjenki osto unholaan. Mut sit nisut ja piirakat taas menee :b
[b]Elin@[/b] no mut eihän sitä tarvi jouluksi sen kummemmin nurkkia kuurata, jos muuten huolehtii mökkinsä siivouksesta suht tiuhaan.
[b]Mirabella [/b]äh tuo se nyt just on, ku alkaa varmaan oleen enempi sääntö ku poikkeus, ett halutaan tietää sukupuoli. Mua jo tympii ku moni on kysyny kumpi masussa on. Saavat luvan oottaa synnytykseen niinku minäki ;) Hyvä ku muistutit, pitää ite muistaa heti sanoo OAS:ssa etteivät kerro kumpi on.
Kunto Keimo Rauno ******* no siinähän se on nimi ;)
[color=darkviolet][b]Nasu [/b]hienoa, että sait hyviä uutisia ä-polilta. Mä en muista millasta vuotoa itellä oli akkaa oottaessa, mut odotusvihkoseen oon kirjottanu jossai vaiheessa omituisesta vuodosta. Mut se oliki sit valkovuotoa joka tuppaa jossai välissä muuttumaan.
Mitähän mulla ois tullu painoo, ehkä huitelee 13 kilon tietämillä ja kai yliki. Kyllä ne sitten lähtee, joten turhia huolehtia :)
Josko nyt antas tilaa muillekki kirjottaa ;)
[b]ekan vauvan hoidosta:[/b] Mä muistan kun odotin esikoista ja ex-anoppini oli yhtä aikaa raskaana (outoa oli) ja exän pikkuveli syntyi 3kk ennen esikoistani ja sitte kun se rääpäle pukattiin mulle kastajais tohinassa, että: hoida! iski ihan kauhee paniikki ja aloin itkeä, etten mä tätä osaa hoitaa, kun tuntui että rikkihän se menee! että apua, en mä osaa hoitaa sitten omaakaan lasta..
Mutta kas, kun sen oman sai tähän maailmaan, ei se ollutkaan vaikeaa kuten " vieraan" hoito.. näin se luonto kai hoitaa ??
Muistan myös yhen kaverin,jolle annoin toka lapseni syliin ihan pienenä, ja hän kysyi ihan kalpeana, mitä pitää tehä?
mä sit vastasin että keinuttele vaikka, mä meen keittää kaffit..
No, tuli takas olkkariin,niin mun kaveri heilu,mutta niin jäykkänä että vauva ei heilunu milliäkää!! :)
Mutta niin vaan on kuin konkari,kun oman lapsen sai :)
nyt äkkii kaffia ennen lähtöö ,ettei närästys vaan pääse loppumaan :D
[color=darkviolet]Mä tässä tehny ajankuluksi listantynkää ja tuntuu ku jotai oleellista puuttus. Huom! Tähän en siis listaa omia enkä peipin kotiinpaluu kamppeita, vaan mitä tarvii laitoksella ku ei mahollisuutta, ett ukko voi tuua " tosta noin vaan" . .
Elikkäs alkaa->
-äitiyskortti
-peipille unilelu
-kamera + patterit
-känny + laturi
-imetysrintsikat + liivinsuojia
-lehti/kirja/kalenteri+kynä
-hiusharja (lakka)
-h.harja + tahna
-kasvovesi, dödö jne mitä ite kukanenki tarvii
-rahaa kahvilaan
Sitten mietin " ylellisyyksiä" , ett jos ottas omia sukkia mukaan ja ehkä olopökät tai pari toppia. Nämä siis EHKÄ.
[b]Mitä muuta?[/b]
Ihana poika Beijaflorilla.
Kävin äsken ylimääräisellä tarkastuksella neuvolassa. Viikko sit vast kävin mut sen jälkeen alkanut turvottaa reilusti ja päätä jomottaa silloin tällöin. No, neuvolassa ei mitään hälyyttävää, kaikki OK. Pissa oli puhdas, painoa oli tullut kokonaiset 50g/vko. RR 111/73. Kuunteli myös, sydän jumpsutti tasaiseen.
Supistuksia alkanut tulla iltaisin ihan reilusti, onneksi eivät viel ole kovia. Saa tuo vähän harjoitellakin jos vaikka kohdunkaula lyhenisi vähän ennen synnytystä niin ei tulis niin pitkän kaavan mukaan olevaa synnytystä kun kahdella edellisellä. Viimeeks ultrassa kohdunkaula oli 4,5cm.
Ensi viikolla viimeinen lääkäri. On aika aikaiseen minusta mut ihan kiva tietää onko supistukset saaneet mitään aikaan.
Ihanaa joulunodotusta kaikille. Toivotaan et sääennustukset pitää paikkaansa ja saatais edes vähän lunta jouluksi.
birgit ja pörrö rv 33+6
Täällä olis taas yks aamukukkuja, viideltä heräsin ku mies lähti aamuvuoroon ja siinä sitten ehinki vähäsen tarkemmin vilkasta eilistä pinoa kun sen lukeminen jäi hieman vajaaksi eilisiltana....
7 jälkeen sit taas simahdin eilistä Pakoa katellessa soffalle ja just heräilin... et tällainen rytmi taas tänään!
Eilen tosin nukuinki sit 10 asti.
PIPARITALOJEN KATON ROMAHTAMISESTA- olen lukenut että muutamalla ollut täällä ongelmana: tän aamun Hesarissa lohduteltiin leipureita ja se kuulemma johtuu liian leudosta (=kosteasta) talvesta ja sen takia romahtelee kun palat imevät kosteutta ilmasta!
Auttaa kuulemma jos käyttää paloja ylimääräisen kerran uunissa ja siten saa jo alussa ylim. kosteuden pois!
Joten älkää surko piparimökkitaiteilijat, vika on tässä " ihanassa" talvessa, tulis jo ne pakkaset....!
ÄITILIINI- teillä kävi huono tuuri pojan nimiasian kanssa, toivottavasti löydätte toisen yhtä sopivan nimen!
Ja onnea mahdolliseen käynnistykseen, kohta on taas seuraava pikkuterho syntynyt! Ihanaa, saatte pienen joulutontun iloksenne!
Meillä hieman sama tilanne tämän nimiasian kanssa, olen jo ikuisuuden (sen aikaa kun lasta haluttu eli vuosia ja kirjoittanut sen jopa " vauva" -päiväkirjaanikin nimilistaan) pitänyt tietystä tytön-nimestä joka ei ole kenelläkään kaveripiirin lapsista (vielä...) ja niitä lapsia kun on melkein kaikilla jo!
Sitten selvisi kun veljeni odotti esikoistaan alkuvuodesta että jos heille tulee tyttö niin siitä tulee sen niminen (nimi veljen vaimon isoäidiltä)! Poikahan heille sitten tuli ja nyt olen kahden vaiheilla että " säästänkö" sen tyttö-nimen heidän EHKÄ tulevalle tytölle (sitähän ei koskaan tiedä!) vai olenko itsekäs ja pidän kiinni lempinimestä ja annan sen meidän mahdolliselle tytölle.... vaikeita asioita, se olis nimittäin yksi niistä nimistä jonka mieskin ihan mukisematta hyväksyi...
ARDISIA JA VUPII- kiitos kun kerroitte hieman tuosta synnytystapa-arvioinnista, tämä kun on eka raskaus niin eteen tulee niin monta ihmeellistä asiaa!
Minä en siis mene synnärille vaan sen tekee ihan neuvolalääkäri normaalin, kolmannen lääkärikäynnin yhteydessä.
Eli neuvolassamme ei ole ultraa eikä röntgeniä, joten jos jotain ongelmia löytyy niin saan varmasti lähetteen sairaalaan lisätutkimuksiin. Se peräaukon kautta tutkiminen ei kauheesti houkuttele.....Mutta kiinnostaa kovasti saada jonkinlainen painoarvio tästä tulevasta vauvelista!
SULINA- mukavaa tutustumiskäyntiä synnärillä, oli minulle ihan mielenkiintoista kun on eka tulossa!
Olin kyllä siskoni tukihenkilönä melkein h-hetkeen asti kun hän synnytti kolmatta lastaan, mutta silloin oli niin tohkeissaan ettei sitä katsellut sairaalaa " sillä silmällä" ja kyseessä oli eri sairaala kaiken lisäksi.
MARIA-79 onnittelut monitoimikoneesta! Olen ihan kade, täällä nimittäin sama ongelma taikinoiden vaivaamisen kanssa, varsinkin tässä tilassa ei kauheesti jaksa käsin vaivata! Olenkin vilkuillut nyt joulun alla kodinkonefirmojen esitteitä ja haluaisin semmoisen koneen isolla teräskulholla (olisko Bosch) joka vaivaa isommankin taikinan, raastaa ja sitten tekee soseet ym. Olis nimittäin tässä taloudessa käyttöä....Ehkä joulupukki käy näillä sivuilla ja toteuttaa toiveeni...:)
PIKAISIA PARANEMISIA kaikille vatsapöpöön sairastuneille!
SINDA- mites se blogi-juttu käytännössä toimii? Oletteko laittaneet sinne pelkästään masukuvia vaiko kasvokuvia vai sekäettä? Ja kun haluaa itsekin lähettää kuvia (mies saa eka ottaa kuvia ja sit auttaa lähettää ne kun oon aika tumpelo näiden koneiden kanssa...!) niin minne sähköpostiin lähetän viestiä?
Olis kauheen kiva nähdä syntyneistä terhoista kuvia ja itekin jossain vaiheessa saada oma terho kuvagalleriaan!
Nyt ryhdistäydyn ja lähden kauppaan että sais jotain fiksua taas tänään aikaseks! Joulu nimittäin tosiaan lähestyy aikamoista vauhtia ja samalla laskettu aika!
Mukavaa päivää & voikaahan hyvin!
Pupina & Möykky 35+5
Hei
" Ilmoittaudun" tänne tammikuisiin! Olen pyörinyt helmilistoilla, mutta tuntuu että tammikuisilla on lähempänä viikot omiani. Mulla siis laskettu aika kuiden vaihteessa ja voi olla että käynnistetään jo ennen LA, kun edellinen oli jättiläinen. Tosin eihän tätä vielä tiedä, jos tämä vauva ei kasvakaan liikaa. Mutta oletan, että tammivauvaa tässä ollaan pusaamassa.
Laitoin toisen avauksen otsikolla loppuraskauden pahoinvointi, kiva jos jollakin on kommentoitavaa. Tää sokerisekoilu alkaa jo tympiä. Oishan se kiva syödä joulunakin edes pala suklaata tai edes riisipuuroa saamatta siitä kauheeta " krapulaa" . Hemoglobiinikin on ollut viime viikot alle sadan ja huimaa ja pyörryttää. Tänään oon menossa neuvolaan, saa nähdä oisko yhtään noussut. EI kyllä tunnu siltä, päinvastoin happi loppuu. Mieli on kuitenkin ihmeen iloinen, vaikka fyysisessä mielessä olo on aika P:stä. Kovasti sitä jo räplää vauvan vaatteita ja miettii sairaalavarusteita. Vaikka voi olla jopa 8 viikkoa jäljellä. Toisaalta kohdunsuu oli jo 27 viikolla ulkopuolelta auki, joten jospa ei menisi ihan niin kauaa. Enää en jännitä ennenaikaisuutta, vaan isokokoisuutta enemmänkin.
Äitiysloma alkaa virallisesti 1,5 viikon päästä, nyt oon sairaslomalla. Kipeitä supistuksia tuli töissä ollessa tyyliin 2h putkeen vartin välein, nyt on rauhoittumaan päin. Äsken kävelin ulkona ennätyslenkin, 3km ja loppupuolella matkasta tuli monta napakkaa supistusta. tuntuu vaan että sitä hautoo sisällä ja väsymys lisääntyy siitäkin. Lapset 3- ja 5 v on hoidossa enää tän viikon. SItten onkin viriiliä seuraa mulla!
Nyt syömään, katotaan kuinka etoo kun syön pelkkää kasvista ja lihapullaa enkä yhtään hiilareita jotka vaikuttais aiheuttavan pahempaa etomista. Toki vedän ruisleipää välipaloiksi, mutta jos nyt aterialla jättäis makaronit, potut jne nopeesti sokeria kohottavat pois. Jos nostatan sokereitani, ne laskee entistä alemmas: tunnissa paastoarvoon kun on insuliinin liikatuotantoa.
Heinä rv 32+3
Ihan ekana Beijaflorille ja perheelle onnittelut pikkuisesta Onni-pojasta. Voimia kovasti että jaksatte sitä sairaalarumbaa. Ihanan kuvan olit blogiin laittanu.
Tänään on siis maaginen 37 viikkoo täynnä, joka merkitsee sitä ettei vauva ole enää keskonen, jos päättää syntyä! Se on ollut tavoitteena sairaalasta lähtiessä.
Äitipolilla kävin ja vauvan painoarvio oli 2.7-3.0kg. 25 persentiilin käyrillä mennään eli pieni olis sen mukaan tulossa. Vähän hirvittää et kuin käy, kun viimeks oli melkein samoja lukemia samoilla viikoilla ja nelikiloinen tuli. No, mut voipi olla ettei tämä vauva enää kauaa mahassa viihdy. Lääkäri kun kokeili hän nauroi ja sanoi, että miten tää ei oo jo syntyny. Nimittäin kohdunsuu oli jo 3cm auki ja, kääks!! Eli sit ku lähdetään ni pitää mennä lujaa eikä jäädä kotiin käkkimään. Ei siis ihme ettei oikein kävely enää luonnistu ku vaavi on jo ihan tuloillaan sieltä. Taispa jäädä viikonlopun reissu heittämättä kotiin. Ei kiinnosta autoon synnyttää.
Maria-79:Just tulin apoteekista renniepaketin kans, mut eipä tullu lakun makuista otettua. Täällä siis närästys tullut myöskin kuvioihin.
Sulina: Tuo kuulostaa niin tutulta ensimmäisen odotusajalta. Sitä oli vielä ensimmäiset viikotkin ihan epävarma, mutta se kuuluu asiaan. Niin ku Zatu sanoki ni oma on aina oma. Kotona saa omassa rauhassa tutustua vauvaan muiden kommenteilta piilossa.
Tau: Täällä kans yksi heikkohermoinen. miehen kans ollaan otettu yhteen pariin kertaan ihan kunnolla tässä viime päivinä. Kukas muu kuin minä oon se joka on jostain vetäny herneen nenukkiin. Poika on saanut kuulla välillä oman osansa. Nolottaa, kun pieni vielä on ja äiti hermoilee.
Salmiakkia menis tällä mamalla vaikka millä mitalla. Onneks liikuntakyky on huono ni ei pääse ostoksille lähikaupalle...;) Kyllä se Zat u taitaapi olla se 50g päiväannossuositus. Mulla on menny kyl välillä reippaasti yli, mut oon ajatellu jotenki hölmösti, et kun en kerta niin usein syö et voipi sit ottaa joskus enemmä...
Zatu tuohon listaan vois lisätä oman shampoon ja hoitoaineen. Kokemuksesta voin sanoo, et sairaalan aineet on aika karmeita ainaki pitkään tukkaan.
Tällaisia tällä kertaa.
Hyvää joulunaikaa kaikille ja jospa se lumikin vielä saapuisi ennen sitä.
Tuiskua ja kirppu 37+0!!!
Tuosta sun kirjottamasta toisesta avauksesta en osaa sanoa oikein mitään. Itsellä on kyllä ollut jonkinlaista pahoinvointia, jos en muista syödä tarpeeksi tiheään. En tiedä olisko apua että syö pieniä annoksia pitkin päivää. Vai onko jo luonnostaan mennyt niin, kun masu alkaa painaa?
Tuiskua
VAihtuis jo lumeksi tuo sade, niin ei olisi näin harmaata ja pimeää. No onneksi jouolu on ens viikolla. Ihanaa minä niin odotan joulua. :)
Oltiin aamuilla nukketeatteri Sampon joulu tulla jollottaa näytelmää katsomassa. Ja oli kyllä todella ihana esitys. Tyttö jaksoi hyvin istua katsomassa vaikka se kesti 45 min. Ja niin ihanasti vilkutteli niille tontuille mitkä esiinty.
Maria: en ole vielä maistanut lakun makuista rennietä, ehkäpä ostan nyt kun edelliset loppui. Voishan nuo vaikka ollakin hyviä :)
Joku kyseli jakkaralla ponnistamisesta. Minä ponnistin jakkaralla esikoista synnnyttäessä ja muuten oli ihan mukava kokemus(mieskin on siinä apuna) mutta en vain saanut olla siinä kovin pitkään kun siinä voi vauvan sydänäänet laskea ja niin meillekin kävi. Joten lopulta tyttö syntyi sitten puoli-istuvassa ponnistus asennossa :)
Ajattelin tuota jakkaraa nytkin käyttää koska siinä oli jotenkin helpompi " ohjata" ponnistus voima oikeaan paikkaan.
Hui huomenna olis tuo synnytystapa-arvio ja nyt rupes hirvittämään kun luin nuita teidän kokemuksia että tutkitaan pyllyn kautta.. ku mulla on niitä pirun pukamia niin auts se kyllä sit sattuu.. Viime raskaudessa sitä ei edes ehditty tehdä ja siksi menen nyt jo näin aikaisin.
Joulu tulla jollottaa piparkakku kainalossa... :) (laulu siitä nöytelmästä soi minun päässä..)
äityli ja rinsessa 34
Minulla oli tänään just se synnytystapa-arvio. Lääkäri kokeili ihan normaalisti ala-kautta ja vertasi sitä ultran painoarvioon. Kokenut lääkäri osaa näppituntumalla yleensä sanoa mahtuuko vai ei. Toivotaan ettei siellä teilläpäin ole sellainen tapa että takapuolen kautta kokeillaan. Tsemppiä huomiseen.!!
Tänään täällä jo pyörisin ennen kuutta aamulla, mutta en uskaltanut aloittaa päivän turinointia =).
Tosiaan on alkaneet nuo yöunet olemaan aivan sekaisin. Heräilen paljon öisin, vessassa saa ravata 4-5 kertaa... Viime yön unettomuuteen vaikutti varmaan sekin kun meni niin murheissaan ja mietteliäänä nukkumaan; taas siellä meidän palkanlaskennassa on töpeksitty. En tiedä miksi tuli sellainen olo että täytyy soittaa sinne varmistaakseni miten tuo marraskuun sairasloma vaikuttaa palkan maksuun ja oli aika karua kuultavaa taas. Mähän olin 6 viikkoa ennen äippäloman alkua saikkarilla ja työpaikka maksaa sen ekat 4 viikkoa, kela loput. Soitin palkanlaskentaan että kuuluuko mun itse hakea se kela osuus vai tekeekö he sen. Vastaus oli että he hoitavat, mutta hups, tuossahan tuo sun kela lappu on hänen pöydällä, laitan sen tänään eteenpäin kun on unohtunut. Eli lopputuloksena on se, että joulukuussa en saa enää senttiäkään palkkaa omasta työpaikasta ja koska tuo kela lappu oli unohtunut, niin kela rahat tulee varmaan jossain vaiheessa tammikuuta, heidän käsitelyaika tällä hetkellä on n.1kk + tietty joulunpyhät sekoittaa (soitin kelaan). Mun mielestä tää on aivan pöyristyttävää toimintaa. Varmaan aika monella muullakin on esim.asuntolainan maksu palkkapäivän kanssa samassa. Onneksi jotenkin epäilin taas tälläistä sähläystä ja jemmasin veronpalautuksista lainasumman verran säästöön, saan sen hoidettua.... GRRRRR!!
Tosiaan heräilin viiden aikaan, kuudelta nousin ylös kun oli niin levoton olo, mies heräsi seitsemältä, syötiin aamupalaa yhdessä ja meninkin sitten heti aamusta talliin. Harvemmin sitä on klo.8.30 mennessä hoitanut hevoset ja siivonnut karsinat =D. sitten meninkin uudestaan pitkäkseni ja nukahdin, heräsin klo.11 ja olin nukkunut niin sikeästi etten ollut kuullut yhtään että kissa ja koira oli molemmat kömpineet sänkyyn, rontit!!
Tänään muuten minäkin pakkailin sairaalakassia ja tuli sellainen jännä fiilis, että se on menoa kuukauden sisällä, toivon mukaan, edelleen pelkään tuota yliaikaisuutta, varsinkin kun on arvio isosta vauvasta sf-mitan mukaan.
Tuo Zatun lista oli hyvä, kaikki olin samat pakannut =).
Äitiliinille tsemppiä ensi viikkoon, toivotaan että saatte uuden joululahjan syliin ja kaikki menee hienosti!
Eilen sain ekan joululahjan; olin jalkahoidossa ja ripsipermanentissä ja -värissä, mies sen antoi ennakkolahjana kun pyysin. Oli ihana vain köllöttää ja nauttia!
Tänään pitäisi loput joululahjat käydä hankkimassa, pipareitakin ajattelin leipoa. Mutta nyt ekana menen pihalle laittamaan jouluvaloja puskiin, varsinkin kun on niiiiiiin jouluisen tunnelman luovasta vesisateesta pieni tauko =/
-Outi ja pikkueepo tasan 36 vkoa!!!
Ja terkkuja neuvolasta:
painoa +270 g/vko, yht. 9,3 kg
sf -mitta 30 cm (tasan keskikäyrällä)
pissa ja paineet ihan ok, hemppaa ei mitattu
vauveli on laskeutunut, muttei vielä kiinnittynyt. Ilmeisesti tuosta johtuu nuo kovat häpyliitoksen vihlomiset.
Esikoinen toipui vatsataudista, eilen illalla pysyi jogurtti sisällä ja tänään söi jo ihan kunnolla. Mut voi sitä pyykin määrää, kun ei tää äippä tosiaankaan ollut tarpeeksi nopea vadin kanssa... Oma olo on edelleen ihan ok, en tiedä oisko pitänyt jo tarttua jos ois tarttuakseen. Aika ihme kyllä, jos ei tarttunut, kun tässä on oltu kirjaimellisesti yltä päältä yrjössä itsekin :) Mites muut potilaat, Sinda ja Zatu, joko helpottaa?
Ihanan suloinen tuo Beijaflorin poju!! Kyllä sitä jo kovasti miettii miltä se oma poika näyttää...
Täällä ei ollut kellään tietoa siitä mini-spinaalista eikä ollut neuvolantädilläkään, ties mistä oon sen saanut päähäni?! Zatu kun kyseli miten synnytys meni ilman puudutteita, niin tosi hyvin aina ponnistusvaiheeseen saakka. Eli mulla aukesi paikat ihan ilman kipuja ja vasta muutama viimeinen sentti oli kivuliasta, kipu tuli tavallaan kertarysäyksellä ja sitten tosiaan tulikin jo kiire lähteä sairaalaan. Alkuvaiheen ajan olin kaupungilla ja puuhailin kotona vaikka mitä eli se meni tosi mukavasti.
Avautumisvaiheen loppukin oli ihan kestettävissä. Ilokaasua kokeilin, mutta mulla tuli hillittömän huono olo ja jouduin oksentamaan. Keinuin sitten keinutuolissa ja pidin kaurapussia masun päällä. Tuo avautumisvaiheen loppu ei kuitenkaan kauaa kestänyt, varmaan puoli tuntia. Sitten alkoi taas koveta ne kivut ja sanoin kätilölle, etten kyllä tässä pysty enää kiikkumaan. Kokeili sitten, että oon 10 cm auki, raapaisi kynnellä kalvot rikki ja sanoi, että alapa ponnistaa. Ja siitä alkoi sitten elämäni tuskallisimmat 18 minuuttia... Eli tuohon ponnistusvaiheeseen, jos olisi voinut saada puudutteen, niin kaikki ois ollut ihan täydellistä.
Tänään just neuvolassa tuosta puhuin ja neuvolantäti oli sitä mieltä, että mut on laitettu liian aikaisin ponnistamaan. En tuntenut minkäänlaista ponnistamisen tarvetta, tein vaan työtä käskettyä, kun en tiennyt muustakaan. Kuitenkin ois ollut parempi odottaa vielä muutaman supistuksen ajan eikä väkisin ponnistaa, niin vauva ois ehtinyt laskeutua tarpeeksi. Ilmeisesti kätilöllä oli kiire seuraavaan synnytykseen, kokemuksen puutteesta tuo ei ainakaan johtunut. Mut kestettävissähän tuo ponnistusvaihekin oli, vaikka tajunnan menetystä vastaan sai taistella. Ja aivan taivaalliselta tuntui aina ponnistusten välissä kuuma kääre välilihan päällä, sellaista kannattaa pyytää!!
Mut tosiaan tällä kertaa ehkä pyydän tuota spinaalipuudutetta avautumisvaiheen lopussa (jos vaan olen ajoissa sairaalassa) ja sitten voisin kokeilla jotain pystympää ponnistusasentoa. Muita toiveita ei sitten taida ollakaan, samoin mäkin pelkään, että jonkunlainen paniikki iskee kun päästään sairaalaan ja kaikki muistikuvat vyöryy mieleen... Mut viimeksi koko urakkaan ei mennyt kuin 1,5 h, kyllähän sellaisen ajan seisoo vaikka päällään (kai) :D
HEINÄ76: Tervetuloa joukkoon, kiva saada uutta verta vielä loppumetreilläkin :) Mulla oli esikoisen aikaan loppuraskauden pahoinvointia, johtui liian vähästä energiansaannista. Liikuin tosi paljon ja paino laski, vaikka ois pitänyt nousta. Mulla auttoi useat pienet ateriat päivän mittaan, ihan vakioksi muodostui Danonen vaniljajogurtti joka yö klo 3.30 :)
Tulipas taas kirjoitettua romaani omista asioista *nolo*. Pakko mennä välillä kuitenkin tekemään jotain hyödyllistä kun tyttö on unilla.
ariella ja paavo 33+4
Ihan pikaisesti taas kirjoitan, kohta täytyy taas rientää..
Viime yön nukuin todella huonosti. Mies oli pikkujouluissa/harjannostajaisissa ja sitä sitten oottelin kotia.. Kunnes klo 2 yöllä olin varma kuulleeni rapinaa alakerrasta ja kas, siellähän ukko-kulta veteli sikeitä hallin lattialla :/ Enpä ole ikinä ukkoa tuommoisessa kunnossa nähnyt. Vielä on harmaan peitossa, moneltako se sinne lattialle on joutunut. Nukkuu vielä, niin en ole päässyt ripittämään. Kele, sanon minä. Vannotin, että tulee ihmisten ajoissa kotia ja suht selvänä, ikään kun ei tiedä josko tää vauva täältä päättää syntyä.. POjat vein aamulla Lucia- juhlaan ja lähden kohta itse viimeiseen istuntoon pelkopolille. Miehen oli tarkoitus tulla mukaan, mutta eipä taida lähteä :/ Voi käämä mua ottaa päähän. On sellainen oli, että tästä keskustellaan vielä tänä iltana. Johan viime riidasta/suukovusta onkin aikaa ;)
Pupina: Sindalta saa tunnukset blogia varten, juu. Siellä on kuvia ihan kaikesta, mm. kameleista, lapsista, alastomista mahoista ja vaatteista ;)
Ariella: Kyselepäs sellaisesta, kuin parakervikaalipuudutteesta. Sen käsittääkseni saa ponnistusvaiheessa. Kuulostaa ihanan helpolta tuo sinun esikoisen synnytys...
Ääh.. Mun on kyllä mentävä. Palaan sitten kertomaan viimeisestä pelkokäynnistä. Mukavia uutisia muuten kaikilla neuvoloista! Tuiskua, ei tosiaan kannata vitkastella sitä synnärille lähtö sitten kun aika on.. ;) Missähän muuten Nenn on, ei kai vaan vauvaa hakemassa????
Iloista Lucian päivää kaikille!
Ardisia
Tervetuloa Heinä76, tänne kyllä mahtuu mukaan!
Tuohon Zatun sairaalakassilistaan lisäisin oman tyynyn ;). Ainakin meidän sairaalassa on niin onnettomat tyynyt, ettei niillä voi nukkua.
Synnytys ilman puudutusta: täälläkin kokemusta sellaisesta. Miulle oli kyllä epiduraali tilattu, mutta viereisessä salissa tuli komplikaatioita, eikä anestesialääkäri kerennä paikalle. Kun alkoi tuntumaan, että jotain kivunlievitystä pitäs saada, niin paikat oli jo täysin auki, eikä mitään kohdunkaulapuudutteita voinut enää laittaa. Siinä sit ilokaasun voimin piti pärjätä. Olihan se ihan älyttömän kivuliasta, mutta kyllä siitä kuitenkin selviää ja se vanha perinteinen klisee kuuluu tähän, että kipu loppuu heti, kun vauva on syntynyt. Ponnistuskipu oli kyllä yllättävän voimakas ja se poltteli lantioilla enemmän kuin muualla.
Nyt en muista, kuka se eilen kyseli, miksei halua epiduraalia tai spinaalia. Miulla on vain sellainen syy, etten halua, että tuonne selkärankaan tökitään ja lisäksi tuo epiduraali saattaa hidastaa synnytyksen etenemistä. Mutta tosiaan, suunnitelmat saattaa olla yhtä ja todellisuus toista...
Täälläkin vain sataa. Aatelkaa, jos kaikki tää vesisade ois tullut lumena, niin ois kyllä tosi paljon lunta tällä hetkellä. Tänne on ainakin viikonlopuksi luvattu jo vähän viileämpää, jos vaikka menis jo pakkasen puolelle ja alkaisi sitä lunta satamaan.
( . ) Flunssan kourissa edelleen. On niin vetämätön olo. Maanantaina otetut maksa-arvot oli laskenut aika hyvin, mutta sapet oli taas lähtenä nousuun. Vanhalla suunnitelmalla edetään: ens ma labra ja to lääkäri. Vauvalla oli illalla joku ihme energiaspurtti, kun muhkus ja potki tosi kauan nukkumaan mennessä.
Nyt taas lepoasentoa ehtimään.
T: Monttu 36+5
Ihan pikaisesti..
Birgit2: Miekin menen huomenna ylimääräisesti käymään neuvolassa, kun on päätä särkenyt nyt useamman päivän. Aika kurjaa kun koko ajan jomottaa. Osasiko terkka sanoa mistä päänsärky voi johtua, jos ei liity raskausmyrkytykseen? Itse en usko siitä olevan kyse, mutta pakkohan se on käydä tarkistuttamassa kuitenkin..
Onko muilla tälläistä jatkuvampaa päänsärkyä ollut?
Sulina: Ihan normaaleja taidat pohtia. Miulla ei ollut pätkääkään kokemusta pienistä vauvoista, ja melko vähän lapsien hoidosta ylipäätänsä ennen esikkoa ja muistan myös jännittäneeni miten osaan vauvaa hoitaa. No, tosi nopsaan siihen tottui, jo sairaalassa vauva tuntui niin omalta ja hoitotoimenpiteet alkoivat onnistua ihan hyvin:)
Myös täällä on yksi, jolle ei ole laiteteltu puudutteita synnytyksessä, petidiiniä sain+ ilokaasua. Ponnistuvaiheessa en edes ilokaasua saanut vaan ihan luomusti meni.. Mutta miulla ponnistuvaihe ei sattunut ollenkaan. Tuntui vaan hyvältä päästä ponnistamaan ja tekemään töitä sen kauhean kivuliaan siirtymisvaiheen jälkeen kun ei saanut ponnistaa.
Nyt tyttöä herättelemään,
tikru
Minä täällä tänään häiriköin...
Googletin tuota minispinaalia. Vähän löytyi asiatietoa, mutta keskustelupalstojen ketjuja on joitakin. Tässäpä kopsattu nettineuvon sivuilta:
" Minispinaalin laittaa anestesialääkäri. Puudute laitetaan selkään spinaalitilaan. Puudute on ns. kerta-annos eli puudutetta ei voi lisätä kuten epiduraalipuudutuksessa. Puudutteen vaikutus alkaa nopeasti laittamisen jälkeen ja kestää tunnista kahteen. Minispinaali on hyvä kivunlievityskeino varsinkin uudelleensynnyttäjälle. Puudutus edellyttää sikiön sydänäänikäyrän seurantaa sekä äidille tipan laittoa."
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9061377&p=&mpage=1&tmode=…